Skip to content


       Szűrés lista

Strukturális reformok vagy megszorítások?

    Pártunk és államunk vezére, akarom mondani a miniszterelnök úr, súlyos bejelentésre készül. A kormány az unió, valamennyi összeesküvő nemzetközi szervezet, és amúgy a józan paraszti ész nyomására elhatározta magát a strukturális reformok végrehajtására. Három év alatt összesen hihetetlen(ül nevetségesen kevés) 700 milliárd forintot kíván a kormány az állammal megtakaríttatni.

    Már az összeg is sokat elárul. Az ország éves GDP-je úgy 27-30.000 milliárd forint, aminek az idén nagyjából a felét (48.7 %-át) osztja el újra az állam. Ez úgy 14.000 milliárd forint. Három év alatt 42.000 milliárd. Ehhez képest a 700 milliárd aprópénz, kevesebb, mint a kiadások 2%-a. Egy átfogó, strukturális reformnak legalább a kiadások 10%-át (de esetünkben inkább 15-20%) lenne érdemes megcéloznia, hogy a hazai újraelosztási mértéket a hasonló fejlettségű, de nálunk gyorsabban fejlődő országok szintjére mérsékeljük. Ez a cél tehát inkább megszorításnak, mintsem strukturális reformnak tűnik.

    Mi a különbség? Egyrészt a cél, másrészt a módszer. A megszorításokat egy épeszű kormány akkor alkalmazza, ha az amúgy jó (de legalábbis nem túl rossz) szerkezetű kiadásai meghaladnák a lehetőségeit. Vagyis, ha beesik valamilyen visszaesés, vagy elszállnak a hitelkamatok, gyengül a befektetői bizalom. A kormány ilyenkor jellemzően rövid távú lépéseket tesz a pénzügyi egyensúlya (vagyis jellemzően az elfogadható szintű hiány) helyreállítására, amelynek módszere, hogy az általa kevésbé preferált kiadásokból gyakorlatilag fűnyíró elvvel levág valamennyit. Ez jellemzően a közszférát sújtja elsődlegesen, más területekhez azután nyúl, ha a közszférát már sikerrel a lebénulás szélére juttatta.


    A nálunk már szinte szitokszóvá silányuló strukturális reform (melyet a fent említett összeesküvő szervezetek erőltetnek, beleértve a józan észt) akkor kerül szóba, ha egy államnak már nem csak túl magasak, hanem hibás szerkezetűek is a kiadásai, és ennek a célja a költségvetés egyensúlyának helyreállításán túl a gazdaság versenyképességének fokozása a csökkenő kiadásokat követő csökkenő adóterhek révén. A módszere a kiadások és bevételek alapos áttekintése (erre elvileg volt ideje a kormánynak), majd mindazon kiadások megszűntetése, amelyek nem hajtanak valódi hasznot (és megszűntetésük nem ér fel egy politikai öngyilkossággal), majd az adórendszernek a lecsökkent kiadásokhoz igazítása.

    Persze örök kérdés, hogy mely kiadások nem hajtanak valódi hasznot, és melyek igen. Vannak a kiadások gazdaságélénkítő hatása melletti és elleni érvek is, amelyek gyakorta nem is mondanak egymásnak annyira ellent, mint az elsőre tűnik. Az, hogy mi hasznos és mi nem függ a társadalmi sajátosságaitól, a gazdaság fejlettségétől és szerkezetétől valamint a belső piac nagyságától. Ez utóbbi egy fontos szempont. Kicsiny hazánknak belső piaca is kicsiny, a hazai termelő vállalkozások nem is elsősorban erre termelnek. Valójában megtermelt javaink több, mint 2/3-át exportáljuk (épp ezért is importálunk oly sokat). Ez egy, az eszét használni képes embernek helyből elárulja, hogy minden belső piacélénkítő kiadás ablakon kidobott pénz, mert egyszerűen a lakosság magasabb jövedelmű csoportjaitól és a hazai vállalkozásoktól pumpálja a pénzt a nagyobbrészt külföldi termelők (és a többnyire szintén külföldi tulajdonú kereskedelmi láncok) felé. Gondolom a német dioxinos sertéstermelőnek és a TESCO-nak szüksége van erre a támogatásra… (Nekünk meg nemzeti érdekünk…)
   
Ugyanakkor az ellenkező irányú támogatásnak sincs sokkal több értelme. Az ugyanis kétféle hatással bírhat, függően a támogatás kiszámíthatóságától és a korrupció valószínűségétől és mértékétől.
   
Az első eset egy kiszámítható támogatási rendszer, a vállalkozó számíthat rá, hogy legalább tíz évig minden évben megkapja a támogatást. Ebben az esetben az árképzésében figyelembe tudja venni a támogatásból származó bevételeit, és a támogatás mértékével arányosan olcsóbban tudja adni a terméket, mint a külföldi vetélytársai. Ez első körön nem más, mint a hazai lakosság és vállalkozások jövedelmeinek átirányítása az importőr országba (a német háziasszony a magyar adófizetők pénzéből veszi olcsóbban mondjuk az új autóját). Ebben az esetben – ha nincs jelentős korrupció (tehát nem nálunk) – van bizonyos gazdaságélénkítő hatás, hiszen a kiszámítható támogatás vonzani fogja a beruházásokat. Ugyanakkor a támogatás összege hosszabb távon csökkenni fog, hiszen a nemzetgazdaság csak egy bizonyos pontig képes finanszírozni mások jólétét (hiszen az előny abból származik, hogy a vállalkozóhoz beáramló jövedelem egy része nem a vásárlótól, hanem a hazai adófizetőktől ered), utána már nem képes további jövedelmeket átcsoportosítani, míg a támogatási igény nőni fog. Ennek következtében az egy egységre jutó támogatás mérséklődni fog egészen addig, míg a támogatási előny olyan kicsire csökken, hogy már nem éri meg erre alapozva beruházni.

    Az igazság az, hogy az élénkítési hatás már előbb elveszhet, hiszen a csökkenő egységnyi támogatás miatt egy ponttól a vállalkozásoknak megéri korrumpálni a jogalkotókat, döntéshozókat, mert az elnyerhető többlet támogatási előny nagysága meghaladja majd a korrupció költségeit. Ez ellenben már nem ösztönöz új beruházásra, hiszen a korrupciónak az a kockázata, hogy megszakadhat, így a vállalkozó inkább nyereségmaximalizálásra fordítja az extra támogatást, mintsem termelésfejlesztésre.

Ugyanez a hatás él akkor is, ha az elosztási rendszer már kezdetben is korrupcióval fertőzött (és gyanakszom, hogy nálunk az), vagy amennyiben a támogatás nem kiszámítható. Ilyen esetekben az exportra termelés és a beruházás már eredetileg is csak a valós és várt piaci árak alapján történik, a támogatás pedig maximalizálja a vállalkozó nyereségét. Ennek oka, hogy egy olyan bevételt épeszű beruházó, vállalkozó nem vesz figyelembe az árképzésénél, amely nem biztos, hogy befolyik, vagy amelynek egy részét vissza kell fizetnie „közbenjárási jutalék” gyanánt.

Félre ne értsen senki, nincs nekem bajom sem a németekkel, sem a vállalkozókkal, ám elvárom azt, hogy bárki, aki az én jövedelmemre pályázik, az valamilyen terméket, szolgáltatást nyújtson a részemre, mégpedig számomra is kedvező áron és feltételekkel. Vagy ha már e nélkül adok valakinek valamit, akkor az rajtam, és ne egy olyan emberen múljon, aki pártállástól függetlenül szemrebbenés nélkül a pofámba hazudik és még ki is röhög közben.

Természetesen az exporttámogatásnak egy – és csakis egy – esetben lehet pozitív hatása: ez az ágazatnevelés. Ennek a lényege az, hogy egy viszonylag új, nem telített piacú ágazatot részesítünk kiszámítható, ám korlátozott idejű (mondjuk 10 év) támogatásban. A pozitív hatás ilyenkor az, hogy elősegítjük azt, hogy az új ágazatnak legalább az egyik fontos bázisa kicsiny hazánk legyen, így bőven a támogatás időszakán túl is élvezhetjük a fejlettebb, jó piaci pozíciókkal bíró ágazat előnyeit, ezáltal az tartósan irányít át máshonnan jövedelmeket hozzánk (miképp a másholt termelt áruk tőlünk irányítanak át jövedelmeket hozzájuk).

Ám a kormány reformcsomagja ezzel nem foglalkozik, ahogy más lehetőségekkel sem. A nyugdíjasok ingyen (illetve a 65 év alattiak kedvezményes) utazása marad, holott már bevezetésekor is megkérdőjelezhető volt az értelme. (Konkrétan Horn Gyula kampányfogási lépése volt, ami amúgy nem jött be.)

Pozitív, bár erősen populista szagú lépés a rokkantnyugdíjak felülvizsgálata. Ezen ugyan valóban sokat lehetne fogni, ugyanakkor nem tartom valószínűnek, hogy túl sok rokkantnyugdíjas minősítését vizsgálnák felül. Egyszerűen az, aki most visszaél ezzel az intézménnyel túl nagy előnyhöz jut általa ahhoz, hogy lemondjon róla, épp ezért valószínűleg hajlandó lesz így szerzett jövedelme egy részét feláldozni a „szent cél” érdekében. Persze ez nem sokat érne, ha a másik oldalon nem lenen fogadókészség. Ám valószínűleg lesz, két okból is. Egyrészt ez szép bevételi lehetőség lesz a bizottságok tagjainak, és itt, ha ügyesek többet nyerhetnek, mint amennyit később veszíthetnének a lebukással. Másrészt épp a lebukás elkerülése érdekében fogják egyesek hagyni, hogy megint megtömjék a zsebüket, avagy furcsa lenne, ha épp arra mondaná most, hogy makkegészséges, akiről tavalyelőtt még azt mondta, hogy sajnos még a nejlonszatyrot (csak az ólombetétes baseball ütőt) sem emelheti meg, ha abban több van egy kiló kenyérnél és egy liter tejnél. A megoldás nyilván az lenne, hogy olyan feltételrendszert teremtsen az állam, hogy jobban megérje dolgozni (mármint legálisan) mintsem rokkantnyugdíjon élni (és esetleg mellette feketén dolgozni). Ebben az esetben ugyanis nyilván csak az venné igénybe ezt a szolgáltatást, akinek a munkavégzésre valóban nincs lehetősége.

Mindez azt jelzi előre, hogy aligha lesz „átütő” erejű a kormány reformcsomagja, miközben a stabilitás érdekében annak célkitűzéseit tartani kell. A kormány persze belefoghatna a valódi reformokba, az állami szerepvállalás felülvizsgálatába. Ám ez ütközne a kormány által erősen sugallt „gondoskodó állam” (ezt még az elmúlt rendszerben találták ki a diktatúra alátámasztására és a társadalom önkéntes szerveződéseinek feloszlatására, ha kell erőszakos elnyomására) koncepcióval. Ezen túlmenően nagyon sok érdekkonfliktust kellene felvállalni, miközben telik az idő, és a késlekedés következtében a 2014-es választásokkor jobban érezhető lenne a reformok népszerűség csökkentő, esetenként valós, bár ideiglenes negatív hatása, mint a hosszabb távú pozitív hatások. Sokkal valószínűbbek egyes újabb megszorító lépések – a „hamburgeradó” felvétele a reformcsomagba erre utal – amelyekkel a kormány kihúzhatja a várva várt nagyobb fellendülésig, így elkerülve a komolyabb érdekkonfliktusokat. Aztán pedig amikor megy a szekér, ki foglalkozik ilyesmivel…

(Rorgosh barátunk írása a Nagy Reformok bejelentése előtt)

Címkék: válság

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr212686934

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Réthelyi, a díszminiszter 2011.02.24. 15:23:07

Utoljára talán Pepó Pálnál volt az ember ilyen tanácstalan: hát ez meg minek van?A második Orbán-kormány megalakulásakor fontos és sokat hangoztatott szempont volt a kisebb állam, takarékosabb kormányzat, kevesebb számú csúcstárca. A vállalás dupla kud...

Trackback: Új munkahelyek és költségcsökkentés 2011.02.24. 11:44:09

  Öles léptekkel haladunk az egymillió új munkahely megteremtése felé. 290 hely már biztosan megvan. Az engem egy cseppet sem zavar, hogy ez a 290 munkahely a kormányzatnál van. Na jó, volt ugyan olyan ígéret, hogy olcsóbb államot hoznak létr...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sárkányfő 2011.02.24. 13:40:49

Hír: "Három átlaglakásnyi irodába költözött Orbán. Kicsinek találta elődjei 70 négyzetméteres dolgozószobáját, átköltözött a 180 négyzetméteres Nándorfehérvári terembe."

Na én megnéztem a wikin, mekkora Obama elnöknek az irodája. Íme:
en.wikipedia.org/wiki/Oval_Office

Tehát a világ egyetlen szuperhatalmának, az Amerikai Egyesült Államok elnökének irodája, a híres ovális iroda, ami több mint 100 éve minden amerikai elnöknek megfelel, ez 75 négyzetméter. Orbánnak meg nem elég a 70, neki 180 kell. Vicc ez az ember.

Jurganov 2011.02.24. 13:41:38

@minimalista: igen, viszont akkor ha feltételezzük, hogy mindenki normális és jót akar (magának, a gyerekének és az országnak) akkor visszatérünk az ELMÉLETI szocializmushoz, ami a gyakorlatival ellentétben működik (papíron).
@kej: khmm, bocsi. a második fele a hozzászólásnak még egy kis utózöngéje volt a nemrég lefolytatott beszélgetés/vitának ahol az emberek jelentős része ( mint itt is leírták) abban látják a megoldást, ha elveszik az öregektől,betegektől.

Seduxen (már NEM dr.) 2011.02.24. 13:42:14

@Secnir: aham, csak van egy különbség: nézd meg azt a listát, ami a (nem tudom pontosan) 10 (vagy 100?) milla feletti adósok listája (főleg az összegeket).

van ott olyan, ami a barátod tartozásának kb a 100X-osa.

és ebből jön össze kutya sok, nem a "nyühes" 250.000-ekből, meg 2millákból. (nem helyeslem persze, de megnézheted hány ordító összeg van).

Énbagoly 2011.02.24. 13:44:18

@sárkányfő: nem, nem vicc. Nézz szét, hogy a most bedőlő Afrikai diktátoroknak is milyen szép, nagy irodáik voltak. Valahol neki is el kell kezdeni.

2011.02.24. 13:46:49

--Én a strukturális reformokat, ugy az 1990-es években megtörtént privatizációval kezdeném. Megnézném, hogy vajon hová is lett az akkori állami vagyon. Vajon hogyan volt lehetséges, hogy egyesek--szarér, húgyér--megvettek, vállalatokat, termelőszövetkezeteket, állami gazdaságokat, hogyan is lettek egyesek milliárdosok, zöldbárok, stb, stb.
-- Utána megnézném, hogy kik is kapták azon pénzeket, kik voltak azok akik ellopták, a felvett hiteleket, amelyeket ugymond korszerüsitésre, feltőkésitésre, egzisztencia hitelek barátoknak történő ingyenes juttatásra vettek fel.
--De megnézném, hogy egyes pártok, mennyi pénzt vettek ki az állampolgárok adójából, saját maguk részére, saját egzisztenciájuk megteremtésére.
--De megnézném, az elmult 22 év alatt, hogy a MÁV, a BKV, a Volán társaságok, hová tették, mire forditották az állami támogatásokat, mert a "lé" az dőlt, ám semmi látszatja nincs, ha csak az nem, hogy amit elloptak, az sem látható.
--De megvizsgálnám, a kárpótlás anomáliáját, mert ebben az országban sokan kaptak olyanok is, akik csak jókor voltak jó helyen , és ott ültek a husosfazék körül, mikor osztották a "jussukat".
--De megvizsgálnám, a parlamenti pártok támogatását, a képviselők "arcpiritóan alacsony" fizetését, és rögtön csökkenteném 50 %-al. Ha szarban van az ország, akkor vegyék ki ők is a részüket, a spórolásból, mert igy túl egyoldalú , túl komolytalan, de mondhatnám ugy is ,
hogy pofátlanul szemét dolog , amit itt 22 éve, a politikai elit művel.
--Ha mindez megvan, akkor jöhet a következő reform, amelyet rögtön börtönök épitésével kellene kezdeni.

Dr. derelye vágó · http://www.freeworldgroup.com/games6/gameindex/castlewars.htm 2011.02.24. 13:47:50

egy Fideszes szavazót idézvén:
"hiszem hogy jó lesz" :)
az a baj veletek, hogy nincs hitetek :)

minimalista 2011.02.24. 13:48:23

@Seduxen:
"pedig ugye tudjuk, hogy az ideális főnöknek 3 ismérve van: légy éber, légy stréber, légy héber :))) "
Az mitológia szerint az utolsóból következik az első kettő! :D

minimalista 2011.02.24. 13:49:35

@Jurganov:
Sajnos ez így van! Mit tehetünk...

csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj! 2011.02.24. 13:51:56

Addig amíg nem tudjuk eldönteni hogy szocializmusban vagy kapitalizmusban akarunk élni addig itt nem lesznek igazi reformok.
Nálunk kb. úgy néz ki a dolog
1. ingyé' kell az eü, az oktatás, utazás, gyereknevelés, munkábajárás, anyámtyúkja, apámkakasa, életem végéig garantált melóhely, aligadó, ócsóbenzin
2. emberhez méltóan akarok élni mint a nyugatnémet, 2 Audi, Costa del Sol nyaralás, alpesi síelés, automata koktélgép a konyhapulton, kétemeletes csodaház, Oxfordba járatott gyerek
Eszünkbe sem jut ágazatokat fejleszteni, felépíteni egy jövőképet hogy Magyarország mégis mit akar csinálni a következő tizen-huszon-ötven évben.
Semmiféle reformot nem várok, hanem valami toldozgatást-foldozgatást és sűrű imádságot hogy a világgazdaság fejre ne álljon az arab helyzet miatt. Mert akkor aztán lesz itt b.meg és Viktor vissza fogja sírni azt amikor arról kellett hamukázni hogy neeem, dehogy fog itt fizetni bárki is az utazásért, sorba lehet állni a kézcsókért a se vége, se hossza irodája előtt...

Secnir 2011.02.24. 13:53:33

@Seduxen:
értem én, csak akkor nem érted miről beszélek:
az APEH -bocs, -AVH, NAVH, vagy mi- X forint VALÓS tartozásra rátesz X*8 összeget büntetésként. Élő ember nem tudja kitermelni ezt az összeget. Vagy cég. Ergo a tartozásnak durván a 70%-a lufi, amit az apeh generált, nincs mögötte valós termelés stb.

minimalista 2011.02.24. 13:53:44

@sárkányfő:
A 180 nm-nek szimbolikája van, csak ezt még sokan nem értik! Azelmúltnyócévhez képest a szembefordulást, a 180°-os fordulatot jelképezi! De képzetlen vagy Te a NER-ből, hiányosságodat tüstént pótolni javallott! ;)

Seduxen (már NEM dr.) 2011.02.24. 13:53:51

@minimalista: azt nem tudom, de egy biztos: a harmadik a LEGFONTOSABB :)))

Joe.UK 2011.02.24. 13:58:55

@jágör68: tenyleg nem kotekedni akarok es a mondanivaloddal egyet is ertek de a matek nem lehetett az erosseged:

"Mire megy el ez a 14.000 milliárd?
Mert egészségügyre (közvetlen gyógyítás- megelőzés) 760 milliárd- még 0,5%-a sincs ennek"

14.000mrd-nak 760mrd valoban csak 0.5%-a lenne?

sárkányfő 2011.02.24. 14:02:56

@minimalista:
:D
látod ekkora baromságot sose bírtam volna kitalálni, nagyon jóó :))

minimalista 2011.02.24. 14:13:10

@sárkányfő:
Csak próbáltam kitalálni, vajon mit mondhatna "Nemzeti Trubadúrunk" erről a pofátlanságról a sajtónak. :))

Seduxen (már NEM dr.) 2011.02.24. 14:14:06

@Secnir: ez nem feltétlenül van így. Nézd meg az APEH közleményeit (gugli nem lesz jó, valamilyen jogi kiadványban nézd meg): a lista így indul (magánszemély esetén 10 misivel, cég esetén 100 misivel lehet felkerülni :))) ):

KLK63 Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
Asz: 12906398-2-43
1123 Budapest, Kékgolyó u. 28. V. em. 1.
Megállapított adóhiány összege (Ft) 2 439 630 000
Megállapított jogkövetkezmények összege (Ft) 1 998 966 000
HÁZTARTÁSI CIKK Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
"v. a." Asz: 13631938-2-41* Adószám törölve: 2008.06.17
1033 Budapest, Szentendrei u 89-93. 3. ép. 2. em. 5.
Megállapított adóhiány összege (Ft) 2 438 839 000
Megállapított jogkövetkezmények összege (Ft) 1 862 473 000
GOLD ANIMAL Állatkereskedő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
Asz: 14153572-2-10* Adószám törölve: 2009.11.24.
3300 Eger, Orgonás tér 4.
Megállapított adóhiány összege (Ft) 1 035 017 000
Megállapított jogkövetkezmények összege (Ft) 716 891 000

Marcellusca 2011.02.24. 14:15:09

@sárkányfő: Mos' mé'?
Valahun csak el köll férnyie akkora arcnak! :)))

csizsikpizsik _jobbulást Tito, Pique takarodj! 2011.02.24. 14:17:16

@global001: Xavi-Puyol-Valdés sérült, Alves eltiltott, van benne némi rizikó :))))

Seduxen (már NEM dr.) 2011.02.24. 14:18:14

@minimalista: ez esetben én - ugyancsak szimbolikus jellegéből fakadóan - egy 360 m2-es irodát javasolnék IM-HOOOO-TEEEEP nagyúrnak :))))

Seduxen (már NEM dr.) 2011.02.24. 14:20:51

@csizsikpizsik: Valdes sérült? VAAAAAN ISTEEEEEEEEEN :)))))

ha ez kitart még néhány hétig (hónapig?) akkor bajnoki cím + BL + spanyol kupa is meg lehet :))))))

minimalista 2011.02.24. 14:24:12

@Seduxen:
Egy teljes kör piruett a látszat kedvéért és vissza a főcsapáshoz? Hazaáruló rulez?!
Nem rossz! :D

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2011.02.24. 14:26:31

@global001: Lol! Nagyon nagy!

(A magyar-hollandot milyen oddsal adják?)

El tudom képzelni ahogyan ott áll Orbán a lelátón a 10.000milliárdos papírral és szurkol, a félidőben pedig bejelenti, hogy a kormány elkezdte a strukturális reformok végrehajtását, de idő kell míg ezek elkezdik éreztetni a hatásukat! (45 perc)

Ha vesztünk, akkor simán ráfogja Gyurcsányra és kész.

jágör68 2011.02.24. 14:30:48

@Joe.UK:
Sorry, my bad...
De valóban, ha GDP- arányosan nézzük az akkor is csak 2% körül van.
Miközben a sokat szidott USA- ban- ahol ugye mindenki magánbiztosítótt- aki meg nem annak gyakorlatilag NINCS EÜ ellátásra jogosultsága:
az állam a GDP 12%- ot költi egészségügyre.
Hát mégha reálértéken összehasonlítanánk az összegeket.

guma 2011.02.24. 14:32:11

@sárkányfő: az oválisban nem fociznak...

Marcellusca 2011.02.24. 14:41:58

@guma: Óóóóó, bakker, télleg. :)
Mennyivel jobban lehet lábtengózni egy 180 nm-es "irodában", mint az előzőben. :DDDD

eszkep 2011.02.24. 14:56:37

Hát van egy két orbitális baromság az írásban...
Nagyon nem mennék bele, inkább indulok haza, talán elég ha annyit megemlítek, hogy exporttámogatást, pláne mezőgazdasági támogatást nemzeti szinten NEM LEHET kosztani ez az EU jogköre. Vélhetően a kormány reformcsomagja ezért nem is foglalkozik ilyen kérdésekkel...

Seduxen (már NEM dr.) 2011.02.24. 14:57:11

@csizsikpizsik: mondom én, hogy VAAAAN ISTEEEEEEEN :))))

Seduxen (már NEM dr.) 2011.02.24. 14:58:27

@guma: nem, valóban nem. ott a labdánál kisebb méretű golyóval játszott Monica is :)))))))

guma 2011.02.24. 15:09:18

@Seduxen: :))))))))))))
fene az ízlésük, még ezzel is sporóltak xDxD

Tzimisce · http://tzimisce.blog.hu 2011.02.24. 16:07:11

@guma: Ott csak minigolfoznak. Viszont így mindjárt érthető a 180 nm. Állítólag 1998-2002 között is volt pár meccs az Országházban, talán akkor is a Nándorfehérvár teremben.

zrobasé 2011.02.24. 16:09:55

“Magyarország eladósodottságára tekintettel azonban jelenleg nincs lehetőség arra, hogy a többi európai országhoz hasonlóan rendezzük a kérdést” - állítja Szijjártó. Orbán Viktornak a szóvivő szerint majd akkor lehet parlamenten kívül dolgozószobája, ha az ország eladósodottsága a mostani 80 százalékról 60 százalék alá csökken."
gyur-csány-ta-ka-roggy !!! :)))

Tzimisce · http://tzimisce.blog.hu 2011.02.24. 16:19:14

@Seduxen: De az szerintem csak egy kis móka volt, az első Orbán kormány idején viszont rendszeres.

Seduxen (már NEM dr.) 2011.02.24. 16:23:00

@Tzimisce: most jöhetne az ultimate hardkóóór halálcsilagg: LINKEEEEEET PLÍÍÍÍZ, amint OV a parlamentben rúgja a bőrt :)))

szerintem a bajnai-mesterházy "poénkodás" sem oda való. én sem kezdek el a munkahelyemen focizni (hát még az ország házában) :))

arlequin 2011.02.24. 16:38:03

@Seduxen: én asszittem te olyan 'focista'-féle vagy. ezt nem értem.

arlequin 2011.02.24. 16:43:09

@minimalista: ÉS!

1+8+0=9 Az pedig a tökéletesség száma.
mellesleg igaza van a min. elnök úrnak.

NewWay 2011.02.24. 16:46:07

@kej:
"igaz. a 350 ezer nagyon nagy szám, de tartok tőle, hogy ezek jelentős része valóban rokkantnyugdíjas."

Ja, persze!
Az 5 milliós szlovákiában 30 ezer rokkantnyugdíjas van, a 10 milliós Magyarországon meg 350 ezer? Na ne szórakozzunk már!

Azt elfogadom, hogy ez esetleg lehetne szociális kategória, de akkor nevezzük nevén a gyereket!

Legyen 2011-re 200 milliárd Forint szociális kiadás "a dolgozni nem nagyon akaró emberek támogatására" címmel.

Érdekes, hogy Romániából Spanyolországba, Olaszországba el tudtak menni 2 millióan idénymunkára, narancsot szedni! Mert szegények voltak, nem volt munkájuk, és külföldön volt. A magyarok pedig csak a seggüket meresztik a segélyért!

NewWay 2011.02.24. 16:48:01

@jágör68:
"Mire megy el ez a 14.000 milliárd?"

Egy jó része nyugdíjakra! Ami nem baj, akkor, amikor sokan megérdemlik, de baj akkor, amikor 40-45 évesen, erejükben lévő férfiak "nyugdíjasok" lesznek. És akkor is, amikor 800 ezer rokkantnyugdíjas van.

bandika gazdája 2011.02.24. 16:52:51

@arlequin: Francot focista, senem kurvapecér, csak a szája jár!

arlequin 2011.02.24. 17:39:06

@bandika gazdája: nem kell válaszolni egy ilyen sötétnek, mint én, mert a végén felvilágosodom és csinálok egy iszlám forradalmat.

kej 2011.02.24. 17:45:08

@NewWay: ez nem mond ellen annak, amit én írtam. ha csak lineárisan nézzük: 5 millió 30 ezer, akkor nálunk 10 millió 60 ezer rokkantnyugdíjas. ez a 350 ezer közel 20 százaléka, akiknek tovább jár a nyugdíj. viszont a fennmaradó 80 százalék jelentős része (tartok tőle, hogy közel a teljes létszámhoz) nem fog tudni egyhamar elhelyezkedni. tehát őket továbbra is valamilyen módon (még, ha csökkentett intenzitással) segítenie kell az államnak. amit most, és az előbb is írtam, az csak arra vonatkozott, hogy ezen a fronton nem lehet jelentős megtakarítást elérni.

kej 2011.02.24. 17:49:10

@NewWay: és még mielőtt belekötsz a 350 ezerbe: a nyilvántartott 800 ezer rokkantnyugdíjas közül ennyien vannak azok, akik 2010-ben még nem érték el az öregségi nyugdíj korhatárát.

Rorgosh 2011.02.24. 17:57:37

@Jurganov: előbb volt nyugdíjrendszer, mint állami nyugdíj és működött... Bismarck népszerűségi okokból államosította, és épp a sikeressége miatt...
Abban viszont egyetértek, hogy nem kell állami garanciavállalás a magánnyugdíjak mögé. Ugyanakkor az általam írt szösszenet (mert én írtam a cikket) nem is erről szólt, csak arról, hogy a kormány állítása ellenére inkább megszorítások, semmint valódi reformok jönnek.
Egy strukturális reform tartalma nincs előre kőbe vésve. Nem arról van szó, hogy ne az állam csinálja a nyugdíjat, hanem arról, hogy az állam azt vizsgálja felül, hogy egyáltalán milyen feladatokat vállal fel, melyeket csinál maga, melyeket ad a piac kezébe, de felügyeli, és melyeket nem tekint közfeladatnak. Én ezeket a döntéseket nem látom.

Rorgosh 2011.02.24. 18:08:14

@minimalista:
A skandináv államoknak nem ez jött be... Az állam náluk alig avatkozik be a gazdaság napi folyamataiba, a fejlesztések forrása nem az állam, hanem a magánszektor. Amire sokat költenek az az infrastruktúra, illetve a jövedelemkiegészítés. Ez utóbbi miatt van az, hogy pl. a svédeknél még a németeknél is drágább minden.

Magyarország ugyan valóban tőkeszegény, de ennek oka épp maga az állami elvonás. Ugyanis ez az elvonás szívja fel a hazai megtakarítások gyakorlatilag egészét. Vagyis kisebb hiánnyal, és kisebb elosztási hányaddal enyhülne a tőkeszegénység, ami sokat segítene a gazadságunk fejlődésében...

Az unió egyébként inkább minket véd az állami beavatkozások korlátozásával, ha már így közelíted meg a kérdést. Mert gondolj bele, hogy meddig bírnánk, ha németország kezdené támogatni a gazdaságát a magyar exporttal szemben... Valószínűleg hónapokon belül teljes csődbe jutna az ország...

Ám ők, velünk ellentétben tanultak a 20-as, 30-as évek protekcionalizmusa következményeiből, az elhúzódó válságból, elmélyedő szegénységből, a végén a kiszolgáltatott tömegek befolyásolhatóságából...

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2011.02.24. 18:10:03

Basszátok meg!Mj-vel azon veszekszünk tildy blogján,hogy menjen vagy maradjon e az ember ebben az országban,merthogy a munkaképes embereknek maradni kéne.De miért?

Rorgosh 2011.02.24. 18:16:07

@jágör68:
Sokmindenre költünk az eü kasszából. Ebből fizeti az állam a táppénzt és a gyógyszerár támogatást. Engem inkább egy másik 20% érdekel. Ugye nyugdíj és eü nem egészen a gdp 20, a költségvetés 40%-a. Az állami szervek, intézmények, sereg, rendőrök, tűzoltók cakompakk kb a gdp 10, a költségvetés 20%-a. Eddig megvan mondjuk 8400 Mrd. Ft. Engem a maradék 5600 Mrd. Ft. sorsa is érdekelne... (Ez a GDP 20, a költségvetés 40%-a....) Erről szól valahol az írásom...

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2011.02.24. 18:17:04

@eszkep: Néhány kérdés:Voltál e már elzavarva a halál holdkóros,mocskos,rongybatekert faszára?
Voltál e már szomorú fűzfa alatt vígan picsán rúgva?
Meg esetleg...Láttál e már meggyfán pókot?

Rorgosh 2011.02.24. 18:20:12

@eszkep:
Akkor meglepődnél, ha utánajárnál... Igenis vannak hazai támogatások. És ha a termékek 2/3-át exportáljuk, akkor az bizony exporttámogatás, legfeljebb nem ilyen néven futnak... Persze van aki elhiszi, hogy Józsika attól Pistike lett, hogy a szenilis tanítónéni így hívja...

eszkep 2011.02.24. 18:39:44

@Rorgosh: "Akkor meglepődnél, ha utánajárnál... Igenis vannak hazai támogatások."
Támogatás van többféle, konkrétan exporttámogatás NINCS. Pont, ezen nincs mit ragozni.
Az ilyen érvelés "2/3-át exportáljuk, akkor az bizony exporttámogatás" Tigeri szellemi színvonalának bizonyára megfelel, de ne nézzük már egymást hülyének.

Rorgosh 2011.02.24. 19:04:04

@eszkep:
Nézd, lehet, hogy nem nevezünk valamit exporttámogatásnak, csak épp olyan ágazatnak áramoltatjuk, aminek a termékeit gyakorlatilag egészében exportáljuk. És nem beruházási, hanem valamilyen egyébb "kiegyenlítő" támogatás, amelynek elvi célja a termék piaci árának mérséklése, vagyis az export erősítése.

Ám a lényeg az, ami mellett elmentél. Egy pokolian nyitott gazdaságunk van, nem valamilyen összeesküvés, hanem amiatt az egyszerű tény miatt, hogy összesen tízmillióan vagyunk, 93.000 négyzetkilóméteren élünk és nem érjük be kenyérrel és vízzel. Egy ennyire nyitott gazdaságban a támogatások többségének - amelyek máshol, zártabb gazdaságokban beválhattak - nincs értelme, mert az erre költött pénz vagy kifolyik az országból, vagy egyszerűen néhány nagyberuházó nyereségét javítja. Mindezt a mi pénzünkből, a mi életszínvonalunk árán.

Nem tudom, hogy te miképp vagy ezzel, de én nem szeretem ha a pénzemet mások olyan dolgokra költik, amelynek sem én, sem leendő utódaim nem látják hasznát, nem lesz eredménye egy sikeresebb ország...

eszkep 2011.02.24. 19:22:20

"Ehhez képest a 700 milliárd aprópénz, kevesebb, mint a kiadások 2%-a."
No de az államháztartás idei tervezett hiánya 2.8%.

"Egy átfogó, strukturális reformnak legalább a kiadások 10%-át (de esetünkben inkább 15-20%) lenne érdemes megcéloznia"
Végre elértünk az én javaslatomhoz! 40-50%-al csökkentsük a nyugdíjakat! Ilyen drasztikus (főleg a 20%) kiadáscsökkentés máshogy elképzelhetetlen (szerintem).

"Ez a cél tehát inkább megszorításnak, mintsem strukturális reformnak tűnik."
??? A strukturális reformnak jelen esetben a kiadáscsökkentés a célja, az IMF elvárásainak megfelelően. Ezt nevezheti akárki akárhogyan de eleve nem is volt szó a bevételnövelésről. Persze végső soron kiadáscsökkentés és a bevételnövelés is valahol megszorítást jelent.

"A módszere a kiadások és bevételek alapos áttekintése, majd mindazon kiadások megszűntetése, amelyek nem hajtanak valódi hasznot"
Csak az a kérdés, hogy mit nevezünk "haszonnak", mert az államnak számos olyan FELADATA van, aminek nincs és nem is lehet fiskális haszna. Ennyire nem lehet leegyszerűsíteni a képletet.

"Valójában megtermelt javaink több, mint 2/3-át exportáljuk"
Erről jó lenne valami statisztikai adat, mert nem hiszem, hogy ilyen jól állnánk?

"Ez utóbbi egy fontos szempont. Kicsiny hazánknak belső piaca is kicsiny, a hazai termelő vállalkozások nem is elsősorban erre termelnek. [...] minden belső piacélénkítő kiadás ablakon kidobott pénz, mert egyszerűen a lakosság magasabb jövedelmű csoportjaitól és a hazai vállalkozásoktól pumpálja a pénzt a nagyobbrészt külföldi termelők (és a többnyire szintén külföldi tulajdonú kereskedelmi láncok) felé." [...]
És mégis, a hazai telephelyű exportőr felebaráti szeretetből szállít?? Eddig úgy tudtam, hogy devizát kap, ami a külkereskedelmi mérleg pozitív nyelve... Hogy sok cég külföldi tulajdonban van? Akkor most államosítsunk? Társasági adót a külföldi illetőségű adózó is fizet!
A TESCO-t felőlem akár holnap is bezárhatnánk. Megjegyzem az Index tán' egy hete siránkozott, hogy a támogatás a forgalmazott magyar termékek arányában fog járni. (Nagyon helyesen.)

"Ez első körön nem más, mint a hazai lakosság és vállalkozások jövedelmeinek átirányítása az importőr országba (a német háziasszony a magyar adófizetők pénzéből veszi olcsóbban mondjuk az új autóját)."
Második körön pedig a magyar munkavállaló SZJA-t, TB-t fizet,a cég Társasági adót, stb. Ez a mérleg másik nyelve.

"nyugdíjasok ingyen (illetve a 65 év alattiak kedvezményes) utazása marad, holott már bevezetésekor is megkérdőjelezhető volt az értelme."
Ez valóban szomorú, sajnos túl sokan vannak. Pedig a nyugdíjcsökkentés mellet ez is szükséges lépés lenne.

"Pozitív, bár erősen populista szagú lépés a rokkantnyugdíjak felülvizsgálata."
Na, ebben mi a populista?? Teljesen triviális lépés, a jelenlegi helyzet fenntarthatatlan. A dolog korrupció részével valóban számolni kell, remélhetőleg találnak valami használható megoldást.

"A kormány persze belefoghatna a valódi reformokba, az állami szerepvállalás felülvizsgálatába."
Konkrétan mire gondolsz? A korábban említett 10%-os kiadáscsökkentés honnan jönne össze szerinted? Tényleg csak a nyugdíjrendszer (drasztikus) átalakítását (leépítését) tudnám erre elképzelni.

"Ám ez ütközne a kormány által erősen sugallt „gondoskodó állam” koncepcióval."
A gond az, hogy a szociális háló már most is nagyon foghíjas. Míg a nyugdíjasok seggét (relatíve) bő nyállal kinyaljuk, addig az aktív korúaknál teljes a létbizonytalanság. És meg kell említeni egy NEM fiskális szempontot: a gyermekszületések alacsony száma. Létbizonytalanságban (érthetően) nem szívesen vállal gyerekeket az ember, márpedig, bárhogy szorzol-osztasz fiskális alapon, ha nem sikerül megfordítani a demográfiai folyamatot, annak végső soron fiskális hatásai (is) lesznek. Elég szomorúak...

Marcellusca 2011.02.24. 19:28:44

@Tigeri: Úristen! Mj még él? :)))
Hun, hun? :D

bandika gazdája 2011.02.24. 19:32:42

@Rorgosh: Azt tudja valaki, hogy munkanélküli és szociális segélyre mennyi megy el? (Nem "azért" kérdezem, mielőtt valaki megenne!)

Jurganov 2011.02.24. 19:32:44

a cikk jó, csak meggyes sajna beelőzött jobbról.
@eszkep: de hiányzott már az éleslátásod.

eszkep 2011.02.24. 19:38:44

@Rorgosh: Az EU-ban közös agrárpolitika és vámunió van. Az általad említett támogatások szétosztásáról az EU dönt, azt ne keverd ide, hogy a megszabott támogatás nemzeti forrásból kiegészíthető max 30%-al. Ezt a határt a kormány nem bírálhatja felül.

Jurganov 2011.02.24. 19:48:03

@eszkep: jaja, a népszavazás is kötelező erejű rájuk nézve, azt sem bírálhatták felül(gondolom az újban már nem lesz benne) oszt mégis megtették :) mert akarták.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2011.02.24. 19:56:24

@Marcellusca (I'm happy): Azt mondta rád nem kíváncsi.:))
A múltkor a serbia insajdon akadtam össze vele,most meg tildy blogján osztja az észt.:))
Szóval ott egy régebbi posztban kezdődött a vita,mert tildy kint akar letelepedni.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2011.02.24. 19:57:35

@eszkep: Kösszépen!:))
Hát bántottalak én már valamivel???:))

Marcellusca 2011.02.24. 20:17:48

@Tigeri: Közbe' mán megtanátalak benneteket. :P

arlequin 2011.02.24. 20:30:12

@bandika gazdája: ezek kérem színtiszta előítéletek a sötéttel és a világossal kapcsolatban. látszik, hogy nem sakkozol. pedig az a királyok játéka!

én meg csak egy nincstelen paraszt.

2011.02.24. 21:08:27

Bazze, már megint reformok meg megszorítások... ennyi erővel maradhatott volna gyurcsány is.

guma 2011.02.24. 21:08:56

@Seduxen: látom nagyon fiatal vagy, mert @Tzimisce:-nak van igaza, de te jobban értesz a netthez mint én és megtalálod ha akarod...

bandika gazdája 2011.02.24. 21:30:44

@arlequin: Apukám 5 éves koromban megtanított a lépésekre. Azokat tudom, de aztán feladta. Nem lett belőlem Polgár Jutka. Te vagy azon a könyöklős képen? Cuki!

Rorgosh 2011.02.24. 21:36:30

@eszkep:
700 milliárd: 3 év alatt. Összesen. Ez évente kevesebb, mint a GDP 1%-a.

A nyugdíjak csak egy lehetőség. A GDP 20%-a szociális és gazdasági támogatásokra megy el...

Az IMF azért erőlteti a strukturális reformokat, mert unja, hogy minden 15. évben hozzájuk szaladunk, és a végén még mi szidjuk őket... Ha utánanéznél, látnád, már régen a versenyképesség fokozását hozzák fel a javaslatuk céljaként...
É
n sem csak anyagi haszonról beszéltem. Ugyanakkor legyen haszna azon kívül, hogy valamilyen szavazóbázist szerez/tart meg a kormány.

Az infó a neten van, közgazdászok tanítják is. Az arány amúgy inkább 3/4 körüli, csak inkább lefelé akarok tévedni...

A hazai exportőr azért szállít, mert nyeresége van. Őt (is) csak ez érdekli. Ha a támogatási rendszer korrupt (gyanítom az), akkor a nyeresége már a rendes működésből megvan, a támogatás neki csak extra profit. Ha nem korrupt, akkor az én pénzemért vesz valaki külföldön olcsóbban terméket. Pozitív mérleg leginkább a nem támogatott exportőrtől származik, mert a legtöbb exporttermék alapanyagait, félkész ztermékeit importáljuk, így furcsa módon az e
exporttámogatás az importot is erősíti, és az is elképzelhető, hogy jobban, mint az exportot....

Az SZJA, stb jó, csak épp arra költjük, hogy a német háziasszonynak legyen olcsóbb az autója... Amúgy olvasd tovább..
P
opulista, mert sokszori kísérlet után borítékolható, hogy most sem lesz eredményes ha nem változnak a háttér ösztönzők. Ám a TV-ben jól mutat.

A túlzott állami szerepvállalás épp maga az egyik kiváltó oka ennek a bizonytalanságnak. És annak, hogy pl. bölcsödékre már nem jut pénz, holott érdekes mód a bölcsőde helyzet többet számít a gyermekvállalásban, mint 20 évnyi családi pótlék. Amúgy a költségvetés 40%-a szociális és gazdasági támogatásokra, állami beruházásokra megy el (ez a GDP 20%-a), és őszintén szólva nem látom eredményeképp a nagy jólétet az országban meg a német minőségű autópájákat, meg a dübörgő gazdaságot. És ebben az összegben egy fia nyugdíj és eü sincs. Amúgy a nyugdíjakhoz tényleg hozzá kell nyúlni, mert most jobban megéri a nyugdíj, mint a munka...

És mi van a nem agráriumnak szóló támogatással? Mert az agrárszektor csak a GDP 5-10%-a...

Rorgosh 2011.02.24. 21:40:48

No, mivel már a munkához szükséges alvásidőmet lopom, lépek, holnap majd benézek, ha a főnökömmel való találkozást túlélem... :)

martonx 2011.02.24. 21:58:22

@kej: a 350 ezer főnek a 3/4--e kamu. Elég csak megnézni más országok idevágó statisztikáit. És ennek a 3/4-ednek állítom, hogy a fele most per pillanat is dolgozik, csak éppen feketén. Szóval nem kell itt nemzethalált vizionálni. A másik fele meg csak azért nem dolgozik, mert minek dolgozni, ha házhoz jön a segély?

Jurganov 2011.02.25. 08:26:19

@Rorgosh: "Amúgy a nyugdíjakhoz tényleg hozzá kell nyúlni, mert most jobban megéri a nyugdíj, mint a munka..."-na ez az ami nagyon fel szokott b*szni agyilag. nem a fizetés kevés, hanem a nyugdíj sok ( mint a zsemlénél). nem az a baj, hogy ausztriában heti 36 órával valami 1230 euro(336 454.779 huf) a minimálbér, míg nálunk(akár 50 km távolságra) 78k. lesz. majd. valamikor. a megélhetés meg olcsóbb ott.. de nem ez a baj, hanem a nyugdíjasok átlagnyugdíja 88k volt tavaly, a minimálnyugdíj pedig 28500. tulképpen már tényleg csak az hiányzik amit néhány idióta fel szokott vetni, vagyis, hogy meg kell felezni. ezen aztán van mit.. az IMF meg azért erőlteti a dolgait, hogy még inkább függőségben legyünk és eszünkbe se jusson (lehetőség se legyen rá), hogy valahogy lerázzuk az igát.

Seduxen (már NEM dr.) 2011.02.25. 09:11:02

@guma: direkt szívóztam csak vele, de olyan jó volt egy kicsit "eszkep bőrébe" bújni :)))))

részemről - és NEM, nem találtam linket - könnyen el tudom képzelni, hogy politikai "elitünk" nem csak focizna pl a Nándorfehérvári teremben, de akár oda is szarna a zongorára :(((

guma 2011.02.25. 09:58:13

@Seduxen: :)))

nahát!
mit nem nézel ki belőlük (szerintem meg nem másznának fel, fárasztó lenne nekik...) xD

Joooe 2011.02.25. 10:48:20

@Post: "Ez úgy 14.000 milliárd forint. Három év alatt 42.000 milliárd. Ehhez képest a 700 milliárd aprópénz, kevesebb, mint a kiadások 2%-a."
Nem inkább arról van szó hogy 3 év alatt fokozatpsan érik el az évi 700 milliárd megtakarítást? Mert akkor már itt bukó az írás.
A GDP 5%-azért nem kevés, ha nem cél az állam leépítése akkor többet nem nagyon lehet megtakarítani... Ha belegondolunk csak a szociális kiadások és az állami adminisztráció az ahol úgy lehet csökkenteni a kiadásokat hogy azzal nem magunk alatt vágjuk a fát... Ebbena két területben van pár száz milliárd/év de nem kifogyhatatlan forrás... A többi területen (oktatás, egészségügy, stb) inkább a költségek ésszerűsítéséről lehet beszélni, hogy többet kapjunk ugyanannyiért, és nem költségcsökkentésről, illetve vannak olyan területek is (pl. a nyugdíjkassza nem szociális elemei) ahol sem csökkenteni sem ésszerűsíteni nem lehet.

Joooe 2011.02.25. 10:51:40

@Joooe: helyesbítés: az államháztartás 5%-a

Vidéki 2011.02.25. 11:03:54

Petőfi egyik versében (István öcsémhez) így ír:

"Akaratlanul lett fekete,
Gondolataimnak menete"

Vastagbőr gondolatainak menete feltehetően nem akaratlanul lett fekete. Valószínűleg e kormány ócsárlásának szándéka inspirálta.

Úgy tünteti fel, mintha a kormány még véletlenül sem lenne képes a helyzetnek megfelelő intézkedéseket tenni, noha a népi közmondás szerint : "A vak tyúk is talál szemet".

Azt látni kell, hogy sok ésszerű lépést nem lehet súrlódásmentes közegben megtenni.

Bármennyire racionális lehet egy gondolat, nagy befolyással rendelkező és a közvélemény (de)formáló "értelmiség" támogatását élvező körök vad ellenállásán megbukhat.

Utóbbi időben ilyen kérdés volt a kapcsolt áramtermelés ügye, amelyet Lázár János vetett fel. A KÁT úgy lehet fenntartani, hogy kikényszerített magas áram átvételi árakon keresztül sok fogyasztó fizeti meg azt, hogy kevesen jól járjanak.

"Amennyiben a kapcsolt áram termelése a komplex hatékonyság tekintetében (állítólag) messze a legkedvezőbb, akkor az általa termelt áram és hő egységköltsége miért a legrosszabb, és az adott piaci viszonyok között a legkevésbé versenyképes?"

"Érdekes, hogy mindenki másképp látja a dolgokat, mert szerintem a kormányzati tervek elég világosak és egyértelműek (ami persze nme jelenti azt, hogy a körülmények ne befolyásolnák a döntéseket, ebből fakad jelentős bizonytalanság, miután a nemzetközi helyzet is elég bizonytalan).

Szerintem: Orbán egyértelműen kijelentette, hogy mexorításokat nem akar, és az emberek sem erre szavaztak. Viszont azt is kijelentette, hogy költségcsökkentés, és adósságcsökkentés, plusz gazdasági növekedés, munkahelyteremtés a REÁLGAZDASÁGBAN prioritás."

"Szerintem ez a stratégia: a foglalkoztatásbővülés+gdp növekedés plusz haszna, plusz a kisebb adósságteher már hoz annyit a konyhára, hogy az államháztartás egyensúlyba kerülhessen, anélkül, hogy komolyabb "mexorításokra" lenne szükség. Amennyiben valamire többet szánnak, akkor pedig valahonnan el kell vonni forrást, ez lenne tkp a sturktúraváltás, gazdaságpolitikai "súlypont-áthelyezés". (aszora VG)

zrobasé 2011.02.25. 11:13:25

na, jólvan, befutott vidéki is...ez szép volt ! így kell a szarra masnit kötni ! :)
idézet-népi közmondás-vastagbőr fikázása-idézet...
a "mexoritás" az meg mi ? újmagyar ?

zrobasé 2011.02.25. 11:16:01

victor valdez sérült !!!! a hét legjobb híre !!!

zrobasé 2011.02.25. 11:22:51

@Vidéki: "keresztül sok fogyasztó fizeti meg azt, hogy kevesen jól járjanak."
hogy is mondtad erre nemrég, mikor én pont ilyet irtam, hogy ez szerintem igazságtalan ? ja megvan, azzal háritottál ,hogy ez a SZOLIDARITÁS !!!
visszanyalt a fagyi, te fizetett prokátor

guma 2011.02.25. 11:50:43

@Vidéki: komolyan mondom, hogy hasonló szöveget 25 éve a foxi-maxi egyetemet végzettektől hallottam utoljára!
most csak egy dologra jó, hogy igét hints, realitás nélkül, és 5 éves tervet magyarázd! :(

arra válaszolj : miért kell egy feneketlen zsákba (struktúrába) tovább önteni a milliárdokat?
miért nem átlátható a párt kassza (és annak tömésének módja!)?

remélem ezt is megmagyarázod!
("A pártok folyamatosan, ráadásul együtt lopnak – jelentette ki egy szombathelyi sajtótájékoztatón Czeglédy Csaba, az MSZP városi frakcióvezetője, korábbi alpolgármester. Állítását egy interjúban megerősítette a Nyugat.hu című internetes portálon is.")

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2011.02.25. 14:24:18

700 milliárdot kell megspórolni? Ebből mondjuk 4 milliárd (kicsivel több) volt a Magyar Természettudományi Múzeum új állandó kiállításának kialakítása. És mikor megnyitják, akkor mi történik?
index.hu/belfold/2011/02/25/a_kormany_uj_egyeteme_kiturja_a_termeszettudomanyi_muzeumot/

Rorgosh 2011.02.25. 15:36:18

@Jurganov:

Nézd, lehet mindíg a minimálnyugdíjjal jönni, de szerintem senki nem ezt akarja csökkenteni. Sőt, nem is csökkentés kellene, egyszerűen meg kellene szüntetni a nyugdíjak emelését legalább addig, amíg a nyugdíjkassza rendes járulékbevételei fedezik a kiadásait. Lehet azzal jönni, hogy nem a nyugdíj sok, csak a fizetés kevés, de tudod a nyugdíjakat a fizetésekből fizetjük. És ha ösztönző szinten, az aki évekkel ezelőtt nyugdíjba ment a rendszer kiskapuit kihasználva az most konkrétan magasabb jövedelemmel bír, mint az, aki maradt munkában az bizony baj. Baj, mert ez fenntartja azt, hogy az aki csak tud nyugdíjba megy idő előtt, ahelyett, hogy dolgozna, jövedelmet termelne, adót és járulékokat fizetne. Emiatt pedig gyengül az ország versenyképessége, és ez az egyik fő oka, hogy mi nem élünk az osztrákok szintjén.
Persze sokkal egyszerűbb az EU-t, IMF-et, Amerikát és a marslakókat hibáztatni...

Rorgosh 2011.02.25. 15:46:44

@Vidéki:
Nos, természetesen az is egy lehetőség, hogy sötét mindenki, kinek kétségei vannak a kormánnyal szemben...

Nos, én bíztam bennük, csakhogy olyan lépések születtek, amelyek szerintem nem jó irányba mutatnak, és nem születtek meg azok (a 2/3-ad ellenére) amelyek valóban fontosak lettek volna.

Mert sokmindent lehet kijelenteni, csakhogy tettek nélkül ezek csak SZAVAK. És sajnos a kiszivárogtatott információk nem arra utalnak, hogy valódi reformok jönnek. Lesz néhány előre mutató lépés, tény, nem is ezeket bírálta itt senki. Ám más, legalább olyan fontos lépések megint nem kerültek be a képbe, vagy gyorsan kikerültek onnan.

Így - tekintettel arra, hogy a baloldali értelmiséggel ellentétben szerintem a Fidesz nem akarja felrúgni a demokratikus berendezkedést - lassan eljutunk egy pontra (ez nagyjából ez év közepe), ahonnan a strukturális reformok kezdeti negatív hatása már a 2014-es választási sikert veszélyeztetné. Márpedig a Fidesz éppúgy nem akar bukni, mint az MSZP sem akart 2006-ban. Vagyis, ha most nem lép, akkor erre legközelebb 2014 nyarán lesz esély. Én nem akarok addig várni. Te?

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2011.02.25. 15:51:20

@Rorgosh: Közalkalmazottak 2008. január 1-től nem kaptak fizetésemelést. A legtöbbjüknek a Cafetériát is elvették. Eközben a nyugdíjakat minden évben emelték. Jobban megéri ennek az országnak, ha elmegy az ember nyugdíjba, mintha akár a közt szolgálná.

Rorgosh 2011.02.25. 15:59:42

@Ásó[Mosó]maci:

Erről beszélek... Katona vagyok, ha meglenne a 25 évem, és 100%-al (pl. eü. alkalmatlanság) elmennék nyugdíjba, kb. 20.000. Ft-al nőne a havi jövedelmem, és azt minden évben emelnék... Ha ez valaki szerint épeszű dolog...

Jurganov 2011.02.25. 16:43:39

@Rorgosh: várjvárjvárj. ha jól értelmezem amit írsz akkor
1. be kellene fagyasztani a nyugdíjakat amíg....szóval örökre.
2. és nem az a megoldás, hogy "magasabb fizetés-több adó". hmmm. érdekes. vagyis nem az a baj, hogy az emberek a létminimum alatt keresnek, hanem, hogy a nyugdíjasok megkapják a létminimumot.
az ország versenyképessége pedig azért csökken mert szar az irányítás (volt is) és mert egyre több fiatal van külföldön.
"Erről beszélek...Ha ez valaki szerint épeszű dolog... " viszont te akármikor elmehetsz. mehetsz a versenyszférába, külföldiába, keresni sokat vagy még többet. egy nyugdíjas (átlagnyugdíjas, nem 1-2 kiemelt, 36 évesen nyugdíjas sün) azonban nem fog tudni ezekkel a lehetőségekkel élni, pláne úgy, hogy számára ezek a lehetőségek nagy része nem is létezik.

Vidéki 2011.02.25. 16:44:57

@Rorgosh:

Vedd figyelembe, hogy a 8 éves szoclib kormányzás kitaposott útja volt az államadósság felduzzasztása és a közvagyon ész nélküli privatizációja.

Ez a kitaposott út járhatatlanná vált.

Új utat kell találni.

Ez kockázatos, de ésszerű dolog a kockázat minimalizálása. A szükségszerű megfontolások időt igényelnek.

Mint a versenysakkban is a versenyzők számára.. A helyzet még annyiban is hasonlít, hogy örökös tépelődésre nincs lehetőség.

Kérdezed: "Vagyis, ha most nem lép, akkor erre legközelebb 2014 nyarán lesz esély. Én nem akarok addig várni. Te?"

Egyetértek.

Vedd azonban figyelembe, milyen hatalmas közegellenállást kell leküzdeni.

Egy fontos strukturális reform lehetne például a nyugdíjrendszer átalakítása hasonlóan az egyéni számlás Svéd rendszerhez. Ennek kedvező hozadéka lehetne az is, ha a járulékbefizetésekről rendszeres tájékoztatást kapnának az érdekeltek. Könnyen felfedhetnék például azt, hogy mennyire károsítják meg őket azok a munkáltatók, akik "zsebből fizetnek".

Honnan származhat az a zsebből fizetett pénz, amelyik az előírt könyvelési szabályokat betartva elvileg nem keletkezhetne?

Ennek a fedezete csalással teremthető elő.

Jogtudósok szerint a csalás is bűn.

Tekintsük ezt "kegyes csalásnak", vagy a "megélhetési bűnözés" egyik alfajának, vagyis "bocsánatos bűnnek", vagy széleskörű elterjedtsége miatt "szokásjognak"?

Ez a fajta bűnözés rendkívül kiterjedt.

Az egyéni számlás nyugdíjrendszer segíthetne ennek visszaszorításában is.

Mégis, a közvélemény deformáló értelmiség dühödt támadásait váltja ki.

Ha az ellenpropaganda mérhetetlenül erős, nagyon lelassíthatja az ésszerű cselekvést, amihez pedig nem áll rendelkezésre korlátlan időkeret.

Ebben az esetben 2014-ben a szoclibek vehetik át a vezetést.

Ettől még nem dől össze a világ.

Bebizonyíthatják megint, (ha tudják) hogy mennyivel szebbek jobbak és okosabbak, mint bárki más.

zrobasé 2011.02.25. 16:55:48

@Vidéki: "Mégis, a közvélemény deformáló értelmiség dühödt támadásait váltja ki."
erre mutass linkeket, forrást...

zrobasé 2011.02.25. 16:58:27

@Vidéki: "keresztül sok fogyasztó fizeti meg azt, hogy kevesen jól járjanak."
hogy is mondtad erre nemrég, mikor én pont ilyet irtam, hogy ez szerintem igazságtalan ? ja megvan, azzal háritottál ,hogy ez a SZOLIDARITÁS !!!
visszanyalt a fagyi, te fizetett prokátor
hátha délelött nem láttad :)

Ironfist 2011.02.26. 08:43:54

@Vidéki: "Jogtudósok szerint a csalás is bűn."

Jogtudósok szerint? Ez most nem volt komoly, ugye? Vagy sose hallottál még olyanról, hogy Büntető Törvénykönyv? Ami - lehet, hogy nem tudod, de - elég szigorúan bünteti a csalást, mint bűnt.

Jogtudósok szerint... kacag a vakbelem...

Vidéki 2011.02.26. 11:12:13

@Ironfist:
Írod: " Büntető Törvénykönyv? Ami - lehet, hogy nem tudod, de - elég szigorúan bünteti a csalást, mint bűnt."

Te itt élsz és nem vagy vak és süket?

Széles körben elterjedt a zsebbe fizetés, a „kettős könyvelés”. Egyik az adóhivatalnak, amit a munkavállaló nem láthat, alacsony bruttó fizetést feltüntetve. Mellette a másik, amelyik nem kerül az adóhivatal tudomására.

„Ami itt megy az országba kkv szinten az minimum üldözendő, de nem támogatandó az biztos. Persze mondhatják, hogy biztos jól megfizeti az alkalmazottakat feketében. Hát nem, ez is tény... Mégis van dolgozója? Van, mert ez egy ilyen ország. Sokáig maradnak az alkalmazottak? Nem, de lesz másik balek majd.”

- Ha legalább a valóságos nettó fizetésüket megközelítő összegre lennének bejelentve az alkalmazottak.
-Ha időben és nem akár hónapos késéssekkel fizetnék ki őket.
-Ha járna a normális táppénz ha betegek lesznek.

Modernebb országokban is van adócsalás, de azért ami itt folyik arra már a vad kelet is gyenge kifejezés. Németországban egy nem is kimagasló adóoptimalizálgatásért simán 12 év börtönt kapsz, itt meg még dicséretet is.”

Érdekes, hogy a szakszervezetek jól táplált vezetőinek, a baloldalinak mondott MSZP-nek az ingerküszöbét elkerüli a Büntető Törvénykönyvnek ilyen durva és tartós megsértése.

"A multi se egy fehér bárány, de ott legalább adnak a látszatra kifizetik a kötelező dolgok 60-70% -át. Ez sajna kkv esetén 30-40%-ot sem haladja meg átlagosan. Multinál dívik a kölcsönzött munkaerő alkalmazás, az sem a törvényesség mint példája, még ha annak is látszik azért ezt sem árt megjegyezni."

Nemrégiben történt dél-Magyarországon egy súlyos baleset ahol egy kisbusz utasi mindannyian szörnyethaltak.

Újságírók utána jártak a történetnek. Kiderült hogy egy munkaerő kölcsönző vállalkozás alkalmazottai voltak és egy baromfi feldolgozó vállalatnak lettek "kölcsönözve".

Az is kiderült, hogy a vállalkozás papírforma szerint egy hajléktalan nevén fut, de a háttérből más mozgatja a szálakat. Ez a homályban maradó úr zsebből fizette alkalmazottait, a közterhek befizetését viszont halogatta. Ilyen módszerrel, hajléktalan strómannal működtek korábbi munkaerő kölcsönző vállalkozások amelyeket,mielőtt a közterhek befizetésére sor kerülhetett volna becsődöltek, majd más néven másik hajléktalannal újat alapítottak.

A multik, akik kölcsönzött munkaerővel dolgoznak, moshatják kezeiket.

Közvetlenül nem ők kerülik el a "közteherviselést", hanem a munkaerő kölcsönző "hajléktalan".

Ahhoz képest, hogy szerinted a Büntető Törvénykönyv elég szigorúan bünteti a csalást, mint bűnt, a bűnözésnek ez a fajtája széles körben elterjedt.

Akik elkövetik, a konspiráció minimális szabályait sem tartják betartandónak, mert olyan csekélynek ítélik a bűnhődés esélyét.

Egy ismerősömtől hallottam a történetet:

Egy KKV-nél vállalt munkát.

Vele együtt 15 embert vettek fel.

Nem négyszemközt tárgyaltak a fizetési feltételekről, hanem a sok szempár színe előtt.

Nagyon bátrak voltak, nem féltek attól, hogy valaki a törvények megsértése miatt feljelentheti őket és a feljelentést 15 tanú is alátámaszthatja.

Bátran kijelentették, hogy papírforma szerint minimálbért kapnak amit zsebből valamennyire feltupíroznak.

Nem hiszem, hogy ez annyira ritka eset lenne, mint a fehér holló.

Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2011.02.26. 12:55:51

Hát, nem tudom, milyen strukturális reformok esznek,de nem számolok semmi jóra. (Mellesleg mekkora már, hogy 1-2 órán belül néhányan egymásnak esnek, mert nem értik meg, hogy mit akar a másik. Talán ezért is tartunk itt, ahol.) Mindegy, visszatérve az előzőre.
Ahogy látom Szent tehenekhez ez a kormány sem fog nyúlni. Sem a közigazgatás átszervezéséhez való akaratot nem látom, sem a nyugdíjreformra való hajlandóságot nem veszem észre a mostani kormány meghirdetni való tervei között. (Ne legyen igazam!)
A közigazgatási reformra pedig jóval nagyobb szükség lenne, mint a dohányzás betiltására és a Hamburger-adóra. Csak az vele a gond, hogyha megszüntetnénk egyik napról a másikra a 3200 önkormányzatból mondjuk 2400-at, és létrehoznánk 800 új önkormányzatot (kistérségi, esetleg régi járási alapokon), akkor az eddigi önkormányzatokból kikerülő rengeteg embert nem tudja felszívni semmiféle magánszféra. (Megnézhetjük a korábbi közigazgatási karcsúsításoknál általában az önkormányzatok továbbdobták a hólabdát, és iskolákat, orvosi rendelőket zártak be, illetve köztisztviselők helyett közalkalmazottakat küldtek el. Így szinte működésképtelenné téve a közintézményeket, viszont a médiában nagy hangon számoltak be a hatalmas strukturális reformokról.) Ráadásul még néhány dolgot létre kellene hozni a közigazgatás átszervezése előtt, például a párhuzamosságok felszámolása, vagy a jogszabályok egyértelművé tétele. De, mint már említettem, ezeket én most nem látom megvalósulni.
A másik, amit szerintem meg kellene szüntetni, azok az előjogok. Hogy különböző embercsoportoknak ellenszolgáltatás nélkül járnak előjogok a többi embercsoport kárára. Itt lehet szó a nyugdíjasokról, a kisebbségekről, a vasutasokról, mindenkiről. De ezt megin nem fogják meglépni, mert amellett, hogy szavazatvesztéssel járna, jó kis gumicsont az emberek egymás elleni uszításához.
És még egy dolgot szeretnék megjegyezni. Az iskolázottság. Ma Magyarországon a szülők jelentős hányada nem tartja szükségesnek, hogy a gyereke tanuljon. A nagy liberalizmus jegyében jogokat adtak az utóbbi húsz évben a gyerekeknek, csak a kötelezettségeket pedig szinte eltörölték. A tanároknál pedig pont fordítva történt mindez.
Ha a gyerek rossz jegyet visz haza a gyerek, akkor általában a tanár a hibás, és esetenként, ha befolyásos szülőről van szó, akár egy-egy tanár karrierjét is kettétörheti. Az alacsony iskolázottságúakat pedig nem tudják felvenni a munka világába, mert nem alkalmasak semmire. Esetleg mezőgazdasági munkára lehetne fogni őket, vagy közmunkára, ahol a lapátoláshoz nem kell semmilyen végzettség. Csak itt megint vannak problémák. A belső és külső piacot ellátó élelmiszeriparunk teljesen megsemmisült. Egy kiló cukor már több, mint 300 Ft, úgy, hogy a régi cukorgyárak nem üzemelnek (Mezőhegyes, Szolnok, Hatvan) esetleg felrobbantották őket (Kaba). Az élelmiszeriparra támaszkodó mezőgazdasági termelés is megszűnt. (Mellékesen, azt szokták mondani, hogy a régi KGST országok felszívták a magyar élelmiszeripari termékeket, és most már nincs ez a piac. De kérdem én, hogy ezért kell nekünk, mondjuk szlovák meg brazil cukrot ennünk, mikor még 20 éve exportáltunk cukrot? Mellesleg ott van az ukrán, orosz, esetleg kínai piac. Azt nem.e lehetne megnyitni újra?) Én úgy látom, hogy jelen helyzetben ezt kellene tennie az államnak. A megszüntetett élelmiszer-ipari gyárakat kellene újra kinyitni, és tőlünk keletre piacokat szerezni. Lehet, hogy nincs igazam, de ennyi alacsony iskolázottságú munkanélkülit csak ez tudna felszívni. Ráadásul azokon a területeken, ahol tényleg nagy a munkanélküliség, ott meg lehetne lépni ezt a lépést. Békés megye (Mezőhegyes), Jász-Nagykun-Szolnok megye (Szolnok), Hajdú-Bihar (Kaba) és lehetne sorolni. Lehet itt beszélni elektronikai-iparról, meg gyógyturizmusról. De az emberek legtöbbje nem képes ezen innovációk irányába haladni. Csak olyan munkát tudna elvégezni, amely szalag munka. És nem a külföldi multikat kellene kiszolgálni. Hanem hazai terméket előállítani.

süti beállítások módosítása