Május 20-ig lehet leadni a rendelkezést a 1+1% felajánlásáról. (Nyilatkozat itt.) 1%-ot felajánlhatunk civil szervezeteknek (kereső itt), a +1 százalékot pedig valamelyik egyháznak vagy a kiemelt költségvetési előirányzatnak, ami idén a "Nemzeti Tehetség Program feladatai" címen fut (lista itt). A listából annyi mindjárt ki is derül, hogy 187 egyház "jelentkezett be" a +1 százalékért.
Remélem, hogy akik adóznak nem felejtik el leadni ezt a papírt, a civil szervezetnek minden 1 százalék óriási nagy segítséget jelent.
Május 20-ig még van 2 hónap, de lassan beindul a reklámgépezet az 1 százalékért, az állatvédők beteg állatokkal kampányolnak, a gyermekvédők éhes gyermekekkel és így tovább ... de hogyan reklámozzák az egyházat, hogy nekik ajánljuk fel azt a +1 százalékot?
A Református egyház egy merőben "szokatlan" reklámfilmmel jelentkezett, melyet Gács Tamás rendezett 4 millió forintból, aki elmondta, hogy az egyháztól csak az alapötletet kapták meg, de teljesen szabad kezet kaptak.
Gács szerint a film inkább szól a társadalmi felelősségvállalásról, mint magáról a református értékekről. "A kampányból befolyó összeg karitatív tevékenységekre, nem pedig a templomok fenntartására megy" - mondta, majd hozzátette, hogy a film szándékosan nem a hagyományos református közönségnek készült, amelyet "már nem kell meggyőzni".
A HVG szerint az alapkoncepció mögött a civilek, egyházak és az APEH konfliktusa áll. Évek óta probléma a felajánlások átláthatatlansága, a hibás bevallások száma, és hogy a NAV nem ad ki név nélküli, település vagy megyei szintű kimutatást sem a felajánlott 1 százalékokról.
A kampányvideó viszont elérte a célját. Egyfelől arról beszélnek, hogy mit is jelentenek a filmben látottak (bürokratikus adóhivatal?, nehézkes 1%-os felajánlási rendszer?), másrészt pedig hogy ilyen videóval kell-e kampányolnia a Református Egyháznak?
Még a Református Egyház tagjait is megosztja a saját kampányfilmjük, a parokia.hu szedte össze a véleményeket:
"Megdöbbentem a film láttán, mert kiugrik az egyszázalékos kampányfilmek közül. A legtöbb egyszázalékos kampányban a kéregetés jelenik meg, itt nem. Az alapítványok, egyesületek, egyházak próbálják megtalálni azokat a hívószavakat, amelyek alapján azt remélik, hogy megkaphatják az egyszázalékos felajánlásokat. A református egyház filmje kifigurázza a felajánlások rendszerének legnagyobb problémáját, az átláthatatlanságot." - Kodácsy Tamás egyetemi lelkész
"Nem tudom értelmezni a filmet a Magyarországi Református Egyház filmjeként. Ez egy rendezői film, csakhogy nem ekként jelenik meg. Nem tudom, hogy kinek szól, kinek a nevében, és miért pont ezzel a képi anyaggal. A film – önmagában véve, elvonatkoztatva a kontextustól – abszolút profi munka, de még áttételesen sem fedezem fel benne a reformátusságot. Ebből a filmből a magyar reformátusság nem ismer rá önmagára. (...) Óvakodnék attól, hogy a filmet széles körben, például a televízióban sugározzuk. Nem tudom, hogy mondjuk Kercaszomoron vagy Sárospatakon a magyar református emberek miként fogadják. Bizonyos internetes portálokon, rétegmédiumokban azonban lehetne közölni." - Köntös László főjegyző, Dunántúli Református Egyházkerület
"A félperces alkotás mindenféle szempontból tévedés: falanszternek mutatja a világot, az adóhatóságot lehetetlen, frusztráló üzemnek (körlépcsőzés, önkényesen elbíráló dolgozók – hol lehet szemétkosárba dobni a felajánlást?), falusi postás viszi a bevallásokat, a bemenetnél fojtogatási jelenetet látunk, egy Zeppelin kering az égen – mintha Poroszországban lennénk a 20. század elején. Egyetlen pozitív üzenete sincs a reklámnak, csak annyi, hogy 186 ezer embernek már sikerült elfogadtatnia felajánlását. Ez az APEH-ot hamis színben tünteti fel, és senkit nem ösztönöz adója egy százalékának felajánlására, főleg, ha azt sugalljuk, hogy körlépcsőznie kell, s a folyosói falon képregénykivonatot nézhet, az APEH pedig kívül malom, belül tehénfejő üzem." - Szabó István püspök, Dunamelléki Református Egyházkerület.
A Református Egyház külön oldallal, Facebookos oldallal, saját Androidos és Iphone-os alkalmazással támogatja a kampányt. Bravó, így kell csinálni.
Várjuk a Katolikus Egyház kampányfilmjét. Fel van adva a lecke, mert ez egy remek kampányvideó lett.