Skip to content


       Szűrés lista

Bilincs-ország leszünk?

A BKV legalább 3-4 éves mániája, az "adjunk hatósági jogkört az ellenőrőknek" rétestészta-szerűen nyúló huzavona. Érdekes, mindig akkor jönnek elő ezzel, ha kicsit még szarabbul megy a cégnek mint úgy általában...

A BKV azzal érvel, hogy „a hatósági jogkör megadásával konfliktusmentesebben és könnyebben hajthatók be a kirótt pótdíjak, mivel kiszűrhető a fiktív adatszolgáltatás".
Kíváncsi lennék, hogy mi szól mindehhez a Társaság a Szabadságjogokért, akiknek már az sem tetszett, hogy a rendőrök a razzia során igazoltatnak embereket ... és ha mindezt a BKV ellenőr teszi?

Vegyük ketté a dolgokat: a cég szeretne a jogos bevételének 100%-ához hozzájutni, és ezért minden eszközt bevetne.
A társaság úgy véli: hatósági jogkörrel felvértezve könnyebben és konfliktusmentesebben hajthatnák be a pótdíjakat, aminek alapvető feltétele, hogy a bliccelő utas „adatait személyes, hitelt érdemlő igazolványokból vegyék fel az ellenőrök”.

Regőczi Miklós, akkori kommunikációs vezető úgy nyiltakozott erről, hogy
a korlátozott hatósági jogkörrel bíró kontrollerek nem viselnének fegyvert, ám az új „vértezetben” joguk lenne igazoltatni, a „rajtakapott” utast felszólítani a személyes adatok szolgáltatására, emellett megakadályozhatják a bliccelőt abban, hogy amíg ki nem érnek a rendőrök, elhagyhassa a helyszínt.

Vagyis az én olvasatomban ez azt jelenti, hogy mintha a BKV ellenőr rendőr lenne, KÖTELES vagy átadni a személyes adataidat, és akár meg is bilincselhetnek, amíg a rendőrök meg nem érkeznek. A bilincselést a BKV nem erősített meg, de nem is cáfolta.

A rendőrök több évig tanulnak, mire ezeket a jogokat megkapják, és ez nem véletlen. Talán nem kellene a "legalja" BKV ellenőri munkára jelentkező - mondjuk finoman szólva nem a 3 diplomás, 4 nyelvet beszélő - embereknek ekkora hatalmat adni. Bilincs után meg egyből jöhetne a sokkoló, mert mint hatósági személy, gondoskodni kell az önvédelemről, nem?

A BKV mindenáron meg akarja szerezni a bliccelők adatait. Soha, de soha ne adjuk meg a valódi adatainkat BKV ellenőrnek. Ugyanis az ellenőrök egymást között cserélgetik a valódi neveket és valódi lakcímeket, és töltenek ki kamu-büntetéseket ezekkel a nevekkel. A BKV-figyelőn is megírták a sztorit, többeket olyan vonalokon büntettek meg, amelynek környéken sem jártak soha. Vagy olyan kerületben, ahol szintén nem jártak. Ugyanis, nem kell rajta lenned az aláírásodnak a jegyzőkönyven, az attól még érvényes. "Az aláírás hiánya nem mentesít." - ez áll a törvényben. 

Viszont, ha a BKV -  mint egy gazdasági-szolgáltató társaság - így akar minden forintot megfogni, akkor természetes majd a MÁV ás a Volán is be fog jelentkezni mindezekért a jogokért. Hiszen ellenőr=ellenőr között nincsen különbség! A MÁV kalauz is szépen felveszi majd reggel a "szolgálati bilincset", és a bliccelőket odabilincseli a klozetajtóhoz, mondjuk a Miskolc-Budapest gyorson. Ezen felbátorodva a taxisok is bejelentkeznek a bilincsért, hiszen őket is kár éri, ha nem fizet az utas. A bilincs mindig jól jön! A Tesco, Auchan és Cora meg a többi áruházlánc biztonsági őrei is örömtáncot lejtve végre hozzájutnak a zsír új bilincsekhez! Gyanúsan viselkedsz? Lehet, hogy loptál? Odabilincselnek pikk-pakk a mirelitt-hűtőhöz, amíg nem érnek ki a rendőrök. Be akarsz lógni a moziba? Ha elkapnak a jegyszedők, már kerül is elő a bilincs.... Folytassam?

Ilyen alapon mindenki kaphat bilincset. Illetve nem mindenki, az "átlagpolgár" semmit sem kaphat, ugye még a magántulajdonát sem védheti meg. Ha megbilincselnéd a betörőt, te húznád a rövidebbet, személyi szabadság korlátozása miatt ....de a BKV ellenőr, az más! Hatósági személy!

Nonszensz egyes emberek gondolkozása a BKV-nál ...


Címkék: bkv abszurd

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr23594068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Seduxen (már NEM dr.) 2008.07.31. 12:37:04

Szolgálati fegyvernek én az alábbit javasolnám, csak azért, hogy nőjjön az ázsiójuk:

www.akihabaranews.com/en/news_pics/14992/Hello_Kitty_AK47_1.jpg

Grafithuszar 2008.07.31. 12:53:57

Nem igazán értem mi hajtja őket erre a lépésre. Úgy értem mi a mögöttes szándék amivel majd egy csomó közpénzt nyúlhatnak le a fejesek. Hisz ha azt akarnák hogy ne legyen bliccelés akkor csak meg kéne csinálni a beléptető rendszert ami pl. Párizsban is van. Egy vaskapunak nincs semmilyen jogköre, mégse engedi átmenni azt akinek nincs jegye vagy bérlete :)
Akkor miért lenne ez jó (mármint a fejeseknek)? Talán az ellenőrök bilincseit a DM-Sky Kft szállítaná?
De ezt most komolyan kérdem, mert általában látom a mögöttes indokot, de itt semmit nem látok csak eszméletlen baromságot

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2008.07.31. 12:54:16

Már szinte mindegyik civilizált országban megoldott a beléptetőkapu, az elsőajtós felszállás, de nem, a BKV-nak esze ágában sincs átállni arra a vonalra, ők inkább ezt az ultragagyi, ellenőrös-őrös módszert erőltetik, pedig nap mint nap bebizonyosodik, hogy zsákutca, mert egyszerűen selejt a humán állomány... ami nem csak a humán állomány hibája, hanem azé, aki sorra és tömegesen felveszi őket.

Bezuhov. 2008.07.31. 12:54:48

hmm...es most hol van az "aki bünös az kapja meg ami jar" elv?

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.07.31. 13:07:00

Bezuhov

ne csak abból indulj ki, hogy a rohadt bliccelő, megérdemli!

1, BKV ellenőr NE bilincseljen meg senkit. A rendőr si csak nagyon körülírt helyzetben bilincselhet

2, Lehet hogy otthon hagytad a tárcádat, sima jegy helyett véletlenül szakaszjegyet lyukasztottál. Ezért már jár a bilincs?

Prágában MINDEN lyukasztó (busz, villamos,metró) időpecsételős, és 1db 25 koronás (250 HUF) jeggyel 90 percet utazhatsz KORLÁTLAN átszállással?
Nem gondolkoztak el idehaza, ha nálunk is ez lenne, ennyiért, nem bliccelnének?

Vitézy Dávid is mindig elmondja, csak a lyukasztókat kellene lecserélni, nem 40-50 milliádért elektronikus jegyeket meg ilyeneket bevezetni....

500 ft-os SMS jegy 60 percnyi utazásért? Mu-ha-ha !!!

Combi a ballibes Ferkófan 2008.07.31. 13:14:50

Rékuc · rekafoto.blog.hu 2008.07.31. 12:54:16
A gépparkjukat se tudják lecserélni, nemhogy beléptetőrendszer. Van olyan troli vonal, ahol még mindig az 50-es években legyártott Ikarus troli megy.
Bezu igen, aki BŰNÖS. De nehogymár az ellenőr kitöltsön a nevemre egy kamubüntetést, mikor már elég régóta járok bérlettel. Aztán meg jön az ügyvédi felszólítás, hogy fizessek be a bkv-nak félmilliót kamatokkal. Illetve, akkor is meg akarja büntetni a jeggyel utazókat a gyors hetesen, akik nem tudtak lyukasztani mert szar az elektromos lyukasztó ahol felszálltak, és a másikhoz esélyük sincs eljutni akkora tömeg van.

Combi a ballibes Ferkófan 2008.07.31. 13:16:18

Ja és még valami az "aki bűnös kapja meg ami jár" dologhoz. A bkv ellenőrök olvasatában ez az szokott lenni, hogy 4en körbeálljuk, jól megverjük, aztán fapofával tagadunk, mert ugye a kamerák nem rögzítenek semmit a bkv területén belül.

Bence1 2008.07.31. 15:21:12

a beléptetős kapus rendszer lenne pl a metróban-kisföldalattin a megoldás, nem is értem, most, hogy az elmult 3-4 évben felújították-átépítgették a piros metró állomásait miért is nem építették ki a kapukat, vagy legalább valamilyen módon jelölték vlna ki a helyüket, ha működni nem is működnének, de legalább az emberek szokják őket. Van egy nagy Demszky-szdsz szavazó haverom aki szerint azért nem megoldható a kapus rendszer mert igy sincs pénz és százmilliárdokba kerülne odatenni őket. :D
Buszokon meg megoldás lenne, hogy mindenki első ajtónál száll fel és csak az száll fel aki viritja a jegyet-bérletet-stb. addig nem idnul a busz(persze ez nem minden járaton menne de a legtöbbön igen).
Egyébként meg nem az ellenőrnek kell jogkört adni , hanem több rendőt kéne az állomásokra, és a környékükre, az ideális az lenne ha minden állomás kijarátánál lenne egy, látótávolságon belül az ellenőröktől. MOndjuk a gond csak az hogy én bár budapesti vagyok rendőr JÁRŐRT csak szökőévben látok, az összes az utak mellett bírságol, vagy a kocsiban -irodában növeszti a seggét.

more 2008.07.31. 15:28:45

erdekes....londonban miert mukodik a metro belepteto rendszer, es a busz belepteto rendszer???
feltoltheto travelcard, ha van rajta penzed vagy berleted mehetsz, ha nem, koszontuk szepen...

egyszer kene kiepiteni

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.07.31. 15:31:13

more

London egy 15 milliós város, nem olyan 1,8 millió lakosú világmetropolisz mint Budapest!

Nálunk nem lehet megcsinálni, és kész!

Ahol 220 zebra felfestése 200 millióba kerül?

Ne viccelj, please ...

Edömér 2008.07.31. 15:35:23

Grafithuszár : pedig egyszerű a megoldás. A beléptetőkapunál minden adat tárolódik. Ebből később statisztikákat lehet készíteni. Nyomon lehet követni, hogy mennyi bevételnek kellene lennie. Vagy hamísítanak,de az előbb-utóbb kibukhat, mint most a parkolási társaságnál. Így kockázatmentesebb.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2008.07.31. 15:35:58

Szerintem ez nem annyira szörnyű. Csak mondjuk örülnék, ha egyszer a BKV fejeseket is bilincsbe vinnék el, ha nem 300ft-t bliccelnek el, hanem 30milliót. Jegyet venni most gyakorlatilag olyan mintha félkarú rablóba dobálnád a pénzed. (Mondjuk most pont van bérletem.)

Scientist · http://deadindian.extra.hu 2008.07.31. 15:39:23

tata86: egyetértek. és sztem nem csak 30millióról van szó, sokkal nagyobbakat illoptak már

RnYk 2008.07.31. 15:49:00

300 millát kifizetnek gyakorlatilag akármire :)
Voltak itt gondok ugye különféle szerződésekkel, amiről a vezér meg se tudta mondani, hogy miért is köttetett, de azért fizessünk ki 1,2 milliárdot.
Persze ezeket azóta is vizsgálják, szépen csendben...

A francba, nekem is lenne pár tanácsom, mondjuk 700 millióért. Mondjuk a bkv figyelőről lopnám az ötleteket :).

pongesz 2008.07.31. 15:51:55

az elektromos beléptetőnek nem csak az az értelme, hogy a bliccelőket kiszűri. már írtátok londont, ott pl. nincs szükség menetrendre, mert a számítógépes rendszer statisztikát vezet arról, hogy melyik vonalon mennyien utaznak, és ennek megfelelően indítják a buszokat. valójában persze azért nem építik ki a beléptetőkapukat, mert erős az ellenőr lobbi. nyilván egyikünk se akar ellenőrsztrájkot, meg ellenőrtüntetést, ahol a feldühödött ork ellenőrök kocsikat gyújtanak fel..

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.07.31. 15:52:23

Agyadra ment a sok bilincs :)
De azzal egyetértek, hogy gazdasági társaság és hatóság egyszemélyben nem vezet sok jóra.

maxt · http://fregoli.blog.hu/ 2008.07.31. 15:54:25

"Majd ha demszkyt picsán rúgják, na majd akkor. "

Akkor jön a következő, akinek még üres a zsebe, és nincs nyaralója, viszont most indított a család több hasznos vállalkozást.
Itt nem csak személycserék kellenek, hanem teljes szemléletváltás, de a kiépített rendszer annyira az aktuális főnök zsebére gyúr, hogy gyanítom hamar elcsábulna az új vezető is.
A beruázás egyszeri lenne, a karbantartási költségek nem verik az eget.
Szándék kéne, és nem plussz jogokat adni a null iq-s söpredéknek!

Grafithuszar 2008.07.31. 15:58:16

Edömér: Oh tényleg. Erre nem is gondoltam. Ha beléptetőkapuk lennének, akkor tisztán kijönne hogy mennyi a bevétel, és így sokkal nehezebb lenne pénzt lenyúlni a BKV-ból.

2008.07.31. 16:01:07

Konfliktusmentesebben??? Én ezen beszarok, láttátok kik az ellenőrök? Mondjuk a Deákon reggelente? Én ezeknek egy használt zsepit se adnék, nemhogy az igazolványomat, így is el vannak szálva a karszalagtól meg a kitűzőtől, de ilyen jogkörrel plusz egy bilinccsel mi lenne? Konlfliktusmentesség helyett totális düh és anarchia lenne, felbaszott agyú kopaszok vadásznák az igazolványért sápítozó ellenőr barnákat. Engem inkább bilincsben vigyenek el, minthogy ilyen ki tudja milyen hátterű alakok irogassák fel a személyi adataimat. (Asszem egyhamar sokaknak lenne tudtukon kívül hitelük, autólízingjük, kerülnének cégvezető posztba a'la hajléktalanok, vagy egyéb nyalánkságok. Ennyi erővel pisztolyt osztogathatnánk az ovikban.)

Edömér 2008.07.31. 16:11:05

Grafithuszar: És persze elég nehéz lenne olyan információkkal etetni a médiát, hogy az utasok 30-50%-a bliccel. Hogy azért csökkentjük a járatszámot, mert nincs utas. És így tovább.

Fedup Sári 2008.07.31. 16:15:21

Nemhogy a "hatósági jogkör", de még a jelenlegi pótdíjrendszer is törvénytelen, ld. Arató Balázs - Cservák Csaba: "Részvénytársaság - egy hatóság képében" (Jogelméleti Szemle 2003./2)

jesz.ajk.elte.hu/arato14.html

Nem túl hosszú, elég olvasmányos, mindenkinek tudom ajánlani az elolvasását.

Beléptetőkapukat, első ajtós felszállást a békávénál!

totyatotya 2008.07.31. 16:18:43

Zero, London es Bp kozott az igazi kulonbseg nem abban van hogy mekkora varosok, hanem hogy kinek a kezeben van a tomegkozlekedes. Ott (itt) mar magancegek csinaljak jo regen. Van penz ilyesmiket fejleszteni, mivel ebbol direkt-bevetel van. Ugyanakkor az utaskenyelemre basznak kolteni, ez zarojelben jegyzem meg. Azt is, hogy ilyen jegyarak mellett sem kepesek profitot csinalni.

more 2008.07.31. 16:37:21

arrol nem is beszelve, h londonban kb 15 metrovonal, plusz meg jonehany vasutvonal, nem 3 kibaszott metro, ugyh most ne a nagysagat nezzetek, hanem az aranyokat. 100 nemtommennyi megalloba beepitett beleptetorendszer helyett mennyi is lenne pesten??

ja, es azt se felejtsem mar el, alig egy ev alatt megepult plusz egy metrovonal ami atszeli egesz eszak-londont....

xstranger 2008.07.31. 16:48:06

totyatotya:
A vonalak uzemeltetese van magankezben, a transport for london az egy allami szervezet aminek a feladata az egesz koordinalasa es strategia keszitese.

grigorij (törölt) 2008.07.31. 16:50:14

Gyakorlatilag megvalósíthatatlan a BKV ötlete, mivel országunkban hétköznapi dolog a körbetartozás! Ha egy vállakozás ilyen jogot kapna, akkor azonnal - jogosan - megjelennének a cégek, ahol jóval nagyobb kintlevőségek vannak...
A vállalkozások tartozásait tessék polgári peres úton beszedni!
Ja, hogy kamuadatok!

totyatotya 2008.07.31. 16:52:09

idegen, ok, ez a fenti dolgokon mit sem valtoztat szerintem.

bedlifan 2008.07.31. 17:08:03

csak akkor arra lennék kíváncsi, hogy azok mit szólnak (mint én), aki fals büntetőt kaptam 20ezerért, mert vki bemondta a nevemet, vagy az ellenőr kinézte vhonnan... ilyenkor azért bírnám, ha elő kéne venni a személyit, és nem engem akarnának büntetni a semmiért.
sőt, még arról is elábrándozom, hogy bilincseljék oda a rohadt bliccelőt a koszos buszhoz, aki miatt az én bérletem kerül többe (jó tudom, nem csak miatta), és még a nevemet is odahazudja.. igazoltassa csak a 25-ös IQ-jú ellenőr, király büntetés.. :)

bedlifan 2008.07.31. 17:11:22

zero: "2, Lehet hogy otthon hagytad a tárcádat, sima jegy helyett véletlenül szakaszjegyet lyukasztottál. Ezért már jár a bilincs?"
szegény, szegény, akkor mutassa meg önként a személyijét, vagy tán minden bliccelő (ja bocs, feledékeny ember) védett tanu, atyaisten, vagy mi? mutassa oda, írják ki belőle a címet, ha már ilyen becsületes.

TD223 2008.07.31. 17:12:45

Mindig veszek bérletet, de félő, ha lejár 9-én és 10-én villamossal megyek venni újat, akkor jön egy barom. Könnyen lehet, hogy, ha engem ezért meg akarna bilincselni az illető, akkor kifejelné az ablakot.

Nem akarnak adósságot? Ne adjanak 10-100 milliókat minden értéktelen tanulmányért, tanácsért. Vigyék le a jegyárakat.

www.bkv.hu/jegyek/index2008.html

Röhej, hogy egy még nem vénasszonynak, de már nehezen mozgó középkorúnak mondjuk 1 megálló miatt is kelljen 270 Ft-ot fizetnie.

Ezen kívül csökkentsék a főnökök fizetését, jutalmazását. Ne késsenek.

grmindenyssa 2008.07.31. 17:18:24

Lehet, hogy csak én vagyok ilyen öreg itt? A piros metrót 1970-ben úgy adták át, hogy beléptetőkapuk voltak. 1 Ft-os érmét kellett bedobni, attól nyílt ki. (Szivarvágónak csúfoltuk.) Azért kellett megszüntetni, mert működött.

ReggieHammond 2008.07.31. 17:22:12

ZERO:

OK. London kicsit nagyobb, nézzünk valami összehasonlíthatót:

1: Barcelóna 1.5 millió lakos, 9 metróvonal, közel 110 buszjárat. 1 jegy amivel 1óra 15 percen belül arról, arra és annyiszor szállsz át ahányszor csak akarsz: 1.3 euró. 10es gyűjtő: 5.80E. Beléptetőkapuval, az autóbuszokon is elektromos jegyolvasóval, igen sok buszmegállóban ledes tájékoztatóval (hogy hány perc múlva MELYIK busz érkezik)

2 Madrid: 3.1 millió lakos 10 metróvonal, központi zónára 1 euró a jegy (10 db 7 euró) természetesen annyi átszállással amennyire akarsz.
Itt külön megjegyezném a turista jegyet (T jelzés) ezzel egy kb 60 km sugarú körben számtalan turistalátványosságot nézhetsz meg, kb mintha székesfehérvár, vác, gorsium stb is elérhető lenne + a madridi közlekedés 1 napos 10 euró. (a csatlakozó buszjáratokat magáncégek indítják)
Szintén beléptetőkapustól. Amúgy a madridi metróról az indexen is volt egy nagyon jó cikk:

index.hu/politika/belfold/budapest/0122mdrdmtr/

A párhuzamok kedvéért annyit, hogy azért Spanyolország nem az Unió gazdasági éllovasa, illetve 76-ig náluk sem kifejezetten demokrácia volt.

Roy 2008.07.31. 17:28:43

Még csak az hiányzik, hogy hatósági jogkörrel ruházzák fel öket.

glabla 2008.07.31. 17:40:44

Azér megnézném hogy a Blaha Lújza téren mondjuk egy 173-asra hogy száll fel az első ajtónál az az 50 60 ember. Ezt komolyan gondolja valaki?

A BKV meg hülye és egy ellenőr mint hatósági személy rossz belegondolni. Inkább bicajjal mennék mindenhova.

more 2008.07.31. 17:41:26

tehat akkor 14 ev lemaradasunk van spanyolorszaggal szemben....

na ebbol mikor lesz nalunk beleptetoredszer...:)))

more 2008.07.31. 17:43:18

igen gabla, valljuk be a bkv nem viszi tulzasba a jaratszamokat se....szoktam en telen 20perceket varni a 7esre, amire fel se lehetett ferni. Oke, h london nagyobb, de itt en meg egyszer se tulekedtem buszon, es max ott vartam 10percnel tobbet, ahol csak egy jar

wagabound 2008.07.31. 17:46:34

A "szivarvágós" beléptetőt azzal a szöveggel szüntették meg anno, mert - kapaszkodjatok meg! - lassította az utasáramlást... Jó, mi?

Egyébként elő kéne venni Dajcs-Fürer Tamás sokszázmillióért vett, azóta is porosodó beléptetőkapuit, oszt jónapot.:-)

... hatósági jogkört az ellenőrnek? Röhej. Mint ahogy az is, hogy JOG SZERINT semmit nem tehetnek a bliccelőkkel. Bizonyám!

zeneovi 2008.07.31. 17:47:17

Ekkora pletykafészkeket, mint 2 zsák öregasszony. Senki sem beszélt bilincselésről, csak a poszt írója találta ki a hatás kedvéért, aztán erre építette az egész összeesküvés-elméletét. Egyébként pedig miért kell bliccelni ? Mindíg azok sírnak, akik elkövetnek valami turpisságot, aztán valamilyen felsőbbrendűnek képzelik magukat, mondván más, az más, Nekik nem szabad, de Neki Igen, mindent szabad, senki ne korlátozza. Buta magyar felfogás.
Az ellenőröket pedig ne keverd össze a biztonsági szolgálattal, csak mert nem értesz semmihez. Képzeld, sok ellenőr van diplomás, és még több idegen nyelvet beszélő köztük.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.07.31. 17:53:49

zeneovi

"emellett megakadályozhatják a bliccelőt abban, hogy amíg ki nem érnek a rendőrök, elhagyhassa a helyszínt."

" Megkérdeztük a BKV-t, hogy például a repertoárban a bilincselés lehetősége benne van-e, ám azt a választ kaptuk, hogy az új jogkör legitimálná az ellenőrök igazoltatási tevékenységét, és – pici demagógia is kijutott – „a bliccelők által okozott kár összegéből számos fejlesztés megvalósítására sor kerülhetett volna, például akár 150 új buszt is beszerezhetett” volna a BKV. Vagyis hogy bilincselhetne-e az ellenőr, nem tudtuk meg. "

Vagyis válasz nincs, de vajon hogy akadályozza meg hogy elmenjen a bliccelő? Szépszóval ? :)

gabest1 2008.07.31. 17:54:33

"jogos bevételének 100%-ához hozzájutni"

Az 10x-es büntetés, 10% bliccelővel. Ha ennél többet kapnak el az már tiszta haszon!

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.07.31. 17:59:05

bedlifan

"szegény, szegény, akkor mutassa meg önként a személyijét, vagy tán minden bliccelő (ja bocs, feledékeny ember) védett tanu, atyaisten, vagy mi? mutassa oda, írják ki belőle a címet, ha már ilyen becsületes. "

Olvasd el a belinkelt BKV-figyelős cikked, és utána bátran add meg a SZEMÉLYES (!) adataidat a BKV-nak. Csak bátran!
Amit a jelenlegi jogszabályok szerint el sem kérhetne a BKV ellenőr, mivel kb..ugyolyan állampolgár pontosan annyi joggal mint te! Ha én kérnem el a személyidet, nekem odaadnád, vagy elhajtanál a pics@ba? :)
Személyit CSAK hatósági ember (rendőr, vámos stb) kérhet el.


bkvfigyelo.blog.hu/2008/05/08/kamu_buntetesek_a_bkv_nal

Murderface 2008.07.31. 18:02:26

Egyrészt egyet értek, a bliccelőt kapják el és vonják felelősségre. Másrészt viszont a biztonsági őrök jelenlegi hozzáállása miatt (és legalább egy általam ismert esetben a büntetett előéletük miatt is P) nevetségesnek és életveszélyesnek tartom az ötletet.
Először takarítsák ki a saját portájukat, aztán ugrálhatnak.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.07.31. 18:10:52

Murderface

Először is talán legyen egy ár/érték arányban és a fizetésünkhöz képest megfizethető havi bérlet és jegyár ...

Azért álljunk már egy percre! A 5-6x nagyobb átlagfizetésű országokban ugyannyiba kerül a jegy meg a bérlet mint idehaza? Vagy még olcsóbb? Ennyire baleknak néznek minket?

Mert a főváros nem adja oda a BKV-nak a 33%-t a az éves BKV költségvetésnek, azért legyen 8-9-10 ezer forint az éves bérlet?

Külföldön minden hol úgy tevődik össze a helyi tömegközlekedései vállalat költslgvetése, hogy 33% jön össze a jegyekből, 33%-ot az állam, és 33%-ot ad a tulajdonos. No, itt a tulajdonon a Főváros, de nem adja oda a 33%-ot, így jegyekből kénytelenek 42-45%-ot összeszedni, és még így évi 8-10 milliárdos a hiány!

Szóval akkor ki miatt ilyen magad a béreltek ára? Ki kényszeríti bliccelésre az embereket?

Nem, a válasz nem a Zorbán ...

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2008.07.31. 18:23:57

Nekem Londonban az tetszett, hogy az utasok nem álltak meg a metrónál (és a busznál sem) az ajtóban, hanem mindenki behúzódott. Látták, ha arra mentem, és ha útban voltak, arrébb húzódtak, de ha valamilyen oknál fogva mégsem vették volna észre, hogy útban vannak, udvariasan elnézést kértek. Soha nem láttam/hallottam az ottlétem alatt hangos duhajkodást, vandálkodást, pedig mostanában rendesen késelgetik egymást az ifjoncok. Nem kellett bűz miatt sem arrébb húzodnom valahonnan. A közlekedési eszközök valahogy megkímélteknek tűntek. Sokat számít az is, mennyire nőtt fel agyilag egy ország lakossága. Hosszabb távon csak így működhet rendesen.

Horizont 2008.07.31. 18:24:36

A bérlet és jegy bármennyibe is kerülne aki bliccel az akkor is bliccelne.
Vidéken minden buszra,a helyijáratokra is csak az első ajtón lehet felszállni.
Tegnap történt:helyijáratra első ajtón fel,papír 200-as kézbe,jegyár 180 ft.Sofőr visszaad egy fémszázast.
Én bambán jelzem neki hogy többet adott vissza.Majdhogynem rámförmedt:rendbe vagyunk,nem?Leesett, mert jegyet azt nem adott.Még jó zárta az ajtót,mert majnem leájultam a buszról.Igy elsomfordáltam hátra én hülye... és izgultam nehogy ellenőr jöjjön.
Valóvilág-Vastagbőr!

Portman 2008.07.31. 18:30:21

baszódjon meg a békávé! tetves suttyók

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2008.07.31. 18:32:42

Amúgy gondolkodjunk el azon is, hogy ha megcsinálják "bliccelőbiztosra" a rendszert (értsd: beléptetőkapuk a metrón, első ajtós felszállás a buszon, hoppá, villamoson hogy működik??), a kötelező díjfizetés sok bliccelőt fog elrettenteni a tömegközlekedéstől. Így a békávérnek csak a "tisztán" utazókra kell méretezni a járatokat (hány busz járjon, mekkora személyzet, stb.). Szerintem a beléptetőrendszernek a közvetett költség-megtakarítása sem lenne elhanyagolható (többek közt a graffitik eltávolításán mennyit lehetne spórolni).

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2008.07.31. 18:49:59

speciel én nem bánnám, ha a mostaninál kicsit jobban elterjedne a kreativ bilincshasználat ;)))

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.07.31. 18:51:57

Mondjuk kíváncsi vagyok a rengeteg nyugdíjassal mi lenne egy ilyen szuper biztos rendszerben ? Hogy szállnának fel az első ajtón a kiskocsijukkal? :)

Amúgy a nyugdíjasok utazását ki fizeti ki a BKV-nak?
Az állam? És milyen számok alapján?

totyatotya 2008.07.31. 18:52:43

Zero: "Azért álljunk már egy percre! A 5-6x nagyobb átlagfizetésű országokban ugyannyiba kerül a jegy meg a bérlet mint idehaza? Vagy még olcsóbb? Ennyire baleknak néznek minket?"

Kicsit vedd ki a fejed a seggedbol azert. Mit gondolsz ahogy atjon az energia a hataron, le kellene esnie az aranak otodere? Vagy barmi masnak? Ugyanmar ez milyen marhasag ember? Gyors emlekezteto: a Kadar-rendszer alatt (meg most a gazarral) probalta az orszag ezt megprobalni. A siker konnyen lemerheto.

Egyebkent az az 5-6x akkora atlagfizetes is meger egy utanaszamolast. Es mielott valaki jonne hogy bezzeg ott a lakossag nem 20%-a el letminimum alatt - DE.

abdul 2008.07.31. 18:57:48

Először szolgáltassanak.
Egyébként meg a büdös gec. kurv. anyjukat!

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2008.07.31. 19:01:30

totyatotya: utánaszámoltam. Stockholmban az átlag nettó fizetés 4 százalékát kell kipengetni egy havibérletért. Budapesten ez a szám 8 százalék. Tehát ha arányosan számoljuk, akkor Magyarországon kétszerannyiba kerül egy bérlet, mint Svédországban. Szerinted ez nem abszurd?

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.07.31. 19:04:23

totyatotya

No, azért vegyél vissza.

Ja a benzin ugyanannyi itthon mint mondjuk Spanyolországban... de a metró meg a villamos árammal megy.

A buszvezető mennyit keres itthon és mennyit Angliában? A bérköltség eleve nagyságrendekkel olcsóbb, ami azért vastagon benne vagy a BKV költségvetésében ...

Szóval nekem ne mondd, hogy ugyanakkor a költsége itthon mint külföldön!

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.07.31. 19:27:37

Rékuc
Mire gondolsz, te rossz kislány? :)

Én emlékszem a régi szovjet típusú metrókapukra és utáltam őket. Lehet, hogy mégse voltak annyira rosszak... Csak akkor ezt még nem tudtam.

kissertés 2008.07.31. 20:00:50

Tegnap értem haza egy 10 napos ukrajnai kirándulásról. Kijevben és Harkovban utaztam metrón, beléptetőkapuk voltak, rengeteg ember tömegközlekedik, mégse zavarja az utasáramlást. Praktikus, jó megoldás.
A városi buszokon, villamosokon, trolikon külön emberke van, aki jegyeket árul/vizsgál, nincs bliccelés. Ja és marha olcsók a jegyek, az ottani fizetésekhez mérten is. (Ennek eredményeként rengetegen tömegközlekednek.)

Lefty Rosenthal 2008.07.31. 20:03:38

en nem tudom miert kell ezt bonyolitani. Kurva egyszeru: Bp-en nem megy a jelenlegi rendszer, kaosz van.

Hmm.. mashol megy? Igen. Hol is? Hat itt meg itt meg itt. Akkor nezzuk meg, hogy ok hogyan csinaljak, es aztan csinaljuk mi is azt.

A kifogasok csak es kizarolag valakiknek az erdekserelmei miatt vannak (legyen az fonok, tanulmanyiro vagy ellenor).

Ennyire egyszeru.

Daniel M. 2008.07.31. 20:45:41

Combi_TpK a gonosz szalonfasiszta 2008.07.31. 13:14:50

Te totálisan hülye vagy, 50-es években gyártott Ikarus troli, gondolkodjál, mielőtt a világ legnagyobb marhaságát írod le!

Daniel M. 2008.07.31. 20:47:54

Elektronikus beléptetőrendszer, megint csak arra lesz jó, hogy valaki kurva jól járjon, és a BKV-tól még azt a kevés viteldíjbevételt is kijátszák egy haver kezébe. :(

Daniel M. 2008.07.31. 20:50:15

Lord_Valdez 2008.07.31. 19:27:37

Persze, nem olyan rossz a ruszki metró, csak zabálja az áramot, plusz 7-8 óránként kell átvizsgálni.
Egy mai modern metrószerelvényt, 2 hetente kell szemrevételezéssel átnézni.

Az már nem az új járművek hibája, hogy egy csikos pizsiben megálmodott valami lesz belőle, mert Demszky úgy akarja. :(

Daniel M. 2008.07.31. 20:51:27

Rékuc · rekafoto.blog.hu 2008.07.31. 19:01:30

KSH adatokra támaszkodtál???
Tudod, hogy azok hogyan keletkeznek???

Szerintem az a 8, már 10% fölött van a valóságban. :(

Perillustris 2008.07.31. 20:52:49

"Tehát ha arányosan számoljuk, akkor Magyarországon kétszerannyiba kerül egy bérlet, mint Svédországban. Szerinted ez nem abszurd?"

Bár a bérköltség is valószínűleg magasabb ott, tehát még torzabban is láttathatjuk az arányt, ez mégis tévútra vezetne. Ugyanis mi is annyiért kapjuk az alkatrészeket, járműveket, üzemanyagot, mint a svédek, s ez a BKV üzemi költségeinek igen nagy aránya.

Ki merem jelenteni, hogy a BKV bérlet nem drága, ha objektíven nézzük. 8250 forintért akár 0-24 óráig utazni az összes járművön a közig. határon belül nem vészes. Persze minden relatív. Ha szociális oldalról nézzük, akkor természetesen csúnyán hangzik, hogy egyesek a bérük akár 10-15%-át is ráköltik.

Sajnos ez van, a magyar gazdasági helyzet - állítson bárki bármit - a béka segge alatt van, pedig állítom, nem kellene csodát tenni, csak néhány - szakemberek által évek óta javasolt - módosítást végrehajtani több területen is. Mert állítom, mindenre lenne pénz, igaz, ehhez kevesebbet kellene lenyúlni is, s persze gyökeresen át kéne alakítani az adórendszertől kezdve a szociális hálóig mindent.

A BKV tükröt mutat nekünk. Kicsiben ugyanazok a problémái, mint az országnak. Nem véletlen, hiszen - ahogy fentebb is írta már valaki - itt már gondolkodási reformra van szükség, a nyilvánvalóan szükséges szerkezeti átalakításokkal egyetemben.

Fontos lenne azt is deklarálni, hogy mi az állam és a főváros hosszútávú célja a budapesti tömegközlekedéssel, mert enélkül a legjobb szándékú vezető sem képes látható eredményt elérni.

Utóbbi hiányában látom az egyik legnagyobb problémát, hiszen amíg egy vezetőt a prémiuma nem ösztönöz a távlatokban való gondolkodásra, addig el van cseszve az egész, ugyanis minden fejlesztés az adott üzleti évben viszi a pénzt, a haszon pedig csak évek múlva jelentkezik, amikor ő már esetleg sehol nincs.

Nem lenne brutális kiadás lecserélni az összes jegykezelő automatát digitálisra, ami időbélyeget tud nyomni a jegyre. A csere után meg azonnal el lehetne kezdeni a különböző konstrukciójú jegyek, bérletek árusítását, akár online is, na és persze rengeteg - bankkártyát is elfogadó - jegy- és bérletárusító automatával.

Fentiekhez egyetlenegy dolog kell.

Nem, nem pénz.

SZÁNDÉK.

Daniel M. 2008.07.31. 20:53:07

A megoldás pedig nem az ellenőrök hatósági jogkörrel való felvértezése, hanem a rendőrségen belül létrehozni egy közösségi közlekedési osztályt, Hamburgban valamikor a 90-es évek közepe tájékán lépték meg.

A pecsételős jegy meg sokkal jobb lenne, nem kell túlspilázni a dolgot.

Daniel M. 2008.07.31. 20:56:44

Perillustris · cmtv.freeblog.hu/ 2008.07.31. 20:52:49

Egyetértek, nem a bérlet vagy a jegy drága nálunk, hanem a fizetésünk nevetségesen alacsony.

Ha valaki kiszámolja, hogy a havi 8250 forintos bérlet azt jelenti, 275 forint egy nap.
Ez nem azt jelenti, hogy olcsó, de a pont megfelelő árszinten van.
Főleg, ha azt nézzük, hogy egy nap átlagosan 4-6 vonaljegyet kellene elhasználni, ha csak a 20 munkanapot számoljuk, az több mint 20000 forint lenne.

2008.07.31. 21:47:06

A beléptetőkapu annyiban zavarná az utasáramlást, mint a három kisebbségi a mozgólépcső tetejénél. Még annyi eszük sincs, hogy ha valakivel leállnak valami miatt "intézkedni", akkor azt ne pont a lépcsőlejárat felett tegyék. Ennyit az akadályoztatásról. Egyébként meg azért nem kell a BKV-nak a kapu, mert akkor kevesebb lenne a zséje. Az ész és értelem nélkül osztott büntikből még a szar behajtási arány mellett is több jön ki, mint a kapus korrekt árbeszedésből, amellett ha kapu van, akkor nem lehet majd a bliccelőkre fogni a fejlesztések hiányát.

I-brahi 2008.07.31. 21:47:38

A kedves kommentelőknek szeretném felhívni a figyelmét, hogy Párizsban igenis hatósági jogkörrel rendelkeznek az ellenőrök. Nyomozati joguk van, stb., úgyhogy ez önmagában nem egy elrugaszkodott ötlet. Építő javaslatok:

1. Beléptetőkapu a metróba (lehetőleg két méter magas, hogy ne lehessen egyszerűen kijátszani)

2. Elektronikus (lehetőleg chipkártyás) bérlet és jegy, végre lehetne valamire használni a diákot is, valamint, hogy pl. csak akkor fizessen káresemény esetén a BKV-s biztosító (azt hiszem a Generali), ha valóban érvényes jeggyel/bérlettel veszed igénybe a járművet/peront. (Ez nyilván nem vonatkozna arra, akit elüt a busz...)

3. Az első ajtós rendszer nem rossz, de ha sokan vannak, akkor egyszerűen nem megoldható (mondjuk hétköznapi csúcsforgalomban a 7-esen). A kevésbé zsúfolt járműveknél viszont támogatom.

4. Igenis legyen hatósági jogkörük az ellenőröknek, de a következő kikötésekkel:

a, Ne lehessen akárki ellenőr, hanem legyen rendes képzésük, mint a rendőröknek (akár ugyanaz).

b, Bilincselni, kényszeríteni ne legyen joga (de ha ellenállsz, akkor az hatósági személy elleni akármicsoda)

c, Csak személyazonosságot igazoló okmány (jogosítvány, útlevél) birtokában lehessen utólag befizetendő bírságot kiróni, bemondásra nem, és ez csak aláírás esetén érvényes (ellenkezni lehet, de ekkor a kettes pont zárójeles része lép érvénybe)

A fentiektől függetlenül: A vonaljegy legyen 2 órára és akárhány átszállásra érvényes (mekkora szívás már, hogy attól függően, merre laksz és hova mész, ugyanolyan távolságon akár lényegesen eltérhet a minimálisan/kényelmesen szükséges átszállások száma).

2008.07.31. 21:58:39

"a, Ne lehessen akárki ellenőr, hanem legyen rendes képzésük, mint a rendőröknek (akár ugyanaz)."
Na ja, három év ellenőrtiszti főiskola, reális. Rendes képzés után, válogatott emberekből álló csapatot csak emberi fizetésért lehetne megtartani, akkor meg abból a zsozsóból inkább kapu, az nem tud bunkó lenni.

I-brahi 2008.07.31. 22:00:39

paranoir:

Mint említettem, Párizsban rendelkeznek hatósági, nyomozati joggal, ugyanakkor ellenőrzőkapuk is vannak. Ők meg tudták oldani. Igazán megpróbálhatnánk mi is...

I-brahi 2008.07.31. 22:03:22

Azt meg már csak halkan mondom, hogy az utcai közrendőröknek nincs főiskolai végzettségük...

2008.07.31. 22:06:15

Párizsban franciák vannak Bp-en magyarok. Ennyiben foglalható össze az ok a nemre. Te komolyan gondolod, hogy ideézem"konlfiktusmentesebb" lesz az ellenőrzés, ha a BKV emberei hatósági jogkört kapnak? Láttad őket? Ebben az országban, ahol egy kitűzőtől és egy formaruhától mindenki kiskirálynak érzi magát? Így is naponta vannak alsó hangon is kétséges eljárások, túlkapások. Ha intézményesen megtámogatják ezeknek az embereknek az egóját, akkor mindennapossá válnak a tettleges konfliktusok és van rá egy ezresem, hogy a bevezetéstől számított első napon meglenne az első súlyos testi sértés. Az utasok között, az ellenőrök között is van tajparaszt, de a BKV egy államilag erősen támogatott (közpénz!) közszolgáltató vállalat, ne legyen félkatonai szervezet ilyen alkalmazottakkal, ha egy mód van rá. Mégegyszer mondom, ez nem Párizs.

2008.07.31. 22:06:53

Halkan mondom, hogy van.

2008.07.31. 22:08:24

Úgy hívják, hogy Rendőrtiszti Szakközép, három évig tart, ha jól tudom, mindenesetre jóval több, mint egy utcáról betérő ember egyórás tanfolyamon való kiképzése. Erkölcsi nélkül, persze.

2008.07.31. 22:24:02

Na megnéztem, mert gyanítottam, hogy nem jót írtam. Aszongya van egyszer olyan, hogy Rendészeti Szakközép, Rendőrtiszti Szakközép, és ezek után a Rendőrtiszti Főiskola. Akárhogyis, az a lényeg, ha már a rendőri képzés szóba lett hozva, az azért egy komoly, többéves dolog. Egy ellenőrtől ilyet elvárni irreális, kivéve, ha valóban pálya és karrierlehetőség, de azért meg nem 100 bruttót kéne fizetni, mert a kutya nem vállalná a hercehurcát, ráadásul egy ilyen extrém alacsony presztízsű munkakörben. Száz szó, egy vég, a kapu értelmes, az első ajtó csúcsidőn kívül értelmes (tessék olyankor old school posztos ellenőrt tenni a járműre, lesz rá bőven ember a kapuk okán), nagydarab cigró igazolványt kér: nonszensz.

totyatotya 2008.07.31. 22:24:09

Zero. Ja, arammal megy. Es az mitol lenne olcsobb Mo-n mint mashol? Vagy a kenyer? Vagy az eper? Vagy a lapostv?

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2008.08.01. 00:12:52

I-brahi: én ebből nem tudtam meg, hogy Párizsban vannak-e beléptető kapuk, illetve egy állomáson hány ellenőr tevékenykedik, és milyen erkölcsi bizonyítvánnyal rendelkeznek, illetve milyen képzésen szerezték meg a képesítést, amely alapján hatósági jogkört szereztek? Mert mondjuk ha vannak kapuk, akkor elég 1-2 biztonsági őr oda, vagy esetleg a "nyomozók" (de minek ágyúval lőni verébre?), nem min. 3-4 ember, elrettenteni az utast az utazástól. Az ellenőrök max. a villamosra kellenének, ahol nem csak az 1. ajtón lehet felszállni, mert a többit a kapu/sofőr ellenőrizné. Ezzel persze a személyzeti költségek is jelentősen lecsökkennének (illetve átcsoportosulnának karbantartási oldalra, és azt hiszem, a BKV-nak most erre lenne nagy szüksége), így a megmaradt, UTASBARÁT személyzetnek lehetne akár magasabb fizetést is adni, illetve teljesítmény-arányos bérezést.

Toymao 2008.08.01. 01:32:50

Ha már külföldi példák:

1) Eleve rögtön RFID-s kártya kell (á lá Oyster Card, Navigo, stb.), nem csippel vacakolni.

2) Párizsban csak a villamos becsület kasszás, de abból ott nincs sok. A londoni villamost nem tudom, az nagyon külvárosban jár. (Mondjuk a metrós összehasonlítás azért sem mindig okés, mert nálunk viszont sok a villamos, ami a fent említett példákból hiányzik, és sokszor bőven elég. De hagyjuk, ez egy mellékvágány. Höhö.)

3) Amszterdamban, ahol igen sok a villamos, az ottani Combino (aminek semmi köze a mienkhez, a Suprához) úgy néz ki, hogy van négy ajtaja, ebből kettő csak leszállós, az egyik a vezetőnél van, akinél felmutatod a jegyed, ha van. Ha nincs mész a másikhoz, ami mögött kalauz ül, és veszel tőle olyan jegyet, amilyet akarsz. Ott is pecsételés van, nem probléma. Ez egy megoldás a villamosra, hetes buszra, a többi, kisebb forgalmú járatoknál elég az első ajtózás (sok helyen ezért van csak két ajtó a szóló buszon). A kalauzok bére kijön a nem szükséges ellenőrökéből. A-damban van pár metró, ott vannak beléptető kapuk is (mert ott is van RFID-s kártya, meg mágnescsíkos jegy), de a papírjegyek miatt áll két ellnőrforma is, dehát ég és föld a különbség.

4) És természetesen ezt az eszement ötletet, hogy vonaljegy el kell felejteni, egy Budapest méretű vársoban 90-120 perc közötti időtartamra legyen érvényes a szimpla jegy. (Rengeteg külföldi nem is érti ezt a vonaljegyezést.)

Sics68 2008.08.01. 02:48:49

Üdv!


Zero:
> London egy 15 milliós város, nem olyan 1,8
> millió lakosú világmetropolisz mint Budapest!
>
> Nálunk nem lehet megcsinálni, és kész!

Baromság amit beszélsz.

OK, London 15 millás. Ez azt jelenti, hogy arrafelé több állomás van ahová kapu/beléptető izé kell, meg több busz aminek az első ajtajához szintén.

De ezek a kütyük "darabonkén" azér ugyaninnyaba kerülnek ... meg azt is feltételezhetjük, hogy a járművek kihasználtsága is hasonló. ( Nem igaz, nálunk magasabb.)

***

Drága-e a jegy/bérlet: a jegy kifejeztten drága.

Nagyon jól menő ny-eur.-i városokban előfordul magasabb.... de alacsonyabb is. Közvetlen környékünkön pedig drága. És ráadásul "vonaljegy"... ami ma már szinte a világon nincs.

Azért is drága, mert: ezért a szolgáltatásért ?!

Ritkán jár, nincs ülőhely, nincs légkondi ... és KOSZOS.

***

Vonaljegy helyett időre szóló jegy: maximálisan egyetértek.

***

Hatósági jogkör: semmiképp.

Ugyanakkor át kéne gondolni a bizt. őrök jogkörét.

A probléma a rendőrséggel van: ők nem tudják megoldani a rájuk háruló feladatokat. Ez persze igazából nem a rendőrség bűne: forráshiány... a társadalom illetve annak vezetése nem szán elegendő forrást a rendőrségre ahhoz, hogy egy minden elvárásnak megfelelni tudó szerv állhasson fel.

Ez mindenütt így van, nem csak nálunk: a modern világban gyakorlatilag sehol nem képesek megoldani minden olyan feladatot amit klasszikusan a rendőrség dolga volt megoldani ... ez vezetett ahhoz, hogy mára az egész "nyugati civilizáció" tele van biztonsági őrrel stb.

bye
Sics

==T== 2008.08.01. 05:12:11

Annyiból igazuk van, hogy rengetegn bliccelnek. A BKV járműveire nem kötelező fölszállni,ha viszont fölszáll az ember és nem fizet. Akkor elvileg miért ne legyen joga ott tartani az embert az ellenőrnek, vagy elkérni a személyiét, ha nem fizet helyben?

==T== 2008.08.01. 05:14:28

A bilincs persze nem kéne...

Labove 2008.08.01. 06:42:53

És mondjuk mi lenne, ha mindenki megvenné azt a kurva jegyet, vagy bérletet?
Annyiran ttudom húzni magam azon, hogy melóhelyen is van olyan faszi, akinek sikk, hogy életében nem nem fizetett még BKV-s utazásér' ( noha itt lakik...), és májerkedik a csóró-bunkó ellenőrökkel..
Rohadtul nem kötelező olyan szolgáltatást igénybe venni, aminek a minőségével vagy díjszabásával nem értünk egyet, de azt ne má', hogy szétbliccelem magam.
Háborogjá' gyalog, vazze!
És ezt mind úgy mondom, hogy köcsög buszsofőr leszorít a biciglivel, meg kiugat az ablakon..
Ilyen is van...
Szerintem ennél is nagyobb paraszt a bliccelő!!

Perillustris 2008.08.01. 07:05:03

Labove,

És ha mindenki befizetné az adót?

És ha senki sem szemetelne az utcán?

Folytassam?

A világon sehol nem veszi meg minden ember a jegyet, ha viszonylag egyszerűen kijátszható a rendszer. Sőt, mindig lesznek bliccelők, ahogy adócsalók és szemetelők is.

Az arány nem mindegy, s ezt kell javítania a BKV-nak. S ahogy említette más is, most sem nekünk kell feltalálnunk a spanyol viaszt: külföldi példák bizonyítják, hogyan lehet látványos eredményt elérni.

Perillustris 2008.08.01. 07:07:26

"Zero:
> London egy 15 milliós város, nem olyan 1,8
> millió lakosú világmetropolisz mint Budapest!
>
> Nálunk nem lehet megcsinálni, és kész!

Baromság amit beszélsz."


Sics68,

Az a szó megvan, hogy "irónia"?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.08.01. 07:36:02

Közelid a forma-1, javaslom szereljük fel bilinccsel az örömlányokat is. A németek még fizetnének is az extráért :)

A müncheni ellenőrők (?) is meglepően katonásak. Vörös beret szögmérővel beállítva, fegyver, tonfa stb.
De gyanítom, hogy az emberanyag is különb. Arról nem beszélve, hogy náluk elég alapvető, hogy az emberek a mozgólépcső jobboldalán állnak, a kijáraton csak kifelé jönnek. (az a zebrán sem gázolnak el)
A briteknél sem gond az egyajtós felszállás, mert azok sorban állnak. Mi inkább a tülekedést választjuk.
Itt hallottam már olyat is, hogy valaki polgári engedetlenségnek titulálta a bliccelést.

Mellesleg, hogy a biztonsági őrnek is jogában áll ott tartani a rendőr kiérkezéséig, de eszköztára szerény. Leginkább eléd állhat.

fesztivalkatalogus · http://www.fesztivalkatalogus.hu/ 2008.08.01. 07:44:33

Münchenben mondjuk igen hosszú múltja van a katonás megjelenésnek...

ez megvan? BKV guide angolul:
www.start-budapest.com/how-not-to-pay-for-public-transport-bkv-in-budapest/

vadorka 2008.08.01. 08:13:52

Na most komolyan. EL tudjátok képzelni, hogy itt nálunk működne az első ajtós felszállás? Hetes busz, csúcsforgalom, megállónként 20-30 ember csak egy ajtón szállhat fel? Mennyi ideig áll a busz a megállóban? Mennyivel nőne így a menetidő? És ha a következőnél a néhányan le akarnak szállni, hogy jutnak el a másik ajtókig?

Sokan példálóznak Londonnal, hogy ott ez működik. Persze, mert az egy kifejezetten tekintélytisztelő és fegyelmezett társadalom. Sorban állnak a megállóban, és ha a sofőr becsapja az orruk előtt az ajtót, mondván, hogy megtelt a busz, nem hőbörögnek. A megtelt pedig azt jelenti, hogy néhányan már állnak a buszon, nem ezt a hering-effektust, mint nálunk.

Persze, a megoldás adott, jelentős járatsűrítés kéne nálunk is, úgy működhetne a rendszer. De az meg ugye nem két fillér.

Félreértés ne essék, nem mentegetni akarom a BKV-t. De ez az első ajtós felszállás szerintem nálunk nem működne, valami más megoldást kellene találni.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.08.01. 08:31:33

Civilizált emberekkel sok minden müködik. Itt már az is eredmény, hogy a többség megvárja, amíg leszállnak és csak aztán kezd el benyomulni.

A 7-esen, és Combinón is abszurd lenne, persze, ha közben a többi ajtón tudnának leszállni, akkor kevésbé gáz.

I-brahi 2008.08.01. 08:56:13

Kedves Paranoir:

Az anyám (egészen véletlenül) a Rendőrtiszti Főiskolán tanít, úgyhogy pontosan tudom, hogy az utcai közrendőröknek nincs főiskolai végzettségük... ne tessék már zöldségeket beszélni!

Kedves Repülő Majom!

Igazad van, az említett hozzászólásomból nem derül ki, hogy van beléptetőkapu, de a későbbiből igen:

"Mint említettem, Párizsban rendelkeznek hatósági, nyomozati joggal, ugyanakkor ellenőrzőkapuk is vannak. Ők meg tudták oldani. Igazán megpróbálhatnánk mi is..."

Szóval van, és nehezen kijátszható. Ennek megfelelően persze egy állomásra nem 8, hanem egy ellenőr jut, de az jó nagy :)

A nyomozati jog pedig azért van, hogy ha hamis adatokat diktálsz be, akkor is elkaphassanak. Hallottam olyan történeteket, hogy franciául perfektül beszélő magyar kamu francia adatokat diktált be, és fél év múlva a budapesti lakására kiküldték a bírságra vonatkozó papírt... Persze az én feltételeim mellett erre nincs szükség :)

Toymao

1. Az RFID kártyában egyetértek

3. A kétajtós felszállás tetszik, támogatom

4. Ezt mondtam én is... :)

2008.08.01. 16:10:10

Kedves Ibrahi, ha nézted volna, írtam, hogy rosszat írtam, utánanéztem, és javítottam. Anyukád jó fej lehet. Azon ritka faj vagyok, aki bírja a zsarukat.

krtek 2008.08.01. 16:53:33

Szerintem Edömérnél a pont. Amíg a békávé vezetése nem sittet, hanem jutalmat kap az okozott milliárdos károk miatt évről évre, addig miért lenne érdeke bármilyen normális rendszer kiépítése. Az egyel régebbi rendszerből ránkmaradt beidegződés szerinti, faszmagyar gondolkodás szerint (a közösből lopni nem bűn, hanem létforma) sokkal jobb a zavaros háttér, mert úgy nem lehet felelősségrevonás.

A közlekedés szervezés egy komoly szakma, ami magas szintű felkészültséget igényel. Ezt pártpolitikának álcázott, önös érdekeknek alávetve nem lehet csinálni.

Ismételten is csak az a véleményem, hogy a szemétrevaló törvényi/törvényhozói háttér miatt, bármilyen új bkv "beruházás" csak egy következő pofátlan lenyúlást fog jelenteni.

Jancsibohóc /Bohócügyi Államtitkár/ · http://www.vanditdigital.com/ 2008.08.02. 12:27:39

Működő rendszerért nem kell messzire menni. Elég csak Bécsig. A Wiener Linien úgy oldotta meg a bliccelőkérdést, hogy teszem azt, nem veszed meg a jegyet, békésen tekersz az U6-al. Üt közben sehol nem látsz ellenőrt, már színte elhiszed, hogy nem is lesz ellenőr, majd amikor Florisdorf-ban lepattansz jön a feketeleves :) Az állomásról igyekszel a felszínre és mit látsz? Sok-sok világítómellényes urat, sok-sok rendőrbácsi társaságában. Ott aztán lehet ágaskodni, bármelyik spagettitarzannak hogy ő milyen kemény, és nem mutat be semmilyen igazolványt. Ja a bűntetés mértéke sem rossz. Az 1,70-es jegy megvételének elmulasztása 70 azaz hetven euroba kerül. Szerintem ez kellőképpen visszatartó lehet a bliccelőknek. Mint ahogy nekem is az volt.:)
Van egy rakat rendőrünk, ha már a BKV-nak ennyire fáj a sok bliccelő, állítsa oda az ellenőrök mellé, vagy ahogy a MÁV kezdeményezte, legyenek human beléptető kapuk :) Nem tudom mennyire hatékony a módszer,de egy ötletnek megteszi. Bár engem sokkal jobban felvidítana, egy járműpark csere, a jobb közbiztonság az aluljárókban és hadd ne soroljam...

Eltiron72 · http://haragszom.blog.hu/ 2008.08.03. 13:14:43

Régi mániám: (tankkal végigmenni Románián, de ez most nem erről szól) a Budapest-adó. Ingyen bkv, mert bele van építve az adóba; ha valaki nem magyar, (mert a nem bp-i is magyar) az fizet, sokat, és ha valaki ajvékol, hogy nem jár bkv-val, mert kocsival jár, hát majd nem fog és nem büdösíti a várost.
Egyszerű megoldás egy egyszerű embertől.

Nemetsek Tibor 2008.08.06. 17:51:29

Kedves Zero!

Bemásolom a korábbi kezdeményezésre adott TASZ véleményt.

Üdv,

Fazekas Tamás ügyvéd

"ÁLLÁSPONT

Hagyó Miklós, Budapest Főváros
Főpolgármester-helyettesének
2007. május 17-én kelt jogszabály-módosítási kezdeményezéséről

Hagyó Miklós Főpolgármester-helyettes Úr jogszabály-módosításra tett kezdeményezést annak érdekében, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. közösségi személyszállítást végző járművein dolgozó jegyellenőrök igazoltatási jogot kapjanak. Véleménye szerint a nehéz anyagi helyzetben lévő vállalat ezen szolgáltatását igénybe vevő utasainak mintegy 10-12%-a érvényes bérlet, vagy menetjegy nélkül vesz részt a közlekedésben, s magát az ellenőrnek nem-, vagy nem ellenőrizhető módon igazolja, illetve a helyszínen átadott kötelezvényt nem írja alá. A büntetőjogi értelemben közfeladatot ellátó személynek minősülő jegyellenőrök ezen utasok személyazonosságát hatósági jogkör hiányában nem ellenőrizhetik, s bár ennek érdekében – figyelemmel a Rendőrségi törvény rendelkezéseire – rendőrt hívhatnak, de megérkezéséig az utasokat jogszerűen a helyszínen sem tarthatják, s a bemondás révén bizonytalan hitelességű adatok felvételén túl az utas legfeljebb az utazásból zárható ki (ahová az rövidesen könnyedén visszatérhet). Mindezek alapján a pótdíjak behajtása ezen, jogsértéstől gyakorlatilag eltilthatatlan személyek tekintetben lehetetlen, s az így keletkezett bevételkiesést a BKV kénytelen a menetjegyek, bérletek árának növelése révén a többi utasra hárítani. A helyzet normalizálása érdekében szükségesnek és indokoltnak tartja, hogy a menetjegyellenőrök igazoltatási joggal bírjanak, más európai államok gyakorlatához (Norvégia, Belgium, Portugália) hasonlóan.

Megítélésünk a kezdeményezés méltányolható szándékú, hiszen valóban sajnálatos a BKV járművein nagy számban „bliccelő” utasok jelensége – a javaslat azonban sajnos meglehetősen átgondolatlan.

Egyrészt: az igazoltási jogot alapvetően a Rendőrségről szóló 1994. törvény szabályozza. E jogszabály azonban megfelelő jogorvoslatot is biztosít a rendőri intézkedésekkel, így az igazoltatással szemben – az intézkedésről jelentést kell írni, melyet felülvizsgálnak, az érintettnek panaszjoga nyílik meg, melyet kötött eljárásban a rendőri szerv vezetője továbbvizsgál, s határozata ellen adott esetben további jogorvoslatnak van helye, s a másodfokú határozat is megtámadható bíróság előtt. A javaslat nem tartalmaz semmilyen konkrétumot arra nézve, hogy a nyilvánvalóan az állampolgárok magánszférához való jogát érintő, a jegyellenőrre delegált hatósági jogkör végrehajtásaként foganatosított intézkedés eredményével kapcsolatban milyen, gyakorlatban is életképes jogorvoslati rendszert képzel el – netán a BKV Zrt. erre rendelkezik-e szervezeti és infrastrukturális kapacitással, hovatovább megfelelő (jogi-szakmai) képzettségű személyi állománnyal.

Másrészt önmagában az igazoltatási jog eredményre nem vezethet, hiszen abban az esetben, ha a felhívásnak az utas nem tesz eleget, adatait nem adja meg, akkor az ellenőr nem tud továbblépni. Míg a rendőrségi törvény ekörben szabályozza annak lehetőségét, hogy a magát nem, vagy nem megfelelően igazoló állampolgárt a hatóság akár kényszerítő intézkedés használata mellet előállíthatja a célból, hogy személyazonosságát ellenőrizze, hasonló megoldásra a javaslat még csak nem is utal. Ha magát nem igazolja az utas, további eszköze az ellenőrnek nincs. Egyértelmű azonban, hogy a hatékony igazoltatási jog ilyen irányú továbbgondolása (valamiféle előállításhoz közelítő intézmény bevezetésével) gyakorlatban kivitelezhetetlen lenne. Hová vihetné az állampolgárt az ellenőr? Egy – nem hatóság – cég székhelyére? A szükségszerűen továbbgondolandó koncepció pedig nem is állhatja ki az alkotmányosság próbáját.

Harmadrészt a javaslat alapvető hibája az is, hogy nem számol az egyes gépjárműveken a jegyellenőrzésből egyébként is könnyen adódó konfliktushelyzetek esetleges eszkalálódásával. A jogsértő utasok a mai viszonyok között is nemritkán (zömmel verbálisan) agresszívan lépnek fel az ellenőrökkel szemben, s abban az esetben, ha valamilyen jogszabály a fizikai kényszer lehetőségét is megteremti – például a fent említett, elengedhetetlen előállítás-típusú megoldással, vagy annak leszabályozásával, hogy miként tarthatja a magát nem igazoló utast a helyszínen az ellenőr – úgy elég könnyen prognosztizálhatók a tömegverekedéshez hasonló jelenetek Budapest közforgalmában. Az is világos, hogy a jegyellenőrök semmilyen önvédelmi, vagy más megfelelő (harcművészeti stb.) kiképzést nem kaptak, de álláspontunk szerint ez nem is kell, hogy a munkakörük ellátásához tartozzon. Az ilyen konfliktusok pedig sokkal nagyobb személyi sérülés-kockázatot jelentenek a mozgó járműveken.

A javaslat európai példákat hoz érveinek alátámasztásaként, azonban nem veszi figyelembe azt a nyilvánvaló tényt, hogy az említett európai országos más közlekedési- és viselkedési kultúrával, s főként teljesen más történelmi hagyományokkal rendelkeznek. Magyarországon, mintegy 20 évvel a rendszerváltozás után rendkívül szerencsétlennek tartjuk azt, ha további kényszerítő intézkedések alkalmazását teszik lehetővé újabb (alapvetően nem hatósági jogkört ellátó) szervezeteknek, különösen akkor, ha azok végrehajtására sem személyi, sem tárgyi feltételekkel nem rendelkeznek.

Nem vitatott a Főpolgármester-helyettes Úr legitim igénye arra, hogy a javaslatában leírt problémára életképes megoldás szülessen, bár azt azért hangsúlyozni kell, hogy e körben az Országgyűlés jogszabály-alkotási mulasztásban akkor sincs, ha a javaslattevő helyesen adja indokait annak, hogy a BKV miért nem köteles tűrni a jogsértéseket. A hatékony pótdíjazás, szankcionálás lehetőségét azonban álláspontunk szerint nem a jegyellenőrökre telepített igazoltatási jogkörrel, hanem más, például adott esetben egyéb műszaki megoldásokkal kell realizálni.

Társaság a Szabadságjogokért"

Nemetsek Tibor 2008.08.06. 17:59:27

Megjegyzem a korábbi vélményezésre az Önkormányzat a füle botját sem mozdította, s az aktuális tervezetet - talán nem véletlenül - nem kaptuk meg.

A bilincselés-helyszínen tartás stb. elég abszurd ötlet. Törvénymódosítás feltétlenül szükséges hozzá, ami elég komoly eséllyel akotmányellenes lenne.

Fazekas Tamás
ügyvéd, TASZ
www.tasz.hu
tasz@tasz.hu

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.08.06. 18:21:22

Kiskertész

Ó, köszönöm szépen!

Pontosan erre voltam kíváncsi, korrekt álláspont.

Legközelebb, ha ilyen téma felmerül, emailen kikérhetem a TASZ álláspontját ?

süti beállítások módosítása