A Gazdasági Versenyhivatal 2003. februárjában hivatalból indított versenyfelügyeleti eljárást annak megállapítására, hogy az NA Rt. által 2002. augusztusában (az M7 balatonszárszói, az M7-M70 Becsehely-Letenye, és az M3 görbeházai szakaszra) kiírt nyílt, előminősítéses közbeszerzés során az említett vállalatok összejátszottak-e. A GVH szerint az 5 vállalat a Betonút Rt., a DEBMÚT Rt., az EGÚT Rt., a Hídépítő Rt. és a Strabag Rt. – versenytörvénybe ütköző megállapodást kötöttek, és ezért 7,043 milliárd forint bírságot szabtak ki rájuk.
(Az ilyen típusú kartell az európai uniós gyakorlat szerint is a legsúlyosabban szankcionálandó versenykorlátozások közé tartozik, mivel közvetlenül és alapvetően torzítja a források hatékony elosztását és árfelhajtó hatású. Mivel a pályázatokon az előző árakat is figyelembe veszik.)
Az 5 vállalat bírósághoz fordult a büntetés miatt.
A Fővárosi Bíróság 2006. január 23-án utasította el a keresetet.
Az ügy tovább ment a Fővárosi Ítélőtáblára, amely 2007. augusztus 29-én szintén elutasította a keresetet.
Az ügyet továbbvitték a Legfelső Bíróságra, mely szintén elutasította a fellebbezést 2008. december 13-án!
Vagyis a 2002-es "kartellezés" 2008. decemberében lett megfellebbezhetetlenül "kartellezés"! Persze ez nem nagyon érdekelhette a Strabagot, mert ez idő alatt halálra keresték magukat a magyar államon ...
2006-ban újabb vizsgálatot indított a GVH a Strabag Építő Zrt., az Egút Egri Útépítő Zrt. és a He-Do Útépítő, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a Swietelsky Építő Kft. illetve a Colas Dunántúli Zrt. ellen a gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalmának megsértése miatt.
A vizsgálat 2009. január végén zárult le, és azt állapította meg, hogy a Strabag Zrt., a Egút Zrt. és a He-Do Kft. bizony összejátszottak a Heves és Nógrád megyei út- és hídépítési, illetve felújítási közbeszerzési pályázatok kapcsán 2002 és 2006 között. A Strabag Zrt-re 1,7 milliárd forint, az Egút Zrt-re pedig 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki.
A 2006-os évig négyszer bukott le kartellezés miatt a Strabag és az Egút. A GVH megítélése szerint a különös és többszörös ismételt jogsértést jelentős súlyosbító tényezőként szükséges értékelni.
2002-2008 között a legtöbb állami megrendelést a Strabag kapta. Több száz milliárd forintnyi pályázatot nyertek ez idő alatt. Az a cég, aki jóformán évente bukott le kartellezés miatt? A kartellezés nem lopás? Meglopja az államot, meglopja az adófizetőket.
Ha a feketemunkások miatt a Munkaügyi Főfelügyelet megbírságolja a céget, és emellett még büntetésként nem indulhat 5 évig (!) állami vagy önkormányzati közbeszerzési eljáráson, akkor a sokkal súlyosabb, sokkal nagyobb kárt okozó kartellező hogy indulhat évről évre az állami pályázatokon? És ráadásul mindig nyer is ...
2003 és 2007 között minden évben ők nyerték a legtöbb tendert, összesen mintegy 360 milliárd forint értékben.
Tényleg nem értem ... már rég ki fel kellett volna függeszteni a Strabag indulási jogát bármilyen közbeszerzésen. Ehelyett még idén is gyanús körülmények között a Strabag nyert a Tárnok-Székesfehérvár vasúti pálya felújítására kiírt közbeszerzési eljáráson, 50 milliárdos árral.
Még egyszer: a GVH által többszörösen, valamint a Fővárosi Bíróság, a Fővárosi Ítélőtábla és a Legfelső Bíróságra által jogerősen elmarasztalt Strabag. Hogy indulhatott? Hogy nyerhetett? Persze, tudom: ha nem nyer, akkor nem tud miből visszautalni a madarasoknak és a szegfűsöknek ...
Kapcsolat
Emailcímünk:
vastagborblog@gmail.com
Legfrissebb kommentek
- psilocybin33: psilocybin-spores.net/ (2023.08.31. 04:01) Ez a tározó se 100%-os, de megkapta az engedélyt
- szobakutty: Na? 13 év távlatából hogy fest ez a dolog? (2022.11.22. 13:36) Egy kis családi mutyi Páváéknál
- 0gábor: Mocskos cigónevek! (2021.01.12. 08:37) Új, engedélyzett "magyar" utónevek
- 0gábor: @KömKel: hazudsz! (2021.01.12. 08:35) Álközmunkásokat mutatott a német tévéseknek Salgótarján
- : @Horizont: Veszélyezteti pedig azért, merte egy forma tucat embereket nevel s minden iniciatívát ... (2020.06.14. 15:54) Balog miniszter iszonyatosan megalázta a szegény gyerekeket