Skip to content


       Szűrés lista

Nő, növekszik: Az államadósság 1990-től

A GDP 82,7 százalékára emelkedett az államháztartás bruttó, konszolidált, névértéken számított adóssága ez év március végéig a tavaly év végi 73 százalékról – közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB). 

De mikor csúsztunk meg ennyire?

2001. március 1-jén a pénzügyminiszter megalapította az Államadósság Kezelő Központ Részvénytársaságot, amely a jogok és  kötelezettségek vonatkozásában a Magyar Államkincstár Államadósság Kezelő Központ jogutódja. A megalapításról rendelkező Államháztartási törvény (Áht.) módosítása lehetővé tette, hogy az adósságkezelés rugalmas, a követelményekre gyorsan reagálni képes félig piaci szervezeten belül valósuljon meg.
Küldetése: A költségvetés biztonságos finanszírozása, hosszú távon alacsony költségek mellett, a kockázatok figyelembevételével, magas szakmai színvonalon, kifinomult módszerekkel.

Akkor nézzük:

1990, az első szabad választás, Antall József miniszterelnök lesz:

Adósságelem 1990
1. Forintadósság  1 348,7
1.1. Hitelek 1 295,6
   1.1.1. Külföldi hitelek 0,0
   1.1.2. Belföldi hitelek 1 295,6
      1.1.2.1. MNB-vel szembeni hitelek 776,4
      1.1.2.2. Egyéb hitelek 0,0
      1.1.2.3. Speciális nulla kamatú hitel 519,2
1.2. Állampapírok 53,1
   1.2.1. Piaci értékesítésű állampapírok 10,2
      1.2.1.1. Kötvények 0,0
      1.2.1.2. Diszkont kincstárjegyek 10,2
     1.2.1.3. Lakossági állampapírok 0,0
  1.2.2. Nem piaci értékesítésű állampapírok 42,9
2. Devizaadósság* 37,4
2.1. Hitelek 37,4
   2.1.1. Külföldi hitelek 37,4
   2.1.2. Belföldi hitelek 0,0
      2.1.2.1. MNB-vel szembeni hitelek 0,0
      2.1.2.2. Egyéb hitelek 0,0
2.2. Állampapírok 0,0
   2.2.1. Külföldön kibocsátott állampapírok 0,0
      2.2.1.1. Devizakötvények 0,0
      2.2.1.2. Angol és amerikai kötvények 0,0
   2.2.1. Belföldön kibocsátott állampapírok 0,0
Összesen 1 386,1
Adósság a GDP százalékában 66,3%


1994: tarolnak a szocialisták, Horn Gyula miniszterelnök lesz. MSZP-SZDSZ kormány. A hitel a duplájára ugrott, a GDP 86%-a. Így kezdik meg a négy éves ciklust:

Adósságelem 1994
1. Forintadósság  3 499,1
1.1. Hitelek 2 181,9
   1.1.1. Külföldi hitelek 0,0
   1.1.2. Belföldi hitelek 2 181,9
      1.1.2.1. MNB-vel szembeni hitelek 733,4
      1.1.2.2. Egyéb hitelek 8,5
      1.1.2.3. Speciális nulla kamatú hitel 1 440,1
1.2. Állampapírok 1 317,1
   1.2.1. Piaci értékesítésű állampapírok 739,7
      1.2.1.1. Kötvények 424,6
      1.2.1.2. Diszkont kincstárjegyek 236,0
     1.2.1.3. Lakossági állampapírok 79,1
  1.2.2. Nem piaci értékesítésű állampapírok 577,4
2. Devizaadósság* 252,5
2.1. Hitelek 236,5
   2.1.1. Külföldi hitelek 236,5
   2.1.2. Belföldi hitelek 0,0
      2.1.2.1. MNB-vel szembeni hitelek 0,0
      2.1.2.2. Egyéb hitelek 0,0
2.2. Állampapírok 16,0
   2.2.1. Külföldön kibocsátott állampapírok 0,0
      2.2.1.1. Devizakötvények 0,0
      2.2.1.2. Angol és amerikai kötvények 0,0
   2.2.1. Belföldön kibocsátott állampapírok 16,0
Összesen 3 751,6
Adósság a GDP százalékában 86,0%


1998: Jön a Fidesz és Orbán Viktor. A hitelállomány 2500 milliárddal nőtt, de GDP-arányban visszacsökkent az 1990-es szint alá. Így kezdték meg a négy éves ciklust:

Adósságelem 1998
1. Forintadósság  3 733,9
1.1. Hitelek 435,0
   1.1.1. Külföldi hitelek 0,0
   1.1.2. Belföldi hitelek 435,0
      1.1.2.1. MNB-vel szembeni hitelek 434,9
      1.1.2.2. Egyéb hitelek 0,1
      1.1.2.3. Speciális nulla kamatú hitel 0,0
1.2. Állampapírok 3 299,0
   1.2.1. Piaci értékesítésű állampapírok 2 432,8
      1.2.1.1. Kötvények 1 386,5
      1.2.1.2. Diszkont kincstárjegyek 689,9
     1.2.1.3. Lakossági állampapírok 356,5
  1.2.2. Nem piaci értékesítésű állampapírok 866,1
2. Devizaadósság* 2 431,9
2.1. Hitelek 2 367,8
   2.1.1. Külföldi hitelek 249,6
   2.1.2. Belföldi hitelek 2 118,2
      2.1.2.1. MNB-vel szembeni hitelek 2 118,2
      2.1.2.2. Egyéb hitelek 0,0
2.2. Állampapírok 64,0
   2.2.1. Külföldön kibocsátott állampapírok 44,4
      2.2.1.1. Devizakötvények 43,8
      2.2.1.2. Angol és amerikai kötvények 0,6
   2.2.1. Belföldön kibocsátott állampapírok 19,6
Összesen 6 165,8
Adósság a GDP százalékában 61,1%


2002: Medgyessy lesz a miniszterelnök. MSZP-SZDSZ koalíció II.felvonás. A hitelállomány 3000 milliárddal nőtt, elérte a 9000 milliárdot, de GDP-arányban 54%-ra csökkent.
Így vették át a kormányzást:

Adósságelem 2002
1. Forintadósság  6 956,9
1.1. Hitelek 353,2
   1.1.1. Külföldi hitelek 1,7
   1.1.2. Belföldi hitelek 351,5
      1.1.2.1. MNB-vel szembeni hitelek 144,0
      1.1.2.2. Egyéb hitelek 207,5
      1.1.2.3. Speciális nulla kamatú hitel 0,0
1.2. Állampapírok 6 603,7
   1.2.1. Piaci értékesítésű állampapírok 5 826,3
      1.2.1.1. Kötvények 3 829,2
      1.2.1.2. Diszkont kincstárjegyek 1 436,8
     1.2.1.3. Lakossági állampapírok 560,3
  1.2.2. Nem piaci értékesítésű állampapírok 777,4
2. Devizaadósság* 2 267,3
2.1. Hitelek 1 394,3
   2.1.1. Külföldi hitelek 461,9
   2.1.2. Belföldi hitelek 932,3
      2.1.2.1. MNB-vel szembeni hitelek 849,6
      2.1.2.2. Egyéb hitelek 82,8
2.2. Állampapírok 873,0
   2.2.1. Külföldön kibocsátott állampapírok 873,0
      2.2.1.1. Devizakötvények 872,9
      2.2.1.2. Angol és amerikai kötvények 0,2
   2.2.1. Belföldön kibocsátott állampapírok 0,0
Összesen 9 224,2
Adósság a GDP százalékában 54,5%


2004. szeptembere. Gyurcsány Ferenc puccsal miniszterelnök lett. Ilyen adóssággal kezdte meg az 5 éves kormányzását:

Adósságelem 2004. szept
1. Forintadósság  8 844,4
1.1. Hitelek 91,6
   1.1.1. Külföldi hitelek 1,4
   1.1.2. Belföldi hitelek 90,2
      1.1.2.1. MNB-vel szembeni hitelek 37,0
      1.1.2.2. Egyéb hitelek 53,2
1.2. Állampapírok 8 752,7
   1.2.1. Piaci értékesítésű állampapírok 8 004,2
      1.2.1.1. Kötvények 5 657,2
      1.2.1.2. Diszkont kincstárjegyek 1 718,6
     1.2.1.3. Lakossági állampapírok 628,5
  1.2.2. Nem piaci értékesítésű állampapírok 748,5
2. Devizaadósság* 2 748,0
2.1. Hitelek 937,7
   2.1.1. Külföldi hitelek 466,8
   2.1.2. Belföldi hitelek 470,9
      2.1.2.1. MNB-vel szembeni hitelek 437,9
      2.1.2.2. Egyéb hitelek 33,0
2.2. Állampapírok 1 810,3
   2.2.1. Külföldön kibocsátott állampapírok 1 810,3
      2.2.1.1. Devizakötvények 1 810,2
      2.2.1.2. Angol és amerikai kötvények 0,1
Összesen 11 592,4


2006 május. Gyurcsány és az MSZP a szarból visszahozta a kormányzást. MSZP-SZDSZ koalíció III. felvonás. Így kezdték meg az újbóli kormányzást:

Adósságelem 2006. máj
1. Forintadósság  9 848,5
1.1. Hitelek 0,8
   1.1.1. Külföldi hitelek 0,8
   1.1.2. Belföldi hitelek 0,0
      1.1.2.1. MNB-vel szembeni hitelek 0,0
      1.1.2.2. Egyéb hitelek 0,0
1.2. Állampapírok 9 847,7
   1.2.1. Piaci értékesítésű állampapírok 9 232,1
      1.2.1.1. Kötvények 6 483,4
      1.2.1.2. Diszkont kincstárjegyek 2 131,0
     1.2.1.3. Lakossági állampapírok 617,8
  1.2.2. Nem piaci értékesítésű állampapírok 615,5
2. Devizaadósság* 4 193,3
2.1. Hitelek 847,2
   2.1.1. Külföldi hitelek 739,3
   2.1.2. Belföldi hitelek 107,9
      2.1.2.1. MNB-vel szembeni hitelek 99,9
      2.1.2.2. Egyéb hitelek 8,0
2.2. Állampapírok 3 346,1
   2.2.1. Külföldön kibocsátott állampapírok 3 346,1
      2.2.1.1. Devizakötvények 3 346,1
      2.2.1.2. Angol és amerikai kötvények 0,1
Összesen 14 041,8
Egyéb kötelezettségek 14,5
MINDÖSSZESEN 14 056,2


2009 március: Gyurcsány Ferenc lemond. Ezt hagyta utódjára, Bajnai Gordonra:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ez a GDP 73%-a...

2009. első negyedévének vége: 21 789 milliárd forint és a GDP 82,7%-a ...

Határ a csillagos ég?  És hogy fogjuk vajon visszafizetni?

Címkék: válság

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr621128456

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kifordított ország 2009.05.19. 15:12:21

Mit hagysz magad után Feri?!...nem sok jót, de ezt eddig is tudtuk. Mai hír szerint áprilistól valószínűleg újabb IMF hitelre szorul Magyarország. Tehát hitelt veszünk fel, hogy hitelt törlesszünk. Ez nem új keletű dolog, az első IMF hitel java része…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jozicsenko 2009.05.19. 15:07:43

hogyan, hogyan
10%-os Adóval, az offshore cégeknél,
20%-os nyugdíjemeléssel,
30%-os áfával,
40%-os TB-járulékkall,
50%-os SzJa-val
60%-os MÁV/BKV jegyáremeléssel
70%-os kivándorlással
80%-os halálozással
90%-os anyázással
100%-os Ciprusi offshore cégeknek dolgozva

az érzés, hogy GyF-et sokáig szidhatom, megfizethetelen!

derelyegrádi szellem 2009.05.19. 15:19:23

A hogyan fogjuk ezt visszafizetni különösen érdekes az IMF hitel kapcsán (összege kb egyenlő a teljes Kádár-éra alatt felvett kölcsönök összegével), mert azt 3 év alatt kell(ene) visszafizetni.

Három év alatt egy olyan kölcsönt, amit majdnem teljes egészében az eddigi kölcsönök KAMATAINAK törlesztésére fordítottunk.

Ez lett (többek között) az eddig 7 éves MSZP-SZDSZ kormányzat munkásságának eredménye.

Gratulálok hozzá!

Gyurcsány után szabadon: Tettétek a "dolgotokat", és most majd mentek. Remélem a börtönbe. Talán nem lehet egy országot büntetlenül szétrabolni. Talán....

rolika 2009.05.19. 15:27:16

Valaki elmagyarázhatná nekem, csekélyértelmű medvebocsnak, hogyan lehet -6,7% gdp-"teljesítménnyel" (ami gyakorlatilag minden hónapban nő egy százalékkal, lesz itt még kétszámjegyű visszaesés), 3,9%-os államháztartási hiánnyal megtetézve a magashozamú magyar állampapírok kamatait kifizetni, meg mellette az IMF-hitelt visszatörleszteni? Mert szerintem sehogy.

Hetfield 2009.05.19. 15:29:11

@rolika: Bízz a suckértő kormányban :)

derelyegrádi szellem 2009.05.19. 15:33:43

@rolika:

Jól látod. És ebben a megszorítások sem lesznek a segítségükre, mert az tovább rontja a növekedési adatokat, következésképpen ahhoz, hogy a bázis évi szintnél tartsunk, ismét meg kell majd szorítani, és így tovább.

Végünk van.

havi 2009.05.19. 15:39:03

Most olvastam, egy másik linken,
még szerencse hogy nyáron nem dolgoznak, nem járnak be!

Miközben a legtöbb ember az idén 400 milliárd forintosra tervezett megszorítástól szenved, addig politikusok és állami vezetők a sleppjükkel együtt hasonló összeggel károsítják meg az országot évről évre. Hívják ezt sok mindennek - például pártfinanszírozásnak -, pedig egyszerű lopásról van szó, és ugyan sokan szónokolnak a felszámolásáról, de semmit nem tesznek ellene. Sőt, a lenyúlásokat egyre profibban, egyre kifinomultabb módszerekkel hajtják végre. Bennfentesekkel beszéltünk az ország kirablásáról.
http://www.origo.hu/itthon/20090511-korrupcio-partfinanszirozas-modszerek-technikak.html

szabogyula 2009.05.19. 15:40:47

Szerintem "csak" akkora szigorral kéne eljárni ezekben a büntetőügyekben, mint ahogy például a Centrum Parkoló Kft teszi .
Kiküld egy 4 évvel ezelötti 30 perces tilos parkolás miatt egy 30.000 Ft.-os csekket, mert ügyvédi kltsg, stb, stb.
Ha jól tudom büntetőügyekben 5 év az elévülés / természetesen kivéve emberölés, stb./, de majd Szellem remélem elmondja

z666 2009.05.19. 15:42:09

A modern közgazdaságtan lényege, hogy az államadósságot sohasem lehet visszafizetni...

http://www.zugzwanged.org/dat/nwo/a_penz_mint_adossag.avi

szabogyula 2009.05.19. 15:45:12

Nem kellett messzire mennem, csak egy kicsit feljebb görgettem .
Heti válasz : Szorul a hurok.
Ime, néhány milliárd :
www.hetivalasz.hu/cikk/0905/szamvevoszeki_jelentesek

Az EREDETI 2009.05.19. 15:46:36

ezt nem nekünk kéne visszafizetni, hanem aki elköltötte! mert hogy nem ránk lett költve az szemmel látható

Potyoló 2009.05.19. 15:51:17

A kis államok eladósítása jól bevált módszer. Így lehet gyarmati sorba süllyeszteni és felvásárolni országokat.
Ajánlott irodalom: John Perkins: Egy gazdasági bérgyilkos vallomásai és David Korten: A tőkés társaságok világuralma.

derelyegrádi szellem 2009.05.19. 15:56:06

@z666:

Ja, akkor minden oké!

Akkor fel kell még venni kétszer ennyit, és amikor kérik vissza, akkor a "modern közgazdaságtanra" hivatkozni, mely szerint "sohasem lehet visszafizetni", így mi hozzá sem kezdünk, mert a lehetelenség okán, egyben felesleges is.

Fekete Jancsi bácsi is ilyeneket magyarázott, az eredmény ismert.

Seduxen (már NEM dr.) 2009.05.19. 15:58:07

@z666: de szívesen mondanám ugyanezt "nyuszómuszónak" a lakáshitelem kapcsán...

persze minden negatív következmény nélkül...

f.m.j. 2009.05.19. 16:01:08

nocsak, nocsak, nem is akkora marhaság, amit a Jobbik mond, hogy egyszerűen nem fizetjük vissza, oszt annyi? Mert hogy lehetetlen. Elvetjük csak azért, mert idegesítő a Morvai hangszíne,- ami egyébként igaz, de attól még nem marhaság amit mond, vagy de, az mindegy, mert úgyse tudjuk visszafizetni :)

eszkep 2009.05.19. 16:02:54

Ezek az adatok honnan vannak?
Érdekes lenne a 2002 előtti táblázatoknál a hónap, szerintem a 2002-ben benne van 2 db '100 Napos Program"
vannak eltérések ehhez képest:

http://www.mnb.hu/Resource.aspx?ResourceID=mnbfile&resourcename=vfm0201_hu

http://www.mnb.hu/Resource.aspx?ResourceID=mnbfile&resourcename=fizm08q4_hu

Itt a gyűjtőlink:
www.mnb.hu/Engine.aspx?page=mnbhu_fizetesi_merleg&ContentID=0

Naumov 2009.05.19. 16:05:06

Látszik hogy az urak nem olvasnak fideszfigyelőt, ott feketén-fehéren bizonyították, hogy a magyar gazdaságban semmi gond nincs, mert az ellenzéki politikusok állításaival szemben az EU tagállamok közül nem az első helyről estünk vissza az utolsóra, hanem a másodikról az utolsó előttire, vagy valahogy így. Szóval stabil és nagy a jólét, csak az ellenzéktől kellene valahogy megszabadulni, hogy ne zavarják a gazdasági dübörgést.

derelyegrádi szellem 2009.05.19. 16:07:53

@Naumov:

Ja, akkor minden rendben van! :-)

Seduxen (már NEM dr.) 2009.05.19. 16:12:03

@Naumov: "Szóval stabil és nagy a jólét"

Ez biztosan így van... Bizonyos emberek stabilan nagy jólétben élnek... Holott inkább egy 2X1X1-es "főőődpadlósban" lenne a helyük...

sajtosszenya 2009.05.19. 16:12:20

@360°-os fordulat/fmj/: de, szerintem elég nagy marhaság, szerinted mennyi időbe telne mo hitelezőinek egy ilyen lépés után kicsinálni az országot.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.05.19. 16:13:30

Szeretném jelezni, hogy én ebből a rengeteg pénzből egy fillért sem kaptam, nem javult az életszínvonalam stb, szóval visszafizetésnél se számítsanak rám.

derelyegrádi szellem 2009.05.19. 16:18:56

@laspalmas:

Rád nem is számítanak, csak a vagyontárgyaidra, fizetésedre.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.05.19. 16:26:36

@derelyegrádi szellem: akkor végre megvan, hogy fekete mire kapta a humorista díjat. a munkássága egy vicc.

eldiablomismo 2009.05.19. 16:32:54

Nem is annyira ez a hatalmas adósságállomány a szomorú, hanem hogy még csak szándékot sem látok a megoldására egyik párttól sem :/

Egyébként ez a kormányzati ciklusokkénti lebontás csak választási kampánynak jó legfeljebb, az évekkénti bontás a mérvadó, ott lehet megnézni a folyamatokat.

derelyegrádi szellem 2009.05.19. 16:33:35

@vero:

A félreértések elkerülése végett a Fekete Jani azt magyarázta, igen a kölcsönöket amíg csak adnak nyugodtan fel kell venni, mert az jó. (tehát a visszafizetés tekintetében nem nyilatkozott meg,nyilván ő úgy érezte, az úgyis a mi dolgunk, így azt ránk bízta, az ő reszortja a felvétel, meg az elköltés.)

Igazad van, a munkássága egy vicc. Csak nem jó, és nem olcsó. Mármint nekünk.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.05.19. 16:34:31

@eldiablomismo:

Ott van az évenkénti bontás az AKK honlapján 1990-től.

2004-től pedig havonkénti ...

derelyegrádi szellem 2009.05.19. 16:45:04

@eldiablomismo:

Mindjárt gondoltam, ha egy számsor nem kedvező a balliberális oldalnak (pontosabban egyenesen a tökéletes kudarcukat szemléteti) egyből a számsor hibás, azt kéne egyből máshogy (más bontásban, vagy bárhogy) nézni.

Nincs ezen mit bontogatni komám. Az elmúlt 7 évben (hogy ne 4 éves legyen a ciklus) az államadósság mértéke meredeken nőtt, több mint a duplájára emelkedett.

Nem látsz megoldás egyik párttól sem. A felvételére vagy a visszafizetésére? Mert a felvételre és elherdálására én láttam és látok szándékot egyik-másik párttól. Megnevezzem őket?

1998.-ban arról ment a jammerolás szadesz-mszp oldalról hogy rövidek a 4 éves ciklusok, nem lehet végigvinni a változtatásokat, programokat. Pedig ha nem így lenne megcsinálták volna. Ezt hallgattuk évekig.

Tessék most itt volt egy dupla ciklus. Az eredmény ismert. Ott van a számsorban. Nézd meg.

bonabear 2009.05.19. 16:47:53

Hallgatom reggel a rádióban (MR1) a híreket, kész röhej, amik vannak. Nálunk a "jó" hírként bemondott hírek (az IMF engedi a 3.9%-os hiánycélt, meg újra indulnak a 4-es metró fúrópajzsai) valójában rosszak. Arról szólnak, hogy valamit iszonyúan elqrtak, aztán most próbálják javítani...
Ez a 3.9 % is csak arra lesz jó, hogy egy kicsit osztogassanak, meg a szociális érzékenységüket bizonyítva válasszák ki a megadóztatott célcsoportot (vérnyuggerek, segélyesek átmenetileg kihagyva). Aztán majd 2010-től a 2.9-ről 3.9-re növekvő hiány miatt még nagyobb államadósságot nyöghetik Orbánék.

eldiablomismo 2009.05.19. 17:01:41

@derelyegrádi szellem: Igen, pont erre céloztam, ez így csak a fidesz gazdasági csodája legendának megteremtésére jó a laikusok előtt, a gazdasági tényszerűségtől a legteljesebb mértékben távol áll :)

derelyegrádi szellem 2009.05.19. 17:07:49

@bonabear:

Igazad van, azzal a kiegészítéssel hogy 2.9 %-os hiánycél osztogatás nélkül sem tartható, mert a zsenik a hiánycélt egy általuk max 3-4 %-osra belőtt recesszióra szabták. Az meg már a legoptimistább vélemények szerint is lesz vagy 6.7 %.

Az elfogadott költségvetés ezirányú számait - kegyeleti okokból- nem is említem. Meg a veres által 2008-ban előrejelzett 2009-es számokat sem. Mert veres 2008 év végén 2009-re már GDP NÖVEKEDÉST várt. Biztos emlékszel a leállított "beindultunk" kampányra. Őrület, bazmeg, őrület. Ez volt a pénzügyminiszter. Ja meg a feri, akivel közösen szajkózták áááá, dehogy veszünk fel hitelt az IMF-től, ez hazugság, Aztán kaptunk, de csak azért, hogy ne kelljen felvenni. Meg aztán csak azért kaptuk, mert ŐK jól végezték dolgukat. (nyilván ezért kaptunk hároszoros kamatra Pakisztánhoz!! képest). Aztán most már pedzegetik, hogy a hitelkeret ki sem tart 2010 tavaszáig. Már szeptemberben újabbat kell kérni. Na így állunk most.

Ja meg azt is bő szájjal nyomták még 2008 októberében!!! is, hogy semmiféle válság nem fenyeget minket, mi azt csak tv-ben fogjuk nézni.

Ilyen faszik irányították, és irányítják ezt az országot. Meg is látszik rajta.

derelyegrádi szellem 2009.05.19. 17:09:29

@eldiablomismo:

Ja tényleg. Számok a kommancs "gazdasági tényszerűségtől" valóban nagyon messze állnak.

rakottnyakú 2009.05.19. 17:28:29

Szerintem nincsenek ilyen szinten véletlenek.


Nem lehet véletlen, hogy kifizethetetlen mennyiségű kölcsönt vesznek fel.

Kiktől, milyen feltételekkel vesszük fel ezeket a pénzeket?

Kik azok akik egy országot - még ha kicsi is - tudnak szponzorálni?

Mi lesz ennek a vége?

Kinek az érdeke ez?


Ha valaki elég tág látókörrel rendelkezik írjon erről valamit légyszi.

eszkep 2009.05.19. 17:29:24

@zero: Ez a cikk így nagyon nem korrekt akkor, mert amiket te írsz az a "A központi költségvetés bruttó adóssága"! Az MNB honlapján ezzel szemben a nettó államadósságot adják meg. Ez a cikk árnyalja a nagy kölcsönfelvevő kormányok "eredményeit", és rontja a hitel visszafizető kormányok mutatóit (rátestálod a kamatterhet!)

Még érdekesebb lenne a kép, ha hozzávennéd a privatizációs bevételeket is (vagy épp annak hiányát!)

eszkep 2009.05.19. 17:30:29

@zero: ugyanennyi erővel a következő kormányra testálod a csillagászati IMF hitel kamatterheit, amit hogy-hogy nem 2014-ig kell visszafizetni!

maxwell murder 2009.05.19. 17:49:45

igazából én nem értem ezt mi mitől fögg, nem értek a számokhoz. egy psotban elmagyarázhatnád az olyanoknak, mint én, hogy ez hogyan működik:)

derelyegrádi szellem 2009.05.19. 17:51:01

@eszkep:

Jó gondolat.

Nézzük, csak a nagyobbakat:

reptér 500 milliárd
Postabank: 100 milliárd
MÁV cargo: 100 milliárd.
Mol maradék 25 %os részvénycsomag, többszáz milliárd, már nem emlékszem


/ezt a MOLt nevezte feri a min. elnökjelölti vitán "nemzeti kincsünknek", amit aztán hiánytalanul eladott/

Na ezt még hozzá kell vágni a felvett kölcsönökhöz, mert ezekből sem származik már jövedelme az államnak, viszont az érte kapott lét is elpattintották szedesz-mazsop kormányék. Mert pl most a máv személyszállítás veszteségét nem a máv csargo hasznából fedezzük, hanem színtisztán adókból.

feriék így "gazdálkodnak".

jozicsenko 2009.05.19. 18:00:55

hozzátenném, hogy

1. eladták a Postabankot, 100 mrd Ft-ért,
2. megvették az M5-ös 40%át, 24-25 mrd Ft-ért
3. kötöttek szerződést, rendelkezésre állásról, évi 20 mrd Ft-ért, ami
4 szumma 20 év alatt kb 500-570 MRD Ftunkba kerül
5. Kóka meg utána az egészet eladta volna ujra

hehhh???????

eszkep 2009.05.19. 18:08:43

@derelyegrádi szellem: "Mert pl most a máv személyszállítás veszteségét nem a máv csargo hasznából fedezzük, hanem színtisztán adókból."

Aztán Zero meg írja a (jogosan) nagy felháborodást kiváltó "vasutas" blogbejegyzéseket, miközben FOGALMA sincs arról, miért veszteséges a MÁV...

Salvia Divinorum (törölt) 2009.05.19. 18:11:14

És az elherdált gázmezőket még senki nem is említette

eszkep 2009.05.19. 18:11:58

@jozicsenko: Esetleg hozhatnánk példának az állami cégek saját ingatlanjainak eladását (Posta, MTV, MÁV), ami MOST jelent bevételt az elvtársaknak, a következő kormányok meg fizethetik a bérlemények hatalmas költségeit...
Azért zero-tól nagyobb körültekintést várok el mielőtt ilyen bejegyzéseket írogat, ennek elég dilettáns szaga van...

eszkep 2009.05.19. 18:14:53

@derelyegrádi szellem: a privatizációs szabadrablás egyik "legjobban" sikerült példáját se felejtsük el: MALÉV!

szabogyula 2009.05.19. 18:27:11

Ha ez igaz ...
Bodó Imre / FIDESZ, Tiszasziget polgármestere /, 70 db / 83.000 nm/ épitési telket adott el izraeli befektetőknek 60 M Ft.-ért. / ott ahol 1 db telek értéke kb. 12 M Ft.
Nincs kommentár.
www.kuruc.info/r/26/40514/

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.05.19. 18:35:28

@360°-os fordulat/fmj/:

Nem, az "egyszerűen nem fizetjük vissza" opciót azért szokták elvetni, mert kivitelezhetetlen.

Horizont 2009.05.19. 18:41:57

Kivágóné az egyetlenegy napjáért 44 000 ft.-ot kapott. Törvényesen!

Merre van Gyurcsány? Hogy hogy csöndben van?
Tud ilyent is?

Mi van akkor ha nem fizet az ország? Ha a jelzálog hitelemet nem fizetem elárverezik a házam.Ha az ország nem fizet akkor elárverezik a hazánkat?
Ha én hitelt veszek fel akkor tudom mire! Ők tudták?
Nem vagyok közgazdász, de vezetem a családi kasszát. Ezek a számok döbbenetesek. Számomra. Az ő számukra nem volt az? Ha belekerültünk az adósságspirálba akkor már évekkel ezelőtt miért nem fogtak össze legalább ebben? Mire számítottak jobb és baloldalon? Jön egy tündérke és beint a varázspálcájával? És nincs adósság?
És menjek el szavazni bárkire közülük???

Horizont 2009.05.19. 18:51:30

@Mj: engem kérdezel? Mert nem nézek tévét.
Az én koromban nem tudok kétfelé koncentrálni:)))

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.05.19. 19:03:43

@Horizont:

A barátom egyfelé sem, állandóan kapcsolgatja a tévét.:)

Rorgosh 2009.05.19. 19:04:24

Egyáltalán nem lehetetlen ekkora adósságállományt visszafizetni, ám ehhez hosszú távú (kb. 20 év...) következetes költségvetési politika kell.

A metodikája viszonylag egyszerű: a kiadások gyors lefaragása, amely rövid távon (1-2 évre) ugyan valóban megakasztja a növekedést, ám utána a gazdaságból ki nem vont tőke újrahasznosulása viszonylag jelentős növekedést indít meg (ezt csinálták pl. a hollandok amikor szóltak nekik, hogy az államadósságot le kellene szorítani 60% alá).

Mindettől függetlenül az államadósság leépítés rendkívül fájdalmas, leginkább csak erős támogatottságú kormányok képesek rá, ahol a kormány mögötti politikai erőket nem fenyegeti a teljes népszerűségvesztés esélye.

Ám az adósságleépítéssel még egy probléma van: mikor végre jönnek az eredmények, akkor az adósságteher már nem tűnik olyan súlyosnak, amely a pártokat és a választókat egy bátrabb állami beavatkozás politikára - magyarán nagyobb kiadásokra ösztönzi...

Horizont 2009.05.19. 19:09:22

@Rorgosh: Na akkor ez nálunk nem valósul meg az tuti! Erős kormányunk nem volt, nincs és nem is lesz.

Ez a mi parlamentünk! Ők aztán nem jönnek lázba ilyen kicsinység miatt, mint adósság.
Érdemes megnézni:
www.propeller.hu/belfold/523150-dogrovas-az-orszaghazban

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.05.19. 19:23:11

írjuk már ki szépen:

21 789 000 000 000

mindenki tegye mellé a saját havi fizuját összehasonlítási alapnak.

f.m.j. 2009.05.19. 19:26:29

@Legjakabb: most is kicsinálják, így picit lassabb

f.m.j. 2009.05.19. 19:31:06

@rakottnyakú:

Geza tudna neked erről mesélni, de nem tudom hol van most :)
De szerintem tudod a választ:)

K.Jani 2009.05.19. 19:41:50

21789000000000/ 10 millió fő=2.178.900!!!
és ebben benne van a csecsemő, a 80 éves, a segélyes stb.-stb.

f.m.j. 2009.05.19. 19:41:58

@ostoba 8o:

Jó, mostmár végképp behányok a Fidesztől is, olyanok ezek, mint a cipőtalpunkra ragadt kutyaszar, komolyan, (csakhogy a délelöttihez is kapcsolódjak...) lemosás után is ott aszaga, meg az emlék feltolulására is föltolul a gyomortartalom...
Soha nem szabadulunk meg se az MSZP-től, se az SZDSZ-től, se a Fidesztől, se az MDF-től, ha mégis, tuti visszakúszmak LMP-sként, Jobbikosként, a rosseb tudja mikként, de élni sosem fognak hagyni.
Fú, de mérges vagyok!!!

K.Jani 2009.05.19. 19:52:39

@rakottnyakú:
http://vmek.niif.hu/01500/01558/01558.htm
http://www.kibulizottorszag.net/
http://mek.oszk.hu/06800/06897/html/index.htm
http://ujvilagrend.wordpress.com/2008/05/04/interju-harold-wallace-rosenthal-lal-1976-bol/
http://judeologia.20megsfree.com/konyv2/longhatm.htm

ezekkel egy darabig elleszel

f.m.j. 2009.05.19. 20:07:46

http://reakcio.blog.hu/2009/05/19/nem_korrekt#more1130984

Na, azért ezt is érdemes elolvasni

Marcellusca 2009.05.19. 20:08:13

@Mj: Közben meg ... :D

Alul vagyok - fulladok;
Felül vagyok - szédülök;
Oldalt fekve - nem látom a tévét. :D

K.Jani 2009.05.19. 20:21:42

én például még arra a szerződésre is kiváncsi lennék, amit gyurcsány és varga kötött londonban( mielőtt lemondtak,) a hitel fejében. én úgy tudom szinte minden magyar állami tulajdon fedezetként lett felajánlva.
az már csak hab a tortán, hogy ebből a hitelből eddig csak a bankok(amik javarészt külföldiek) kaptak.
amik az országban mennek, már rég kimerítették a HAZAÁRULÁS címszavát. (konkrétan is ez folyik, árulják a hazát húsz éve)

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.05.19. 20:31:10

@Horizont:

Ott minden nap ez a program.....

Simán bevezetném, hogy amelyik politikusról két alkalommal ilyen alvós/smsezős/újságolvasós kép készül, az megy ásni a metróalagútba.

Asszem összekapnák magukat. :)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.05.19. 20:32:17

mindjárt jön Rorgosh és biztat minket h fizessük vissza az egész államadósságot, de
ahogy a blogszlogen is mondja: "Ha egyszer lesz egy rendszerváltás" akkor nem tartozunk semmilyen felelősséggel, mert nem mi vettük fel, úgyhogy imf szevasztok.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.05.19. 20:34:26

@Rorgosh:

"Egyáltalán nem lehetetlen ekkora adósságállományt visszafizetni, ám ehhez hosszú távú (kb. 20 év...) következetes költségvetési politika kell."

Ezt egyik jelenlegi "erő"-ből sem nézem ki sajnos. Ahogy írtad is, ahogy egy kicsit megy a szekér (MSZP-nek az sem baj, ha hátrafele), indul az osztogatás.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.05.19. 20:39:01

@tesz-vesz:

"mindjárt jön Rorgosh és biztat minket h fizessük vissza az egész államadósságot"

Már járt itt Rorgosh. :)

f.m.j. 2009.05.19. 20:45:20

@K.Jani:

Veres lesz az a Varga, nem?

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.05.19. 20:45:46

@Horizont:

"Ha belekerültünk az adósságspirálba akkor már évekkel ezelőtt miért nem fogtak össze legalább ebben? Mire számítottak jobb és baloldalon?"

Horizont, Te is tudod, hogy mire:
Megtömik magukat minél jobban, aztán majd maximum visszavonulnak, és külföldre költöznek a"megtakarított" pénzükből.
Magyarán az ország kárára létrehozott személyes jólétre, nulla felelősségvonásra.

Nagyon remélem, hogy csalódni fognak. Mert megérdemlik.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.05.19. 20:48:18

@360°-os fordulat/fmj/:

Szerintem is, a két kisegítőiskolás a Hírszerző fotójáról.....

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.05.19. 21:00:52

@eszkep:

Hö?
Mindenki tudja miért veszteséges a MÁV .... képzeled, még én is ....

Horizont 2009.05.19. 21:21:15

@laspalmas:
A remény hal meg utoljára:)
Remélem ők előbb!

Perillustris 2009.05.19. 21:23:32

2010-től 2020-ig MEGTILTANÁM a költségvetési hiány betervezését, s mindennemű hitelfelvételt. Szigorúan csak annyit költhetnénk, amennyi befolyik, egy fillérrel sem többet. NEM ÉRDEKEL mire nem lenne pénz. NINCS és kész.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.05.19. 21:24:47

@laspalmas: és biztatott is minket
ja, akkor még nem láttam

Kenguru 2009.05.19. 21:26:57

Először is:
Az IMF hitelt úgy fogjuk visszafizetni,mint eddig minden eddigit: másik hitelből.

Ha éppeszű gazdasdaságpolitikát folytatunk, fognak nekünk adni.

2010-ben még nem, akkor valószínüleg az IMF hosszabít. Szóval no para.

Az államadósság ugye nem abszlút értében sok igazán, hanem a GDP arányában.
Most is azért lett ilyen hiretelen ilyen nagy, mert esett(esik a GDP).
Ha a gazdaságot sikerül fepörgetni, akkor az adósság/GDP arány is csökken.

EZ lehetséges.
Ennek a legkézenfekfőbb módja, hitelből felpörgetni a gazdaságot.
Kb a Matolcsyék(Fidesz) is ezt szeretné, ám ez csak akkor lehetséges, ha adn nekünk valaki pénzt erre a kockázatos vállakozásra.

Ha nem, akkor a meglevő bevételekből, kiadáscsökentéssel kell mozgászaret csinálni, és ezután esetleg kapunk kis kölcsönt.

Vagyis szvsz a Fidesz be fogja jelentenni, hogy a kolbaszkerités mindekinek projektet elnapolják addig amíg lesz rá pénz, és szépen elveszik a pénzt a lopós fölosleges fejlesztésektől, meg az inaktívoktól, és szépen odaadják a dolgozó, gyereket nevelő fiataloknak.

Ezt persze nem mondhatják, mert a választók közt többségben vannak a járadékosok, akik rosszul járnának ezzel.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.05.19. 21:37:43

most populista leszek b+! :)

mindenki döntse el, h mire költené azt sok pénzt:
az imf visszafizetésének kamataira, vagy iskolás gyerekek napi tejadagjaira.

miért kötelező visszafizetni azt a pénzt? mert nem az. önellátónak kell lenni, mint most egy falu teszi, Rozsály. ők az egyetlen aki szembe mer szállni a válsággal ebben a k, tehát kiskorú országban.

és egyáltalán vki mondja el, h ha kapunk hitelt, akkor az nem olyan mintha pénzt nyomtatnák?
hogyan viszik ki a multik innen a pénzt?
ki dönti el, h mit exportáljunk és importáljunk, mert itt van a kulcs. az imf nem tehet mást, ha nem fizetünk, csak bojkottál minket. hadsereget nem fog beküldeni, mást nem tud csinálni, csak "szankcióként" tönkre próbálja tenni a gazdaságot. na erre kell felkészülni, ez gazdasági háború b+, itt nem lehet cicózni! mint Rozsály kicsiben azt kell csinálni az egész országban.
én már írtam Rorgoshnak egy írásánál h mi lehetne a jó . keringetni kell a pénzt. szép lassan hazai gyárakat kell létrehozni, lesz munkahely. teljesen mindegy h kint mi lesz
nemrég beszéltem egy izlandival és ő is tudta h Magyaro volt a másik akinek(majdnem) bedőlt a gazdasága. e kamat miatt és a multik miatt vagyunk gyarmat.

feketejani meg bekaphatja!

Kenguru 2009.05.19. 21:42:59

@tesz-vesz:

"miért kötelező visszafizetni azt a pénzt? mert nem az."

Ha nem fizetjük vissza, bedől a forint, és soha tőbbé nem ad nekünk senki hitelt.
Tud mi lenne abból?
Kb albán viszonyok pár éven belül.

Ennél azért sokkal többet ki tudunk hozni a helyzetből.

Egyébként pl Horvátországnak sokkal több adóssága van.

Kartal (rezervált) 2009.05.19. 21:48:11

@zero: Zero, ismeritek ezt? Hátha valaki nem ismeri, azért belinkelem...
www.k-monitor.hu/

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.05.19. 21:49:42

@360°-os fordulat/fmj/:

Azért azt megnézem, hogy a Szadesz hogy jön vissza, ha senki nem hajlandó "befogadni" őket.:P Maximum közös listán indulhatnak majd az MSZP-vel.:P

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.05.19. 21:51:11

@Marcellusca:

Szegénykém, ki kéne magad vizsgáltatni, hogy nincs-e magas vérnyomásod, vagy nem ártott-e már most túl sokat a cigi.:P

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.05.19. 21:52:36

@K.Jani:

A kincstári vagyon ebből a szempontból nem felajánlható, meg a Szent Koronával is demagógia példálózni. Persze ezzel együtt is rohadt idegesítő az egész.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.05.19. 21:57:06

@Perillustris:

Lehet, hogy téged nem érdekel, de ezek után lehúzhatnák a rolót a kisgyermekes családok, a közalkalmazottak és köztisztviselők, a nyuggerek, meg kb. mindenki, akire "nem érdekel" alapon nem jut pénz az állambácsitól. Olyan mértékben úszunk az adósságban - ÁSZ-os forrás szerint ez a GDP 100%-a is lehet -, hogy már az is gáz lenne, ha egyszerűen csak kijelenthetnénk, hogy nincs több hitel, nincs több visszafizetés, magunk boldogulunk.

eszkep 2009.05.19. 22:23:14

@zero: Hö?
Arra válaszolj légyszíves, szerinted korrekt mérőszám-e a bruttó államadósság, ami az előző kormányok által felvett hitelek kamatterheit is tartalmazza??? Netalán korrektebb lenne a nettó államadósságot tekinteni??? Vagy akkor nem lehetne ilyen hangzatos címet adni???
2014-ben blogot fogsz írni, mert az IMF hitel kamatterheit a következő kormányt fogja terhelni???
Tudod egyáltalán mi különbség a bruttó- és a nettó államadósság között?

Perillustris 2009.05.19. 22:39:45

@Mj: Jutna, de kevesebb. Pár évig szarabb lenne, ez biztos, de a mostani kilátásaink sem jobbak, ezért simán be lehetne vállalni. Párhuzamosan persze brutális harcnak kéne folynia az eltitkolt jövedelmek felkutatására és az adócsalók megbüntetésére.

Necro 2009.05.19. 22:40:07

Felraktam az AKK adatait egy grafikonra, parancsoljatok:
http://noob.hu/07/0519/allamadossag.gif

Számomra elég lineárisnak tűnik, szóval a politikusok egyenletesen basszák el az országot. 2008 októberénél egy kicsit elszálltunk a gazdasági világ(v)álságnak köszönhetően.

Ha valaki rálel a GDP adatokra havi bontásban, annak örülnék.

Egyébként persze, hogy most szépet ugrott a Adósság/GDP értékünk, a GDP visszaesett.

Necro 2009.05.19. 22:42:17

Mea culpa, most nézem csak, 2004-től vannak adatok a táblázatomon. Szóval javítok, a szocik basszák el egyenletesen az országot :)

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.05.19. 22:48:42

a bruttó államadósság sok mindent tartalmaz.
és érdemes belegondolni, hogy ha a kormányunk tartja a közel 4%os hiánycélt, az garantáltan 1000 milliárddal emeli az államadósságot. a trükkök százait és az útközben felvett hitelek és azok fizetendő kamatait nem számolva.

mekkora vágás is kell ahhoz, hogy a 4% tényleg annyi is legyen.

mert ugye a 4%, az azt jelenti, hogy van 100 egységnyi bevételünk (költségvetés bevételi oldala), és mi 100+GDP*0.04 egységet költünk el.

tudva, hogy vélhetően 7% körül esik a GDP, az a 4% nem is 4, hanem 3.72% a tavalyi GDP-re vetítve.
ez a különbség kb 180mrd HUF. ez a mi játékterünk.

1/3 négyes metro. vagy 50km magyar autópálya tereptárgyak nélkül.

K.Jani 2009.05.19. 22:55:06

@Mj: igazad van, nekem csak másodkézből vannak információim. de pont ez a lényeg! miért kell ilyen fontos dolgokban susmákolni? és miért nem lehet ezekről pontosan tudnia az embereknek?
az adófizetők pénzével játszadoznak, de semmit nem lehet normálisan megtudni. ez nem demokrácia.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.05.19. 23:09:45

@Perillustris:

Szerintem ez egyszerűen lehetetlen művelet.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2009.05.19. 23:17:17

@K.Jani:

Azért nem lehet pontosan tudni ezekről, mert ilyen a döntéshozó képviselők hozzáállása. (Lásd Veres János 2006 áprilisában: befolyásolnák a választásokat a nyilvánosságra kerülő adatok.) Még a végén megtudnánk, hogy mekkora disznóságokat sikerült éveken keresztül eltitkolniuk. Egyébként meg persze, hogy az adófizetők pénzével gazdálkodnak, minden állam így működik. Csak nálunk azért rendül meg alapjaiban a bizalom és illan el a demokráciaérzet, mert rosszul gazdálkodnak vele, korruptak és még hazudnak is róla. És most teljesen triviális dolgokat írtam.

f.m.j. 2009.05.20. 07:59:36

@zero: Hahó, fontos emberek :) !

ehhez mit szóltok?

http://nol.hu/belfold/20090520-fokapitanyi_vizsgalat_a_tettrekesz_ellen

Seduxen (már NEM dr.) 2009.05.20. 08:26:46

T. Szerkesztőség!

A szadesz tegnapi remek oktatási reformjáról nem lesz post???

Bocsánat, természetesen vérgőzős-cikkálljt minden nácziakoknak!

eszkep 2009.05.20. 08:28:34

@Necro: Látod Zero ez a gond az Idex-es csúsztatásokat idéző, blogbejegyzésekkel. Mindjárt megjelennek a nem épp túliskolázott zsenik, azt' feltalálják a spanyolviaszt. Persze Necro-nak nem kell tisztában lenni olyan alapfogalmakkal, mint bruttó-, nettó államadósság, de neked - ha már blogot írsz - illene tudnod!
Már várom a 2012-es blogbejegyzésedet, amikor a következő kormány ciklusában - mégha egyetlen Cent / Eurocent / stb. hitelt sem vesznek fel (ami persze szinte kivitelezhetetlen sajnos) drasztikusan növekedni fog a bruttó államadósság (öt forintos kérdés: vajon miért???). Aztán megint jönnek a konstruktív ötleteikről híres "zsenik": egyik sem jobb, utálok mindenkit, kergessünk el mindenkit, hajrá anarchizmus!

Perillustris 2009.05.20. 08:30:15

@Mj: Szándék nélkül mindenképpen.

eszkep 2009.05.20. 08:30:42

@Necro: esetleg, ha melléraknár a nettó államadósságot is (linket fentebb már írtam) lehet, hogy csodálkoznál... Bár ezt zero-nak kellett volna megtenni, esetleg melléírva a privatizációs bevételeket, és a foglalkoztatottsági rátát.

f.m.j. 2009.05.20. 08:41:56

Seduxen:

Ezek azt akarják, hogy még jobban hülyüljenek a gyerekek, komolyan.
Remélem egy döntéshozó ember sem fogja őket támogatni, ill. a javaslataikat.

Vagy ez lenne a kisebbségek integfációjára tett kísérlet?

És amit én küldtem, azt olvastad? Az is elég beteg, nem?

Geza 2009.05.20. 08:42:23

@360°-os fordulat/fmj/:
Köszi az érdeklődést, elvagyok, csak semmi új nem jutott eszembe, amin eddig ne lobogtattam volna már a pofazacskóimat, valamint igyekszek lesz@rni mindent, amit csak lehet, mert hosszabb távon nem bírnám vérnyomással ezt a mai rohanó világot :).

Amúgy a felvetett kérdések nagyon jók, a válaszok kapcsán Susan George 'Luganói tanulmány' c. könyvecskéjét tudnám ajánlani.
Én csak rosszhiszemű koholmányokat szoktam összetákolni, de a fenti könyvben vázolt feltevés tényleg elég kerek és ellentmondásmentes ahhoz, hogy érdemes legyen figyelembe venni.
(Nem lévén reklám-managga, nem linkelem megint az oldalt, a kuruc keresőjébe tessék beütni, hogy 'luganói'.)

Bit Rot 2009.05.20. 09:25:09

@eszkep:
"Tudod egyáltalán mi különbség a bruttó- és a nettó államadósság között? "

Kit érdekel???
A bruttót kell visszafizetni, nem? Akkor meg nincs mit pattogj!

Seduxen (már NEM dr.) 2009.05.20. 09:27:14

@360°-os fordulat/fmj/: azt még nem...

NEM TÁMOGATJÁK??? Ezt honnan vetted? Az OKM-ben már vizsgálják a javaslatot, és első körben úgy néz ki, hogy támogatják...

Igen, az integráció így is "működhet": ne a butácska gyereket húzzuk fel, hanem az okosabbat hülyítsük...

Bit Rot 2009.05.20. 09:27:14

@Necro:
"Számomra elég lineárisnak tűnik, szóval a politikusok egyenletesen basszák el az országot."

Még jó, hogy a grafikont csak 2004-től kezdted, így lehet maszatolni!

1998-tól kezdődő grafikont kellene mutass!

eszkep 2009.05.20. 09:43:14

@Bit Rot: Tehát akkor a funkcionális analfabéták kedvéért nézzük:
A cik arról szól, hogy az egyes kormányok ciklusában hogyan alakult az államadósság. Zero viszont nem a nettó, hanem a bruttó államadósságot vette alapul, ami az adott aspektus vizsgálatára ALKALMATLAN!
De akkor neked is szól a kérdés, amire zero nem hajlandó válaszolni:

-"2012-ben, amikor a következő kormány ciklusában - mégha egyetlen Cent / Eurocent / stb. hitelt sem vesznek fel (ami persze szinte kivitelezhetetlen sajnos) drasztikusan növekedni fog a bruttó államadósság (öt forintos kérdés: vajon miért???), TE az új kormányt fogofd felelőssé tenni a bruttó államadósság növekedéséért?

eszkep 2009.05.20. 09:44:23

@Bit Rot: "Kit érdekel???"
Ez aztán egy intellektuális visszavágás! Gratulálok a nívódhoz!

zwex 2009.05.20. 09:56:30

Hibás a cikk.
21789 milliárd egyáltalán nem a GDP 82,7 százaléka.

eszkep 2009.05.20. 10:02:28

@zwex: A cikk tényleg hibás, zero nincs tisztában gazdaságpolitikai alapfogalmakkal...

A 82,7% viszont pont jó adat, legalábbis a BRUTTÓ KONSZOLIDÁLT államadóssághoz viszonyítva.

www.mr1-kossuth.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=84145&Itemid=107

zwex 2009.05.20. 10:13:22

A 82,7 százalékban nem is kételkedem.
Amúgy ez tényleg nagyon kemény.
Az euróbevezetési kritérium ugye 60 százalék.
Nem hiszem hogy ezt valaha elérjük. Hát igen, az mszp-ből egy hozzáértő embert nem tudnék mondani. Veres Jánosnál sztem még egy elsőéves közgázos is jobban elvezette volna a pénzügyi tárcát:)

Necro 2009.05.20. 10:34:40

@eszkep: Bakker, nyugi. Rohadtul nem értek hozzá, a legnagyobb örömöm lenne, ha valamelyik okos összefoglalná rendesen. Táblázattal, grafikonnal, 1990-től. Nettót is, bruttót is, GDP-vel, arányokkal, inflációval.

Valaki?

eszkep 2009.05.20. 10:35:32

@zwex: Hát igen, elég rég volt már 2001amikor az EU 2007. jan 1-et (!) jelölte meg csatlakozási dátumnak! Talán még zero sem emlékszik erre...
Azok a fránya Maastrichti kritériumok...

zwex 2009.05.20. 10:38:59

@eszkep:
Majd csak lesz egyszer eurónk.
Előbb vagy utóbb. Inkább utóbb:)
Amúgy pont a mult héten adtm le a szakdogámat. Volt benne egy rész az államadósságról is.

picur3ka 2009.05.20. 10:56:20

Uram, teremtom, mar a bortonben is!!!

'Egy sor takarékossági intézkedést vezetett be a büntetés-végrehajtás (bv) országos parancsnoka. A válság elérte a börtönöket is. Meleg víz csak napi, alig több mint 2 órán át jut a raboknak, visszavettek a világításából.'

Meg a vegen hideg vizzel kell hogy tisztalkodjanak.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2009.05.20. 10:58:59

@eszkep:

A teljes KSH adatbázist ne toljam fel ide?

eszkep 2009.05.20. 11:31:43

@zero: elég ha a körüljárt téma kontextusához tartozó adatokkal foglalkozol. Az oda nem tartozó adatokat viszont mellőzöd.

Perillustris 2009.05.20. 11:34:51

@picur3ka (Beindultunk: S még mindig van ott spórolási lehetőség. Abszurd, hogy egy fogvatartottra a minimálbér kb. 3x-osát költjük (napi 6-8 ezer forint!).

Radikálisan csökkenteni kell ezeket a költségeket. Börtönbe küldtük őket, nem szanatóriumba.

is 2009.05.20. 11:43:24

ez a szám a létező legrosszabb konstellációban jön ki: magas EUR/HUF, csökkenő GDP, IMF-hitel. várhatóan (nem holtbiztosan!) mindhárom jobb lesz kb. két év múlva, és akkor magától fog csökkenni, mindenféle visszafizetés nélkül. most is leírták, hogy a 73->83% ugrás több, mint fele az árfolyamugrásból van. ez nagyjából már ki is árazódott (már megint 275 körül vagyunk, év végén 265 volt), hopp, 4%-kal csökkent az államadósság magától. idén egyébként az elsődleges költségvetési egyenleg már pozitív, és a külkermérleg márciusban már hatalmasat robbantott, úgyhogy most sikerült a legmélyebb pontot jól megfogni.

csak jó magyarként ilyenkor elönt minket a nemzethalál gondolata. tavaly nyáron még csak kb 67% volt ez a hiány, és onnan fordult volna csökkenőbe idén. 15%-ot a világválság csúsztatott meg, ennek nagyja bizony ott csücsül az MNB trezorjaiban, nem költjük el, és ha elmennek a viharfelhők, csak benyúlunk a trezorba, és visszaadjuk. hopp, ismét 10% eltűnik.

Németország ugyanilyen adata 54%, Olaszországé 100% felett van. Ez a szám önmagában ezért nem eléggé meghatározó, bár kétségtelen, hogy az olaszok szépen csúsznak vissza GDP összehasonlításban, de ennek több oka is van (pl. a Hajrá Olaszország mozgalom Berlusconival. jaj, miket beszélek, ez is párhuzam). és idén éppen mindenkié jobban fog megugrani, mint a miénk, lehet, hogy nemsokára 60%-kal az élmezőnyben leszünk.
mindenesetre nem 0-ra, hanem valahová 35-40% közelébe kellene visszanyomni csak (az euro kritérium 60%), annyi simán kezelhető.

is 2009.05.20. 11:46:57

@Perillustris: "Abszurd, hogy egy fogvatartottra a minimálbér kb. 3x-osát költjük (napi 6-8 ezer forint!). "

Ez egy többéves adat: az igazságszolgáltatás (rendőrség, ügyészség, bíróság, büntetésvégrehajtás) összköltségvetése 3-400 milliárd. a gazdasági bűncselekmények összértéke 100 milliárd. Pusztán számszakilag 2-300 milliárdot spórolnánk, ha sima bemondásra kifizetnénk a gazdasági károkat az állam zsebéből.

Feloszlathatjuk a teljes igazságszolgáltatást? Mehet? Vagy mégsem kellene ennyire könyvelőiben gondolkodni?

One Bad Habit 2009.05.20. 12:11:42

"Lengyelországban a GDP 50 százalékára, Csehországban 29 százalékára, míg Szlovákiában 30 százalékára nőhet idén az államadósság. Magyarország ebben a mutatóban sem áll fényesen, mert hazánk GDP-arányos államadóssága 81 százalék környékére ugorhat az év végére."

Forrás:
www.hirextra.hu/2009/05/09/a-magyar-gazdasag-igazi-arca/

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.05.20. 12:15:09

Az elmúlt félév növekménye egyértelműen magyarázható azzal, amivel az én lakástörlesztőm növekedése is: a válság miatti árfolyamromlás és kamatemelés.

Necro 2009.05.20. 12:47:25

@eszkep:
Szerintem mindenki örülne, ha ezeket az általad hiányolt adatokat előtúrnád és publikálnád. Hajrá. Én is kíváncsi vagyok a nettó államadósságra évről évre.

Grafikon 1990-2008 államadósság és GDP:
noob.hu/07/0520/allamadossag.JPG

eszkep 2009.05.20. 12:58:53

@Necro: Egyik első hozzászólásomban beraktam az MNB statisztikai adatközleményeinek linkjét, azon belül "Fizetési mérleg alakulása"

http://www.mnb.hu/Engine.aspx?page=mnbhu_fizetesi_merleg&ContentID=0

PDF-ben vannak a negyedéves jelentések, van benne a nettó adósságállománról látványos diagramm is, közérthető formában. Elég mellbevágó, főleg az elmúlt négy év...

Necro 2009.05.20. 13:01:18

És ennek a végére képzelje oda mindenki a 82,7%-ot. Eléggé durva...

Necro 2009.05.20. 13:03:32

@eszkep: Oké, nem vettem észre. Köszönöm!

pógárjenő 2009.05.20. 13:10:43

Hun a francba van a pannon"pumm(p)a?

Balaint 2009.05.20. 13:56:37

Az elmúlt 8 év felelősei
szoclib frakció tagok 50mió HUF
kormány tagok fejenként 100 mió
miniszterelnökök 200 mió

büntetést fizetnek be az ÁKK-ba.

Tessék kiszorozni.

Aztán meg felébredek és a kezem a bilibe lóg :(

thewitch 2009.05.20. 16:03:23

Seduxen 2009.05.19. 16:12:03
@Naumov: "Szóval stabil és nagy a jólét"

Ez biztosan így van... Bizonyos emberek stabilan nagy jólétben élnek... Holott inkább egy 2X1X1-es "főőődpadlósban" lenne a helyük...

Az nem jó, onnan kiássák magukat, mint a férgek

Seduxen (már NEM dr.) 2009.05.20. 16:16:43

@thewitch: ó meg lehet az oldani. valami savas anyag csodákat tenne :))))

elfelejtette 2009.05.20. 16:26:20

Ezek a számsorok csak a központi költségvetés adósságát tartalmazzák, ugye?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.05.20. 17:24:54

@Kenguru: "soha tőbbé nem ad nekünk senki hitelt."
ezaz még több hitel ezaz. ez kell nekünk ezaz. elképesztő milyen sikeresek a neolib közgazdászok. olvass Síklaky Istvánt, ha Drábik nem fekszik kényes gyomrodnak.

"Tud mi lenne abból?
Kb albán viszonyok pár éven belül."
nem feltétlenül. ha lassan csináljuk az átalakulást, akkor sehol nem lehet probléma, (mert bármikor abba lehet hagyni) ha kering belül a pénz, mint a vér a testben akkor nem. most olyan, h a multik kiviszik a megtermelt hasznot, tehát hiába termel vért a máj, a multi álalndóan kiviszi literrekkel a vért, a hazai neolibek (külföldi barátaik hatására (ez pénz) ) pedig mindig levágják a karod

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2009.05.20. 17:37:52

@tesz-vesz: és persze nem árt egy technikai ugrás sem. pl zölderőművek h legyen áram és tudjunk netezni.
de egyébként nem feltétlenül az a jó és boldog élet, h számítógép előtt ülünk egész nap.
talán áram nélkül boldogabbak lennénk....

pvcpadlo01 (törölt) 2014.03.24. 19:44:03

@derelyegrádi szellem: Nettó államadósság,_ amiért rendszert kellett váltanunk 1990-ben_
16 milliárd dollár volt.
2010-ben 21,4 milliárd dollár volt. Az idén elkezdet intenzíven emelkedni,

( Annak ellenére, hogy a magán nyugdíj pénztár lenyúlásából befizetett (3 ezer milliárd Ft- 2 000 milliárd Ft ment erre el..)

Fekete János hitelfelvétele nélkül csődbe mentünk volna.
Az az érv, hogy az életszínvonal megtartására költöttük.
Most vajon mire költjük, ha egyszer 4 millióan élnek a nyomor küszöbön, vagy alatta élnek, munka és sorsuk jobbra fordulása reménye nélkül.
500 000 fiatal külföldön, akiket azonnal haza zavarnának, és a kis antant országai röhögő görcsöt kapnának, ha vízummal mehetnénk Kassára, Kolozsvárra...

pvcpadlo01 (törölt) 2014.03.24. 19:49:58

@szabogyula: Azért a kurucinfos ne legyen már hivatkozási alap, ők a korszerűbb eszközökkel létre hozott A Völkischer Beobachtere (magyarul: Népi Figyelő).

A zsidók már többszörösen felvásárolták Magyarországot, 24 éve várnak a 7 tonna arany készletünk megkaparintására..és feltámadt a vérvád is. Nem kéne hülyeségekkel előjönnöd.

süti beállítások módosítása