1 milliárd forint bevételt terveztek, 153 millió forintot fizettek be - mi az?
(fotó: NOL)
A számítások szerint az adótörvény végrehajtása (az adóbeszedés, ellenőrzés) többe fog kerülni, mint a tervezett 1 milliárdos bevétel. Már most durván mínuszban van ...
29 (!) légijármű után az a 790 150 forint befizetés azért nagyon kemény.
Ha egy kicsit osztunk, akkor egy repülő vagy vízi jármű átlagos adója 26-27 ezer forint, míg egy autó után fizetett vagyonadó átlagosan 41 ezer forint.
Nem is tudom, melyik számít jobban "vagyonnak", egy 10-15 éves használt autó, ami történetesen a 170 lóerős határ felé esik, vagy egy Cessna repülőgép? Vagy egy helikopter?
Magyarországon 3,1 millió autó fut, ebből 73 264 darab autó éri el a 170 lóerős adóhatárt. Tavaly úgy 5500 ilyen autót helyeztek forgalomba, ebből 2500 eleve használt volt.
Ugye összeállt a kép?
A 73 264 autó helyett csak 3474 autó (4%) után fizették be a vagyonadót, vagyis az emberek nagy ívben tesznek az adóra. De majd jön az Apeh apparátus és sok százmillióért felkutatja a nem fizető állampolgárokat, és szépen bevasalja az adót. Talán még a végén kijön nullszaldóra ez az adó.
Igen bmeg, ezt is megcsinálták!
Totalcar:
"Nekem egy 13 éves Saab 9000-esem van, amit anno 10 évesen 700 000 Ft-ért vettem. Nem hiszem, hogy az elmúlt 3 évben olyan nagyot nőtt volna az értéke, szerintem ha el akarnám adni, nem adnának érte többet 500 000-nél, és lehet, hogy sokat mondtam. A járgány viszont kiállja a vagyonadó próbáját, ugyanis 225 lóerejével a luxusadó kategóriába esik. Abszurd, nem? Ha akkor egy swiftet veszek, akkor csóró melós vagyok, most meg vagyonos. Az a törvényalkotók közül senkit nem érdekelt, hogy esetleg 13 évesen lehet olcsón is erős autót venni. Tudom, hogy nem vagyunk sokan, de nagyon zavaró lenne az autó 10%-át évente betolni még pluszba vagyonadó címén."
Vámosi-Nagy Szabolcs:
"Az év elején bevezetett vagyonadó értelmében a személygépkocsi adóköteles, amennyiben hajtómotorja teljesítménye eléri a 125 kilowattot, az adó alanya a tulajdonos. Az adó mértéke a teljesítménytől függően a gépjárműadó (amit az úthasználat miatt fizetünk!) kétszeresétől a háromszorosáig terjed, s a központi adóhatósághoz kell bevallani és két részletben befizetni. Ezek az adónemek (vízi jármű, légi jármű, személygépkocsi) vélhetőleg azért kerültek be a közkeletűen vagyonadónak nevezett törvénybe, mert – háromszori nekifutásra – a kormányoldal frakciói csak akkor fogadták be az értékalapú ingatlanadót, ha mellette ezeket a nagy értékű ingóságokat is megadóztatják. Az értékalapú ingatlanadó alkotmánybírósági megsemmisítése után az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a vagyonadó járulékosnak tekintett hozadékai „főszereplőkként” megmaradtak. Ezt igazolja az egészhez fűzött költségvetési hatás is. Az összesen 50 milliárd forint tervezett bevételből 49 milliárd az ingatlanadóra, és 1 milliárd forint esett a többire."
Mindezt úgy, hogy már régen megírta minden újság, régen megmondta minden adótanácsadó hogy ennek így semi értelme. Itt van például az origo remek cikke 2009. július 23.-ról:
"A nagyteljesítményű személygépkocsik jelentős vagyoni értéket képviselnek. A nagy értékű vagyontárgyak adója (nért) abból indul ki, hogy a nagyobb értékű vagyontárgyak tulajdonosai tehetősebbek, jobban hozzá tudnak járulni a társadalmi közös kiadások fedezetéhez - érvelt a minisztérium tavaly nyáron.
"Arra a kérdésre, hogy miért hagyták figyelmen kívül a vagyonadó megállapításánál a jármű értékét, a tárca azt felelte, hogy az adót az adózónak kell bevallania, azonban a gépjárművek esetén (azok rendkívül sokfélesége és állaguk jelentős eltérése miatt) nehéz az érték meghatározása."
Ennyi. Nehéz meghatározni.