Április elsejével megszűnt az alkalmi munkavállalói (AM) könyv és a hozzá kapcsolódó közteherjegy.
A kék kiskönyvvel remekül lehetett trükközni, szerintem mindenki emlékszik például a remek riportokra a hőre eltűnő tintáról az M6-os építkezésén dolgozó munkások könyveiben ...
A kormányunk (a "szakértői") azt találta ki helyette (az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló, 2009. évi CLII. törvény, 175 igen, 163 nem szavazattal elfogadva), hogy ha a foglalkoztatottság egybefüggő időtartama eléri az öt napot, akkor a munkavállalót be kell jelentenie elektronikusan az APEH-nél, a közterheket a munkaadónak kell állnia, és írásban kell kötni egy egyszerűsített munkaszerződést a törvény mellékletében szereplő nyomtatvány kitöltésével. Ha nem éri el az öt napot egybefüggően, akkor elegendő a szóbeli megállapodás, az elektronikus bejelentés és a jelenléti ív vezetése.
Egyszerűsített foglalkoztatást alkalmi jellegű, illetve idényjellegű – mezőgazdasági, idegenforgalmi – munkák esetében lehet alkalmazni. Az egyszerűsített foglalkoztatottság vonatkozik a háztartásokban végzendő munkákra is, így a takarítási, házvezetőnői, bébiszitteri tevékenységre, függetlenül attól, hogy a munkaszerződést határozott vagy határozatlan időre kötik. Újdonság, hogy az alkalmi munkáknál nem, de a háztartási és idénymunkák esetében bevezetik a kedvezményes, egységes 30 százalékos közterhet, amit a munkáltatónak kell befizetnie. A munkavállalónak ilyenkor csak a nyugdíja biztosított, a tb már nem, még ha baleseti ellátásra jogosult is az illető.
A bejelentés módja pedig mi más lehetne, mint elektronikus. Egyszerű, életszerű, praktikus, mindenki számára hozzáférhető ...
"A bejelentési kötelezettséget az illetékes elsőfokú állami adóhatóság felé, interneten vagy bizonyos esetekben telefonon is lehet teljesíteni.
A bejelentésnek tartalmaznia kell
-a munkáltató nevét,
-adóazonosító számát, illetve adóazonosító jelét,
-a munkavállaló természetes azonosító adatait - neve, születési ideje, helye, anyja neve-, -adóazonosító jelét,
-TAJ-számát,
-az egyszerűsített foglalkoztatás céljából kötött munkaviszony fajtáját,
-ezenkívül kezdetének és megszűnésének időpontját,
-a munkaviszony esetleges szünetelésének időtartamát,
a heti munkaidőt,
-a munkavégzés helyét.
Telefonon a háztartási, illetve a növénytermesztési idénymunkát lehet bejelenteni, a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központhoz. 2010. július 1-jétől a bejelentés SMS-ben is teljesíthető."
"Az egyszerűsített foglalkoztatással létesített munkaviszony adataira vonatkozó elektronikus úton történő bejelentéshez számítógépen ki kell tölteni a 10T1041E számú elektronikus adatlapot, és ezt az ügyfélkapun keresztül kell megküldeni az állami adóhatóság részére. Fenti adatlap kizárólag az APEH honlapjáról – http://www.apeh.hu – tölthető le, ingyenesen. Annak érdekében, hogy a munkáltató elektronikus úton bejelentést tehessen, ügyfélkapu hozzáféréssel kell rendelkeznie."
Ezzel a száraz anyaggal szerettem volna felvezetni a következő olvasói levelet:
"Történet egyszerű, egyik nap gondolván egyet, eldöntöttük kedvesemmel, mivel itt a tavasz, elmegyünk a piacra és megpróbálunk utcai árusítást végezni.
No akkor kicsit utána jártunk a dolognak és kötöttünk a minket áruval ellátó vállalkozóval egy alkalmi megbízási szerződést, mondván ezzel legyen hivatalos.
Majd bementünk az önkormányzathoz, hogy legyenek kedvesek megmondani hol, miképpen milyen feltételekkel lehet árusítani. Ők elmondták, melyik helyszínen kell folytatni az adott tevékenységet, de felhívták a figyelmünket, hogy mivel egységesítették az utcai árusításra vonatkozó törvényeket, így ki kell fizetnünk a helypénzt (ez most rendeletileg 1850 Ft +áfa) az Apeh részére pedig 1000 Ft helyi iparűzési adót.
Ezt nem értettem már akkor sem, hiszen a megbízó vállalkozó már egyszer fizet ilyen adónemet a telephelyén, Magyarországon pedig kettős adózási rendszer nincs. Vagy mégis?
És hogy ne legyen egyszerű, mivel kis kék könyv már nincs, így minden nap az árusítás megkezdése előtt az ügyfélkapun be kell jelentkezni, majd az árusítás végén ki kell jelentkezni. Mondjuk ez érdekes, merthogy ugye a piacon nincsen net, és van olyan, akinek otthon sincs.
De hát ez is meg van oldva frankón, hiszen neked, mint magánszemélynek évi 80 000 FT lenne, ha így akarnád használni az ügyfélkaput: anyátok, gratulálok.
Tehát felhívtuk a vállalkozó könyvelőjét, és Ő be és kijelentette mindkét napra az árusító személyt.
És ekkor jöttek az Önkormányzattól, hogy mégsem ott kellene árulni ahol mondták…. Bla bla bla, persze csak annyi történt, hogy néhány helyi megriadt a konkurenciától.
Lejárt a két nap ennyi, megnyugodtunk, amikor megjött az Apeh-től a levél, miszerint rossz adófolyószámlára érkezett meg a 2000 ft, mert a befizetés magánszemély nevéről ment, viszont a vállalkozó nevére kellett volna. Ha azonnal nem kérem ennek módosítását a kimondhatatlan nevű és bonyolult nyomtatványon, úgy 200 000 forint, illetve vállalkozás esetében 500 000 forintig terjedő bírságot szabnak ki ránk.
Hát ez remek.
Tehát összefoglalva: Magyarországon nincs kettős adózási rendszer, viszont a fenti példából látszik, hogy mégis van. Annyira leszarnak minket, hogy még csak a látszatra sem adnak, mivel ha mindent hagytak volna folyni a medrében, akkor most lenne +2000 Ft egy adószámlán. Hozzáteszem a helypénzről készített számla is a mi nevünkön van. De nem, inkább fenyegetőznek bírsággal.
Tehát nem elég, hogy kurva bonyolult minden, és amit kérnek be is fizetem, pedig nem jogos, hiszen az adott vállalkozó már aznapra fizetett egy adót, ők mégis még egyszer elkérik, a legkisebb hiba esetén azonnal fenyegetőznek, én meg magyarázkodhatok."
És ...... és Győzike a 10 millió forintnál (!) nagyobb adótartozással a füle mögött, az APEH teljes "támogatásával" vígan éldegél a vadi új házában, a többi geci milliós-milliárdos adócsaló, adótartozóval együtt, míg a becsületes állampolgárt 2000 forint miatt 200 ezer forintos bírsággal fenyegetik.