Skip to content


       Szűrés lista

Az ajkai jegyző a hibás. Vagy a devecseri. Vagy mindkettő.

Két héttel ezelőtt még azt gondoltam, hogy talán az éjjeli őrre fogják kenni a vörösiszap-katasztrófát, de Illés Zoltán államtitkár csavaros gondolatmentét nem tudtam előre modellezni. Szerinte ugyanis a jegyző feladata lett volna a gátak ellenőrzése ...

Szerintem mindannyian láttunk már élőben jegyzőt, aki egy jogot végzett ember, általában az íróasztala mögött ül az önkormányzat épületében, aláír és pecsétel,  és nem az a típus, gumicsizmát ragad, és ipari létesítményeket és hulladéktározókat ellenőriz.

"Az ilyen típusú vizsgálatok az adott település elsőfokú építési hatóságának feladatkörébe tartoznak, a tározó esetében a közigazgatásilag illetékes jegyzőnek kellett volna ezeket a méréseket elvégeznie. Magyarországon - gyalázatos módon - a gátak állékonyságát, de kikötők építését vagy ipari létesítmények ügyét  is - az első fokú építési hatóság, azaz az önkormányzat és a jegyző kezeli". - Illés Zoltán


Ez alapján a tározók gátjait az ajkai VAGY a devecseri jegyzőnek kellett volna ellenőrizni... Jellemző, hogy még azt sem sem tudják, hogy a tározók melyik településhez tartoznak.

"Fel sem merülhet, hogy Ajka város jegyzője bármilyen eljárás lefolytatására illetékességgel bírna. A tározó esetében "sajátos építményfajtáról" van szó, ami nem a jegyzők hatásköre. A vízjogi üzemeltetési engedélyt, az egységes környezethasználati engedélyt, de még a VIII. és IX. kazettákra vonatkozó gátmagasítási engedélyeket is a környezetvédelmi és vízügyi hatóságok adták ki. A kazetták vonatkozásában a szakhatósági jogkörön kívül sem Ajka, sem Devecser város jegyzője semmiféle ellenőrzési vagy egyéb funkciót nem gyakorolt, építésügyi hatósági és különösen építésfelügyeleti hatáskörét nem tartja megállapíthatónak. Sajátos jogértelmezésnek találom, hogy a jegyzőknek kellett volna ellenőrizniük a gátat, ugyanis az egyértelműen a felügyelőség feladata, és az egységes környezethasználati engedély is azt írja elő, hogy a rendellenességeket a cég nekik jelenti. Ajkán tervrajzot, műszaki dokumentációt sosem láttunk." - Jáger László, Ajka jegyzője

A jegyző szerint egy 2006-os kormányrendelet értelmében a hulladéklerakó sajátos építményfajta, melynek valamennyi engedélyét a vízügyi, illetőleg a környezetvédelmi hatóság adta ki, a jegyző csak mint szakhatóság vett részt, és a tározók amúgy is Kolontár községhez tartoznak (ami meg a devecseri jegyzőhöz tartozik).

Ezután Illés már azt nyilatkozta, hogy "a gát "állékonyságának" ellenőrzése nem a jegyzők feladata lett volna, hanem a törvényi előírásoknak megfelelően a Mal Zrt.-é. Nem tudom, hogy történt-e mulasztás, a nyomozóknak kell kideríteniük - válaszolta arra a kérdésünkre, hogy vannak-e ismeretei a jegyzők által elkövetett esetleges mulasztásokról."
 
Az origo amúgy kikérte és megnézte a 2006-os, üzem működéséhez szükséges egységes környezethasználati engedély, amit a a környezetvédelmi hatóság, vagyis a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség bocsátott ki.  A dokumentum azonban nem rendelkezik egyértelműen arról, hogy a hatóságnak vagy másnak ellenőriznie kell-e a gát állapotát, a Mal Zrt. számára önellenőrzést ír elő.

Vagyis a gátat senki nem ellenőrizte, talán csak a Mal Zrt. ...

Címkék: katasztrófa

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr992383049

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Űrjegyzőségi hivatal 2010.10.19. 20:28:00

A dromon űrhajó nagy villanással jelent meg a Gamma 72 szektorban. Ahogy kilépett a hipertérből, még kisebb lángocskák jelezték, ahogy az antianyag-felhő oszladozik körülötte. A fedélzetén hamarosan jelentik a normalitás visszaállását, gondolta Illés Z...

Trackback: Űrjegyzőségi hivatal 2010.10.19. 20:13:20

A dromon űrhajó nagy villanással jelent meg a Gamma 72 szektorban. Ahogy kilépett a hipertérből, még kisebb lángocskák jelezték, ahogy az antianyag-felhő oszladozik körülötte. A fedélzetén hamarosan jelentik a normalitás visszaállását, gondolta Illés Z...

Trackback: Vörösiszap - az új Hungarikum 2010.10.19. 13:49:06

Olvastam, hogy Illés Zoltán az MTI-nek azt nyilatkozta, ilyen katasztrófa még sehol a világon nem történt, mert ugyan vörösiszap ömlésre már volt példa, de nem lakott területre. Elképesztő felvételek, megrendítő hírek, értő és kevésbé értő hozzászóláso...

Trackback: A vörös végül győzött a krómiszap fölött? 2010.10.19. 13:37:35

Kísértetváros élő problémákkal   Simontornya, egy hely, ami külföldi természetvédők szerint Európa legszennyezettebb területei között eddig magáénak dobogós helyet mondhatott.   Tiszta horror, nyilván ezen nincs mit magyarázni. Az ember...

Trackback: Illésahibás! 2010.10.19. 13:36:46

Zoli, nincs más dolgod, mint lemondani. Ez nem is kérdéses. Mert ki lehet nevezni hobbiermészetvédő extitkárnőt zsíros állásba. Lehet jutalmazni a szolgálatait, még ha általános iskolai tanárnéniként inkopmetens is ezen a téren. Láttuk, meg lehet tenni...

Trackback: Vörösiszap lakópark: mi épülhet Kolontáron? 2010.10.19. 13:36:22

Ha nem látnám minden reggel a szemem alatt feltorlódott redőket, azt is hihetném, hogy megállt az idő. Akárcsak egy szűk évtizeddel ezelőtt most is Orbán Viktort kísérik a kamerák a romokhoz. S ahogyan annak idején sem fukarkodott az ígéretekkel, most ...

Trackback: Vörösiszap: nem kell a segítség 2010.10.19. 13:17:27

A minap gondoltam, hogy jótékonykodom egyet: rég nem használt bútoraimat felajánlottam több karitatív szervezetnek is. Az ötödik hívás után elernyedt szívem emberbarát fele és lecsaptam a kagylót. Volt, ahol már a portás is megköszönte a felajánlást, m...

Trackback: Az iszapmaszatolás meséje 2010.10.19. 13:04:52

Üdvözlégy Atyafiak, nemrég meséltem, minő csúfság történt szép hazánk földjén, mikoron a vörösiszap ellepé Kolontárt és környékét. Azóta hallom ám, hogy akármennyire is ígérgetnek igazságosságrúl, csak maszatolás lesz ez!Hát ezt a Bakonyi gyerököt, ezt...

Trackback: Illés búbos banka-szakértője ellenőrizte a vörösiszapot? 2010.10.19. 12:26:49

A kolontári vörösiszap-ömlés után Orbán, Pintér és Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár hamar emberi felelősségről és felelősségre vonásról kezdett el beszélni. Nos kiderült, hogy két héttel a gátszakadás előtt, szeptemberben ellenőrizték a MAL&nb...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pál a postoló · http://autostat.hu/magazin 2010.10.19. 11:20:49

aztán meg majd kiderül jól, hogy egyik sem...

Paradigma 2010.10.19. 11:21:03

A Paksi Atomerőművért is a paksi jegyző felel?

eszkep (ennyiszer bannolt zero eddig:1) 2010.10.19. 11:21:22

Az azért magas, miért nem lehet tudni EGYÉRTELMŰEN eldönteni, melyik hatóság illetékes az esetleges ellenőrzések tekintetében (ha egyáltalán erről rendelkezik jogszabály...). A 2006-os engedély, vagy az említett kormányrendelet nem rendelkezik erről? 2006-óta semmilényen hatóság nem végzett ellenőrzést?

f.m.j. 2010.10.19. 11:23:21

"Magyarországon - gyalázatos módon - a gátak állékonyságát, de kikötők építését vagy ipari létesítmények ügyét is - az első fokú építési hatóság, azaz az önkormányzat és a jegyző kezeli".

itt pont arról beszélt, hogy ez egy rossz rendszer, hogy Mo-n így működik. A "gyalázatos módon" szóösszetétel nem éppen helyeslően hangzik.
Vagy nekem is egyes szövegértésből...

eszkep (ennyiszer bannolt zero eddig:1) 2010.10.19. 11:24:43

@Paradigma: ott közvetlenül az Atomenergia Hivatal a felügyeleti szerv tudtommal.
Itt a gond szerintem az, hogy a vörösiszapra nem vonatkoztak a veszélyes anyagok kezelésére / tárolására vonatkozó előírások (lévén az EU-ban nem minősül veszélyes anyagnak a vörösiszap). Viszont, ahogy az eddigi cikkekből kiderül, a lúgos kémhatás hígítása viszont előírás lett volna!

Jack/rendetteremt/ · http://www.youtube.com/watch?v=SBPvrOdFm00 2010.10.19. 11:29:24

Ez már csak a végjáték. Az egymásra mutogatás.

Mourinho már nem a király 2010.10.19. 11:31:59

Továbbra is csak annyi a probléma, hogy Illés Zoltán mért nem fogja be a pofáját ahelyett hogy orbitális baromságokkal égetné magát ország-világ előtt.

A vörösiszap nem volt a veszélyes anyagok között, az előző kormány hozta 8 évig a törvényeket, ameddig nem történt meg a katasztrófa senki nem gondolta, hogy ez bekövetkezhet, ergó a fidesz mondhatni "fedezve van". Akkor miért beszél baromságokat? Politikus!

f.m.j. 2010.10.19. 11:34:52

én nem figyelem annyira ezt az Illés Zoltánt, emlékeim szerint még a Fidesznek is túl zöld, és e téren túl radikális volt, tán még ki is tették a Fideszből (?)
de most miért is kell őt utálni?
Az sokkal durvább, hogy az ő titkárnője töltötte ki az A/4-es ellenőrző lapot a Mal-nak...

Itt sem azzal van a baj, hogy mit beszél (beszélnek ezek össze-vissza eleget, mert ők sincsenek birtokában a teljes igazságnak, és annak minden nézőszögéről) hanem, hogy mit tesz.
Ha sáros takarodjon, ha meg rendet próbál tenni, hadd tegye...

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.10.19. 11:46:11

Amúgy nem is értem, épeszű ember hogy gondolhatja, hogy egy 60 méter széles és 30 méter magas hulladéktároló gát állapotát egy jegyzőnek kell ellenőriznie ...

Marcellusca 2010.10.19. 11:46:29

EZ AZ!!!
"Végre" eljutottunk az egymásra mutogatásig. :(

f.m.j. 2010.10.19. 11:49:04

@zero: pont ezt nem gondolja Illés Zoltán se

f.m.j. 2010.10.19. 11:50:35

vagy csak az első mondatot olvastad... a másodikban pont azt mondja, hogy ez "gyalázatos"...

eszkep 2010.10.19. 11:55:11

@f.m.j.: "Meglepő módon" (?) ez az "apróság" kimaradt a mindig objektív, elfogulatlan, pártfüggetlen Népszava cikkéből...

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2010.10.19. 11:55:49

a tulajdonon/üzemeltető feladata, hogy a gátak állapota megfelelő legyen.

akkor is, ha a kolontári jegyző nem ér rá ellenőrizni. őt max elmeszelik mulasztásért, ha ez bizonyítható.

tehát tök felesleges terelni.

a gyilkosság akkor is bűn, ha éppen nem látott a rendőr.

azontúl végtelenül kompetens döntéseket tudna hozni akár a budapesti jegyző is egy ipari célú beruházás engedélyeztetésében. mocskos módon direkt szétszórták a szabályzást az elvtársak, hogy teljesen átláthatatlan legyen.

Marcellusca 2010.10.19. 12:03:39

@guma: Jajjj mán, miket nem talász! :)

Megkülönbenis:
1.) az rég vót, akkor jó vót;
2.) azóta ment sz@rrá a zegész, biztossan a magassíttásnak köszönhetően;
3.) a zIllésnek van igaza, mer' a zegyüttműködés rendszerében nem fordulhat elő másként.

Marcellusca 2010.10.19. 12:04:40

@guma: Ja, majd elfeledtem:
4.) ez csak egy búlvárlap, úgyhogy tessen megfelelően kezelni a zott olvasottakat!

eloszto · http://eloszto.hu 2010.10.19. 12:09:27

@Paradigma: ja, a jegyzők a világ titkos urai.

Samott 2010.10.19. 12:12:59

@guma: ez de gyonyoru talalat. :)

jozicsenko 2010.10.19. 12:16:23

a mal megtett mindent...
a mal nem tehetett semmiről sem...
az állam a hibás...
az állam építette a kazettát, tehát orbán a hibás...
elvenni három szegény milliárdos pénzért az már kommunizmus...
meghalni vörösiszapban nem menő és egyébként is a hétvégén 20szor annyian halnak meg...
300 lakást/házat tönkretenni apróság/szóra sem érdemes...
úgy egyáltalán az elmúlt 8/20 év hibáiért korrupt politikusokat okolni felesleges (mert úgyis a fidesz a hibás)...
a korrupcióhoz elég a lefizetett jegyző/építési ügyintéző / portás/stb, aki lefizeti azt nem kell említeni (pont mint a kommunizmus ávh-s besúgói: a besugo a mocsok, nem aki zsarolta és kihasználta)

van még puffogtatható ballib toposz?

ui: aki szerint a fentiek az én cinizmusomat jellemzi, úgy allesz zuzamment a qrva anyját, ami a legjobban felqrt hogy egy hétvégén hányan halnak meg...

Homeoffice 2010.10.19. 12:23:51

@jozicsenko:

Mondok neked valamit A ballibek elhuztaka csába. A partvonalról ugrálgatnak lelkesen.
Most a fidesz van hatalmon. Minek fárasztod magad azzal hogy felcseszed az agyad ezekkel a hülyékkel kapcsolatban?

gelsystem 2010.10.19. 12:30:17

ezt azé ajánlanám mindenki figyelmébe, elsősorban a 7. oldalt.....:
www.mal.hu/resource.aspx?ResourceID=MALHirado-2002-januar
.
Illés korábban maga is „tapsolt” a Mal Zrt.-nél használt vörösiszap-tárolás körülményeinek, sőt a Közép-Európai Egyetem diákjainak ezt állították követendő példának. A Mal Híradó 2002. januári számában arról írtak, hogy január 17-én húsz ország másoddiplomás diákjai Illés tanár úr vezetésével meghallgatták dr. Deák József előadását.....

gelsystem 2010.10.19. 12:33:28

@guma: navassza+.....mire eljutottam oda, hogy berakom, addigra betetttted:)

flamer 2010.10.19. 12:34:45

@f.m.j.: És ezért a "gyalázatos" szabályzásért ki felel? Mert nekem úgy tűnik, hogy pont Illés az, akinek intézkednie kellett volna, hogy ne így legyen (már ha egyáltalán így volt, ugye). Illésnek kurva nehéz dolga van, ha azt akarja megmagyarázni, hogy miért nem hibás, mert a jogalkotásra meg a végrehajtásra is befolyással van, márpedig nagyon úgy néz ki, hogy az előbbi fronton abszolút semmit nem csinált, utóbbi oldalon meg annyit, hogy az inkompetens lieblingjét rakta oda.

is 2010.10.19. 12:36:13

tenyleg csak, mert ma jo kedvem van, jojjon egy kis TIT:

- 10 tarozo van, egyes tarozok az ajkai epiteshatosag teruleten, masikak a devecseri teruleten. tudod, ezek eleg nagy kiterjedesu cuccok. nem ok nem tudjak, hanem te nem tudod.
- jegyzo ugyanolyan vezeto, mint a MAL Zrt. vezerigazgatoja. ha a MAl Zrt. vezerigazgatojat, aki egy oltonyos, jogot vegzett ember, nem olyan, aki gumicsizmat huz, lehet elozetes letartoztassal fenyegetni, akkor a jegyzot ugyanugy a sajat felugyelete ala tartozo cuccokert.
- ez itt egy jogi kerdes, probalhatsz politizalni, kedves kommenteloid is itt bal meg jobbosoznak, mikozben a jogszabaly az se nem balos, se nem jobbos, az egy epiteshatosagi (MERNOKI) es kornyezetvedelmi (MERNOKI) kerdes a jogin felul. meg jo,hogy ott nem tartunk, hogy a BME villamosmernoki kar az valami ballib formedveny, bezzeg a gepeszkar az nemzeti konzervativ. orulet, orultekhaza.

@jozicsenko: elg gyengen csinalod. kitalalsz nem letezo mondatokat, amiket senki nem mond. majd masok szajaba adod oket (lasd fentebb). aztan duhongsz. - erdemes lenne eszrevenni, hogy csak a duhonges kedveert duhongsz, es kitalalt ordogoket festesz a falra, hogy aztan voodoozhass. ertelmesebb elet is van ennel.

kukahontas 2010.10.19. 12:38:05

az ellenőrzés elmaradásáért a KORMÁNY felel.
illés is lehet gyanúsított
mit csinált június - július- augusztus - szeptember hónapban hanem a hiányokat pótolta?
csontvázat keresett?

kodó tamás 2010.10.19. 12:41:02

@zero: és a hossza, az meg több kilométer.

más normális országban sok gátőr főállásban...

a Pelikán Józsefet nem kellett volna kirúgni....

loláb 2010.10.19. 12:44:13

Sajnos nagyon úgy néz ki a dolog, hogy az ilyen építmények statikai, szilárdsági ellenőrzése egyszerűen senkinek nem feladata. És, ha nem történik ez a mostani trtagédia, akkor ez senkinek, soha fel sem tűnik.
A jegyző nem ellenőrzi, mert "speciális építményként" ehhez nincs hatásköre, a vízügy nem ellenörzi, mert az nem vízügyi kérdés, hogy a belső acélszerkezet mennyire van szétrohadva, csak azt nézik, hogy szennyezi-e a talajvizet, vagy sem.
A cégnek nyilván feladata ennek ellenőrzése, de az ő ellenőrzését szakhatóságként senki nem vizsgálja, vagy bírálja fölül.

usb2.0 (törölt) (törölt) (törölt) (törölt) (törölt 2010.10.19. 12:45:14

Érdeklődni szeretnék.
Hogy akkor a környezetvédelmi hatóságnak mi is tulajdonképen a feladata ?
Mert, ha ez a jegyző dolga.
Akkor őket meg is lehet szüntetni.

gazoló 2010.10.19. 12:49:46

az aktuális engedélyeket kiadó környezetvédelmi muftinak minimum,hogy le kellene mondania.../európában/ehelyett megy a magyarázkodás...

igényes 2010.10.19. 12:53:06

@gelsystem: EZ AZTÁN NAGYON ÉRDEKES! NEM IS EGYSZER JÁRT OTT. DICSÉRT IS! Megmutattak neki mendent, legalább akkor ellenőrizte személyesen, legalább kétszer 2002-ben. Gondolom ezért is tette oda az emberét, mert tudta, nem lehet baj.

www.mal.hu/resource.aspx?ResourceID=MALHirado-2002-januar

kukahontas 2010.10.19. 12:55:11

@gazoló: ja gondolom nyugodtan is alszik, az emberek halála miatt

Bmw 2010.10.19. 12:55:52

Illés Zoltán monyon Le! Ez a cég, és az ő felelőssége.

Kicsit Karcos 2010.10.19. 12:59:02

- az ellenőrzés körüli mulasztásoknak semmi köze ahhoz, hogy a MAL-nak milyen biztonsági intézkedéseket kell tennie. Piros lámpán sem szabad átmenni csak attól, hogy nem látja a rendőr. Akinek ellenőriznie kellett volna, de nem tette, azt ki lehet rúgni, de a büntetőjogi felelősség nyilván az üzemeltetőé. Egy esetben lehet átfedés, ha szerkezetileg alkalmatlan védművet engedélyez a hatóság, de itt nem úgy tűnik, hogy erről lett volna szó.

- a jegyzőre kenni a dolgot gáz

- ahogy már korábban írtam, Illés köré négyszeres védőgátat kellene építeni

Horizont 2010.10.19. 12:59:18

"A Mal betartott minden magyar előírást – mondta Bakonyi."
Talán ez a legnagyobb baj, hogy a "magyar" előírást!!
"A MAL Zrt. ügyvédje szerint hibás állami döntés állhat a tragédia hátterében. "
Alakul, tényleg eljutunk a gátőrig!
Ha Illés ilyen badarságot beszél azt jelenti, hogy ez a baromság valahová le van írva, és ez még szomorúbb! Fel nem foghatom ésszel, miért nem a tulajdonos felel bármiért ami a tulajdonában történik! Ha a környezetvédelmi vezetője nem végezte el rendesen a munkáját, akkor azért is a tulaj felel, és persze meg kell büntetni a beosztottat is ha bebizonyosodik.Sajnálom, hogy nem tudjuk alkalmazni a kínai gyakorlatot.
Közben egy devecseri férfi azt mondta: "Annyi ügyvéd van, meg hiéna, de mi ebből nem jövünk ki jól. "
Azt se értem, hogy körbeharsogták hány százmillió forintot adtunk össze, de még oda a szerencsétlenekhez nem jutott el! Nem lehetne- e felgyorsítani a segítséget??
Miért nem lehet kijelenteni, hogy azokat a földterületeket amit elöntött az iszap nem lehet használni, emberi életre alkalmatlan, ledózerolni. Akinek ott volt háza helyette másikat adni. Vagy pénzt vagy házat.Mit kell ezen annyit tökörészniük? Mindig eszembe jut, hogy a chilei bányászok felhozatalát karácsonyra ígérték és októberre felhozták őket. Nálunk felhozták volna egyáltalán őket?.......
Illés csak a jegyzőt emlegeti? És mi a helyzet az általa kinevezett Zay Andreával?? Síri csend.

ucsacsu 2010.10.19. 13:00:37

illés egy igen,igen ó-kos ember, képes önmagából naponta akár többször hülyét csinálni nyilatkoztatásaival, mint a mellékelt példa is mutatja: Ő inkább hasonlít egy elszabadult hajóágyúra,elefánt a porcelán boltba,mint felelős miniszterre.HEJ A KÁDERPOLITIKA,mindenki tévedhet, csak nem érdemes a tévedéshez ragaszkodni. Egyébként azért kezd a felelősség kérdése eldőlni, a semmiről nem tehetünktől eljutottunk a fizetek másfél milliárdot öt év alattig, ebben van egy csavar öt évig kussoltatjuk a népeket a pénz miatt,ez idő alatt elévülhet a bűn. NEM FIZESSENEK AZONNAL TELJES KÁRTÉRÍTÉS+ KÉSŐBB FELMERÜLŐ KÁROKRA LETÉT, ha nincs elég pénze vegyen fel szabadfelhasználásúkedvezményesfrankalapúkölcsönt, vagy mégis csak kotorásszanak a ládafiába hátha találnak ott ezt-azt.

Énbagoly 2010.10.19. 13:01:16

Attól még, hogy ezt most a jegyzőkre akarják tolni, az nem jelenti azt, hogy egy államigazgatási főiskolát, vagy jogi egyetemet végzett embernek értenie kellene mérnöki feladatokhoz. És ha végigjárja, és "ellenőrzi", akkor mi a fene van? Semmi, mert kurvára nem ért hozzá. Például egy hídépítését sem bíznám rá, mert szerintem azt sem tanítják a jogi karon.
De mondjuk az Illéssel sem gyógyíttatnák mondjuk a környezetkárosítások miatt sérült, védett állatokat, akármennyire is környezetvédelmi probléma ez is.
Szar a szabályozás, tényleg. De ha emiatt most tényleg a jegyzőkre akarják tolni a felelősséget, az akkora faszság...

picur3ka 2010.10.19. 13:07:41

Attol, hogy valami a jegyzo hataskorebe tartozik, nem feltetlenul neki maganak kell elvegeznie a dolgot.

Az ajkai onkormanyzat meg adott ki epitesi engedelyeket a cegnek, de ezek csak pecuk voltak, mint mondtak.

A magasitasra ki adott engedelyt?

igényes 2010.10.19. 13:07:54

Ezeket az Illésék csinálják!

Legfontosabb igazgatási szolgáltatási díjak a 33/2005. (XII.27.) KvVM rendelet 1. számú
melléklet
I. fejezet 3. pont Hulladékbegyűjtés engedélyezése 72000 Ft
I. fejezet 4. pont Hulladékszállítás engedélyezése
(országhatár átlépése kivételével) 96 000 Ft
I. fejezet 5. pont Hulladék előkezelés engedélyezése 120 000 Ft
I. fejezet 7. pont Hulladékhasznosítás engedélyezése 318 000 Ft
I. fejezet 8. pont Hulladékártalmatlanítás engedélyezése 318 000 Ft
I. fejezet 11. pont Veszélyes hulladék kezelésével
kapcsolatos tevékenység engedélyezése
A 3-10. pontban
megállapított díj 150%-a
I. fejezet 12. pont Helyhez kötött légszennyező pontforrás
létesítése, korszerűsítése, alkalmazott 32 000 Ft/ pontforrás
I. fejezet 19. pont Elvi vízjogi engedély 36 000 Ft
I. fejezet 20.2.1. pont Vízjogi létesítési engedély, fennmaradási
engedély tavak 30 000 Ft
I. fejezet 20.9. pont Kúteltömedékelés vízjogi engedélye 5 000 Ft
I. fejezet 20.10. pont Monitoring kút vízjogi engedélyezése 5 000 Ft
I. fejezet 20.11. pont Vízminőség észlelésére szolgáló figyelő
kút engedélyezése 5 000 Ft
I. fejezet 21. pont Vízjogi üzemeltetési engedélyezés A vízjogi létesítési
engedélynél meg-állapított
díj 80%-a
I. fejezet 33.3. pont horgászat 5

Szelid sunmalac 2010.10.19. 13:08:53

En joforman biztos vagyok benne, hogy a takaritono a hibas, hiszen a takaritas az o dolga. Tehat neki kell megvizsgalni, hogy milyen kupleraj keletkezhet ha atszakad a tarolo.

Énbagoly 2010.10.19. 13:09:18

@Horizont: Ja, azt én is hallottam, pont ma, hogy a segélyvonalon felajánlott pénzekből még semmit sem láttak az ott élők. És nagy a bizonytalanság, hogy mi lesz most.
És külön kérték, hogy a pénzt inkább az önkormányzatokhoz utalják, mert ők csinálnak is vele valamit, nem csak gyűjtögetik.
Most tényleg, az összegyűlt pénzt miért nem lehet átadni azoknak, akiknek szükségük van rá? Ja, és az így álló pénz ugyan kinek kamatozik?

eszkep 2010.10.19. 13:09:34

@gelsystem: Köszönjük a linket, ismét újabb szánalmas csúsztatásnak lehetünk tanúi. Mint az a cikkből kiderül:
- Tanulmánycsoportott vezetett.
- a REKULTIVÁCIÓS TEVÉKENYSÉGET tanulmányozták.
Szó nincs a gát állapotáról, vagy "tapsolásnak" annak állapota okán. (Vélhetően akkor még nem ennyire lúgosan engedték bele a vörösiszapot).

molaris 2010.10.19. 13:12:14

1,- a gátakat koronaszintjét megemelték,
2,- a zagyszint 8 méterrel magasabb mint amire méretezték,
3,- a semlegesítés nem történt meg,
4,- a repedést - bajt észlelték, tömöríteni akarták.
Na itt tettek be a gátnak végképp. Ez az anyag nemigen szereti a rezgést!

eszkep 2010.10.19. 13:12:40

@igényes: És szerinted melyik pontba illik bele a vörösiszap tárolás?

Gera 2010.10.19. 13:12:50

Illés Zoltántól én még értelmes dolgot nem hallottam, tüntessék már el ezt a zöld idiótát a faszba. Komolyan nem értem, mi szüksége van Orbánnak ilyen hülyékre. Nem hinném, hogy Illés bárkiről bármit tudna és ez tartja a hatalomban, inkább egyszerűen megkapta játszótérnek a környezetvédelmet, mert ő annyira, de annyira szerette volna és már évek óta járt Orbán nyakára.

igényes 2010.10.19. 13:13:09

@eszkep:
I. fejezet 5. pont Hulladék előkezelés engedélyezése 120 000 Ft
I. fejezet 7. pont Hulladékhasznosítás engedélyezése 318 000 Ft
I. fejezet 8. pont Hulladékártalmatlanítás engedélyezése 318 000 Ft

Id. Lencsés István 2010.10.19. 13:15:41

@igényes: Aki engedélyez, az ellenőriz, de ez nem is kérdés gondolom.

eszkep 2010.10.19. 13:20:00

@igényes: Szerintem egyik pont sem nyert. A MAL miféle hulladékfeldolhozást / hasznosítást végez?
Ezek tipikusan hulladékfeldolgozók / semlegesítő tevékenységi körébe tartozó engedélyek szerintem.
De ESETLEG lett volna a cégnek "hulladékártalmatlanítás" engedélyük, azt biztosan nem csinálták meg...

Id. Lencsés István 2010.10.19. 13:22:15

@molaris: Értem amit írsz, de ha engedélyeznek és ellenőriznek, és tapasztalnak rendellenességet, akkor hol a jegyzőkönyv, Nem védem a Mal-t ezzel szerintem, mert, ha elkezdték javítgatni a gátat akkor valamilyen számlák, raktári kimutatás, munkanapló, írásos jelentés kell, hogy legyen. A 8 méteres + zagyszint pedig pont az ellenőrzők felelőségét hozza előtérbe.

eszkep 2010.10.19. 13:22:44

@hunocska: A közigazgatási engedélyek LEGTÖBBJÉNÉL nem esik egybe az engedélyt kiadó és felügyeletet gyakorló szerv. Ezért vannak pl. felsőfokú és középfokú szervek megkülönböztetve, ne kelljen már egy regionális parancsnok alezredesnek kimasíroznia ipari vámszabadterületet ellenőriznie.

Id. Lencsés István 2010.10.19. 13:23:55

@eszkep: Akkor mit ellenőriz az Illés csapat? Mit írtak alá.

picur3ka 2010.10.19. 13:24:20

MAGYAR KERESKEDELMI ENGEDÉLYEZÉSI HIVATAL
Győri Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Hatóság
9700 Szombathely, Kiskar u. 3.
Ügyiratszám: MKEH-TMBF-SZO-494/31/2007.
Ügyintéző: Pankotay József telefon: 30/21-25-984
Tárgy: Sajátos építmény (szélerőmű) építési engedélye.
Az elektronikus kifüggesztés napja: 2007. június 28.
helye: www.mkeh.hu és www.magyarorszag.hu

eszkep 2010.10.19. 13:25:50

@hunocska: Lövésem sincs... Mire gondolsz?
Ha az említett 2006-os kormányrendeletre, azt biztosan nem... :-)

kodó tamás 2010.10.19. 13:29:52

@igényes: sőt 40 külföldi mérnöknek mint környezetvédelmi mint a céget mutatta a be a MAL t.

ergo azokban az országokban is katasztrófa lesz...

fitball 2010.10.19. 13:29:54

Miket tudtok ti kitalálni! Ezt még nem olvastam!

picur3ka 2010.10.19. 13:30:39

Nem errol van szo itten veletlenul?

'Ha az ügyfél az előbbiekben felsorolt szervezetek vizsgálati jelentését (és esetleges tanúsítványát) csatolja a kérelméhez, és a hatóságnak nem kell további helyszíni ellenőrzést lefolytatnia, akkor csak a dokumentumok értékelő ellenőrzéséért és a hatósági engedély kiállításáért fizetendő díjat, 45.600.- Ft-ot kell a hatósági engedélyezési eljárásért megfizetni.

A tartályokat létesítési és használatbavételi engedéllyel lehet üzemeltetni. A tartályok időszakos ellenőrző vizsgálatáról az üzemeltetőnek kell gondoskodnia. Súlyos üzemzavart a kivizsgálás céljából az illetékes Területi Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Hatóságnak be kell jelenteni.'

www.mkeh.gov.hu/muszaki/nemzeti/veszelyes_tarolo

Mourinho már nem a király 2010.10.19. 13:31:04

0ff: Margit híd, hello
index.hu/tech/2010/10/19/elkeszult_a_hoover-hid/
(a 600m-es vadiúj híd kevesebbe került mint a Margit felújítása)

yenoee 2010.10.19. 13:31:35

Az ellenőrzés a Zöldhatóság feladata lett volna, amit ők nem végeztek el rendesen. Ha egy engedélyük nélkül lecsapolt belvizet, vagy kibetonozott stég lejárót milliós tételekkel büntetnek, itt mi lett volna arányos és méltányos bírság? Vezérek négyfelé vágva, regionális hatósági irodák ügyfélterébe kitéve?
Vajon hány ilyen tragédiának kell még megtörténnie, hogy a sok büdösszájú csinovnyik megértse: a legtartósabb anyagból dolgozgatnak, ha egyáltalán dolgozgatnak. Mert a papír mindent elbír, főleg a pecsétes fajta. A papírral letakart valóság bizonyos elemei már nem egészen ilyenek.

csiribi (törölt) 2010.10.19. 13:35:08

Régi igazság: szarnak, bajnak nincs gazdája:)

MNOP 2010.10.19. 13:36:31

meg van (vagy legalább is meg kellene lennie) ki a felelős, csak próbálják a kérdést elbagatelizálni, a valódi felelősöket mentegetni,
egyébként lehet, hogy egy meteorológus a hibás mert nem jelezte megfelelően a szelet, ami hullámoztatta a szutykot a tározóban...

jozicsenko 2010.10.19. 13:38:37

@is: az elöző, szép hosszu levelemet megette a blogmotor, röviden:
-a mal megtett mindent: os.mti.hu/Pages/News.aspx?ni=64381
-a mal nem hibás, az állam a hibás, stb: : www.hir24.hu/belfold/155974/az-allam-okozhatta-az-iszapkatasztrofat.html atv.hu/cikk/2039_fordulat_hibas_allami_dontes_allhat_az_iszapkatasztrofa_mogott
-államosítás és egyéb hülyeségek: ingatagingatlan.blog.hu/2010/10/12/vorosiszap_kor_es_jogallamisag (meg tucatnyi blogbejegyzés, sokan vannak, mind a komancs fidesz államosításával riogat, oda a jogállam, konrádgyörgy, hol maradsz?)

amit tényleg hiányolhatunk:
- a tönkrement házak, lakások nem fontosak, egy büüüdös szó nincs nem esett róluk (inkább sírunk 3 milliárdoson)
- a jegyző a hibás, mert korrupt (?): szerinted egy jegyző magától talál ki ilyet, vagy megkeresi valaki (a mal-tól, pl)? mi a valószinübb: reggel felkelek, a ffene se ellenőriz, vagy: nézze, itt maradt egy boríték, tele pénzzel, nem menne inkább haza?

nem folytatom: lehet kenni a sz.rt, szét lehet kenni a felelősséget, de a ballibek egy dolgot igazán megfogadhatnának gyurcsánytól: el lehet innen menni (izraelbe, pl) és lehet ott dolgozni, sírni, élni...

kodó tamás 2010.10.19. 13:38:40

@MNOP: ha nem találnak emberi felőst akkor
1. isten a hibás
vagy
2. a tó szelleme (azaz nesszi, devecseri nesszi, aki nagyerővel fürdött)

kodó tamás 2010.10.19. 13:39:49

egyébként minden jegyző hibás... és minden politikus. KOLLEKTÍV BÜNTETÉST nekik! tározzuk be őket....

Naszta · http://naszta.hu 2010.10.19. 13:41:32

Nos: ha az államon belül elkezdődött a felelősség szétkenése, akkor könnyen lehet, hogy MAL Zrt. tényleg betartotta a vonatkozó jogszabályokat. Ez roppant kínos lehet még az első nap mindent a MAL Zrt. nyakába varró Illésnek. A következmény is kemény lehet, hiszen a jogszabályokat betartó céget nem igazán lehet megcseszni. Mire is? Ráadásul ha tervezési és hatósági hiba áll fent úgy, hogy a tervező (cég) már nem létezik, akkor az állam áll jót (hiszen a szabályokat is ő hozza).

Őszintén szólva mérnökként nem lepne meg, ha ez beigazolódna. 1000 és 1 esetről tudok, amikor a hatóságnak semmilyen kompetenciája sincs. Értsd: nem hogy ellenőrizni nem tudnak, kérdést sem tudnak feltenni a szakmérnöknek, aki tervez. A műtárgyakat ellenőrző madárbiológusnak egyszerűen kínai egy elé rakott vegyész, gépész vagy építőmérnöki számítás a tározó üzemeltetésére. Mivel hülye hozzá, ellenőrzi formailag és aláírja.

Szerintem az esetből nem elsősorban annak kell következnie, hogy tegyük a MAL Zrt.-t a földdel egyenlővé, hanem ideje lenne újragondolni az engedélyezési eljárásokat. Jelenleg egy sima épület engedélyezésénél is10 feletti a vizsgálódó hatóságok száma, mégis átmennek - formailag szabályos - minden szempontból hibás tervek. Jó lenne végre ha a laikusok is a valódi problémákat látnák, különben jövő héten újra keressük majd a felelőst egy még nagyobb katasztrófánál, ahol nem biztos, hogy utált milliárdos lesz a tulaj...

TiZ 2010.10.19. 13:41:35

Ha tényleg neiálltak tömöríteni a gátat a repedésnél akkor nagyon-nagyon-nagyon baromarcúak meg minden egyebek. Árvíz idején sem azért megy lassan a vonat ha esetleg a gáton van a sín, mert hátha belecsúszik és jöhet az ertéelklub, hanem mert ha lassan megy, nem "rázza" annyira a gátat, kisebb a veszély.

eszkep 2010.10.19. 13:41:55

@kodó tamás: Azért pontosítsuk a fogalmakat:
- A felelős az üzemeltető.
- Az egy más kérdéskőr, hogy állami szerv, vagy jogalkotó részéről történt-e mulasztás?
(Ez a poszt elsősorban a második kérdésről szól, kár, hogy a postban ez nincs egyértelműsítve.)

f.m.j. 2010.10.19. 13:42:20

@flamer: lehet, de Illés mióta van törvényhozási helyzetben? Pár hónapja? Vagy ellenzékiként mindent el tudott már akkor intézni?

Steve31 (törölt) 2010.10.19. 13:43:00

Ez aza Illés egy elmebeteg.

Vidéki 2010.10.19. 13:46:10

Zero elvtárs (jó elvtárs) hozza formáját, a hatásvadászatot és a nagyot mondást.

Felelősöket keres Zero elvtárs, keresi "szarva közt a tőgyit". A felelősség kérdését (fogadatlan prókátorként?) igyekszik elterelni a MAL jól szituált tulajdonosaitól. Most az új kormány Környezetvédelmi Miniszterét pécézte ki, megpróbálja most pellengérre állítani, hogy a lényegről elterelje a figyelmet.

Valóban a vörösiszap áradatban 9 ember meghalt, rengetegen megsebesültek, a vétlen lakosságnál óriási anyagi kár, valamint hatalmas, kb 10négyzetkilométerre kiterjedő környezeti kár is keletkezett.

A MAL vezetői a „Természetre” próbálják testálni a felelősséget, a cikk szerzője pedig az államra, arra hivatkozva, hogy a hatósági előírások és a hatósági ellenőrzés nem működött tökéletesen.

A szerző megfeledkezik arról, hogy a katasztrófa megelőzésének első és legfontosabb védelmi vonala a MAL-on belül húzódott.

Az aluminiumoxid (timföld) kinyerése a bauxitból egyszerű szervetlen kémiai eljáráson alapszik, melynek fő jellemvonása, hogy a nátriumhidroxid reagál a bauxit szilárd aluminiumoxid tartalmával és azt nátriumaluminát formájában vizes oldatba viszi, lehetővé téve elválasztását a bauxit más szilárd komponenseitől. A teljes folyamat egyszerű vizsgálati eljárásokkal nyomon követhető, anyagmérlegeket lehet vizsgálni, és az adatokból egy felelősen gondolkodó vezetés, amelyik nem csak a profit maximalizálásra koncentrál, fel kell, hogy ismerje a veszélyhelyzetet.

Érdekes dolog, hogy az EU előírásokra hivatkozva megszüntették a vörösiszap tároló veszélyes minősítését, noha a katasztrófa után kiderült, hogy a tározó hatalmas mennyiségű, maró hatású nátriumhidroxidot is tartalmaz, ami rendkívül veszélyes. Az EU valószínűleg nem tételezte fel a „normál” vörösiszapról, hogy ilyen hatalmas maró anyag szennyezést tartalmazhat.

Érdekes lenne nyilvánosságra hozni a MAL nátriumhidroxid fajlagosait és anyagmérlegeit és ezt összevetni más országokban működő hasonló létesítmények adataival.

Különös figyelmet érdemelnek azok a híresztelések is, ami szerint a vörösiszap tároló gátjait (a kockázatokat növelve) többször magasították, azért, hogy ne kelljen újabb területeket igénybe venni az iszaptároláshoz.

Horizont 2010.10.19. 13:47:57

@Vidéki: Te biztos, hogy jó posztot olvastál? Vagy biztos, hogy tudsz olvasni?

Énbagoly 2010.10.19. 13:48:04

Már többedszer írják, hogy Illés miniszter.
Tudtommal nincs környezetvédelmi minisztérium, és ő is csak környezetvédelmi államtitkár.

Kósza 2010.10.19. 13:49:10

@guma:
guma 2010.10.19. 11:53:38
@zero: www.borsonline.hu/news.php?op&hid=34726

Elfelejtitek, hogy akkor még a fideszes ajkai polgármesternek, és bandájának tejelt a MAL, azért volt elismerő Illés "évfolyam kecskéje" Zoltán!

kukahontas 2010.10.19. 13:50:27

@f.m.j.: de ugye nem 4 hónapja él az országban, és volt 8 éve felkészülni a hiányoságokból

dolgozni kék 2010.10.19. 13:51:43

Illés mondjon le.

89 óta a politikusok nem tudták rendezni az egész ügy körüli szabályozást. Gyalázat- mondja Illés... igen, gyalázat, hogy 1998-2002 között nem jutott eszébe, hogy lenne tennivalója. Volt 8 éve ellenzékben, felemelte egyszer is a szavát, hogy ez a szabályozás veszélyeket rejt? nem. Volt fél éve újra kormányzásban... felemelte a szavát? nem. Utólag mindenki kurva okos. Tudok neki egy munkát ajánlani, mint környezetvédelmi biztos... menjen le a sérült gáthoz és teljes erőből támassza.

A jegyzőnek nincs hozzá eszköze?? És az iparűzési adó, amit a MAL fizet évente? 20 év alatt évi 300 millió az már 6 milliárd Ft. Mire ment el az a pénz? A jegyző megtehette volna, hogy 5 évente elrendel egy 10 mFt-os statikai vizsgálatot.

Llew 2010.10.19. 13:53:13

@igényes:
2000. évi XLIII. törvény a hulladékgazdálkodásról

Alapfogalmak:
3. §

p) előkezelés: a hulladék begyűjtését, tárolását, hasznosítását, illetőleg ártalmatlanítását elősegítő, azok biztonságát növelő, a környezetterhelést csökkentő tevékenység, amely a hulladék fizikai, kémiai, biológiai tulajdonságainak megváltoztatásával jár;

j) hasznosítás: a hulladéknak vagy valamely összetevőjének a termelésben vagy a szolgáltatásban - a 4. számú mellékletben felsorolt eljárások valamelyikének alkalmazásával - történő felhasználása;

k) ártalmatlanítás: a hulladék okozta környezetterhelés csökkentése, környezetet veszélyeztető, szennyező, károsító hatásának megszüntetése, kizárása - a környezet elemeitől történő elszigeteléssel vagy anyagi minőségének megváltoztatásával -, a 3. számú mellékletben felsorolt eljárások valamelyikének alkalmazásával;

flamer 2010.10.19. 13:58:04

@f.m.j.: Meddig lehet az előző kormányokra hivatkozni?... Pár hónap alatt egy csomó mindent lehet csinálni (csinált is: mindent telerakott a saját embereivel), a kormányzásra felkészülni meg ellenzékben is lehet, főleg, hogy az a választások előtt már jóval teljesen nyilvánvaló volt, hogy a Fidesz fog kormányt alakítani, bőven lett volna ideje utánanézni annak, hogy mi hogyan működik.

Id. Lencsés István 2010.10.19. 14:01:03

Ezt kaptam most:

Magyar Kármentő Alap

Módosítás dátuma: 2010. október 18. hétfő, 15:27
Írta: Halász István
2010. október 17. vasárnap, 22:17

KÖZLEMÉNYEK - Felhívások

Tisztelt Magyar Polgár!

Magyarország legnagyobb ökológiai katasztrófája történt október 4-én. Emberi életeket vesztettünk, súlyos sérültek vannak, egy egész térség veszítette el addigi életét, életlehetőségeit.

A tragédiára azonnali cselekvéssel válaszoltunk. Nagy és cselekvő összefogás jött létre, ennek köszönhetjük, hogy uralni tudtuk és tudjuk a helyzetet.

Ehhez az összefogáshoz immár egy számlaszám is tartozik. A magyar kormány egy pénzalap, a Magyar Kármentő Alap létrehozásáról döntött, amelyre a világ minden részéről elküldhetik adományaikat azok, akik segíteni akarnak a bajbajutottakon.

Az Alapot máris jelentős személyiségek támogatják. Soros György alapítványa jelentős pénzadományt ajánlott föl a vörösiszap-katasztrófa áldozatainak megsegítésére. George Pataki, New York állam volt kormányzója is segíti a nemzetközi adománygyűjtést. Önt is arra kérjük, hogy lehetőségeihez mérten adakozzon a károsultak javára.

A felajánlott pénzekből létrejövő alap révén gyorsabban tudjuk helyreállítani az életet, több segítséget tudunk nyújtani azoknak, akiket tragédia ért, akik elvesztették otthonukat, és most új életet kell hogy kezdjenek.

Régi mondás, hogy a magyarok összetartása a bajban mutatkozik meg a leginkább. Ezt most százszorosan igazoltuk. A magyarság világszerte megmozdult, itthonról és külföldről egyaránt már eddig is nagyon sok segítség, illetve felajánlás érkezett. Arra kérjük, Ön is cselekedjen, csatlakozzon az összefogáshoz.

TÁMOGATÁS
A Magyar Kármentő Alap számlaszámai

Belföldi utalásnál:
11794022 22222222

Külföldi utalásnál
IBAN HU28 1179 4022
2222 2222 0000 0000

Alvarez 2010.10.19. 14:01:34

Illés életében először most megtapasztalhatta a nyomasztó felelősséget. Rögtön át is akarja hárítani másra. Ez a szerencsétlen a focohoz gyenge, inkább az a fajta munka való neki, amikor a partvonalról lehet beokádni a pályára

f.m.j. 2010.10.19. 14:01:48

@kukahontas:

mindenki elég régóta él ebben az országban, hogy tudja, a dolgok itt úgy mennek, hogy a fideszes csókák is nyakig benne vannak a mutyiban, a szemhunyásban (mert ha elnézem neked, te is elnézed nekem amit el kell...) a korrupcióban, mondhatni, hogy az egy köpönyegből előbúvó rendszerváltó csókák kölcsönösen szorítják egymás nyakához a kést, ha az egyik mozdul, saját maga is torkon szúródik... úgyhogy mindegyik kushad, mindenki mindenki üzletébe benne van, csak akkor sipítozik, ha ki merték hagyni...
szóval nekem aztán nincsenek illúzióim Illéssel kapcsolatban sem, de a mondatainál sokkal jobban kiakaszt, hogy a titkárnője neve alatt engedélyt adtak a Mal tevékenységére, szóval miért ilyen szarokon rugózunk, amikor sokkal durvább a dolog, minthogy egy Illés miket hord össze

f.m.j. 2010.10.19. 14:03:47

olyan idegesítő, hogy elszáll a cucc, amit írok, ha meg mégis megjelenik, akkor ciki... és most kivételesen nem is tudnám újraírni :)

kodó tamás 2010.10.19. 14:04:04

@eszkep: leszarom.

pont ebben az alapozási kérdésben nagyon otthon vagyok, mondhatni szakértő.
már kéthete a törökgáboron simonmondjával aki robbantást bizonygatott a képek alapján mondtam neki, hogy TALAJTÖRÉS az agyag altalaj átázott... ALAPOZÁSI HIBA ELSŐDLEGESEN. azaz CÖLÖPALAPOZÁST kellett volna tervezni (vagy kivitelezni...)

na most ha gondolod a mélyépterv statikusát vagy talajmechanikusát 1986-ból 24 év távlatából elkerítheted akár a földalól is.
de:
-a tervezés 5 éve szavatosságú
-a kivitelezés (ha a terv jo lett volna) akkor alapozásra 10év
-a bűncselekmény elévülése pont anyni mint a fenyegető büntetés, hazánk talán max 20év...

PER nem lesz hisz nincs értelme:
felperes: Bakondi a károkat helyreállító katasztrófavédelem nevében a költségeit követeli,
alperes: Bakondi, a MAL teljhatalmú megbízottja...

gratulálok 100% hogy bakondi nyer. és veszít... azaz mi mindenképp. az adózók.

ROHADTAK MIND.

teszem hozzá: KATASZTRÓFA az ami az intézmények "normális" működését meghaladja. azaz itthon már lassan egy hóesés is az... de nembaj

MAJD JÖN VIKTOR LOVAG (a mesebeli 3dik fiu a rühes lovon, ami paripává változik) és lenyilazza vagy mi...

MESEORSZÁG

f.m.j. 2010.10.19. 14:05:07

@flamer: hát igen, az mszp 8 évig mást se csinált, mint a fideszre hivatkozott mindenben, higgy nekem, tősgyökeres Klubrádió hallgató vagyok, a lelkes fajtából :P:P

kodó tamás 2010.10.19. 14:07:00

@hunocska: a KURVA ANYJUKAT

és ha átutalta a kártérítést a MAL, akkor azt visszakapom??????

azaz fizet a MAL és fizetek ÉN??????
a viktor megint kimarad valamiből??????

ÉS KI FIZETI KI A FELESLEGES ÚJ GÁTAKAT?
ja. azt is én. ezt valahogy ogndoltam.

a Bakondi meg már a MAL biztonsági cégét is lecserélte... "hisz a szar szivárog"...

pali923 2010.10.19. 14:07:23

Azt elég nehéz lenne bizonyítani az elkövetkező tárgyaláson, hogy a MAL és vezetői nem hibáztak. De azt legalább ilyen nehéz lesz bizonyítani, hogy az államnak - legyen bármelyik hatóság az illetékes - nincs felelőssége ebben az ügyben. Erre joggal fognak hivatkozni a MAL jogászai is.
Illés persze minél nagyobb felelősséget akar rátolni a cégre, hogy az övé (környezetvédelmi hatóságoké, az ő új kinevezetteivel egyetemben) minél kisebbnek látsszon.

Gestas 2010.10.19. 14:08:10

A biorobot Szijjártó böffentése óta tudjuk, hogy mindenért a miniszterelnök a felelős!
Úgy, hogy nem is értem mi itt a kérdés!

eszkep 2010.10.19. 14:12:54

Nocsak, megy itt a "Viktorlovagozás", csak nem Index-es link? Ilyenkor mindig leül a színvonal...

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 14:15:55

Kit érdekel, az ellenőrzésért ki a felelős és hogy a cég "minden jogszabályt betartott"?
Ahol jogszolgáltatás van igazságszolgáltatás helyett, ott meg lehet csinálni, hogy a tulajdonos kártalanítás helyett felajánl másfélmilliárdot, amit az alkalmazottakkal kíván kitermeltetni öt év alatt az eddigi veszteségesesség ellenére? (másfélmilliárd 800 hektárra elosztva 187,5 Ft)

2010.10.19. 14:16:09

Ezen az oldalon megnézhetőek az engedélyek és módosításai:
kdtktvf.zoldhatosag.hu/index.php?p=h&id=80
Hulladékkezelést végzett, melynek része volt a vörös iszap végleges elhelyezése is. A vörös iszapot azért vették ki a veszélyes hulladékok közül, mert így egy tollvonással felére csökkent az országban keletkező veszélyes hulladék mennyisége, ami a statisztikákban jól mutatott.
A mostani rendeletek, amely szerint nem veszélyes hulladék, 2000-2001-ben lettek elfogadva. A 102/1996-osKormány rendeletben a timföldgyártás potenciálisan veszélyes hulladékot eredményező tevékenység volt, az OECD ajánlása szerint is.

SiKom 2010.10.19. 14:17:48

Tényleg nem jó elterelni a szót arról, hogy itt a MAL a felelős. Övék volt a tározó, ők üzemeltették, ők tudtak volna megelőző lépéseket tenni, ők tudták volna megelőzni a katasztrófát.

Nem tették, mert az pénz lett volna, és a profitot csökkenti.

Ettől viszont még a felelősség fenn áll.

Goompah 2010.10.19. 14:19:12

Érdemes lenne a posztolónak értelmeznie Illés kijelentéseit, mielőtt elítéli őt:

'Magyarországon - gyalázatos módon - a gátak állékonyságát, de kikötők építését vagy ipari létesítmények ügyét is - az első fokú építési hatóság, azaz az önkormányzat és a jegyző kezeli". - Illés Zoltán'

Illés Zoltán megállapítja, hogy a jelenlegi rendeletek szerint a jegyző dolga lenne, de egyben gyalázatosnak ítéli ezt a helyzetet. Tényleg olyan nehéz lenne ezt értelmezni?

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 14:20:49

gondoljunk bele, dr. Geréb Ágnest megbilicselve vitték el egyetlen élet veszélyeztetésének vádjával, és még a hozzátartózóival sem beszélhet "tanúk befolyásolása, bizonyítékok elrejtése" miatt, miért más az elbírálás?

Marcellusca 2010.10.19. 14:21:24

@hunocska: Ez nagyon szép és megható, de ...
Hol marad az állami szerepvállalás?
Ne merüljön már ki annyiban, hogy lemossuk, eldózeroljuk a házakat, összegyűjtjük a szmötyit!

Adjanak fedelet is az emberek feje fölé!

Meg segélyezzék őket!
Mert azt is a civil társadalom csinálta. Ők (mi) fogtak (fogtunk) össze, hogy legyen mit enniük, felvenniük, legyen mivel takarítaniuk a károsultaknak.
Megint az összefogás.
Szép, szép és SZÜKSÉGES is, de ebben mindig a civilek viszik a prímet.

Az állami, félállami segélyezés (gondolok itt az adományvonalakra) meg csak akadozik.
Vagy el sem jut a pénz oda, ahol valóban nagy szükség lenne rá.
De, milyen jól hangzik a híradásokban, hogy hány milliót/milliárdot telefonáltak/SMS-eztek össze az emberek.

laja321 2010.10.19. 14:21:39

Nekem a segélezéssel vannak fentartásaim!
A z adományozott pénz szétosztják a különböző segélyszervezetek között, majd létrehoznak egy koordinációs részleget az osztások kézbentartására!
Nekem erről két dolog jut eszembe. Az egyik a homok, amit addig rakosgatunk egyik kezünkből a másikba mig lassan elfogy! A másik, hogy a segélyszervezetek döntik el, hogy a segélyezett nek milyen butorra, egyéb dologra van szüksége! Ennek az lesz a vége, hogy a "havertol" vásárolunk neki, ami ugyan kicsit drágább, de legalább sz@rabb minőség!
Szóval valahogy nem nagyon műxik tisztességesen ez a dolog!

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 14:22:35

részleteken vitatkozás megy ahelyett, hogy tisztáznánk, egy ilyen rohadt nagy, nyitott tárolót akkor sem építenénk a fejünk fölé, ha tiszta víz lenne benne

FIDES AGITÁTOR 2010.10.19. 14:24:03

Most akkor azt jelenti, hogy a Smitt Pál és az Orbán Viktor áll a Kármentő Alap mögött. Kizárták a többi pártot. Gyűjtik az alapba a pénzt, de ezt miként ellenőrizhetjük? Nagy és cselekvő összefogás? Kivel fogott össze a két aláíró a jobbikos, mszp-s, vagy lmp-és polgárokkal. Mert a pártokkal magukkal nem.

Összefogtak írják, de nem az összefogók hozták létre a számlaszámot, hanem Smitt, Orbán és Csányi urak. (Államtitok, banktitok)

Én megnéztem a mondások könyvét, abban nem találtam azt a mondást, melyet említenek.

FIDES AGITÁTOR 2010.10.19. 14:25:28

@Marcellusca: Van egy régi magyar mondás: Gyűjtsd a pénzt, amig lehet.

cs (mi más) 2010.10.19. 14:25:58

Mint a neve is mutatja a környezetvédelmi felügyelőségnek kellene ellenőriznie a környezeti kockázatot jelentő objektumokat. Teszi is ezt, jellemzően papír alapon, tehát íróasztal mellől. Helyszíni ellenőrzésre sem elegendő számú (szinte minden engedélyezési eljárásba bevonják őket, ha más nem szakhatóságként), sem elegendően tapasztalt (tehát ipari folyamatokban jártas, folyamatosan képzett, nyitott szemű szakember típus) emberük sincs. Legalább 10 éve folyamatosan szervezik át a felügyelőségeket, ott már csak az maradt, aki máshová nem jó vagy közel van a nyugdíjhoz. Ezen megállapításaimat nyugodtan ki lehet terjeszteni a magyar közigazgatás egészére, lófasz az egész.

Marcellusca 2010.10.19. 14:26:08

@f.m.j.:
"...tősgyökeres Klubrádió hallgató vagyok, a lelkes fajtából :P:P" - Na, én, ezzel annyira nem dicsekednék! :DDDDDDDDDD

Marcellusca 2010.10.19. 14:28:28

@eszkep: Mer', te, aztán qrvára feldobod.

efi 2010.10.19. 14:30:36

Szerintem meg mindenki tudja, hogy az élet minden területén a csak minimálisan is speciális dolgokban semmit nem érnek az ellenőrzések. Az üzemeltetőn kívül más nem ért hozzá, a Hatóságtól kivonul a közeg (jó esetben), aki az év 99%-át egy íróasztal mögött tölti (meg 4 évente egyébként is új puszipajtás kerül oda), megiszik 2 kávét aztán fél óra alatt "leellenőriz" olyat, amihez fél év is kevés lenne, meg egyébként sem ért hozzá, de a sablonból a jegyzőkönyv kitöltése az még megy.

Marcellusca 2010.10.19. 14:30:53

@roli101: Hogy mondod? Mikor lett nem veszélyes hulladék?
Az nem lehet! :DDDD

aljegyző 2010.10.19. 14:31:12

Illés azért kárál, mert nagyon be van sz@va, nehogy ráverjék a balhét.
Mit csinált áprilistól idáig?
Leste a búbos bankákat?

Mindig az kiabál, akinek a háza ég!

Parajpuding 2010.10.19. 14:31:37

Ez az Illés egy ámokfutó. Ha nem állítják le, óriási kárt fog csinál. Eszetlenül vagdalkozik. Amikor kiderült, hogy bizony érintett a gátak ellenőrzését célzó hatósági eljárásokban, rögtön más lovat kezdett ütni. A jegyzőket. Attól tartok, hogy itt ugyan lesz felelős, de egy sem olyan, aki tényleg az. Valaki(k)re rá lesz tolva a sz@r. Szépen lassan eltűnnek a képből az igazi felelősök (persze folytatják tovább "áldásos" tevékenységüket) és be lesz tolva néhány szerencsétlen a médiába, eljárásokba, felelősségrevonásba, akiknek a legkevesebb módja volt megakadályozni a katasztrófát. Ezen semmi meglepő nincs. Hangzatos szalagcímek, mondatok a jónépnek, valójában pedig a háttérben a lezsírozott és bejáratott tecknikával megy minden úgy, ahogy eddig szokásos volt. Méghogy változás....jót röhögnék rajta (kínomban), ha nem emberéletekről és teljes elveszített egzisztenciákról lenne szó.

FIDES AGITÁTOR 2010.10.19. 14:32:25

@roli101: A gépjármű forgalmi engedéyt is kiállítják, nem a tulajdonos dönti el vajon jó a műszaki állapota, avagy nem? Most akkor ki a felelős a tulaj, vagy a hatóság amennyiben valami közbejön?

Alvarez 2010.10.19. 14:37:16

@pali923: "Azt elég nehéz lenne bizonyítani az elkövetkező tárgyaláson, hogy a MAL és vezetői nem hibáztak."

Azt ártatlanság vélelme miatt szerintem az ügyészségnek kell bizonyítania, hogy a MAL vezetői hibáztak. Persze lehet, hogy a fülkeforradalom óta ez is mágváltozott.

Ríka 2010.10.19. 14:37:37

Az azért igencsak érdekes,hogy nem sokkal azután hogy az Indexen megjelent hogy a MAL tulajdonosát (Bakonyi Zoltánt) halálos tömegszerencsétlenséget okozó foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés bűntettével gyanúsítják rögtön megjelenik itt ez az írás .Gondolom nem véletlenül. ):

flamer 2010.10.19. 14:40:26

@Ríka: Látom, szoros figyelemmel követed az eseményeket: Bakonyit több, mint egy hete gyanúsítják ezzel, olyannyira, hogy múlt hétfőn őrizetbe is vették.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 14:40:32

@igenyes: ez csak akkor ugyanaz a példa, ha így kezdődik: két (vagy több) vörösiszaptározó megy a sivatagban...

FIDES AGITÁTOR 2010.10.19. 14:40:57

@Ríka: Most akkor ebből következik, hogy a FIDESZ megnyerte a választást és rögtön átszakították a gátat?

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 14:43:05

@flamer: Te is követhetnéd annyira, hogy már ki is engedték, szabadlábon védekezhet

Seduxen (már NEM dr.) 2010.10.19. 14:44:40

@Ríka: nem akarlak különösebben elkeseríteni eme frappáns kommented után, de Bakonyit MÁR A MÚLT héten az általad leírtakkal gyanúsította az ügyészség.

index.hu/belfold/2010/10/14/szokatlan_biroi_dontes_volt_a_mal-vezer_hazaengedese/

"Bakonyit több ember halálát okozó közveszélyokozással és környezetkárosítással gyanúsították meg."

flamer 2010.10.19. 14:45:26

@nexialista: Mondtam én, hogy nem?... Fasznak kell abba is belekötni, amit csak te gondolsz.

dolgozni kék 2010.10.19. 14:46:15

Csak a tényszerűség kedvéért. Előbb vitték be B.Z.-t, majd kezdtek el kiszivárogni azok a hírek, hogy a jegyző vagy a hatóság is épp úgy hibázhatott. Ezután engedték ki B.Z.-t előzetesből. A mai hír az, hogy szabadlábon marad, de továbbra is gyanúsított.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 14:46:27

igazságszolgáltatás ugye az lenne, ha a tulajdonosok rögtön kártalanítanának, aztán majd ők perelnék azt, aki szerintük a felelős

lyken 2010.10.19. 14:47:26

"Vagyis a gátat senki nem ellenőrizte, talán csak a Mal Zrt. ..."

Hagy ellenőrizzem én is magamnak az adóbevallásomat! Egyetlen kérésem, hogy 20 évig engem is olyan intenzitással ellenőrizzenek majd, mint a MAL Zrt-t az elmúlt 20 évben. gérem, minden rendben lesz. ;)

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 14:47:34

@flamer: igazad van, egy faszba nem kell belekötnöm

FIDES AGITÁTOR 2010.10.19. 14:51:34

Én most azért drukkolok, hogy a Bakondit ne csukják le, meg a 18 emberét. Nem tudom melyik alu gyárból helyezték ide őket, de eredeti munkahelyükről ezek szerint elengedték mindannyiukat.

Most azt is látom, hogy Bakondi tud vezérigazgatni és tudja az egész ország Katasztrófavédelmét ellátni.

Vannak ilyen nagytudású emberek, sok sok feladatot egyszerrre lehet vinni? 4 órát dolgozik a gyárnak, remélem bejelentették mint munkavállalót, 4 órát a katasztrófának. Remélem a 8 óráért kap pénzt, láthatnám a bérlistáját:

dolgozni kék 2010.10.19. 14:52:07

Veszel egy új építésű lakást, minden csillog- villog, majd egy év után rájössz, hogy bizony a csillogó burkolat mögött ócska szar anyagokat építettek be, és jó drágán rád sózták. Teljes nyugalommal konstatálod, hogy átbasztak vagy felemeled a szavad?

Horizont 2010.10.19. 14:52:58

"Az Európai Unió szabályozása szerint a vörösiszap önmagában nem számít veszélyes hulladéknak
létezik azonban olyan uniós előírás, amely alapján lúgossága miatt veszélyes hulladéknak kellett volna minősíteni... Nyugat-Európában egyébként sokkal jobban kiszedik, kimossák a lúgot a vörösiszapból, ott ezért nem olyan veszélyesek a hasonló tározók.....azt a savas semlegesítést, amit most a szántóföldeken és a folyókban végeznek, meg lehetett volna már tenni a tározóban is, hogy ne legyen ilyen veszélyes anyag felhalmozva a most elöntött települések fölött.Veszélyes hulladékot 3 évnél tovább nem is lehet tárolni, ennyi idő alatt meg kell szüntetni a veszélyességét.Ha a hatóságok tudják, hogy veszélyes, szigorúbb tárolási és kezelési szabályokat is kényszeríthettek volna a cégre, és például a tározó folyamatos őrzéséről is gondoskodni kellett volna."
Tehát az EU csatlakozás előtt veszélyes hulladéknak számított de utána kivették a listából, mert csak a vörösiszapot vizsgálták be és az nem számított veszélyesnek. Ezek szerint azzal meg senki nem törődött, hogy a löttynek ami rajta van a pH-ja 13 fölötti. Mivel nem minősült veszélyes hulladéknak más jogszabály vonatkozott rá. Akárhogy csűrik csavarják a felelős elsőként és maximálisan a tulajdonos.Utána jön a többi szerv! Csak a pH csökkentés komoly pénzbe került volna, ezért hagyták a fenébe. Persze akinek könnyebb azt hinni, hogy ebben az ügyben mocsok a Fidesz, Illés, Gyurcsány, az higgye azt.

FIDES AGITÁTOR 2010.10.19. 14:55:48

Nagyon jó lenne látni az új Bakondi féle katasztrófa tervet. Bizonyosan találnánk benne hibát. Ja, hogy nem készítette még el, pedig ugye a devecseriek, kolontáriak legalább megismerhetnék, ha mi nem.

kukahontas 2010.10.19. 15:00:10

@igenyes: nem egyszer kétszer tavasszal is volt már gátszakadás fidesz győzelem után
valakinek fennt nem tetszik a rivális

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.19. 15:00:13

"az önkormányzat épületében, aláír és pecsétel, és nem az a típus, gumicsizmát ragad, és ipari létesítményeket és hulladéktározókat ellenőriz."

illés amennyit tud a világról, lehet még ez is belefér neki... hahó pofa, már nem parasztok laknak a falvakban baszod

"Jellemző, hogy még azt sem sem tudják, hogy a tározók melyik településhez tartoznak."
Ilyesminek sosincs gazdája.
Jöhet az illetékes szakállamtitkár beosztottakat fingatni, mert ha nem tudják, akkor ott valami mulasztás van.

"dokumentum azonban nem rendelkezik egyértelműen arról, hogy a hatóságnak vagy másnak ellenőriznie kell-e a gát állapotát, a Mal Zrt. számára önellenőrzést ír elő."
Kibaszott kemény! Akkor azt IS elő lehet venni, aki ezt így kiadta! És megkérdezni tőle, kitől kapta a kenőpénzt...

Id. Lencsés István 2010.10.19. 15:03:01

@igenyes: A kolontári horgászparadicsomba szeretnék menni és szép halakat fogni. Tényleg érdekelne a Bakondi féle katasztrófa terv. Tudtok segíteni, hol nézhetem meg a Neten?

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 15:05:00

önellenőrzés esetén szintén a cég a felelős, szerintem ez klassz

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.19. 15:06:12

@Horizont: Mert ezek csak addig jutottak el a MAL-nál, hogy vörösiszap != veszélyes hulladék, mert nem az.
Az nem volt meg nekik, hogy azért nem veszélyes hulladék, mert el van savasítva 0-s PH-ig! Amit ők nem tettek meg.

Amúgy a MAL fejesei is valszeg ezért mondták, hogy nem veszélyes, mert ők azt tudták csak, hogy az nem tartozik a veszélyes anyag kategóriába (persze lehet, hogy tudták, csak sunyítanak, ez nem lepne meg)... Deakkor meg b+ ennyire nem voltak képben, hogy mi folyik a cégüknél? Meg hogy mivel foglalkoznak?

dolgozni kék 2010.10.19. 15:06:40

@igenyes: jaja.. mindenki osztotta az észt, hogy a B.Z. milyen hülye.. erre az államnak 18 ember kell, hogy felügyelje a munkát.. :D ez a baj az állammal.. kb.1-2 fő munkáját 18-20 emberrel oldja meg.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.19. 15:07:15

@nexialista: Nem hülyeség :) Egyszerre lennének megb*hatóak a cég, és az idióta hatóság.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.19. 15:08:42

@igenyes: Ja, jó volt az a javaslat, hogy aki több magas beosztást tölt be, csak egy fizut kapjon... hiszen ezek felelősségteljes munkák, teljes embert kívánnak. ( röhög)

Kósza 2010.10.19. 15:11:56

@ColT: "0-s pH-ig savasítva,.... " köszönjük Emese.
Neked nagyon sok minden nincs meg a fejedben, pl az, hogy a pH 0-14 közé skálázódik, a semleges kémhatás a 7-es.
1-es, leülhetsz.

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 15:12:13

amúgy meg kinek az érdeke egy veszteséges céget újraindítani, plusz állami fizetést adni még 18 embernek, aki a magántulajdonú cégnél "rendbeteszi a dolgokat"?

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 15:14:57

megint azon megy a vita, veszélyes vagy nem veszélyes a hulladék, nem mindegy, ha párezer köbméter vízbe ugyanúgy bele lehetett volna fulladni? vagyis eleve rossz a konstrukció

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.19. 15:15:00

@Kósza: Áááá, benéztem, bocs :)
Érted mire gondoltam, semlegesre.

Id. Lencsés István 2010.10.19. 15:15:42

@dolgozni kék: Elgondolkodtatóak az alábbiak, amit írok, majd cáfoljátok meg.

Van egy szervezet úgy hívják Katasztrófavédelem. Szerintem már a neve is rossz, miért fizetjük azt a szervezetet, mely a katasztrófát védi. (Ebben a téves nevű szervezetben viszont katasztrófa elhárító, megelöző, katasztrófa hatásait felszámoló tisztességes emberek dolgoznak.)

Van a Honvédelem, ezek meg védik a magyar Hazát.
Van a Gyermekvédelem, ezek meg a gyerekek érdekeit védik.
Van a Nővédelem
Van az Érdekvédelem
Van a katasztrófavédelem ezeknek pont ellentétes feladatuk lenne. Nem tudom ki találta ki, gondolom nem egy nyelvész.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.19. 15:16:01

@nexialista: Erre mondtam, hogy ha nem volt még elég árvíz, a MAL csinált nekünk még egyet. Tulajdonképp ha nem lett volna lúgos az a szar, akkor is nagy károkat okoz.

Horizont 2010.10.19. 15:17:42

@ColT: A MAL eredménye egy dologban nagyon megmutatkozik. A magyar leggazdagabbak top 100-as listájába hárman is bejutottak a MAL-ból:( Azért ez nem semmi!

Az önellenőrzés mint rendszer működik, csak ezt is kell ellenőrizni és ha nem egyezik a hatóság mérése az önellenőrzéssel akkor annyi....Elviekben!

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 15:18:38

@hunocska: nem értem, mi a problémád, mikor tényleg a katasztrófát védik

Horizont 2010.10.19. 15:20:14

@nexialista:
Az árvíz is iszonyat, de ez a maró cunami milliószor rosszabb!
Tehát nem mindegy.Neked lehet, de annak aki nyakig benne volt nem!

ostván 2010.10.19. 15:20:27

Veszélyes anyagok kezelésére vonatkozó alapelv: ha többféle anyag van összekeverve, akkor a legveszélyesebbre vonatkozó előírást kell alkalmazni az egész anyagmennyiségre. Jelen esetben valóban veszélytelen a TISZTA vörösiszap, a tiszta víz, de erősen veszélyes kategória a nátronlúg. Összekeverve az egészet a nátriumhidroxid veszélyessége szerint kell megítélni és védekezni ellene. Ebben a kérdésben hibázott az üzemeltető és az engedélyező-ellenőrző hatóság is. Ugyanis ez olyan alaptétel, amiről senki - aki ilyen területen dolgozik - sem mondhatja, hogy nem ismeri. Ezt kb olyan szintű előírás, mint az, hogy a gépkocsin legyen fék és kormány.
A környezetvédelmi Hatóságnak alapfeladata, hogy felismerje a környezetre veszélyes jelenségeket. Akkor is, ha arra még nincs konkrét előírás, Ugyanis akkor nekik kell megalkotni pl. ennek a veszélyes anyagnak a tárolására vonatkozó szabályokat. Nos, ennek a feladatuknak nem tettek eleget. Azt nem tudom, hogy ki és mikor mondjon le, de azt tudom, hogy Illés Z. államtitkár még nem kötelezte az alárendeltjeit ilyen értelmű vizsgálatra és előírások megalkotására.

igényes 2010.10.19. 15:22:46

@hunocska: Mondjuk az Illés ilyen katasztrófavédő tipus, mert ugye nem a gátat hozatta rendbe világrekord idő alatt, hanem hagyta hogy 3x akkora gátat építsen a MaL a jó helyre. Világrekorder, sőt inkább Guineiss rekorder, mert faluban a templom elé kerékpárutat senki nem épített 3 nap alatt. És ez jó! (valakinek bizonyosan)

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.19. 15:24:49

Elég érdekes az is, hogy a vörösiszap ugye állítólag nincs rajta a veszélyes hulladékok listáján, de majd most ráteszik, ehhez képest itt
kdtktvf.zoldhatosag.hu/upload/File/III-veszlyes-gazati-fanyag.doc
és itt is
www.ajka.hu/upload/ajka_ivs.pdf
így szerepel.

igényes 2010.10.19. 15:26:52

@nexialista: Legyen akkor egy olyan szervezet aki nem védi a katasztrófát, hanem megelözi, elhárítja, felszámolja.
Lehet, hogy csak a Bakondi védi a katasztrófát, azért tették be a Mal-ba. Mondta valószínűleg, hogy ért a Katasztrófa megvédéséhez, Illés is mondta nekik, hogy szívesen épít kerékpárutakat.

Koós Miklós · http://koos.hu 2010.10.19. 15:29:28

pl. a műemlékvédelmi épületek esetében nem az építési hatóság adja ki az építési engedélyt (és aztán nem is ő ellenőrzi), hanem a KÖH (Kulturális Örökségvédelmi Hivatal), ő az elsőfokú engedélyező hatóság. Az eljárásba bevonhatják SZAKHATÓSÁGKÉNT az építési hatóságot is, ha szükséges. Ugyanez a helyzet pl. honvédelmi létesítményeknél is. Lásd pl. a tubesi radar építési engedélyét a Honvédelmi Minisztérium adta ki, semmi köze nem volt a pécsi önkormányzatnak hozzá.

A lényeg, hogy nem minden építési ügyben az építési hatóság az illetékes. Valószínűleg ilyen kiemelt környezetvédelmi ügyekben sem azok

Seduxen (már NEM dr.) 2010.10.19. 15:30:44

Tegyük fel, hogy Illés Zoltán pontosan tudja a jegyzői hatásköröket, illetve a dekoncentrált állami szervek (hatóságok) feladatköreit is fejből köpi.

Ez esetben lenne egy kérdésem:
"Az ilyen típusú vizsgálatok az adott település elsőfokú építési hatóságának feladatkörébe tartoznak, a tározó esetében a közigazgatásilag illetékes jegyzőnek kellett volna ezeket a méréseket elvégeznie. "

Aham, akkor viszont legyen szíves nekem megmondani, hogy ezt mivel magyarázza?

www.foldtanikutatas.hu/home/html/index.asp?msid=1&sid=0&HKL=59&lng=1

"Műszaki-biztonsági, munkavédelmi és piacfelü-gyeleti hatáskörébe tartozik – figyelemmel a Bt. 43. § (3) bekezdésében foglaltakra a meddő-hányók létesítése, hasznosítása és megszüntetése." - ez történetesen a Veszprémi Bányakapitányság.

vagy vegyük ezt:

www.mbfh.hu/home/html/index.asp?hkl=1&msid=9&sid=0&lng=1

ez alapján legalább is érdekes, hogy a zagytározókban deponált anyag mennyiségét is tartalmazó nyilvántartó lapot a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal, Ásványvagyon-gazdálkodási és Nyilvántartási Osztály részére kell megküldeni.

Gondolom ők továbbítják az "illetékes" jegyzőnek. Igaz, hogy az "illetékes jegyző" (esetünkben az ajkai, lásd origo cikk) nem kapott semmit.

Szóval újfent megkérdezném Illés Zoltánt: BIZTOS abban, hogy ez jegyzői hatáskör?

picur3ka 2010.10.19. 15:31:24

@Alvarez:

A vis maior esetet a cegnek kell bizonyitania.

arlequin 2010.10.19. 15:35:38

rendre csak azon gondolkozom, hogy mennyire kegyes a sors, hogy a gátszakadás nem az éjjel kellős közepén történt...

most egy egész falut temetnénk.

Seduxen (már NEM dr.) 2010.10.19. 15:36:21

@Koós Miklós: "A lényeg, hogy nem minden építési ügyben az építési hatóság az illetékes. Valószínűleg ilyen kiemelt környezetvédelmi ügyekben sem azok" - kicsit körmönfontabban, de én is erre próbáltam utalni. Konkrétan meg lennék lepve, ha valaki elém rakna egy olyan jogszabályt, ami azt támasztja alá, hogy ennek a szarnak az ellenőrzése jegyzői hatáskör lenne.

Seduxen (már NEM dr.) 2010.10.19. 15:37:23

@arlequin: "most egy egész falut temetnénk. " - ha nem "másfelet". Mert Devecser egy része is elpusztult, hidd el, sajnos élőben láttam, döbbenet.

picur3ka 2010.10.19. 15:40:09

@igenyes:

Te szerencsetlen hulye. Van meg nehany tarsad, mondjuk.

Bakondi, meg osszes tobbi, aki iranyitja a munkalatokat nem sok orat aludt az elmult 2 hetben.

Koszoruld a nyelved valahol mashol, mondjuk, ahol nincs katasztrofa, meg halottak, meg ilyesmi.

igényes 2010.10.19. 15:42:27

@arlequin: Ezt írod:rendre csak azon gondolkozom, hogy mennyire kegyes a sors, hogy a gátszakadás nem az éjjel kellős közepén történt...most egy egész falut temetnénk.

Nem tudom miért írtad? De éppenséggel napközben, ha két óvodás csoportot mondjuk kivittek volna sétálni és bekövetkezik a tragédia, akkor meg azt is lehetne mondani, hogy de jó lett volna, ha éjjel történt volna. A nagy baj, hogy megtörtént.

picur3ka 2010.10.19. 15:42:32

@igenyes:

Annyira nem keszitette el a katasztrofa tervet, hogy egesz Kolontart kitelepitettek a mult heten, latom, errol lemaradtal.

Árkászati Hadimérnökség 2010.10.19. 15:43:19

zero, hát hol élöl? Szattyorban?
A jegyző a stemplit nyomja, meg segget rúg szét, ha az illetékes előadó kartárs (műszaki, építési, anyámtudja) nem tud beszámolni arról, mikor, hogyan ellenőrzött.
Ettől függetlenül: ha van az oszágban mindenféle centralizált, decentralizált, ilyen-olyan hatáskörű szerv (A SZERV! A SZERVEK!), katasztrófára, védelemre, környezetvédelemre, közegészségügyre, flórára, faunára, vízre, bányászatra, mezőgazdságra (mindre külön! and many more!), akkor ne már egy Devecser-, vagy Ajka-méretű hivatal ellenőrizzen (meg ha mondjuk van 10 ilyen tároló, akkor felesleges is lenne minden befogadó településen 1-1 (össz 10) ilyenre szakosodott (meg persze végzettséggel) rendelkező, időszakos szintentartó képzésben részt vevő, a spec. jogszabályokat figyelemmel kísérő embert tartani. Legyen olyan, mint a tűzszerészek, mennek-mennek körbe-körbe, aztán amit találnak, összeszedik, hatástalanítják. Veszélyességi alapon sorrendbe állítva, pontosan elszámolva minden ellenőrzésről. Mint (kicsiben) a tűzoltókészülékek hatósági szemléje, vagy a kéményseprők.
Az önkoriknál (polgármesteri hivatal ugyan, de leginkább a jegyzői hivatal lenne jó megnevezés) meg a házépítésre, bolt- és vendéglőnyitásra figyeljenek. Ami robbanik, folyik, sugárzik, ölhet, arra meg legyen szakabb és spécibb fachmannschaft.
Ja, és lehetőleg kormányzati alárendeltségben, mert a települések jegyzőit ezek a cégek egyszerűen lefossák. Még csak meg sem veszik, csak le... De még a regionális hatóságokat is.
Üdvözlettel
Árkászati Hadimérnökség

picur3ka 2010.10.19. 15:45:59

@hunocska:

Hogy te nem vagy nyelvesz, az tuti. Meg nagyon okos se. Arvizvedelem, vegyvedelem, etc.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.19. 15:48:08

Kérdés és rá a válasz:

"„Az ideiglenes, előzetes szakértői vélemények szerint három oka volt a kolontári iszaptározó kiszakadásának, de ezek közül az elsőrendű az a résfal, melynek megépítésére évekkel ezelőtt az állam kötelezte a MAL Zrt-t” - nyilatkozta az atv.hu-nak Ruttner György ügyvéd. "
atv.hu/cikk/2039_fordulat_hibas_allami_dontes_allhat_az_iszapkatasztrofa_mogott

"A tározót (tározókat) körülvevő un. résfalat a MAL Zrt. hatósági kötelezésre építette ki, hogy ezzel akadályozza meg a vörösiszap terek alatt elszennyezett (lúgos) talajvíz tovább terjedését. A résfal működéséről évente zárójelentés készül, amelyet a hatóságoknak az előírt időre és rendben minden évben benyújtottunk. 2010-ben ez április 30-ig történt meg."
www.mal.hu/engine.aspx?page=showcontent&content=20101011_munka_HU

Tehát ha szerintük az a fő ok, akkor az nem Illés sara, sehol nem volt ő még ápr. 30-án.

Magáról a beruházásról:(2.oldal)
greenfo.hu/upload/MALHirado-2001-november.pdf?PHPSESSID=7ad2a1773619b4c0aed3bcc5be813afd

igényes 2010.10.19. 15:51:09

@picur3ka/mesterhazymiklospart:

Nem értem miért nem alszanak? Csak kipihenten szabad katasztrófát elháritani, ezért kell a váltás, nincs megszervezve a munka ezek szerint. Nem a múlt héten kellett volna kitelepíteni, hanem a gátszakadás elött, ezt nem tudták megtenni, akkor pedig a szakadás után azonnal, nem várva 6 kerek napot, és Orbán úr miután madzaggal megmérte az iszapot szombaton hajnalban.
Evakuálták őket utólag tudtam meg, mert mondják a hozzád hasonlóak, hogy kitelepítették szegényeket. Azt hittem rosszul hallok.

picur3ka 2010.10.19. 15:52:11

@Árkászati Hadimérnökség:

Meg hogy ezeket lefossak! Illes 'leallittatott' egy utepitest. Asziszed lealltak? Megfejteseket a kurvaanyjatazIllesnek jeligere kernem.

kukahontas 2010.10.19. 15:53:13

@laspalmas: erről van szó, ha nem volt jó Illésnek kellett volna felül bírálni, ezért volt kormányváltás ami nem jó ki kell javítani. Na most már csak megértitek a politikai felelősségvállalást is.

arlequin 2010.10.19. 15:58:10

@igényes: éppen a magadfajták miatt írtam. aki csak siránkozni tud ahelyett, hogy jól látná a dolgot.

mindenesetre bekaptad a horgot 'igényes' barátom. jó reggelt. ;-D

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 15:58:45

@Horizont: abból a szempontból mindegy, hogy közveszélyes volt-e vagy nem a tározó,
utána lehetne azon vitatkozni, hogy mennyire...

igényes 2010.10.19. 15:59:26

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Ki mondta neked, hogy amit írsz az jó. Vannak nyelvtani szabályok. A felkészültebbek már így írnak Árvíz elleni védekezés. Pötyögtesd be csak a gépedbe, van olyan, hogy Google 751 000 lesz a találatok száma.

igényes 2010.10.19. 16:00:21

@arlequin: Nem siránkozom, szerintem keversz valakivel.

Marques 2010.10.19. 16:08:53

Én megoldom.

Gyurcsány azonnal mondjon le!!:))))

kodó tamás 2010.10.19. 16:11:15

@Koós Miklós: @Seduxen: a jegyző a TERÜLETÉN MINDEN ügyben vagy SZAK- vagy építési HATÓSÁG.

de ki a faszt is érdekel ez?

Marcellusca 2010.10.19. 16:11:31

@kukahontas: Hehe!
Mi van? Mást vártál? :)))

Seduxen (már NEM dr.) 2010.10.19. 16:14:26

@kodó tamás: mondjuk Illés Zoltánt érdekelheti, aki próbálja az esetleges állami felelősséget szétkenni, mint gyerek a szart.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.19. 16:21:49

@kukahontas:

Miért lenne felelős azért, amiről nem ő tehet, és nem az ő beosztottjai? Ugyan. Talán a Szabó Imit kéne inkább megkérdezni, hogy két izzóbecsavarás között miért nem nézett rá a tározóra.

kukahontas 2010.10.19. 16:27:45

@laspalmas: hát akkor most miért ő nyilatkozik naphosszat?
csak van valami köze hozzá

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.19. 16:27:53

Az megvan amúgy, hogy leváltották a vezért?

"A MAL Zrt vezetősége közli, hogy Martin Rümmelein a cég vezérigazgatójának megbízatása 2010. október 15-én - a kialakult helyzetben az operatív vezető megközelítőleg anyanyelvi szintű magyar nyelv tudása mint elengedhetetlenül szükséges feltétel hiánya miatt - közös megegyezéssel megszűnt.

Az Igazgatóság megköszöni az eddigi tevékenységét és kifejezi, hogy a megszerzett tudására és tapasztalatára való tekintettel más területen, mint a MAL Deutschland Aluminium GmbH ügyvezetője a jövőben is számít a munkájára."

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.19. 16:29:17

@kukahontas:

Ami most történik, ahhoz igen, de ami eddig, őelőtte történt, ahhoz nem. Ezt érted?

Ianas 2010.10.19. 16:30:00

@hunocska: Ha a "gyermekvédelem" magyarországi működéséből indulok ki, akkor igenis helyes a katasztrófavédelem elnevezés...

Annyi a katasztrófáknak...

Marques 2010.10.19. 16:31:26

A Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség igazgatója Dr. Zay Andrea, akit a nagy Illés Zoltán nevezett ki pár hónapja.

Ebből adódóan nem fogja mint hatósági felelőst körbevinni az országon, akár véres kardot.

A tavaszi árvíznél még az illetékes vízügyi felügyelőség volt a hibás, Gyurcsány embereivel. Leváltott mindenkit.

Ezt hívta nagyapám öngólnak.

igényes 2010.10.19. 16:31:59

Jut eszembe a kolontári és devecseri Önkormányzatnak van-e katasztrófa esetére terve.

kukahontas 2010.10.19. 16:37:01

@laspalmas: mint fentebb írtam volt rá 4 hónapja és elméletileg azért került erre posztra mert felkészültebb és előrelátobb szakember az elődjénél. Ergo neki tudnia kellett volna előre, hogy milyen katasztrófák lehetnek az országban.

kodó tamás 2010.10.19. 16:37:31

@Seduxen: akkor ne siessen várja meg míg ujra lesznek JÁRÁSOK és az építési engedélyt megint ők adják.

ugyanis az építési hatóság: 1990-től önkormányzat van és annak hivatala a polgármesteri hivatal és jegyzőé a hatósági jogkör...

na ezek még 1986-ban amikor ép.engedélyt kapott akkor nem voltak... a JÁRÁSI TANÁCS oknál...

mégis Biszku megy börtönbe? a MAL ugyért?

Kósza 2010.10.19. 16:40:18

@laspalmas: ez az igazi kettősmérce, amit művelsz. Ha a korábbi környészek nem néztek rá a tározóra, azért kötél jár, ha Illés "évfolyam kecskéje" Zoltán beosztottja nem nézett rá 4 hónap alatt, azért nem jár semmi. Zay Andrea illetékességi területén a 4 legkomolyabb környezeti veszéllyéel fenyegető objektumban az ajkai zagytározók biztosan benne vannak. Csak ha havi egyet a legveszélyesebbek közül ellenőrizunek, akkor már meg is vagyunk. Vagy ez túlzott elvárás egy környezetvédelmi hivataltól, szakembertől? Hol van itt a jóerkölcs a hivatásos környezetvédők részéről?

kodó tamás 2010.10.19. 16:40:33

@Seduxen: elszállt? na mindegy bepötyögöm ujra

szóval ILLÉS prófétának nem kell sietni várja meg míg ujra Járás lesz
mert 1986-ban az építési engedélyt a járási hivatalok adták ki...
akkor nem volt önkormányzat, polgármesteri hivatal, jegyző stb

AnnaKarenina 2010.10.19. 16:41:34

Volt idő, amikor azt hihettük, hogy a bánáti bazsarózsa van a legveszélyeztetettebb helyzetben... Számomra az az elképesztő, hogy a környezetvédelmi hatóság nincs tisztában azzal, hogy melyek a valóban igazán veszélyes üzemek, tározók az országban (na jó, Paksról biztos tudják). Emlékszem, volt pár évvel ezelőtt Belgiumban (?) egy tűzijátékgyár robbanás teljesen beépített területen pl., máshol sem figyelnek erre eléggé. Persze ez nem mentség.
Tudja-e valaki, hogy mi ez a sok furcsa intézkedés: kijárási tilalom, újságírók kitiltása az érintett falvak területéről, géppisztolyos védelem, az ott lakók nem igen nyilatkoznak, csak a katasztrófa képeit ismétlik. Miért nem láthatjuk, hogy mi történik most ott?

kukahontas 2010.10.19. 16:45:42

@AnnaKarenina: mert nem fér bele az imidzsbe a bénázás

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 16:47:45

mint a hozzászólásokból látszik, pontosan ez a szerepe a jogalkotásnak: el lehessen tévedni abban, ki a felelős, vagy addig húzni az ügyet, míg a valódi felelős képtelen lesz felelni a dologért (pl. eltűnik a vagyona vagy ő maga)
tehát térjünk oda vissza, kié a felelősség károkozás esetén?
"nem én vagyok, mert nem ellenőriztek, nem írták elő, stb" - ezzel kivédhető?

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 16:51:30

vagy van valaki köztünk, aki kiismerheti magát jogi végzettség nélkül (vagy jogi végzettséggel) az összes jogszabályban, valamint azok kijátszhatóságában?

kukahontas 2010.10.19. 16:52:32

@nexialista: ha nyitsz egy éttermet azt is megmondják milyen legyen a csempe ill járólap, hogyan tárold az olajat stb. Akkor szerinted mennyire függsz az előírástól? és ki érte a felelős

kukahontas 2010.10.19. 16:54:02

@laspalmas: nem előrelátó, hogy baj lehet.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.19. 16:54:57

@Kósza:

Nem védem őket, csak próbálok reális maradni. 4 hónapot nem lehet több évvel összehasonlítani egyrészt, másrészt azzal kezdtem a kommentelést, hogy a MAL maga menti fel Illést azzal, hogy a szakadás legfőbb okának a résfalat tartja, azt pedig 04.30-án ellenőrizték, tehát nem ő.

Dixi. 2010.10.19. 16:57:56

@AnnaKarenina:
Mi történik ott most.....
kérdésre kérdéssel felelnék melyek azt hiszem rejtik a válaszokat is-

Ki építette az új gátat?
Ki tervezte?
Ki dönti el ki építi az új lakóparkot?
Ki döntött arról h a MAL gyárát ki őrzi? és ki őrzi a MAL gyárat?

Bennem csak kérdések merülnek fel az mellet h sajnálom szerencsétlen honfi társaimat.
A katasztrófa helyzet meg hosszabbítása tudjátok h mit jelent?
Azt h a területen minden előzetes pályáztatás nélkül az dolgozhat, kivitelezhet, kármentesíthet aki pofára szimpi, vagy közel áll a mutyihoz?
Ki mondja meg mikor mire menyi ment megy el...

Nem nem érdekel mert természetes h segítünk....de a kérdéseim azt hiszem megválaszolatlanok maradnak....

kukahontas 2010.10.19. 16:59:15

én sem védem a MAL-t, de pár évig mást sem hallottunk, csak hogy a FIDESZ mennyire felkészült,
és kijavítják a rendszer hibáit, na most nem kellene nagy arcnak lenni hanem elgondolkozni hogy nem próféták. és már az első hónapokban belecsúsztak egy csúnya pofonba a politikai alapon kinevezett szakember miatt

jani888 2010.10.19. 17:01:33

Majd megbüntetik az öreget,mert rossz helyen legeltette a kecskét,pedig a fű megfogta volna az iszapot.

Dixi. 2010.10.19. 17:07:13

@nexialista:
Nem nem kivédhető.
De meg osztható vagy inkább el osztható.
Sztem arról van szó h most ugyan úgy a személyes felelősséget és a hatóság felelősségét is vizsgálni kell, kellene....de nem fogják...lesz egy balak aki visz az egészet.Meg etetik népet.

A nick neved alapján tudod miről beszélek, írok....hisz az össze foglaló tudomány az ami a jövö....

Kicsit Karcos 2010.10.19. 17:09:57

@laspalmas: röstellem, de eddig azt hittem, Bakonyi Zoltán a vezérigazgató, de most látom, hogy ő cégvezető (mi a különbség?).

Rümmeleint Bakondi rúgta ki, nemde? Valami nem kerek nekem.

picur3ka 2010.10.19. 17:22:12

@Kósza:

Te, ha holnap meg egy gazvezetek legbe ropit 60 embert, akkor meg mert nem azzal foglalkozott azilles, a tarozo helyett lesz. Egy tobb hetes, iszonyu arvizben kezdte a mukodeset. Tudomasul kell venni, hogy rozoga az egesz orszag, a minden. A mindent egyszerre megjavitani, nem lehet.

Lesz meg ilyen, nyugi. S ez teljesen fuggetlen attol, hogy gyagyas-e az Illes, vagy sem.

Kulonben pedig, hola katasztrofavedelem, s a nagy felkeszultseguk?

picur3ka 2010.10.19. 17:24:49

@Dixi.:

Pedig rosszindulatu vagy, akar sajnalod oket, akar nem. Orulj, hogy van egy kormany, amelyik csinal valamit es nem tokol.

Horizont 2010.10.19. 17:28:35

@AnnaKarenina:
Gondolom a kitiltás nem véletlen, mert a sok újságírótól és katasztrófaturistától lépni se lehetne!Az őrzés meg a tolvajoktól (ez Magyarország)! Az, hogy az ott lakók nem nyilatkoznak? Nem is csodálom! Mit mondhatnának még ugyan? Minden kép magáért beszél!

@kukahontas: Hihetetlen! Én nem vagyok Fidesz hívő, de azért erősen túlzás amiről írsz ebben az ügyben. Lehet, hogy nem készültek fel rendesen, valóban, de erre ugyan hogy kellett volna felkészülniük?
"már az első hónapokban belecsúsztak egy csúnya pofonba a politikai alapon kinevezett szakember miatt " ????????? Ez kurva jó:((

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.19. 17:30:49

@Kicsit Karcos:

Így már Bakonyinak kell elvinnie a balhét egyedül, nem?
És mi lesz Márkussal, akinek a helyére most odateszik Rümmeleint?

Dixi. 2010.10.19. 17:31:09

Igen valóban az vagyok mert egy
demokráciában
megmerem kérdezni hová és mikor és kinek fizetik ki az adó és egyébből származó forintjaimat.

picur3ka 2010.10.19. 17:33:49

@AnnaKarenina:

Igen, az allam nagyobb szerepere van szukseg, most irt rola Csurka es erre utalt Orban is, amikor arrol beszelt, hogy valtozik a vilag. Az uzletemberek iranyitotta vilag bebukott.

En nagyon meglepodtem, hogy ilyen hamar visszaengedtek oket. De a meresek szerint a munka helyein kivul, hatarerteken belul van a por, ott pedig kotelezo a maszk.

Hogy mi folyik? Veszelyes terulet. Van a helyieknek es a mentoknek, dolgozoknak eleg baja. Semmi szukseg a mediara - voltak ujsagirok, akik papucsban erkeztek a bejarasra -, a katasztrofa turistakra, no meg a rablohordakra. A Greenpeace cirkuszarol meg nem is beszelve.

picur3ka 2010.10.19. 17:35:34

@Dixi.:

Veszhelyzetben nem lehet demokraciat jatszani, mert az kurva sokaig tart.

picur3ka 2010.10.19. 17:36:48

@igényes:

Lattuk, hogy nincs. Ilyen hulyeket minek kerdezel?

picur3ka 2010.10.19. 17:39:13

@Marques:

Nagyapad nincs kepben akkor. Ezt az ugyet nem az Illes, hanem az ugyeszseg vizsgalja, meg a NNI, meg az birosag.

Horizont 2010.10.19. 17:45:57

@picur3ka/mesterhazymiklospart:
Na ezt se hittem volna, hogy valamiben egy a véleményünk és együtt háborodunk fel 1-2 kommentelő baromságán:))) Nem rossz ez az előzményeink tudatában:DDD

AnnaKarenina 2010.10.19. 17:47:37

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Az állam nagyobb szerepéről ne beszéljünk, mert ez csak egy ködösítés, de mehettek vissza a szocializmusba is.
Én úgy gondolom, hogy jó lenne látni, hogy folynak a munkálatok, mit mondanak a helyi emberek. Úgy tűnik néhány mondatból, hogy nem annyira elégedettek azzal, ami történik velük most.

AnnaKarenina 2010.10.19. 17:48:22

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Pláne, hogy rengeteg adományból folyik az újjáépítés.

picur3ka 2010.10.19. 17:50:20

@igényes:

'Ki mondta neked, hogy amit írsz az jó.'

A te szaktekintelyedre, mondjuk, nem hagyatkoznek.

' Vannak nyelvtani szabályok.'

Ja, mint peldaul: a kerdomondat vegere kerdojelet teszunk. Elso mondatod egy ilyen eset.

'A felkészültebbek már így írnak Árvíz elleni védekezés. Pötyögtesd be csak a gépedbe, van olyan, hogy Google 751 000 lesz a találatok száma.'

Persze, meg a tuz elleni vedelmi utasitasok. Te torni a magyar kicsit.

A felkeszultebbek nem a google talalatszam alapjan okoskodnak ki nem letezo nyelvi szabalyokat.

Mielott sokat szenvednel, elarulok egy titkot: sokfele szoosszetetel letezik meg a targyason kivul, ha ez eddig nem tunt meg neked fel. Peldaul, a fakanal sem kanalazza a fat es tuzriado sem a tuzet riasztja.

AnnaKarenina 2010.10.19. 17:52:35

@Horizont: Persze, ez már majdnem Szíjjártó-szint. Ne is akarj tudni semmiről, állam bácsi majd mindent tud és elintéz helyetted is.

picur3ka 2010.10.19. 17:53:04

@Horizont:

Mert kellene mindenben egyetertenunk vagy mindenben nem?

picur3ka 2010.10.19. 17:58:08

@AnnaKarenina:

Te most komolyan azt akarod mondani, hogy eddig mindenrol tudtal? Ne rohogtess!

Kulonben ennek semmi koze a vitatott helyzethez.

Meg a szocializmusnak sincs ehhez semmi koze, itt egy szetesoben levo orszag, anarchia van. Errol beszelunk. Kadarral csak az ex-komcsi rablotokesek jonnek.

AnnaKarenina 2010.10.19. 18:09:54

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Speciel erről szeretnék többet tudni. Nem tudom, Horizonttal együtt tizen-, vagy huszonévesek vagytok? Az én tapasztalatom az, hogy egy ország politikai irányítás mellett és ellenére is elég jól tud működni. Hogy vége lenne az üzletemberek által irányított világnak? Mintha nem a gazdaság működtetné a világot és benne a politikusokat.
Ilyet meg ne írjál, hogy OV alatt anarchia van:)

Horizont 2010.10.19. 18:13:48

@AnnaKarenina: Te eszeden vagy? Hogyan lehetne bárki bármivel is elégedett ott? Én sem vagyok elégedett, pedig vagy 220 km-re vagyok tőlük! Mit Szijjártó szintezel itt engem? Ne akard, hogy megírjam a te szintedet!Még véletlenül se várom, hogy állam bácsi helyettem bármit is intézzen, Kapitalizmus van vagy mi fene....Ahol viszont kell ott tegye a dolgát!!!!Az állam!

Éhesló 2010.10.19. 18:31:46

Ez az illés egy csont hülye.
Saját protezsáltjával és annak elcseszett hivatalával foglalkozzon, ne a jegyzőkkel.
Hülye barom!

picur3ka 2010.10.19. 18:46:06

@Horizont:

Nincs. 'Politikai iranyitas nelkul tokeletesen mukodo orszag.' Tobbet mondani nem kell.

Pozitiv: letizenevesezett bennunket, muhaha.

turcsány karcsi elvtárs 2010.10.19. 18:50:57

@AnnaKarenina: pedig nem az állam és nem is az adakozók pénzéből kellene a helyreállítást csinálni, hanem a MAL tulajok vagyonából

Horizont 2010.10.19. 19:31:07

@turcsány karcsi elvtárs: Na nálad a pont!! Így van! Csak nem nálunk!

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Ja ez tetszett, hogy ilyen fiatalosnak tűntünk:DDDDD

Goompah 2010.10.19. 19:38:47

@hunocska:

"Van egy szervezet úgy hívják Katasztrófavédelem. Szerintem már a neve is rossz, miért fizetjük azt a szervezetet, mely a katasztrófát védi. (Ebben a téves nevű szervezetben viszont katasztrófa elhárító, megelöző, katasztrófa hatásait felszámoló tisztességes emberek dolgoznak.)"

Magyar nyelvből a kettest fél disznoért kaptad? Á dehogy, neked egy egészet kellett adnod érte...

Horizont 2010.10.19. 19:50:47

Ezek a magyar nevek, már teljesen belekavarodok:
BAKONYI ZOLTÁN
BAKONDI GYÖRGY
BAKOS GYÖRGY
Mal vezér, miniszteri biztos, katasztrófavédelmi szóvivő!
Most láttam a híradót, még mindig döbbenetes!! A lebontott házak törmelékét a MAL egy tározójába hordják, mert veszélyes hulladéknak számít. És megnőtt a torokfájós esetek száma. A szívem megszakad azokért az emberekért. Senki nem tudja mi lesz még ebből... már az ottani élet szempontjából.

Horizont 2010.10.19. 19:52:00

Nem igaz ez a blogmotor miket produkál az utóbbi időben!

Goompah 2010.10.19. 19:55:19

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Bírom a hunocskához és igényeshez hasonló nyelvészkedőket - vagy inkább nyelveszetlenkedőket. :P

kodó tamás 2010.10.19. 19:58:39

@Horizont: a BAKO közös bennük...

nomen est omen

Horizont 2010.10.19. 20:04:45

@kodó tamás: na ebből a megközelítésből nem gondoltam rájuk. De nem rossz:)

picur3ka 2010.10.19. 20:36:35

@Goompah:

Nyelveszetlenkedok. Jo, nagyon jo.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.19. 20:47:47

@Árkászati Hadimérnökség: Van is erre hivatal, aki még jegyzőkönyvet is írt róla, hogy rendbe' a gát...
Na azt elég volt megkenni.

Csillagszemű Juhász 2010.10.20. 08:39:01

Szerintem egyáltalán nem azt mondta, hogy a jegyző a hibás. És azt se, hogy gumicsizmában szaladgáljon a gáton.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.20. 08:42:57

@derelye vágó: A bankok már levizsgáztak emberségből zéróra...
...persze hogy nem mondják fel, hiszen ez közönséges biztosítási csalás :D

Horizont 2010.10.20. 08:52:20

@ColT: A CIB bank ez alól pont kivétel: "A bank eltekint a hitelügyletből fakadó teljes tartozás visszafizetésétől mindazon károsult esetében, akinek a katasztrófa miatt semmisült meg az ingatlanja, vagy a kármentesítés során bontották le a házát, illetve azok esetében, akiknek a biztosító a katasztrófa miatt gazdasági totálkárosnak minősítette a személygépkocsiját."
Minden más hitel esetében 2 éves fizetési moratóriumot biztosít, még a hitelkártyákra is. Le a kalappal, végre egy bank aki normális velük.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2010.10.20. 09:02:36

A jegyzők a hibásak? Nocsak.

Szerintem az üzemetető az 1. számú és messze a legnagyobb felelős.

Mivel Illés úr jegyzőt emlegetett felelősként, megnéztem roli101 2010.10.19. 14:16:09 linkjén a határozatokat. Érdekeseket találtam.

Kezdem azzal, hogy 2009-februárban a zöldhatóság engedélyt adott a 2001-re már rekultivált VIII-as és a lezárt IX-es kazetta gátjainak magasítására, úgy hogy a VIII-as "termőrétegét" eltakarítják (Ügyszám: 17477/2009.). Ezzel nyerve 3,4 millió m3 újabb tározóteret, ami a most átszakadt X-es kazetta 4,2 millió m3 -ével összevetve, nem csekélység!

Folytatom azzal, hogy az eredeti 10897/05. sz. engedély (2005. február, mérete 64 oldal, szövege 27 kbyte.) mit nem tartalmaz?

"NaOH" karaktersorozat nem szerepel benne
"nátrium-hidroxid" karaktersorozat 1 alkalommal szerepel benne (amikor gyárba érkezik)

Tározók teltségi adatai 2003. éviek. Az ekkori adatok alapján 2009 végére tározók megtelnek (X/a-val is számolva, ami 2010 októberig üres volt!).

Zagy sűrűségre 1,58 t/m3 jön ki a számokból a vörösiszapra (összehasonlításul, vízé 1 t/m3). Az engedély 10. oldalán leírt alkotói alapján általam számolt inkább 3,75 t/m3 lehet. Értem én hogy különböző zagy sűrűségek találhatók a tároló alján mint felül, de kissé pongyolának tűnik.

A vörösiszap marónátron (NaOH) tartalma elvileg semlegesítésre kerül a szöveg szerint (8 -8,5 pH-ra), míg a megszilálárdult zagy pH-ja 11,3-11,8? az engedély szerint is. Ugyanakkor tudjuk, 13,5 pH is előfordult a kiömlött anyagban.

Nem állítom hogy hatóság sáros. Értőbb népek meglehet el is magyaráznák, miért látok ellentmondásokat és hiányokat az engedélyekben.

De nekem furcsa.

Horizont 2010.10.20. 09:28:37

Halihó Magyarország jelentkezik: "A Mal Zrt. ajkai telephelyének üzemi kárelhárítási tervét tavaly a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség jóváhagyta. Az intézmény igazgatója Kling István volt, aki jelenleg a vidékfejlesztési minisztérium helyettes államtitkára és a Malt felügyelő, Bakondi-féle titkárság tagja"
Így működnek nálunk errefelé a dolgok! Vagy nem működnek. Vagy egyeseknek jól működnek!

guma 2010.10.20. 09:32:52

@Horizont: Ez egyre szebb lesz........

Horizont 2010.10.20. 09:34:50

@guma:
Hát ha Kínában élnénk egyre több embert kéne kivégezni!
Nem is tudom milyen jel illene ide? Ilyen? :) Vagy ilyen :(

Horizont 2010.10.20. 09:38:42

csók a blogmotornak:)

Marques 2010.10.20. 10:04:18

@picur3ka/mesterhazymiklospart:

Én arról nem tehetek, hogy nem tudsz szöveget értelmezni.:)

Nem arról beszéltem, hogy ki vizsgálja az ügyet, hanem arról, hogy Illés mit nyilatkozik.

picur3ka 2010.10.20. 10:40:17

@Marques:

Aha. Az egy jo szoveg. Ertelmezzel: a gat mint objektum vizsgalata kire tartozik, errol van szo.

Hogy maskulonben ki saros meg az ugyben, azt meg nem Illes fogja eldonteni.

picur3ka 2010.10.20. 10:50:11

@rdos:

Koszi, szerettem volna elolvasni, de nem volt idom. Vegre, feketen-feheren, hogy ki adott engedelyt a magasitasra.

Teljesen vilagos ebbol, hogy aki az engedelyeket kiadta, o maga semmilyen merest nem vegzett.

@Horizont:

Ja, ja, remek. A terv 2000-bol valo es 2009-ben atneztek. Mindennapos, komolyan vett tema volt a katasztrofatamadas.

Marques 2010.10.20. 10:52:49

@picur3ka/mesterhazymiklospart:

Abban azért egyetérthetünk, hogy nem a jegyző kompetenciája a gát, mint objektum vizsgálata.:)

picur3ka 2010.10.20. 10:57:54

@Marques:

En nem tudom. Akar a Zaye, akar a jegyzoe, egyik se fog kimenni, hanem ki kell kuldenie egy szakembert.

Ha viszont a fal magasitasara a zoldhatosag adott engedelyt, akkor arra hajlanek, hogy inkabb az ovek. De lattam mar furcsa, s teljesen logikatlan dolgokat.

Horizont 2010.10.20. 11:01:29

@picur3ka/mesterhazymiklospart:
Jaj picur3ka jóváhagyta 2009-ben? Jóváhagyta! Tudod nem szabad elfogultnak lenni. A tény, tény. Csak a felelősség számít, ki hibázott, nem az melyik oldali az illető!!!

@Marques: Ez igaz, csakhogy le van írva miért felelős a jegyző (is) és sajnos ilyen baromság is szerepel közte.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2010.10.20. 11:17:10

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Bocsánat, magasításra a VIII. és IX tározó került, vagy fog kerülni. Átszakadni meg a X-es szakadt.

Pontosan azért olvastam el a határozatot, mert annyira kevés a konkrét technikai információ az egész esetről. Igaz, a határozatoktól sem lettem lényegesen okosabb. Hacsak nem annyiban, hogy az engedély szerint mintha a lúg semlegesítése lenne a lerakási technológiában, aminek azonban az engedély önmaga mond ellent a két "pontminta 11-nél magasabb pH-jával.

picur3ka 2010.10.20. 11:29:34

@Horizont:

Felreertesz, en arrol beszelek, hogy mennyire kiemelt tema volt ez mindenkinel.

@rdos:

Tudom, de ez vegre egy fogodzo, hogy ki is ad ilyet ki. A X-re valaki mas adott volna? Mar meg sem kell semmin lepodni...

Valaki egyszer bemasolt egy 2008-as falmagasitasi engedely szoveget, de link nem volt vele.

Semlegesitik, 11 pH-ig.

Horizont 2010.10.20. 15:17:59

"Légzési és idegi panaszokkal küzdenek az iszappal érintkezők! " Ez elég brutális.

picur3ka 2010.10.20. 15:40:42

@Horizont:

Ez honnan van? Linket, legyszi.

Horizont 2010.10.20. 16:23:13

Láttam a tévében is a devecseri háziorvos is erről beszélt!
www.klubradio.hu/cikk.php?id=16&cid=117462
"Nyári Ildikó, az ajkai Magyar Imre kórház főigazgatója a Klubrádió veszprémi stúdiójának elmondta, még mindig érkeznek az iszapkatasztrófa sújtotta térségből légúti panaszokkal a kórházba, és egyre gyakoribb a pszichiátriai kezelésre jelentkező páciens.... Túlságosan korainak tarja a kolontáriak visszatelepítését Dr. Medgyasszai Balázs a farkasgyepüi Tüdőgondozó Intézet főigazgatója.....
....amerikai 3M ipari konszern a szálló vörösiszap por kiszűrésére is alkalmas amerikai részecskeszűrő porálarcokat és speciális, az égési sérülésekhez használatos kötszereket szállított Devecserre."

picur3ka 2010.10.20. 17:50:01

@Horizont:

Rajovok az ilyesmire, ne aggodj! Koszi. Franko. Csak nem mondjak, mitol vannak a pszichiatrian, mert a sokkrol se feledkezzunk el, ezen atesni, sokakat megvisel. A hatas gyakran kesleltetett.

Orulok, hogy a kormany hallgat azert mas kutatokra/tudosokra is, mint a leslagoljuk garda es szereztek megfelelo alarcot. Ebben az ugyben en a gyerekekert aggodom, rajuk nagyok lesznek, gondolom, de latni is ilyen kepeket, s ha nem zarnak hermetikusan, annyi.

Horizont 2010.10.20. 18:41:51

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Ja gondoltam, hogy rájössz csak illetlennek érzem, hogy nem szólítok meg valakit akinek írok. Tudod régi vágású illemtudás:)
Szerintem még egy csomó mindenre nem is gondoltak, gondolnak ebben az iszonyatban és a pánikban. A por az egyik legalattomosabb pusztító. Azt, hogy idegileg kivannak és majd még most jelentkezik utóhatásként a halálfélelem következménye hát az sem meglepő. Ha valaki azt hiszi, hogy ott nekik csak a házuk meg a tárgyaik lettek oda, hát nagyon téved. Az életük is odalett, ha életben maradtak is. Mi ezt tőlük messze fel sem tudjuk ép ésszel fogni.

Horizont 2010.10.21. 16:20:43

@Krikri:
Tegnap az Este vendége volt Illés. Erről is kérdezte a műsorvezető.
Hát mit mondjak nem adott egyenes választ, finoman fogalmazva!
videotar.mtv.hu/Videok/2010/10/20/21/Ket_hettel_a_vorosiszap_katasztrofa_utan_meg_mindig.aspx

trojka 2010.10.23. 19:42:37

De jo, hogy egy szerencsétlen jegyzöröl 7 bört le lehet huzni...

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2010.10.27. 09:15:34

rdos 2010.10.20. 09:02:36 -i szólásom óta figyelem vörösiszapos híreket.

Valahogy az az érzésem, a lényeg elsikkad. Mi a lényeg?

Hát a lúg.

A vörösiszap, amennyiben semleges pH-jú lenne, megfelelne gyermekeknek homokvár építési céllal. A bauxit tömegének a felét kitevő timföldet oldják ki NaOH-al, vagyis a maradék (0,5 mm-es szemcseméretű), száraz anyag (homok) dúsulása durván csak kétszeres.

Ehhez képest a határozat szerint 300 ezer tonna/év timföld és 700 ezer tonna/év vörösiszap keletkezik az üzemben. Eszerint kb. 400 ezer tonna/év a zagynak a folyadék része.

Hogy ez a folyadék micsoda? A NaOH, azaz a nátrium-hidroxid vizes oldata. Az engedély előtti mérések szerint a zagytérben 11,8 pH-jú, gátszakadás után 13,5 pH-jú. Mivel a zagytér felszine nyitott, eső is esik bele, párolog is, lúgot vissza is vezetnek az üzembe, meg az üzemből is, vélelemezhető a térben és időben változó pH, de persze nem a semleges 7 körül billegve 1-2-t :-(.

A maximmális, kb 49 tömeg%-os NaOH vizes oldatának a sűrűsége 1,52 tonna/m3 (középiskolai négyjegyű függvénytáblázat), a vízé 1 tonna/m3. Vagyis a mai napig szivárgó lúgos folyadék a víznél nagyobb sűrűségű, ezért a patakban, vízfolyásokban a lúg a meder alján, a víz alatt helyezkedik el, a folyásirányban fokozódó keveredés és hígulás mellett. Nagyobb folyóba érve, a sordorvonal legmélyebb részében igyekszik maradni, míg fel nem hígul. Vízmintát pH-ra innen vesszük? Azaz a sodorvonal legmélyebb pontjáról vesszük a vízmintát? Egyáltalán, mennyi a pH a különböző vízfolyásokban a különböző szelvényekben? Biztos vagyok benne, szakemberek mérik, de az adatsorokat pl. a katasztrófavédelem lapján nem látom.

A patakmedren túli, a katasztrófa idején elöntött területeken mindenki a vörösiszapot lapátolja (hol 10 cm mélységben az eredeti talajt is ellapátolva, hol ameddig látszik a vörös elszíneződés) , híradások erről szólnak, meg a szálló porról, porálarcról. Mint elébb láttuk, a lúg sűrűsége nagyobb a vízénél, ezért az vélhetőleg beszivárgott a felszín alá is. Mennyire? Hát az sok mindentől függ, de a következő egyszerűen belátható dolog kérdezhető. Ha a 0,5 mm-es méretű iszapszemcse a zagyból 10 cm-t volt képes a felszín alá beszivárogni, a 0,5 mm-nél sok-sok nagyságrenddel kisebb vízmolekulák (H2O) és a (disszociált), nátrim-hidroxid (NaOH), azaz OH- és Na+ ionok 10 cm-nél mélyebbre képesek szivárogni? Gyanítom igen. Persze mellékesen az erős lúg még ki is old, ezt azt a talajból, mi által a lúg semlegesítődik, ellenben új, a csoda tudja milyen vegyületek keletkeznek.

Lássuk a híradásokat, és a keresett szavakat (pH, vörösiszap, nátronlúg, NaOH, Nátrium-hidroxid):

utolsó 1 hét a hírkeresőn:

pH 167 db, de ebből csak 4 az igazi "pH", a többi "Ph"one, "Ph"iladelphia, photoshop, Phenjan, ...
vörösiszap 779 db
nátronlúg 0 db
NaOH 1 db
Nátrium-hidroxid 1 db

vörösiszap dosszié indexen:

pH 76 db
vörösiszap 1490 db
nátronlúg 0 db
NaOH 0 db
Nátrium-hidroxid 0 db

Jól kivehető hát, hogy ami a környezetvédelmi engedélyben el lett nagyolva, vagyis a pH kérdése, az a mai hírfolyamban is igencsak háttérbe szorul.

Miért?

galambduc (törölt) 2010.12.20. 10:36:13

@kukahontas: A "politikai felelősségvállalás" kifejezés nincs a Magyar Értelmező Kéziszótárban, - ha egyáltalán ismerik ezt a szótárt -, így azt gondolják (kik is?), hogy ezért nem tartoznak felelősséggel. Értik Azok, értik bizony, ha meg nem, akkor 4/3-d is lesz itt? Pillanatnyilag a 2/3-ad is csökken!

süti beállítások módosítása