Skip to content


       Szűrés lista

Az ajkai jegyző a hibás. Vagy a devecseri. Vagy mindkettő.

Két héttel ezelőtt még azt gondoltam, hogy talán az éjjeli őrre fogják kenni a vörösiszap-katasztrófát, de Illés Zoltán államtitkár csavaros gondolatmentét nem tudtam előre modellezni. Szerinte ugyanis a jegyző feladata lett volna a gátak ellenőrzése ...

Szerintem mindannyian láttunk már élőben jegyzőt, aki egy jogot végzett ember, általában az íróasztala mögött ül az önkormányzat épületében, aláír és pecsétel,  és nem az a típus, gumicsizmát ragad, és ipari létesítményeket és hulladéktározókat ellenőriz.

"Az ilyen típusú vizsgálatok az adott település elsőfokú építési hatóságának feladatkörébe tartoznak, a tározó esetében a közigazgatásilag illetékes jegyzőnek kellett volna ezeket a méréseket elvégeznie. Magyarországon - gyalázatos módon - a gátak állékonyságát, de kikötők építését vagy ipari létesítmények ügyét  is - az első fokú építési hatóság, azaz az önkormányzat és a jegyző kezeli". - Illés Zoltán


Ez alapján a tározók gátjait az ajkai VAGY a devecseri jegyzőnek kellett volna ellenőrizni... Jellemző, hogy még azt sem sem tudják, hogy a tározók melyik településhez tartoznak.

"Fel sem merülhet, hogy Ajka város jegyzője bármilyen eljárás lefolytatására illetékességgel bírna. A tározó esetében "sajátos építményfajtáról" van szó, ami nem a jegyzők hatásköre. A vízjogi üzemeltetési engedélyt, az egységes környezethasználati engedélyt, de még a VIII. és IX. kazettákra vonatkozó gátmagasítási engedélyeket is a környezetvédelmi és vízügyi hatóságok adták ki. A kazetták vonatkozásában a szakhatósági jogkörön kívül sem Ajka, sem Devecser város jegyzője semmiféle ellenőrzési vagy egyéb funkciót nem gyakorolt, építésügyi hatósági és különösen építésfelügyeleti hatáskörét nem tartja megállapíthatónak. Sajátos jogértelmezésnek találom, hogy a jegyzőknek kellett volna ellenőrizniük a gátat, ugyanis az egyértelműen a felügyelőség feladata, és az egységes környezethasználati engedély is azt írja elő, hogy a rendellenességeket a cég nekik jelenti. Ajkán tervrajzot, műszaki dokumentációt sosem láttunk." - Jáger László, Ajka jegyzője

A jegyző szerint egy 2006-os kormányrendelet értelmében a hulladéklerakó sajátos építményfajta, melynek valamennyi engedélyét a vízügyi, illetőleg a környezetvédelmi hatóság adta ki, a jegyző csak mint szakhatóság vett részt, és a tározók amúgy is Kolontár községhez tartoznak (ami meg a devecseri jegyzőhöz tartozik).

Ezután Illés már azt nyilatkozta, hogy "a gát "állékonyságának" ellenőrzése nem a jegyzők feladata lett volna, hanem a törvényi előírásoknak megfelelően a Mal Zrt.-é. Nem tudom, hogy történt-e mulasztás, a nyomozóknak kell kideríteniük - válaszolta arra a kérdésünkre, hogy vannak-e ismeretei a jegyzők által elkövetett esetleges mulasztásokról."
 
Az origo amúgy kikérte és megnézte a 2006-os, üzem működéséhez szükséges egységes környezethasználati engedély, amit a a környezetvédelmi hatóság, vagyis a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség bocsátott ki.  A dokumentum azonban nem rendelkezik egyértelműen arról, hogy a hatóságnak vagy másnak ellenőriznie kell-e a gát állapotát, a Mal Zrt. számára önellenőrzést ír elő.

Vagyis a gátat senki nem ellenőrizte, talán csak a Mal Zrt. ...

Címkék: katasztrófa

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr922383049

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Űrjegyzőségi hivatal 2010.10.19. 20:28:00

A dromon űrhajó nagy villanással jelent meg a Gamma 72 szektorban. Ahogy kilépett a hipertérből, még kisebb lángocskák jelezték, ahogy az antianyag-felhő oszladozik körülötte. A fedélzetén hamarosan jelentik a normalitás visszaállását, gondolta Illés Z...

Trackback: Űrjegyzőségi hivatal 2010.10.19. 20:13:20

A dromon űrhajó nagy villanással jelent meg a Gamma 72 szektorban. Ahogy kilépett a hipertérből, még kisebb lángocskák jelezték, ahogy az antianyag-felhő oszladozik körülötte. A fedélzetén hamarosan jelentik a normalitás visszaállását, gondolta Illés Z...

Trackback: Vörösiszap - az új Hungarikum 2010.10.19. 13:49:06

Olvastam, hogy Illés Zoltán az MTI-nek azt nyilatkozta, ilyen katasztrófa még sehol a világon nem történt, mert ugyan vörösiszap ömlésre már volt példa, de nem lakott területre. Elképesztő felvételek, megrendítő hírek, értő és kevésbé értő hozzászóláso...

Trackback: A vörös végül győzött a krómiszap fölött? 2010.10.19. 13:37:35

Kísértetváros élő problémákkal   Simontornya, egy hely, ami külföldi természetvédők szerint Európa legszennyezettebb területei között eddig magáénak dobogós helyet mondhatott.   Tiszta horror, nyilván ezen nincs mit magyarázni. Az ember...

Trackback: Illésahibás! 2010.10.19. 13:36:46

Zoli, nincs más dolgod, mint lemondani. Ez nem is kérdéses. Mert ki lehet nevezni hobbiermészetvédő extitkárnőt zsíros állásba. Lehet jutalmazni a szolgálatait, még ha általános iskolai tanárnéniként inkopmetens is ezen a téren. Láttuk, meg lehet tenni...

Trackback: Vörösiszap lakópark: mi épülhet Kolontáron? 2010.10.19. 13:36:22

Ha nem látnám minden reggel a szemem alatt feltorlódott redőket, azt is hihetném, hogy megállt az idő. Akárcsak egy szűk évtizeddel ezelőtt most is Orbán Viktort kísérik a kamerák a romokhoz. S ahogyan annak idején sem fukarkodott az ígéretekkel, most ...

Trackback: Vörösiszap: nem kell a segítség 2010.10.19. 13:17:27

A minap gondoltam, hogy jótékonykodom egyet: rég nem használt bútoraimat felajánlottam több karitatív szervezetnek is. Az ötödik hívás után elernyedt szívem emberbarát fele és lecsaptam a kagylót. Volt, ahol már a portás is megköszönte a felajánlást, m...

Trackback: Az iszapmaszatolás meséje 2010.10.19. 13:04:52

Üdvözlégy Atyafiak, nemrég meséltem, minő csúfság történt szép hazánk földjén, mikoron a vörösiszap ellepé Kolontárt és környékét. Azóta hallom ám, hogy akármennyire is ígérgetnek igazságosságrúl, csak maszatolás lesz ez!Hát ezt a Bakonyi gyerököt, ezt...

Trackback: Illés búbos banka-szakértője ellenőrizte a vörösiszapot? 2010.10.19. 12:26:49

A kolontári vörösiszap-ömlés után Orbán, Pintér és Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár hamar emberi felelősségről és felelősségre vonásról kezdett el beszélni. Nos kiderült, hogy két héttel a gátszakadás előtt, szeptemberben ellenőrizték a MAL&nb...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arlequin 2010.10.19. 15:58:10

@igényes: éppen a magadfajták miatt írtam. aki csak siránkozni tud ahelyett, hogy jól látná a dolgot.

mindenesetre bekaptad a horgot 'igényes' barátom. jó reggelt. ;-D

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 15:58:45

@Horizont: abból a szempontból mindegy, hogy közveszélyes volt-e vagy nem a tározó,
utána lehetne azon vitatkozni, hogy mennyire...

igényes 2010.10.19. 15:59:26

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Ki mondta neked, hogy amit írsz az jó. Vannak nyelvtani szabályok. A felkészültebbek már így írnak Árvíz elleni védekezés. Pötyögtesd be csak a gépedbe, van olyan, hogy Google 751 000 lesz a találatok száma.

igényes 2010.10.19. 16:00:21

@arlequin: Nem siránkozom, szerintem keversz valakivel.

Marques 2010.10.19. 16:08:53

Én megoldom.

Gyurcsány azonnal mondjon le!!:))))

kodó tamás 2010.10.19. 16:11:15

@Koós Miklós: @Seduxen: a jegyző a TERÜLETÉN MINDEN ügyben vagy SZAK- vagy építési HATÓSÁG.

de ki a faszt is érdekel ez?

Marcellusca 2010.10.19. 16:11:31

@kukahontas: Hehe!
Mi van? Mást vártál? :)))

Seduxen (már NEM dr.) 2010.10.19. 16:14:26

@kodó tamás: mondjuk Illés Zoltánt érdekelheti, aki próbálja az esetleges állami felelősséget szétkenni, mint gyerek a szart.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.19. 16:21:49

@kukahontas:

Miért lenne felelős azért, amiről nem ő tehet, és nem az ő beosztottjai? Ugyan. Talán a Szabó Imit kéne inkább megkérdezni, hogy két izzóbecsavarás között miért nem nézett rá a tározóra.

kukahontas 2010.10.19. 16:27:45

@laspalmas: hát akkor most miért ő nyilatkozik naphosszat?
csak van valami köze hozzá

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.19. 16:27:53

Az megvan amúgy, hogy leváltották a vezért?

"A MAL Zrt vezetősége közli, hogy Martin Rümmelein a cég vezérigazgatójának megbízatása 2010. október 15-én - a kialakult helyzetben az operatív vezető megközelítőleg anyanyelvi szintű magyar nyelv tudása mint elengedhetetlenül szükséges feltétel hiánya miatt - közös megegyezéssel megszűnt.

Az Igazgatóság megköszöni az eddigi tevékenységét és kifejezi, hogy a megszerzett tudására és tapasztalatára való tekintettel más területen, mint a MAL Deutschland Aluminium GmbH ügyvezetője a jövőben is számít a munkájára."

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.19. 16:29:17

@kukahontas:

Ami most történik, ahhoz igen, de ami eddig, őelőtte történt, ahhoz nem. Ezt érted?

Ianas 2010.10.19. 16:30:00

@hunocska: Ha a "gyermekvédelem" magyarországi működéséből indulok ki, akkor igenis helyes a katasztrófavédelem elnevezés...

Annyi a katasztrófáknak...

Marques 2010.10.19. 16:31:26

A Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség igazgatója Dr. Zay Andrea, akit a nagy Illés Zoltán nevezett ki pár hónapja.

Ebből adódóan nem fogja mint hatósági felelőst körbevinni az országon, akár véres kardot.

A tavaszi árvíznél még az illetékes vízügyi felügyelőség volt a hibás, Gyurcsány embereivel. Leváltott mindenkit.

Ezt hívta nagyapám öngólnak.

igényes 2010.10.19. 16:31:59

Jut eszembe a kolontári és devecseri Önkormányzatnak van-e katasztrófa esetére terve.

kukahontas 2010.10.19. 16:37:01

@laspalmas: mint fentebb írtam volt rá 4 hónapja és elméletileg azért került erre posztra mert felkészültebb és előrelátobb szakember az elődjénél. Ergo neki tudnia kellett volna előre, hogy milyen katasztrófák lehetnek az országban.

kodó tamás 2010.10.19. 16:37:31

@Seduxen: akkor ne siessen várja meg míg ujra lesznek JÁRÁSOK és az építési engedélyt megint ők adják.

ugyanis az építési hatóság: 1990-től önkormányzat van és annak hivatala a polgármesteri hivatal és jegyzőé a hatósági jogkör...

na ezek még 1986-ban amikor ép.engedélyt kapott akkor nem voltak... a JÁRÁSI TANÁCS oknál...

mégis Biszku megy börtönbe? a MAL ugyért?

Kósza 2010.10.19. 16:40:18

@laspalmas: ez az igazi kettősmérce, amit művelsz. Ha a korábbi környészek nem néztek rá a tározóra, azért kötél jár, ha Illés "évfolyam kecskéje" Zoltán beosztottja nem nézett rá 4 hónap alatt, azért nem jár semmi. Zay Andrea illetékességi területén a 4 legkomolyabb környezeti veszéllyéel fenyegető objektumban az ajkai zagytározók biztosan benne vannak. Csak ha havi egyet a legveszélyesebbek közül ellenőrizunek, akkor már meg is vagyunk. Vagy ez túlzott elvárás egy környezetvédelmi hivataltól, szakembertől? Hol van itt a jóerkölcs a hivatásos környezetvédők részéről?

kodó tamás 2010.10.19. 16:40:33

@Seduxen: elszállt? na mindegy bepötyögöm ujra

szóval ILLÉS prófétának nem kell sietni várja meg míg ujra Járás lesz
mert 1986-ban az építési engedélyt a járási hivatalok adták ki...
akkor nem volt önkormányzat, polgármesteri hivatal, jegyző stb

AnnaKarenina 2010.10.19. 16:41:34

Volt idő, amikor azt hihettük, hogy a bánáti bazsarózsa van a legveszélyeztetettebb helyzetben... Számomra az az elképesztő, hogy a környezetvédelmi hatóság nincs tisztában azzal, hogy melyek a valóban igazán veszélyes üzemek, tározók az országban (na jó, Paksról biztos tudják). Emlékszem, volt pár évvel ezelőtt Belgiumban (?) egy tűzijátékgyár robbanás teljesen beépített területen pl., máshol sem figyelnek erre eléggé. Persze ez nem mentség.
Tudja-e valaki, hogy mi ez a sok furcsa intézkedés: kijárási tilalom, újságírók kitiltása az érintett falvak területéről, géppisztolyos védelem, az ott lakók nem igen nyilatkoznak, csak a katasztrófa képeit ismétlik. Miért nem láthatjuk, hogy mi történik most ott?

kukahontas 2010.10.19. 16:45:42

@AnnaKarenina: mert nem fér bele az imidzsbe a bénázás

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 16:47:45

mint a hozzászólásokból látszik, pontosan ez a szerepe a jogalkotásnak: el lehessen tévedni abban, ki a felelős, vagy addig húzni az ügyet, míg a valódi felelős képtelen lesz felelni a dologért (pl. eltűnik a vagyona vagy ő maga)
tehát térjünk oda vissza, kié a felelősség károkozás esetén?
"nem én vagyok, mert nem ellenőriztek, nem írták elő, stb" - ezzel kivédhető?

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2010.10.19. 16:51:30

vagy van valaki köztünk, aki kiismerheti magát jogi végzettség nélkül (vagy jogi végzettséggel) az összes jogszabályban, valamint azok kijátszhatóságában?

kukahontas 2010.10.19. 16:52:32

@nexialista: ha nyitsz egy éttermet azt is megmondják milyen legyen a csempe ill járólap, hogyan tárold az olajat stb. Akkor szerinted mennyire függsz az előírástól? és ki érte a felelős

kukahontas 2010.10.19. 16:54:02

@laspalmas: nem előrelátó, hogy baj lehet.

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.19. 16:54:57

@Kósza:

Nem védem őket, csak próbálok reális maradni. 4 hónapot nem lehet több évvel összehasonlítani egyrészt, másrészt azzal kezdtem a kommentelést, hogy a MAL maga menti fel Illést azzal, hogy a szakadás legfőbb okának a résfalat tartja, azt pedig 04.30-án ellenőrizték, tehát nem ő.

Dixi. 2010.10.19. 16:57:56

@AnnaKarenina:
Mi történik ott most.....
kérdésre kérdéssel felelnék melyek azt hiszem rejtik a válaszokat is-

Ki építette az új gátat?
Ki tervezte?
Ki dönti el ki építi az új lakóparkot?
Ki döntött arról h a MAL gyárát ki őrzi? és ki őrzi a MAL gyárat?

Bennem csak kérdések merülnek fel az mellet h sajnálom szerencsétlen honfi társaimat.
A katasztrófa helyzet meg hosszabbítása tudjátok h mit jelent?
Azt h a területen minden előzetes pályáztatás nélkül az dolgozhat, kivitelezhet, kármentesíthet aki pofára szimpi, vagy közel áll a mutyihoz?
Ki mondja meg mikor mire menyi ment megy el...

Nem nem érdekel mert természetes h segítünk....de a kérdéseim azt hiszem megválaszolatlanok maradnak....

kukahontas 2010.10.19. 16:59:15

én sem védem a MAL-t, de pár évig mást sem hallottunk, csak hogy a FIDESZ mennyire felkészült,
és kijavítják a rendszer hibáit, na most nem kellene nagy arcnak lenni hanem elgondolkozni hogy nem próféták. és már az első hónapokban belecsúsztak egy csúnya pofonba a politikai alapon kinevezett szakember miatt

jani888 2010.10.19. 17:01:33

Majd megbüntetik az öreget,mert rossz helyen legeltette a kecskét,pedig a fű megfogta volna az iszapot.

Dixi. 2010.10.19. 17:07:13

@nexialista:
Nem nem kivédhető.
De meg osztható vagy inkább el osztható.
Sztem arról van szó h most ugyan úgy a személyes felelősséget és a hatóság felelősségét is vizsgálni kell, kellene....de nem fogják...lesz egy balak aki visz az egészet.Meg etetik népet.

A nick neved alapján tudod miről beszélek, írok....hisz az össze foglaló tudomány az ami a jövö....

Kicsit Karcos 2010.10.19. 17:09:57

@laspalmas: röstellem, de eddig azt hittem, Bakonyi Zoltán a vezérigazgató, de most látom, hogy ő cégvezető (mi a különbség?).

Rümmeleint Bakondi rúgta ki, nemde? Valami nem kerek nekem.

picur3ka 2010.10.19. 17:22:12

@Kósza:

Te, ha holnap meg egy gazvezetek legbe ropit 60 embert, akkor meg mert nem azzal foglalkozott azilles, a tarozo helyett lesz. Egy tobb hetes, iszonyu arvizben kezdte a mukodeset. Tudomasul kell venni, hogy rozoga az egesz orszag, a minden. A mindent egyszerre megjavitani, nem lehet.

Lesz meg ilyen, nyugi. S ez teljesen fuggetlen attol, hogy gyagyas-e az Illes, vagy sem.

Kulonben pedig, hola katasztrofavedelem, s a nagy felkeszultseguk?

picur3ka 2010.10.19. 17:24:49

@Dixi.:

Pedig rosszindulatu vagy, akar sajnalod oket, akar nem. Orulj, hogy van egy kormany, amelyik csinal valamit es nem tokol.

Horizont 2010.10.19. 17:28:35

@AnnaKarenina:
Gondolom a kitiltás nem véletlen, mert a sok újságírótól és katasztrófaturistától lépni se lehetne!Az őrzés meg a tolvajoktól (ez Magyarország)! Az, hogy az ott lakók nem nyilatkoznak? Nem is csodálom! Mit mondhatnának még ugyan? Minden kép magáért beszél!

@kukahontas: Hihetetlen! Én nem vagyok Fidesz hívő, de azért erősen túlzás amiről írsz ebben az ügyben. Lehet, hogy nem készültek fel rendesen, valóban, de erre ugyan hogy kellett volna felkészülniük?
"már az első hónapokban belecsúsztak egy csúnya pofonba a politikai alapon kinevezett szakember miatt " ????????? Ez kurva jó:((

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2010.10.19. 17:30:49

@Kicsit Karcos:

Így már Bakonyinak kell elvinnie a balhét egyedül, nem?
És mi lesz Márkussal, akinek a helyére most odateszik Rümmeleint?

Dixi. 2010.10.19. 17:31:09

Igen valóban az vagyok mert egy
demokráciában
megmerem kérdezni hová és mikor és kinek fizetik ki az adó és egyébből származó forintjaimat.

picur3ka 2010.10.19. 17:33:49

@AnnaKarenina:

Igen, az allam nagyobb szerepere van szukseg, most irt rola Csurka es erre utalt Orban is, amikor arrol beszelt, hogy valtozik a vilag. Az uzletemberek iranyitotta vilag bebukott.

En nagyon meglepodtem, hogy ilyen hamar visszaengedtek oket. De a meresek szerint a munka helyein kivul, hatarerteken belul van a por, ott pedig kotelezo a maszk.

Hogy mi folyik? Veszelyes terulet. Van a helyieknek es a mentoknek, dolgozoknak eleg baja. Semmi szukseg a mediara - voltak ujsagirok, akik papucsban erkeztek a bejarasra -, a katasztrofa turistakra, no meg a rablohordakra. A Greenpeace cirkuszarol meg nem is beszelve.

picur3ka 2010.10.19. 17:35:34

@Dixi.:

Veszhelyzetben nem lehet demokraciat jatszani, mert az kurva sokaig tart.

picur3ka 2010.10.19. 17:36:48

@igényes:

Lattuk, hogy nincs. Ilyen hulyeket minek kerdezel?

picur3ka 2010.10.19. 17:39:13

@Marques:

Nagyapad nincs kepben akkor. Ezt az ugyet nem az Illes, hanem az ugyeszseg vizsgalja, meg a NNI, meg az birosag.

Horizont 2010.10.19. 17:45:57

@picur3ka/mesterhazymiklospart:
Na ezt se hittem volna, hogy valamiben egy a véleményünk és együtt háborodunk fel 1-2 kommentelő baromságán:))) Nem rossz ez az előzményeink tudatában:DDD

AnnaKarenina 2010.10.19. 17:47:37

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Az állam nagyobb szerepéről ne beszéljünk, mert ez csak egy ködösítés, de mehettek vissza a szocializmusba is.
Én úgy gondolom, hogy jó lenne látni, hogy folynak a munkálatok, mit mondanak a helyi emberek. Úgy tűnik néhány mondatból, hogy nem annyira elégedettek azzal, ami történik velük most.

AnnaKarenina 2010.10.19. 17:48:22

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Pláne, hogy rengeteg adományból folyik az újjáépítés.

picur3ka 2010.10.19. 17:50:20

@igényes:

'Ki mondta neked, hogy amit írsz az jó.'

A te szaktekintelyedre, mondjuk, nem hagyatkoznek.

' Vannak nyelvtani szabályok.'

Ja, mint peldaul: a kerdomondat vegere kerdojelet teszunk. Elso mondatod egy ilyen eset.

'A felkészültebbek már így írnak Árvíz elleni védekezés. Pötyögtesd be csak a gépedbe, van olyan, hogy Google 751 000 lesz a találatok száma.'

Persze, meg a tuz elleni vedelmi utasitasok. Te torni a magyar kicsit.

A felkeszultebbek nem a google talalatszam alapjan okoskodnak ki nem letezo nyelvi szabalyokat.

Mielott sokat szenvednel, elarulok egy titkot: sokfele szoosszetetel letezik meg a targyason kivul, ha ez eddig nem tunt meg neked fel. Peldaul, a fakanal sem kanalazza a fat es tuzriado sem a tuzet riasztja.

AnnaKarenina 2010.10.19. 17:52:35

@Horizont: Persze, ez már majdnem Szíjjártó-szint. Ne is akarj tudni semmiről, állam bácsi majd mindent tud és elintéz helyetted is.

picur3ka 2010.10.19. 17:53:04

@Horizont:

Mert kellene mindenben egyetertenunk vagy mindenben nem?

picur3ka 2010.10.19. 17:58:08

@AnnaKarenina:

Te most komolyan azt akarod mondani, hogy eddig mindenrol tudtal? Ne rohogtess!

Kulonben ennek semmi koze a vitatott helyzethez.

Meg a szocializmusnak sincs ehhez semmi koze, itt egy szetesoben levo orszag, anarchia van. Errol beszelunk. Kadarral csak az ex-komcsi rablotokesek jonnek.

AnnaKarenina 2010.10.19. 18:09:54

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Speciel erről szeretnék többet tudni. Nem tudom, Horizonttal együtt tizen-, vagy huszonévesek vagytok? Az én tapasztalatom az, hogy egy ország politikai irányítás mellett és ellenére is elég jól tud működni. Hogy vége lenne az üzletemberek által irányított világnak? Mintha nem a gazdaság működtetné a világot és benne a politikusokat.
Ilyet meg ne írjál, hogy OV alatt anarchia van:)

Horizont 2010.10.19. 18:13:48

@AnnaKarenina: Te eszeden vagy? Hogyan lehetne bárki bármivel is elégedett ott? Én sem vagyok elégedett, pedig vagy 220 km-re vagyok tőlük! Mit Szijjártó szintezel itt engem? Ne akard, hogy megírjam a te szintedet!Még véletlenül se várom, hogy állam bácsi helyettem bármit is intézzen, Kapitalizmus van vagy mi fene....Ahol viszont kell ott tegye a dolgát!!!!Az állam!

Éhesló 2010.10.19. 18:31:46

Ez az illés egy csont hülye.
Saját protezsáltjával és annak elcseszett hivatalával foglalkozzon, ne a jegyzőkkel.
Hülye barom!

picur3ka 2010.10.19. 18:46:06

@Horizont:

Nincs. 'Politikai iranyitas nelkul tokeletesen mukodo orszag.' Tobbet mondani nem kell.

Pozitiv: letizenevesezett bennunket, muhaha.

turcsány karcsi elvtárs 2010.10.19. 18:50:57

@AnnaKarenina: pedig nem az állam és nem is az adakozók pénzéből kellene a helyreállítást csinálni, hanem a MAL tulajok vagyonából

Horizont 2010.10.19. 19:31:07

@turcsány karcsi elvtárs: Na nálad a pont!! Így van! Csak nem nálunk!

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Ja ez tetszett, hogy ilyen fiatalosnak tűntünk:DDDDD

Goompah 2010.10.19. 19:38:47

@hunocska:

"Van egy szervezet úgy hívják Katasztrófavédelem. Szerintem már a neve is rossz, miért fizetjük azt a szervezetet, mely a katasztrófát védi. (Ebben a téves nevű szervezetben viszont katasztrófa elhárító, megelöző, katasztrófa hatásait felszámoló tisztességes emberek dolgoznak.)"

Magyar nyelvből a kettest fél disznoért kaptad? Á dehogy, neked egy egészet kellett adnod érte...

Horizont 2010.10.19. 19:50:47

Ezek a magyar nevek, már teljesen belekavarodok:
BAKONYI ZOLTÁN
BAKONDI GYÖRGY
BAKOS GYÖRGY
Mal vezér, miniszteri biztos, katasztrófavédelmi szóvivő!
Most láttam a híradót, még mindig döbbenetes!! A lebontott házak törmelékét a MAL egy tározójába hordják, mert veszélyes hulladéknak számít. És megnőtt a torokfájós esetek száma. A szívem megszakad azokért az emberekért. Senki nem tudja mi lesz még ebből... már az ottani élet szempontjából.

Horizont 2010.10.19. 19:52:00

Nem igaz ez a blogmotor miket produkál az utóbbi időben!

Goompah 2010.10.19. 19:55:19

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Bírom a hunocskához és igényeshez hasonló nyelvészkedőket - vagy inkább nyelveszetlenkedőket. :P

kodó tamás 2010.10.19. 19:58:39

@Horizont: a BAKO közös bennük...

nomen est omen

Horizont 2010.10.19. 20:04:45

@kodó tamás: na ebből a megközelítésből nem gondoltam rájuk. De nem rossz:)

picur3ka 2010.10.19. 20:36:35

@Goompah:

Nyelveszetlenkedok. Jo, nagyon jo.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.19. 20:47:47

@Árkászati Hadimérnökség: Van is erre hivatal, aki még jegyzőkönyvet is írt róla, hogy rendbe' a gát...
Na azt elég volt megkenni.

Csillagszemű Juhász 2010.10.20. 08:39:01

Szerintem egyáltalán nem azt mondta, hogy a jegyző a hibás. És azt se, hogy gumicsizmában szaladgáljon a gáton.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.10.20. 08:42:57

@derelye vágó: A bankok már levizsgáztak emberségből zéróra...
...persze hogy nem mondják fel, hiszen ez közönséges biztosítási csalás :D

Horizont 2010.10.20. 08:52:20

@ColT: A CIB bank ez alól pont kivétel: "A bank eltekint a hitelügyletből fakadó teljes tartozás visszafizetésétől mindazon károsult esetében, akinek a katasztrófa miatt semmisült meg az ingatlanja, vagy a kármentesítés során bontották le a házát, illetve azok esetében, akiknek a biztosító a katasztrófa miatt gazdasági totálkárosnak minősítette a személygépkocsiját."
Minden más hitel esetében 2 éves fizetési moratóriumot biztosít, még a hitelkártyákra is. Le a kalappal, végre egy bank aki normális velük.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2010.10.20. 09:02:36

A jegyzők a hibásak? Nocsak.

Szerintem az üzemetető az 1. számú és messze a legnagyobb felelős.

Mivel Illés úr jegyzőt emlegetett felelősként, megnéztem roli101 2010.10.19. 14:16:09 linkjén a határozatokat. Érdekeseket találtam.

Kezdem azzal, hogy 2009-februárban a zöldhatóság engedélyt adott a 2001-re már rekultivált VIII-as és a lezárt IX-es kazetta gátjainak magasítására, úgy hogy a VIII-as "termőrétegét" eltakarítják (Ügyszám: 17477/2009.). Ezzel nyerve 3,4 millió m3 újabb tározóteret, ami a most átszakadt X-es kazetta 4,2 millió m3 -ével összevetve, nem csekélység!

Folytatom azzal, hogy az eredeti 10897/05. sz. engedély (2005. február, mérete 64 oldal, szövege 27 kbyte.) mit nem tartalmaz?

"NaOH" karaktersorozat nem szerepel benne
"nátrium-hidroxid" karaktersorozat 1 alkalommal szerepel benne (amikor gyárba érkezik)

Tározók teltségi adatai 2003. éviek. Az ekkori adatok alapján 2009 végére tározók megtelnek (X/a-val is számolva, ami 2010 októberig üres volt!).

Zagy sűrűségre 1,58 t/m3 jön ki a számokból a vörösiszapra (összehasonlításul, vízé 1 t/m3). Az engedély 10. oldalán leírt alkotói alapján általam számolt inkább 3,75 t/m3 lehet. Értem én hogy különböző zagy sűrűségek találhatók a tároló alján mint felül, de kissé pongyolának tűnik.

A vörösiszap marónátron (NaOH) tartalma elvileg semlegesítésre kerül a szöveg szerint (8 -8,5 pH-ra), míg a megszilálárdult zagy pH-ja 11,3-11,8? az engedély szerint is. Ugyanakkor tudjuk, 13,5 pH is előfordult a kiömlött anyagban.

Nem állítom hogy hatóság sáros. Értőbb népek meglehet el is magyaráznák, miért látok ellentmondásokat és hiányokat az engedélyekben.

De nekem furcsa.

Horizont 2010.10.20. 09:28:37

Halihó Magyarország jelentkezik: "A Mal Zrt. ajkai telephelyének üzemi kárelhárítási tervét tavaly a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség jóváhagyta. Az intézmény igazgatója Kling István volt, aki jelenleg a vidékfejlesztési minisztérium helyettes államtitkára és a Malt felügyelő, Bakondi-féle titkárság tagja"
Így működnek nálunk errefelé a dolgok! Vagy nem működnek. Vagy egyeseknek jól működnek!

guma 2010.10.20. 09:32:52

@Horizont: Ez egyre szebb lesz........

Horizont 2010.10.20. 09:34:50

@guma:
Hát ha Kínában élnénk egyre több embert kéne kivégezni!
Nem is tudom milyen jel illene ide? Ilyen? :) Vagy ilyen :(

Horizont 2010.10.20. 09:38:42

csók a blogmotornak:)

Marques 2010.10.20. 10:04:18

@picur3ka/mesterhazymiklospart:

Én arról nem tehetek, hogy nem tudsz szöveget értelmezni.:)

Nem arról beszéltem, hogy ki vizsgálja az ügyet, hanem arról, hogy Illés mit nyilatkozik.

picur3ka 2010.10.20. 10:40:17

@Marques:

Aha. Az egy jo szoveg. Ertelmezzel: a gat mint objektum vizsgalata kire tartozik, errol van szo.

Hogy maskulonben ki saros meg az ugyben, azt meg nem Illes fogja eldonteni.

picur3ka 2010.10.20. 10:50:11

@rdos:

Koszi, szerettem volna elolvasni, de nem volt idom. Vegre, feketen-feheren, hogy ki adott engedelyt a magasitasra.

Teljesen vilagos ebbol, hogy aki az engedelyeket kiadta, o maga semmilyen merest nem vegzett.

@Horizont:

Ja, ja, remek. A terv 2000-bol valo es 2009-ben atneztek. Mindennapos, komolyan vett tema volt a katasztrofatamadas.

Marques 2010.10.20. 10:52:49

@picur3ka/mesterhazymiklospart:

Abban azért egyetérthetünk, hogy nem a jegyző kompetenciája a gát, mint objektum vizsgálata.:)

picur3ka 2010.10.20. 10:57:54

@Marques:

En nem tudom. Akar a Zaye, akar a jegyzoe, egyik se fog kimenni, hanem ki kell kuldenie egy szakembert.

Ha viszont a fal magasitasara a zoldhatosag adott engedelyt, akkor arra hajlanek, hogy inkabb az ovek. De lattam mar furcsa, s teljesen logikatlan dolgokat.

Horizont 2010.10.20. 11:01:29

@picur3ka/mesterhazymiklospart:
Jaj picur3ka jóváhagyta 2009-ben? Jóváhagyta! Tudod nem szabad elfogultnak lenni. A tény, tény. Csak a felelősség számít, ki hibázott, nem az melyik oldali az illető!!!

@Marques: Ez igaz, csakhogy le van írva miért felelős a jegyző (is) és sajnos ilyen baromság is szerepel közte.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2010.10.20. 11:17:10

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Bocsánat, magasításra a VIII. és IX tározó került, vagy fog kerülni. Átszakadni meg a X-es szakadt.

Pontosan azért olvastam el a határozatot, mert annyira kevés a konkrét technikai információ az egész esetről. Igaz, a határozatoktól sem lettem lényegesen okosabb. Hacsak nem annyiban, hogy az engedély szerint mintha a lúg semlegesítése lenne a lerakási technológiában, aminek azonban az engedély önmaga mond ellent a két "pontminta 11-nél magasabb pH-jával.

picur3ka 2010.10.20. 11:29:34

@Horizont:

Felreertesz, en arrol beszelek, hogy mennyire kiemelt tema volt ez mindenkinel.

@rdos:

Tudom, de ez vegre egy fogodzo, hogy ki is ad ilyet ki. A X-re valaki mas adott volna? Mar meg sem kell semmin lepodni...

Valaki egyszer bemasolt egy 2008-as falmagasitasi engedely szoveget, de link nem volt vele.

Semlegesitik, 11 pH-ig.

Horizont 2010.10.20. 15:17:59

"Légzési és idegi panaszokkal küzdenek az iszappal érintkezők! " Ez elég brutális.

picur3ka 2010.10.20. 15:40:42

@Horizont:

Ez honnan van? Linket, legyszi.

Horizont 2010.10.20. 16:23:13

Láttam a tévében is a devecseri háziorvos is erről beszélt!
www.klubradio.hu/cikk.php?id=16&cid=117462
"Nyári Ildikó, az ajkai Magyar Imre kórház főigazgatója a Klubrádió veszprémi stúdiójának elmondta, még mindig érkeznek az iszapkatasztrófa sújtotta térségből légúti panaszokkal a kórházba, és egyre gyakoribb a pszichiátriai kezelésre jelentkező páciens.... Túlságosan korainak tarja a kolontáriak visszatelepítését Dr. Medgyasszai Balázs a farkasgyepüi Tüdőgondozó Intézet főigazgatója.....
....amerikai 3M ipari konszern a szálló vörösiszap por kiszűrésére is alkalmas amerikai részecskeszűrő porálarcokat és speciális, az égési sérülésekhez használatos kötszereket szállított Devecserre."

picur3ka 2010.10.20. 17:50:01

@Horizont:

Rajovok az ilyesmire, ne aggodj! Koszi. Franko. Csak nem mondjak, mitol vannak a pszichiatrian, mert a sokkrol se feledkezzunk el, ezen atesni, sokakat megvisel. A hatas gyakran kesleltetett.

Orulok, hogy a kormany hallgat azert mas kutatokra/tudosokra is, mint a leslagoljuk garda es szereztek megfelelo alarcot. Ebben az ugyben en a gyerekekert aggodom, rajuk nagyok lesznek, gondolom, de latni is ilyen kepeket, s ha nem zarnak hermetikusan, annyi.

Horizont 2010.10.20. 18:41:51

@picur3ka/mesterhazymiklospart: Ja gondoltam, hogy rájössz csak illetlennek érzem, hogy nem szólítok meg valakit akinek írok. Tudod régi vágású illemtudás:)
Szerintem még egy csomó mindenre nem is gondoltak, gondolnak ebben az iszonyatban és a pánikban. A por az egyik legalattomosabb pusztító. Azt, hogy idegileg kivannak és majd még most jelentkezik utóhatásként a halálfélelem következménye hát az sem meglepő. Ha valaki azt hiszi, hogy ott nekik csak a házuk meg a tárgyaik lettek oda, hát nagyon téved. Az életük is odalett, ha életben maradtak is. Mi ezt tőlük messze fel sem tudjuk ép ésszel fogni.

Horizont 2010.10.21. 16:20:43

@Krikri:
Tegnap az Este vendége volt Illés. Erről is kérdezte a műsorvezető.
Hát mit mondjak nem adott egyenes választ, finoman fogalmazva!
videotar.mtv.hu/Videok/2010/10/20/21/Ket_hettel_a_vorosiszap_katasztrofa_utan_meg_mindig.aspx

trojka 2010.10.23. 19:42:37

De jo, hogy egy szerencsétlen jegyzöröl 7 bört le lehet huzni...

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2010.10.27. 09:15:34

rdos 2010.10.20. 09:02:36 -i szólásom óta figyelem vörösiszapos híreket.

Valahogy az az érzésem, a lényeg elsikkad. Mi a lényeg?

Hát a lúg.

A vörösiszap, amennyiben semleges pH-jú lenne, megfelelne gyermekeknek homokvár építési céllal. A bauxit tömegének a felét kitevő timföldet oldják ki NaOH-al, vagyis a maradék (0,5 mm-es szemcseméretű), száraz anyag (homok) dúsulása durván csak kétszeres.

Ehhez képest a határozat szerint 300 ezer tonna/év timföld és 700 ezer tonna/év vörösiszap keletkezik az üzemben. Eszerint kb. 400 ezer tonna/év a zagynak a folyadék része.

Hogy ez a folyadék micsoda? A NaOH, azaz a nátrium-hidroxid vizes oldata. Az engedély előtti mérések szerint a zagytérben 11,8 pH-jú, gátszakadás után 13,5 pH-jú. Mivel a zagytér felszine nyitott, eső is esik bele, párolog is, lúgot vissza is vezetnek az üzembe, meg az üzemből is, vélelemezhető a térben és időben változó pH, de persze nem a semleges 7 körül billegve 1-2-t :-(.

A maximmális, kb 49 tömeg%-os NaOH vizes oldatának a sűrűsége 1,52 tonna/m3 (középiskolai négyjegyű függvénytáblázat), a vízé 1 tonna/m3. Vagyis a mai napig szivárgó lúgos folyadék a víznél nagyobb sűrűségű, ezért a patakban, vízfolyásokban a lúg a meder alján, a víz alatt helyezkedik el, a folyásirányban fokozódó keveredés és hígulás mellett. Nagyobb folyóba érve, a sordorvonal legmélyebb részében igyekszik maradni, míg fel nem hígul. Vízmintát pH-ra innen vesszük? Azaz a sodorvonal legmélyebb pontjáról vesszük a vízmintát? Egyáltalán, mennyi a pH a különböző vízfolyásokban a különböző szelvényekben? Biztos vagyok benne, szakemberek mérik, de az adatsorokat pl. a katasztrófavédelem lapján nem látom.

A patakmedren túli, a katasztrófa idején elöntött területeken mindenki a vörösiszapot lapátolja (hol 10 cm mélységben az eredeti talajt is ellapátolva, hol ameddig látszik a vörös elszíneződés) , híradások erről szólnak, meg a szálló porról, porálarcról. Mint elébb láttuk, a lúg sűrűsége nagyobb a vízénél, ezért az vélhetőleg beszivárgott a felszín alá is. Mennyire? Hát az sok mindentől függ, de a következő egyszerűen belátható dolog kérdezhető. Ha a 0,5 mm-es méretű iszapszemcse a zagyból 10 cm-t volt képes a felszín alá beszivárogni, a 0,5 mm-nél sok-sok nagyságrenddel kisebb vízmolekulák (H2O) és a (disszociált), nátrim-hidroxid (NaOH), azaz OH- és Na+ ionok 10 cm-nél mélyebbre képesek szivárogni? Gyanítom igen. Persze mellékesen az erős lúg még ki is old, ezt azt a talajból, mi által a lúg semlegesítődik, ellenben új, a csoda tudja milyen vegyületek keletkeznek.

Lássuk a híradásokat, és a keresett szavakat (pH, vörösiszap, nátronlúg, NaOH, Nátrium-hidroxid):

utolsó 1 hét a hírkeresőn:

pH 167 db, de ebből csak 4 az igazi "pH", a többi "Ph"one, "Ph"iladelphia, photoshop, Phenjan, ...
vörösiszap 779 db
nátronlúg 0 db
NaOH 1 db
Nátrium-hidroxid 1 db

vörösiszap dosszié indexen:

pH 76 db
vörösiszap 1490 db
nátronlúg 0 db
NaOH 0 db
Nátrium-hidroxid 0 db

Jól kivehető hát, hogy ami a környezetvédelmi engedélyben el lett nagyolva, vagyis a pH kérdése, az a mai hírfolyamban is igencsak háttérbe szorul.

Miért?

galambduc (törölt) 2010.12.20. 10:36:13

@kukahontas: A "politikai felelősségvállalás" kifejezés nincs a Magyar Értelmező Kéziszótárban, - ha egyáltalán ismerik ezt a szótárt -, így azt gondolják (kik is?), hogy ezért nem tartoznak felelősséggel. Értik Azok, értik bizony, ha meg nem, akkor 4/3-d is lesz itt? Pillanatnyilag a 2/3-ad is csökken!

süti beállítások módosítása