Skip to content


       Szűrés lista

A BKV buszos szakszervezetei aggódnak

2009 nyarán írta ki a BKV a midibusz tendert. Az Ikarus 405-ös midibusznál a melegebb napokon a meghibásodási arány elérte a 40 százalékot, így a BKV azokat a vonalakat (8 vonal) ahol ilyen buszok jártak, alvállalkozói kézbe adná, akiknek új, modern buszokat kell hozniuk.

Múlt héten megszületett a nyertes, a négy állva marad pályázó közül az Orangeways nyerte meg a tendert.
A BKV-nak már 3 alvállalkozója van, akik buszjáratokat üzemeltetnek, vagyis nem egy új helyzettel állunk szemben. A BKV autóbuszainak 10%-át az alvállalkozók üzemeltetik.


Mi a probléma?
"Egy autóbusz gyárilag úgy van tervezve, hogy 15 éves korában leselejtezik és lecserélik. Ehhez képest a BKV buszainak az átlagéletkora 17 év. Ez gyakorlatilag azért annyit is jelent, hogy 520 db autóbuszunk van, ami  20 év fölötti és vagy 27 éves autóbuszunk is. A legtöbbet futott autóbuszunk az több mint 2 millió km-t tett meg eddigi élete során." - nyilatkozta Héri József, a BKV Zrt. műszaki üzemeltetési igazgatója.

Adjunk hozzá egy évet. Jövő ilyenkor pedig kettőt.

Látható, hogy 696+498 buszt AZONNAL be kellene olvasztani. Nem vicc ... azonnal. Ez 1194 busz, a teljes buszpark 86%-a, és mindet le kellene selejtezni.

Na, így megyünk bele megint a télbe, és emlékszünk, hogy mi történt az év elején. (Hétvégén éjjel már -5 fok várható.)
 
Az 1000 új busz kb. 70 milliárdba kerülne. ha azt nézzük, hogy az Alstom metrókocsik 60 milliárdba kerültek (volna?), akkor nem is tűnik soknak. Persze, senkinek sincs 70 milliárd forintja, pedig ez nem egy új beruházás (mint a 4-es metró) ami nélkül meglennénk, az új buszok egész egyszerűen kellenek, mégpedig azonnal.

A BKV belső eladósodottsága 720 milliárd forint, ez azt jelenti, hogy az optimális műszaki szint eléréshez ekkora összegű beruházás lenne szükséges. (Vagyis Demszky Gábor ennyit pénzt spórolt ki a BKV-ból 20 év alatt.) A külső adósságállomány 78,4 milliárd forint.

Mivel nincs pénz új buszok vásárlására, Tarlós egy egészen használható tervet dolgozott ki: "Lenne egy külön autóbuszos cég, a kötöttpályás üzem pedig a megmaradt BKV keretén belül működne. Így a buszközlekedés egy részét kiszerveznék a BKV keretei közül, mert akkor nem kell rövid idő alatt 1100 buszt megvenni, és a sok százmilliós belső adósságállomány egy részének ledolgozását több évre el lehet húzni."

Buszjáratokat sok cég képes üzemeltetni, buszsofőrök is akadnak az országban. A BKV jelenlegi buszos alvállalkozóinál lehet látni, hogy működne ez nagyobb volumenben.

Az új holding, a BKK szerződést köt a buszos céggel, aki vállalja, hogy új buszokkal, megfelelő karbantartással, tisztán, grafitti és csövesmentesen, pontosan üzemelteti a járatokat, ezt a szolgáltatást a BKK kifizeti.

Ha nem áll ki a busz a garázsból, mert nem tudják megjavítani, a BKK nem fizet.
Ha koszos a busz,  nincs takarítva, a BKK nem fizet.
Ha késnek a buszok, kimaradnak a járatok, a BKK nem fizet.
Ha sztrájkolnak a sofőrök, és emiatt nem járnak a buszok, a BKK nem fizet.

Ugye, milyen furcsa ezt elolvasni, ugyanis eddig is így kellett volna működnie, hiszen jelenleg a Főváros megrendelt egy szolgáltatást a BKV-tól, amit neki teljesíteni kell(ene). Csak az a baj, hogy ha a BKV nem teljesíti, akkor nincs semmilyen következménye.
 
Kik járnának jól, ha megvalósulna ez az új rendszer?
Az utasok, mert nekik teljesen mindegy, hogy az a busz, amivel közlekedik, a BKV tulajdona, vagy az alvállalkozóé. Csak járjon a busz, pontosan és tisztán.
A Főváros is jól járna, hiszen csak azért és úgy fizet, amilyen szolgáltatást kap, és nem kellene egy összegben új buszokat venni, amit benyelne a BKV feneketlen bendője.

És kik nem járnának jól az új rendszerrel?
Nos, a BKV buszos szakszervezetei. A 27 BKV-s szakszervezet az új felállásban nem rendelkezne akkora zsaroló potenciállal, mint jelenleg. Egy magáncéggel szemben nem lehet keménykedni, mint a puhapöcs BKV-val szemben.

Nemes Gábor, a Cinkotai Autóbuszüzem Szakszervezet elnöke a Hírszerzőnek elmondta: "a jelenlegi BKV-s alvállalkozóknál dolgozó kollégáiktól származó információk szerint az alvállalkozók több esetben nem tartják be a munka- és pihenőidőre vonatkozó előírásokat, és a bérekkel is "trükköznek" a külsős cégeknél. Több helyről hallottuk, hogy a dolgozók minimálbérre vannak bejelentve, és 'benzin-megtakarítás' címén kifizetett adómentes juttatásokkal egészítik ki a jövedelmüket. A BKV buszsofőrei kiemelkedően jó munkát végeznek, a saját hibás balesetek száma elenyésző, de ezt a színvonalat csak a jelenlegi foglalkoztatási feltételekkel képesek biztosítani".

Nem is a BKV sofőrjeivel vannak a problémák, hanem a buszokkal, és azzal a nagy romhalmazzal, ami jelenleg a BKV.

"Ha a BKV spórolni akar ezzel a kiszervezéssel, akkor az a szolgáltatási színvonal csökkenésével járhat, hiszen ha a cég most nem tudja egy adott költségszinten ellátni a feladatait, hitelt vesz fel, egy magánvállalkozás viszont értelemszerűen a működési költségeken fog spórolni. 
Nem is spórol a cég ezzel, hiszen az Orangewaysnek sincsenek buszai, azokat ezután fogja megvásárolni, ezt viszont biztosan beárazta a tenderbe, így olyan, mintha a BKV az Orangewaysnek adna pénzt, hogy az vegyen buszokat magának, és szállítson a BKV-na
k.

Vagyis a BKV szakszervezet szerint a 40 zsír új busz a szolgáltatás színvonalának csökkentéséhez fog vezetni. Bezzeg most olyan, de olyan fasza színvonalat kapnak a busszal közlekedő utasok ...

A Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetség, a BKV Liga Munkástanács Szövetség és a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeteinek Szövetsége közös közleményt adott ki:

"Hosszabb távon romlanak a munkavállalók foglalkoztatási feltételei és az utazóközönségnek nyújtandó szolgáltatás minősége, ez pedig a jegyárakban is megmutatkozhat. A közösségi közlekedést nem szabad versenypiaci körülmények között működtetni, hiszen a városi közlekedésnek nem a magánszféra gazdasági érdekeinek szolgálatáról kell szólnia. A BKV átalakítása nem lehet indok arra, hogy a cég munkavállalóit hátrányos helyzetbe hozzák, és a szolgáltatás ellátásában nyújtott minőségi teljesítményüket kútba dobják".

A szakszervezetek ezért "figyelemfelhívó akciókat" terveznek, ha nem sikerül megegyezniük a BKV-val, és Tarlós Istvántól is segítséget szeretnének kérni. Tőle várják végső esetben a BKV midibusz-tenderének eltörlését.

A BKV szűkszavúan reagált:
"Jelenleg a midibuszok üzemeltetése a 2010. első féléves adatok alapján 541 Ft-os önköltségbe kerül a BKV-nak kilométerenként. Az új modellben ez a költség - az új jármű ráosztott lízingdíja ellenére is - 379 Ft-ra csökken kilométerenként. A kiszervezés miatt járművezetői elbocsátást a BKV nem tervez."

Értjük, persze hogy értjük Nemes Gábor aggodalmát. Nemes Gábornak, mint z Orangeways alkalmazottjának és "esetleg" szakszervezeti vezetőjének dolgoznia kellene. Ha sztrájkot szervez, akkor nincs bevétel, így nincs fizetés sem. Szar ügy.

Sokunknak ismerős.

Számok:
A BKV évente 1,3 milliárd utast szállít járművein, ennek 41,7%-a autóbuszon, 25,5%-a villamoson, 22,7%-a metrón, 4,2%-a HÉV-en és 5,9%-a trolibuszon utazott 2008-ban. Az alkalmazottak száma átlagosan 12 567 fő volt. Ebből szellemi: 2251 fő, tömegközlekedési járművezető: 4888 fő, egyéb fizikai: 4700 fő, egyéb foglalkoztatott: 728 fő. 

Címkék: budapest bkv

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr832469824

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kutas József – EMBERESÉS 2010.11.26. 10:25:19

Hull a hó a városra, megfagyott menyasszonyok a fák, és az utak megtelnek lépésben araszoló, különös járművekkel, melyek mindenre hasonlítanak, csak járművekre nem. A levegő hideg, akár a tükör; a megállókban várakozók lélegzetei előbb elhomályosítják,...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

belzebubó 2010.11.24. 13:46:30

Nem lesz cigizgetés a végállomáson meg bunkóskodás az utasokkal, lesz valószinűleg normális munkaszerződés amiben leirják, hogyan viselkedjenek, ha nem tartja be, akkor viszlát.
Megy a hiszti a félelem attól, hogy nem a posványban fognak dagonyázni a jövőben?
Nem lesz majd olyan, hogy direkt lerobbantják a buszt, hogy reggel ne kelljen kiállnia?

De ez a legjobb: "de ezt a színvonalat csak a jelenlegi foglalkoztatási feltételekkel képesek biztosítani". "- Kösz, pont ezt nem kérik az utasok.

Érdekes külföldön igy működik sok helyen, igaz dolgozni is kell meg bunkóskodni sem lehet és nincs buszlerobbantás pár óra pihiért sem.

S.O.A. 2010.11.24. 13:48:19

"és 'benzin-megtakarítás' címén kifizetett adómentes juttatásokkal egészítik ki a jövedelmüket."
Valaki árulja már el, hogy mit jelent a benzinpénz-megtakarítás, és hogy melyik buszon lehet BENZINT megtakarítani??

"A közösségi közlekedést nem szabad versenypiaci körülmények között működtetni, hiszen a városi közlekedésnek nem a magánszféra gazdasági érdekeinek szolgálatáról kell szólnia. "

Agyalágyult: a magánszféra gazdasági érdeke az, hogy neki kifizesse a megrendelő (BKV) a megrendelt szolgáltatást, amit akkor fog megtenni, ha maradéktalanul teljesültek a szerződésben foglalt feltételek... Jaj, de rossz is volna a következmények nélküli üzemeltetés megszűnésének...

Kicsit Karcos 2010.11.24. 13:51:05

"A közösségi közlekedést nem szabad versenypiaci körülmények között működtetni, "

Már miért ne lenne szabad, elvtársak?

"hiszen a városi közlekedésnek nem a magánszféra gazdasági érdekeinek szolgálatáról kell szólnia."

Hát? Hagyóéról?

Minden szakszervezet monnyonle, semmi szükség nincs rájuk, pláne, ha a munkaadó alkalmazásában állnak a vezetőik, tőlük kapják a pénzt, ők rendelik meg a sztrájkot, mint a BKV-nál is.

jozicsenko 2010.11.24. 13:52:55

27 szakszervezet?

még ha lenne 4 (busz, villamos, troli, metró/hév), ok

de 27 mancikát+józsikát tartunk el? heeeeeeeeeeeeeee?????

effftársak, ki a retkes lowfast érdekel 27 megélhetési naplopó síráma?

4et fizetni, a többit tartsák el a tagok - ha adnak rá pénzt...

Tzimisce · http://tzimisce.blog.hu 2010.11.24. 13:56:38

Érdekes, hogy nem rég még panaszkodtatok a MAL zRt. nagy lenyúlásain, de ha a BKV van kiszervezve, az jó dolog...
Igenis ki kéne privatizálni mindent a franca, ahogy ti is mondtátok régebben. Az már más kérdés, hogy a BKV részvényeinek is kicsit nagyobb a névértéke, mint amennyiért eladják őket, ha véletlenül megtörténik a privatizáció.

sangria 2010.11.24. 13:56:45

Azért arra is kíváncsi lennék, hogy mi kerül 1 db sima városi buszon 70 millába..

Kicsit Karcos 2010.11.24. 13:57:51

@jozicsenko:

"4et fizetni"

Minek, miből, ki fizesse, a BKV?

"a többit tartsák el a tagok - ha adnak rá pénzt... "

Hja, valahogy így. Nem értem, mi akadálya van, hogy egy nagyvállalat dolgozói a cégtől teljesen független ügyvédi irodára bízzák a jogaik képviseletét, mi a fasznak kell szakszervezet? Hogy tudjon kivel bridzsezni a vezérigazgató?

S.O.A. 2010.11.24. 13:57:59

Ezek azok a szakszervezetis majmok, akik felügyelőbizottsági tagként ott ették a parizert Hagyó asztalának másik végén, miközben érkeztek a mobiltelefonra méretezett kartonpapír malacperselyek?

Horthyrendszer 2010.11.24. 13:58:51

Még mindig nem értem,miért kell erőltetni a magánszférát az alap szolgáltatásoknál.
Hányszor kell még ugyanazt a hímtagot a szánkba venni,hogy megértsük a tőke alapvető működését. Ez nem járható út,mert ők pénzt akarnak keresni,amit hazavisznek.Ha pedig sok járatot kiszerveznek,akkor nem a "puhapöcs" BKV-val hadakoznak tovább...

Kicsit Karcos 2010.11.24. 14:04:29

@Horthyrendszer: a tömegközlekedés nem alapszolgáltatás, vehet bárki autót, robogót, biciklit, rollert, görkorit, deszkát, mehet gyalog, vitetheti magát a szomszéddal, apuval anyuval, gyerekkel, munkatárssal, regisztrálhat útitárs-közvetítőre, rendelhet pizzát, és teljes értékű szolgáltatást fog kapni. Az alapszolgáltatás az az oktatás, a járványügy, a közigazgatás, az útfenntartás, a szemétszállítás, a közvilágítás, a közparkosítás és ezek, a tömegközlekedés gyakorlatilag egy kényelmi szolgáltatás.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 14:10:05

@belzebubó: Ma is van ilyen munkaszerződés, és Kollektív Szerződés, amit a szakszervezetek kötnek a menedzsmenttel. Utóbbi a legfőbb akadálya annak, hogy fel lehessen lépni a szabálytalankodókkal szemben-minden esetben.
A munkaszerződés, munkaviszony szabályai elve nehezítik a bizonyítást, így célszerű másképp foglalkoztatni, vagy határozott időre, ellenőrizni, stb.

S.O.A. 2010.11.24. 14:10:51

@Horthyrendszer: azért kell erőltetni, mert a BKV-s szakszervezetisek, meg a fejesek AKKOR IS PÉNZT KERESNEK ÉS HAZAVISZIK, ha tök szarul, igénytelenül, átláthatatlanul, pazarlóan dolgoztak... az eddigi megrendelő, a Főváros szart a számonkérésre, mindenki úgy csinálta, ahogy akarja... kéz kezet mos alapon a város nem cirkuszolt egy állami céggel, ha gond volt, és ezért tart ott a közlekedés, ahol...

Tapmancs 2010.11.24. 14:16:09

@Rettegő: Látom a lényeg jött le a cikkből. Gázolaj b'meg, gázolaj. :)

@Kicsit Karcos: Tévedés, a tömegközlekedés ugyanolyan alapszolgáltatás mint az oktatás. És az állam feladata hogy gondoskodjon róla.

Homeoffice 2010.11.24. 14:17:27

@Rettegő:

Lucius!
Teljes mértékben egyetértek.

2010.11.24. 14:17:38

Egy kérdés: miért nem tud a rohadt BKV új buszt lízingelni, mint ahogy a panelrolik a suzukit? A kiszervezés sem lesz olcsóbb, az alvállalkozónak ugyanúgy kell a profit, mint a banknak! Attól tartok, itten megint csak arról van szó, hogy kiszervezik a buszozást, kirugják az embereket, aztán szépen mutyiba eladják az összes buszgarázst, szerszámot a haveroknak a piaci ár töredékéért. Aztán utána az alvállalkozók elkezdenek szépen steigerolni. Mint a közmű cégek. Lesz itt még 20e Ft-os havibérlet meg 900 Forintos vonaljegy... :-(

majomkutya 2010.11.24. 14:17:47

Én érdekesnek találom, hogy egy ÁLLAMI tömegközlekedési cég (aminek ugye egyetlen reális álma a nullszaldós működés lehet) közel másfélszeres áron tud csak működtetni egy buszt, mint egy profitorientált magáncég. Szerintem a dolog kulcsa az irracionális működési struktúrában van:
KÖZEL FELE ANNYI SZELLEMI FOGLALKOZTATOTT, MINT BUSZVEZETŐ? Egy tömegközlekedési cégnél? Ejha! Mire kell több, mint 200 szellemi foglalkoztatott? Menetrendet írni? Könyvelni? Marketingelni? Ugyanmár!
KÖZEL UGYANANNYI FIZIKAI MELÓS, MINT BUSZVEZETŐ? Egy tömegközlekedési cégnél? Én azt hallottam, hogy NY-EU-ban FELE (!) a kisegítő személyzet száma a sofőröknek!
MEG KELLENE NÉZNI EGY MAGÁN KÖZLEKEDÉSI CÉGNÉL, HOGY VAN-E FELEL ANNYI SZELLEMI FOGLALKOZTATOTT ÉS UGYANANNYI EGYÉB MELÓS, MINT JÁRMŰVEZETŐ! EZZEL LEHETNE KEZDENI. AZTÁN:
Először is autómatizálni lehetne egy csomó mindent (pl beléptetőkapuk a metrónál). És egy csomó léhűtőt ki kellene vágni, a szellemi foglalatoskodókat visszanyesni valahová MAX 500 és 1000 közé, a fizikai melósokat pedig a járművezetők felére.
Másodszor ésszerű időalapú jegyrendszert, a még így is bliccelőket meg kíméletlenül megbüntetni.
Harmadszor pedig mindennemű tanácsadói, marketing, mosoly, stb projektet leállítani.
Negyedszer pedig az utasokkal találkozó alkalmazottaknak kulturált, európai egyenruhát biztosítani, az utasoknak meg tiszta járműveket (még ha régi is). ÉS akkor akár lenne normális BKV-nk is.
Most azzal, h kiszervezik a buszoztatás egy részét, pillanatnyilag, pénzügyileg biztos jó döntést hoznak. De azért azt sem kellene elfelejteni, hogy a buszágazat az egyetlen (!) a BKV portfoliójából, ami elméletileg képes arra, hogy nyereséget termeljen. A metró, a villamos és a HÉV még elméletileg sem lehet soha nyereséges. Ezen azért el kellene gondolkodni.

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2010.11.24. 14:20:36

Üzemanyag-megtakarítási prémium van a BKV-nál is. Azért megy a buszvezérek nagy többsége tetű lassan ott is, ahol pedig a busz és a KRESZ is lehetővé tenné...

Az alvállalkozók bevonása a buszközlekedésbe járható út, nagyon sok "bezzegországban" működik is. Ez pedig nem egyenlő a poszt-szovjet szabadversennyel, ahol a "marsrutkák" is járnak a normál tömegközlekedés mellett. Csak ehhez normális szervezés és díjszabási rendszer kell, ami nálunk szintén hiányzik.

Homeoffice 2010.11.24. 14:21:21

@majomkutya:

Ötödször. Bekamerázni az összes buszt és egyéb járművet.
HAtodszor: a rongálókat lógósokat szigorúan megbüntetni.
Hetedszer: azokat az embereket akik nemtudnak kulturáltan képviseltetni magukat a járműveken büntetni!

2010.11.24. 14:22:19

@majomkutya: Az irodistákról nem tudok nyilatkozni, de egy ilyen korú és ilyen darabszámú járműparkhoz nyilván irdatlan sok szerelő kell. Ha csak az olajcseréket, gumicseréket, fékbetétcseréket számítod, már az sem kevés meló 1377 buszra, de attól tartok, hogy ennél többet kell velük foglalkozni... :-(

Kicsit Karcos 2010.11.24. 14:24:10

@Tapmancs: lózungot állítasz szembe a - helyes vagy helytelen - érveimmel. Megjegyzem, most sem az állam gondoskodik Bp. tömegközlekedéséről, hanem a főváros. Az ország településeinek túlnyomó többségében nincs is helyi tömegközlekedés.

majomkutya 2010.11.24. 14:28:55

@belzebubó: Én tökéletesen megértem azokat, akik azt mondják, hogy ki kell szervezni, mert akkor végre jobb lesz.
Igen, ami most van, az szar. De nem csak azért szar és posvány, mert állami, hanem elsősorban azért mert tehetségtelen, nemtörődöm embereket tettek meg BKV vezetőnek. Aki pont leszarja, mert neki szolgálati kocsija van és különben is fontosabb neki a saját pecsenyéjének a sütögetése.
Szerintem már rég nem itt tartanánk, ha 10 éve odatettek volna a vezérigazgatói székbe egy 30 év alatti közlekedésmérnököt, egy olyat, aki járt már turistaként 3 nyugati nagyvárosban.
Az ellenőrzési osztály élére egy-egy technokrata szellemiségű jogászt és könyvvizsgálót.
A kasszafelelős poziciójába valami igazi skótot.
HR menedzsernek meg egy etika tanárt.
De hozzáértők nem kerülhettek döntéshozó helyzetbe, csak haverok, meg oligarchák, akiknek egyszerre is lehet 30 tisztségük, mert igazi szakemberek.

Tapmancs 2010.11.24. 14:32:36

@Kicsit Karcos: Lózungot? Szerinted mivel közlekedjen az aki nem engedheti meg magának hogy autót vegyen? Mert nem mindenkinek telik ám rá! Mivel járnának tömegek dolgozni és iskolába? Vagy orvoshoz például. A dugókról nem is beszélek.
Ahol nincs helyi tömegközlekedés ott nem is kell, mert olyan kicsi az adott település hogy gyalog vagy biciklivel nem gond rövid idő alatt eljutni egyik pontjából a másikba. Ez a tapasztalat.

Homeoffice 2010.11.24. 14:34:56

@majomkutya:

Az ellenőrök vezetését meg egy zöldsapkásra vagy egy idegenlégiósra bizzuk?:DDDDDDDDD

Geza 2010.11.24. 14:35:04

Ha az OrangeWays tudná úgy csinálni, hogy az az OW-nek nyereséges lenne, akkor a BKV is tudná úgy csinálni, hogy az a BKV-nak nyereséges lenne. Ehhez semmi egyebet nem kell csinálni, csak azt és úgy, ahogy azt és ahogy az OW csinálná. Ennyi.

És ez lehetséges, mert az OW ügyintézését is anya szülte, a 2+2 nekik is 4, ergo amit Kis Pista ügyintéző OW-s sapkában meg tud tenni, azt meg tudná tenni BKV-s sapkában is.

Mit nyernénk ezzel? Ami pénzt így az OW tulajdonosi köre haszon címszó alatt zsebre tesz (mert nem szívjóságból csinálják, hanem haszonért), azt most a főváros kasszájába (mint BKV-tulajdonos) lehetne betenni, így a miénk maradna.

Nem privatizálni kell, hanem jól csinálni, ennyi az egész. Hja kérem, hogy egy magáncégben a tolvaj/sikkasztó/nemtörődöm/pazarló embert úgy megbasszák, hogy egy évig füstöt fingik utána, míg a BKV-nél ezt tűrik, mert 'ami az államé az senkié'?

Na, ezen kéne változtatni _legelőször_ !

Prof. Dr. Simon Templar 2010.11.24. 14:36:34

@Tapmancs: 1. Tévedés, a tömegközlekedés nem "jár". Ha nem fizeted meg, menjél gyalog, autóval, biciklivel, stb. Ez a legnagyobb baj, mert a nyuggerektől kezdve a hajléktalanokon át az utolsó retkes cigányig azt hiszi, hogy jegy, bérlet stb. nélkül is nyugodtan lehet utazgatni a tömegközlekedésen. Ez egy ugyanolyan SZOLGÁLTATÁS, mint a gáz, villany stb. Azt is, ha nem fizeted meg kikapcsolják, oszt jónapot. És ez igy van jól.
2. Az oktatást és az egészségügyet csak azért nem lehet privatizálni, mert az állam jól felfogott érdeke kell(ene), hogy legyen, hogy a határai közt ne vademberek éljenek és ne pusztitsák ki járványok a lakosságot. Ugyanis akkor az állam is megszűnik.

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2010.11.24. 14:37:49

@Tapmancs: a tömegközlekedés nem alapszolgáltatás.
az alapszolgáltatás az ami állampolgári jogon járó szolgáltatás.
oktatás 16 éves korig, közvetlen életmentő egészségügyi szolgáltatások, a szavazáshoz a lehetőség biztosításda 18 éves kor felett, ezek alapszolgáltatások, melyek az állam feladata. a tömegközlekedés nem alapszolgáltatás.

majomkutya 2010.11.24. 14:38:58

@Gunther: Nem, az az egésszel a baj, hogy a BKV-nak és az ellenőri munkának és fizetésnek nincs respektje. Ennél fogva olyan emberek mennek ellenőrnek, akik alkalmatlanok arra, hogy emberekkel foglalkozzanak. Az automatizált beléptető a metrónál alapból szükségtelenné tenne egy rakás ellenőrt. A buszokra, villamosokra meg jobban fizetett, értelmesebb és ezért szélesebb jogkörrel dolgoztatható, átlag emberekkel, fizető utasokkal udvarias ellenőröket kell fölvenni. Úgy, mint külföldön van.

Homeoffice 2010.11.24. 14:40:57

@majomkutya:

Te figyelj....
Nem NYugatról beszélsz hanem itthonról.
Az automata kapukat szét fogják verni az első nap
Hiába véded meg. Ha a rendőr odaáll, akkor jön a csőcselék és a hiszti.

@Zöld Ember (aka Quain):

+ azok a k.... sok pénzt keresők akik "elvből" lógnak a buszon.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 14:41:04

@Tzimisce:

Khmm ... azért a MAL Zrt. áron aluli átjátszása a haveroknak nem ugyanaz a BKV buszos üzletágának alvállalkozói kézbe adásával.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 14:43:04

@dr. Oláh Péter Balázs:

Köszi!

Hosszú idő után az első értelmes, előrelátó lépés tömegközlekedés ügyben, és akkor vannak, akik ezt megtorpedóznák. Elképesztő. Gondolom megy a lobbizás ezerrel ...

Tapmancs 2010.11.24. 14:43:34

@Zöld Ember (aka Quain): @Conv: Oké, oké, úgy látom félreértettük egymást. Ebben az értelemben valóban nem alapszolgáltatás, azaz nem jár ingyenesen és alanyi jogon. Amit közölni akartam az az volt hogy az államnak KÖTELESSÉGE a tömegközlekedés biztosítása. Nem ingyenesen persze.

Homeoffice 2010.11.24. 14:44:21

@zero:

Egykis téma-ajánlat:

index.hu/gazdasag/magyar/2010/11/24/negyszeresere_emelne_jarai_fizeteset_a_kormany/
"az alkotmány lefekteti, hogy mindenkinek joga van olyan jövedelemhez, amely megfelel a végzett munkájának mennyiségének és minőségének. Ez szükségessé teszi a felügyelő bizottság elnöke és tagjai tiszteletdíjának módosítását"

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 14:44:32

@csernaja obca:

Szerintem ez azért jobb, mert így a BKV-nak nem kell tankolni, javítani, takarítani a buszokat, ez mind az alvállalkozó feladata lesz.

majomkutya 2010.11.24. 14:44:53

@Zöld Ember (aka Quain): Ez így van, viszont minden normális állam pénzt tesz a tömegközlekedésbe. Ugyanis ha nem lenne tömegközlekedés, vagy a nagyon veszteséges vonalakat leállítanák, vagy a tömegközlekedés sokkal drágább lenne, vagy még szarabb lenne, azt a gazdaság igencsak megsínylené. És természetesen környezetvédelmi okai is vannak, hogy az állam mindenütt pénzt tesz a tömegközlekedésbe. Gondolj bele mi lenne, ha a hármas metrón utazó sokaság (napi 800-900 EZER utazás) kitalálná, hogy egyszer csak autóba ül. Érdekes helyzet lenne.
Egyébként ha nem fizetsz TB-t és nem vagy segélyes, diák, vagy nyugdíjas, akkor egészségügyi ellátás sem "jár", csak életmentő kezelés. De ez már OFF.

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2010.11.24. 14:45:42

@Tapmancs: biztosítja: MÁV
de ezt sem azért mert az állampolgárok felé kötelessége az utazás biztosítása, hanem mert állami tulajdonú vállalat.
nincs semmi ilyen törvényi, jogszabályi kötelezettsége.

Prof. Dr. Simon Templar 2010.11.24. 14:45:53

Ja, és még egy...Láthatóan alkoholistát, láncdohányost, drogost nem venni fel sehová. És ez nem csak a BKV-ra vonatkozik. Az ilyen dögöljön éhen, szomjan stb. Ugyanis még mielőtt valamelyikőtök megjegyezné, az ilyen nem beteg, hanem egy gyenge jellemű szar.

Ezt csak a metróban látható "ellenőrök" kapcsán jegyeztem meg...

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2010.11.24. 14:46:13

@majomkutya: tesz bele az állam. az önkormányzatok által működtetett tömegközlekedést részben támogatja.

majomkutya 2010.11.24. 14:46:14

@Gunther: Mondjuk ha a hazai állapotokat változtathatatlannak fogjuk föl, akkor igazad van. De szerintem nem változtathatatlanok.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 14:47:21

@Geza:

"Hja kérem, hogy egy magáncégben a tolvaj/sikkasztó/nemtörődöm/pazarló embert úgy megbasszák, hogy egy évig füstöt fingik utána, míg a BKV-nél ezt tűrik, mert 'ami az államé az senkié'?"

Ezen soha nem fogunk tudni változtatni, nézd meg az összes nagy állami céget (pl. MÁV).

Homeoffice 2010.11.24. 14:48:32

@majomkutya:

New York ban rendet tettek.
Ha ugyanazokat a megoldásokat fogják alkalmazni itt , 4 Ombudsman + 65471000554 jogvédő szervezet áll majd oda.
Mondom úgy , hogy Én ezeket maximálisan támogatom:)

majomkutya 2010.11.24. 14:48:52

@Conv: Tudom. Azon ment a vita, hogy közszolgáltatás, v sem és egyesek azzal érveltek, hogy ez egy sima szolgáltatás, amiért TE fizetsz és utazhatsz. Csak azt akartam leírni, hogy nemcsak te fizetsz, hanem az állam is fizet érte, mert az államnak is megéri fizetni, amennyiben ettől jobb lesz a tömegközlekedés.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 14:49:59

@zero: Igen. Ugyebár erős érdekeket sért, új szervezet, kisebb tagság, új szakszervezet alakulhat, új szolgáltató, új minőséggel. És ha ez működik abban a pillanatban lesz összehasonlítási alap. Persze az alvállalkozókkal is van gond, ezért kell. pl. GPS-s nyomkövetés a teljesítmények, menetek ellenőrzésére.
Okos szakszervezeti vezető a jövőre néz: OW szakszervezetet csinál (persze tt nem lehet 27...), mint végül a Tescoba is betörtek.

majomkutya 2010.11.24. 14:50:10

@Gunther: Hát igen, erről van szó. Bevezették, hogy még a csokitolvaj is kőkemény büntetést kapott. És az egészet következetesen végigvitték. Erre gondolok én is. De erre nem csak a BKV-nál lenne szükség, hanem szinte mindenhol az országban. Én egy percig sem mondtam, hogy könnyű lenne.

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2010.11.24. 14:51:03

Szakszervezetekre szükség lenne Magyarországon, ahol a munkaadók sokszor nyíltan köpik pofán a munka törvénykönyvét. De egy magáncéggel biztos nehezebben lehetne alkudozni, mert nem az állam pénzét herdálják. És talán nem lesz olyan se, hogy a 15 percenként járó busz a kiírthoz képest 3 perccel korábban (!) hagyja el a megállót, hogy a másik buszt, amiről átszállnának az idióták, nem várja be, pedig látja, illetve, hogy 1-2 busz kimarad :)

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 14:52:42

@zero: Nyilván és ott az eredményfelelősség: legyen tiszta. A számonkérhetőség más kérdés, Helsinkiben külső ellenőrzés van: az utasok.

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2010.11.24. 14:53:09

@zero: Nem létezik, hogy egy állami céget vagy intézményt csak úgy lehet működtetni, hogy azt szétlopják, a rokonaikat ültetik be kamuállásokba, és nem végzik a munkájukat, illetve vagy 3szoros pénzért.

Külföldön hogy csinálják?

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 14:53:47

@zero: VEKE javaslata volt, hogy ez legyen és nem a régi buszokat újítsák fel.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 14:59:12

@dr. Oláh Péter Balázs:

Amúgy nagyon érdekes a téma, hiszen szakszervezetet bárhol lehet alakítani, bárki beléphet, de valahogy mégsem hallunk arról, hogy napokig sztrájkolnának a magánszférában ...
Nem ugyanolyan jogai vannak minden dolgozónak?

Mondjuk, ha végre sikerülne jogszabályba foglalni a kötelező és elégséges szolgáltatást, akkor a BKV / MÁV szakszervezetek kezéből kiüthetnénk a legerősebb fegyvert, az teljes munkabeszüntetést, főleg bejelentés nélkül .Lásd: "gördülő sztrájk".

dézi 2010.11.24. 15:00:33

Nemes Gábor szerzett már egy Vitázy-vudubabát amit éjjelente gyertyafénynél szúrkál?

Seduxen (már NEM dr.) 2010.11.24. 15:02:20

@Rettegő: "és hogy melyik buszon lehet BENZINT megtakarítani??" - erre a válasz egyszerű: MINDEGYIKEN :)))))))

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 15:03:42

@Parmezanidész:

Az a baj, hogy Magyarországon a szakszervezetek a libikóka két végén ülnek, az igazságos egyensúly meg valahol középen van.

Az állami cégek szakszervezeti a helyi kiskirályok, iszonyú zsarolási potenciállal, bármikor képesek megbénítani a saját cégüket, és ezzel az országot. Jellemzően monopólhelyzetben vannak, pl. MÁV. (Képzeld el, hogy nyitott a piac, van 3 vasúttársaság. ha sztrájkol az egyik, akkor utazol a másikkal)

A magánszférában a szakszervezetek gyengék, meg vannak félemlítve. A dolgozók félnek bármit is tenni, mert mindenki félti a munkahelyét. Képzeld el, hogy mondjuk az összes Tesco összes pénztárosa sztrájkolna. Mi lenne? Semmi. A Tesco megoldaná, hogy a kiszolgálás megmaradjon, diákokkal, bárkivel, nem érdekelné semmi.

Valandil 2010.11.24. 15:06:08

@Kicsit Karcos: Nem a főváros gondoskodik jelenleg Bp közlekedéséről, hanem az állam. A 3 pillérből (jegyek+állam+főváros) a fővárosi 0. És már évek óta annyi.

Seduxen (már NEM dr.) 2010.11.24. 15:09:33

@Zöld Ember (aka Quain): "Ez egy ugyanolyan SZOLGÁLTATÁS, mint a gáz, villany stb. Azt is, ha nem fizeted meg kikapcsolják, oszt jónapot." - kivéve ha VÉDETT FOGYASZTÓ vagy :)))

kej 2010.11.24. 15:09:48

@Kicsit Karcos: nem olvastam végig az összes kommentet. a tömegközlekedés: alapszolgáltatás. a bkv-t elméleileg egyharmad részben a főváros, egyharmad részben az "állam", egyharmad részben a bevételekből tartják el. ez utóbbi jelentősen meghaladja az egyharmadot, míg az előbbi elmarad tőle. (most nincs időm utána nzni, de a főváros beletolta az üzemeltetésbe a maga részét. ha nincs így, akkor megjárom a magam anosszáját)

vki itt írta, hogy alapszolgáltatást nem kellene privatizálni. emlékezzetek csak: a tarlós mekkora arccal fikázta a közüzem szoláltatók részbeni értékesítését, mekkorát élvezett itt a zöm, amikor páva vadnyugaton jellemző módszerekkel rárúgta az ajtót a pécsi vízműre. ne legyen igazam, de - koromnál fogva,a ttól tartok, hogy most az új éhesek jóllakatása kezdődik meg...

molaris 2010.11.24. 15:12:25

@zero:

"" zero · vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 14:41:04
@Tzimisce:

Khmm ... azért a MAL Zrt. áron aluli átjátszása a haveroknak nem ugyanaz a BKV buszos üzletágának alvállalkozói kézbe adásával."

Én azt hiszem, hogy kissé naiv vagy. Ez a nagyobb játszma!

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 15:12:52

@dr. Oláh Péter Balázs:

Szuper ...sajnos vagy 50 pontot még hozzá lehetne írni, hogyan lehetne helyretenni a budapesti tömegközlekedést. Szurkolunk a BKK-nak és Tarlósnak, hogy ezt végigvigye.

Apropó: 12 ezer BKV dolgozó? Nem sok az egy kicsit? :)

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.11.24. 15:14:13

@kej: Itt sem privatizációról van szó. Hanem egyes vonalak alvállakozói üzemeltetésbe adásról. Persze ha sok-sok vanalt kiadanak akkor végülis BKV-ra mint olyanra előbb utóbb nem lesz szükség. De legalább előbb utóbb eltűnik egy működésképtelen szocialista dinoszaurusz.

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2010.11.24. 15:14:14

@zero: Szakszervezetre nyilvánvalóan szükség van, csak állami szinten ez megint a korrupció melegágya.

A Tesco pedig nem támogatja a szakszervezeteket, egyikkel se hajlandó szerződést kötni, az emberek meg, ahogy mondod, félnek. Pedig ott aztán van zsarolási potenciál, mert komoly pénzek csorognak át a kasszákon.

Szerintem törvényben kéne kötelezni a cégeket, hogy állapodjanak meg valamelyik szakszervezettel, ha már az emberek olyan birkák, hogy semmit nem hajlandók tenni magukért.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 15:14:24

@molaris:

naiv vagy sem, szerinted érdekelne bárkit is, hogy milyen cég buszán utazol korrekt tarifával és azon mennyi a profit, ha nem lenne vele semmi gond? Kb. leszarnám.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 15:15:28

A buszos szakszervezetek 2006-ban meglátogatták a prágai közlekedési vállalatot:
www.cinasz.hu/kapcsolatpraga.php

"Amiben megegyezik prágai és a budapesti közlekedés, hogy Prágában is 12.500 körüli az alkalmazottak száma. 1250 autóbuszt üzemeltetnek, de sajnos náluk már jelen van 17 alvállalkozó cég is. Köztük a sokak által már ismert CONNEX cégcsoport (a köznapi járműkiadás közel 10%-val), mely Európa több országában is jelentős mértékben képviselteti magát (ez nekünk nem jó hír). Ezzel kapcsolatosan sok információra és tapasztalatra van szükségünk. Nagyon fontosak a prágai tapasztalatok, mert az itt szerzett információkat hatékonyan tudjuk felhasználni a munkavállalóink érdekében.

A buszok átlag életkora Prágában 6 év! Ezzel mi még erősen le vagyunk maradva, de azt nem szabad elfelejtenünk, hogy a mi cégünk finanszírozása jóval rosszabb mint az övéké. Betekintést nyerhettünk a buszok karbantartási, átvizsgálási technológiájába és sok egyéb érdekességek birtokába jutottunk. Meglepően rendezett, tiszta és füstmentes csarnok áll rendelkezésre a karbantartók számára, mely lényegesen jobb munkakörülményeket biztosít. Külön csarnokban végzik a járművek belső takarítását, ahol megfelelő eszközöket is rendelkezésre bocsátanak. /pl.: központilag kiépített porszívórendszer/
Prágában nem nagyon foglalkoznak a buszok utcai javításával, viszonylag kis hibákkal is a garázsba küldik a kocsikat. Megfelelő darabszámban tartalék buszok állnak rendelkezésre a meghibásodott járművek azonnali pótlására, és hasonlóan a hazai gyakorlathoz, a villamosok, metrók üzemzavarainak kiváltására is."

kej 2010.11.24. 15:15:59

@Conv: a modern államban az alapszolgáltatások köz tartozik.

www.polgariszemle.hu/app/interface.php?view=v_article&ID=223

maga a cikk pedig épen a közszolgáltatások magánkézbe adásának problematikáját elemzi, úgyis, mint a magánprofit s a közérdek ütközése

kej 2010.11.24. 15:17:14

@Noname Cowboy: okés. neked is ajánlom figyelmedbe a linket: magánprofit kontra közérdek

belzebubó 2010.11.24. 15:20:16

@csernaja obca: Az a különbség, hogy külföldön olyan cégek az alvállakozók akinek nem csak a közösségi szegmensben dolgoznak. Vannak turistabuszaik, konferenciabuszaik,mozgássérült buszaik, bérelhető buszaik, stb. mindenféle buszaik. Ezek mellett még városokban is ők az alvállakozók a közösségi közlekedésben. Emiatt, olyan mennyiségű busszal rendelkeznek, hogy az áraik is alacsonyabbak lehetnek.
Hiszen ha egy ilyen vállakozó vásárol tegyük fel a Mercdesnél buszokat akkor természetesen nem annyiért kapja az alkatrészt vagy a járművet mint egy olyan cég akinek sokkal kevesebb busza van ill. csak közösségi közlekedésben nyomulna kevesebb járművel.
Ráadásul érdeke a forgalmazó cégnek is, hogy megtartsa az ügyfelet és a nagy számok miatt sokkal alacsonyabb réssel dolgozik, azonnal szállit alkatrészt, gyakorlatilag neki diktál a megrendelő. Ez gondolom igy van az üzemanyagvásárlásoknál is, stb.
Konkrét cég Dél-Svédországban több városban ők a közösségi közlekedésben alvállakozók de emellett még számtalan területen tevékenyek. Turizmus,konferenciák,stb. itt megnézheted még mennyi mindennel foglalkoznak emiatt a járműveik száma is óriási és a beszállitóik árai is ezzel arányosan csökkennek.

Kérdésedre válaszolva, igy lehetséges, hogy jobban megéri nekik és ezért éri meg külföldön is ilyen alvállakozói felállásban.
www.bergkvarabuss.se/en/om_oss.php

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.11.24. 15:23:48

@kej: Ok, hogy a személyszállítás közérdek. De ennek az érdeknek jelen pillanatban azok a cégek amelyenek a felada lenne nem képesek ellátni. Illetve ezek a cégek jelen pillanatban az állami pénzek legnagyobb mértékű lopásásra szakosodtak.
S ez nem is fog változni ez a legnagyobb baj.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2010.11.24. 15:25:49

Meg kell nézni, hogy egy adott buszjáratot mennyiért üzemeltet a BKV. Ha egy cég 10-20%alolcsóbban hasonló feltételekkel (+új busz, tisztaság, rend) el tudja vállalni hosszú távon ,akkor mehet a dolog, ha nem, akkor meg nem. Ennyire egyszerű. No persze arra is ügyelve, hogy ha valaki elvisz egy forgalmas vonalat, akkor vigyen valami külvárosit is.

kej 2010.11.24. 15:31:02

@Noname Cowboy: ebben egyet értek veled. (mondjuk bujkál bennem a kisördög, hogy a "kiszervezés" sem szól másról, mint bizonyos emberek zsebének megtöméséről. ugyanis honnan ismerős nekem az orangeways? ja meg van. először kigolyózták őket, még a kóka-időszakban. aztán, feltűntek a fradinál. kit is toltak a fradi élére? ki is tartja szíve csücskének, hogy amgayar fardit magyar kézbe? most meg hirtelen kap egy kis "állami" megbízást?)

mondjuk pont a tarlós helyében, aki hetente hétszer szólalt fel a közszolgáltatók privatizálása ellen (tudom, ez csak outsourcing, de mégis), lehet, hogy más módszerekkel oldottam volna meg. gondolom vezényléssel egy átmeneti időszakot meg lehetett volna oldani, miközben egy audit cég átvilágítja a hóbelevancot. utána lehetett volna bármit is kezdeni vele. (és nem a békávét védem, belvárosban lakom, jóformán mindenhova gyalog megyek)

MNOP 2010.11.24. 15:33:38

már vártam ezt a vastagbőrön! (azért volt 1-2 nap késés)
nagyon meg lepődnék, ha visszavonódna vagy megsemmisítődne a tender...

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.11.24. 15:35:01

@kej: Hát igen. Nem privatizáció ez hanem a BKV porbadöntése. Egyre több vonal kerül alvállalkozóhoz. majd mivel a BKV-nak egyre kevesebb dolga lesz leépítik. a BKV helyt a BKK veszi át. Koordinál és a piacról szerez be szolgáltatást. Jelen esteben szeméyszállítást. Elvileg ez lehet hatékony is és gazdaságos is.

Seduxen (már NEM dr.) 2010.11.24. 15:41:50

offocska lesz, bocsánat:

www.inforadio.hu/hir/belfold/hir-395429

Elveszíti jogosultságát az állami nyugdíjra az, aki úgy dönt, hogy magánnyugdíjpénztári tag marad. Ezt a kormányülés után mondta a nemzetgazdasági miniszter. Matolcsy György hozzátette: ebben az esetben az érintett 2012. január 1-jén visszakapja a 14 hónapnyi, jelenleg visszatartott tagdíjbefizetését, de a magánpénztárban gyűjtött pénzét az állam a továbbiakban nem garantálja. Emellett szabadon rendelkezhet munkavállalói nyugdíjjárulékáról, az a 24 százalék viszont, amit a munkaadója fizet utána, nem kerül a számlájára.

A miniszter közölte: a nyugdíjpénztári tagoknak január végéig kell dönteniük az ügyben; aki a visszalépés mellett határoz, annak nincs tennivalója, átkerül az állami nyugdíjrendszerbe, az összes eddigi magánnyugdíjpénztári befizetése visszaáramlik az államhoz, és magával viszi egyéni számláját is, ami örökölhető marad. A visszalépéskor az állam az esetleges magánnyugdíjpénztári veszteségeket kompenzálja, aki pedig nyereséggel lép át, az akár készpénzben fel is veheti a profitot. Az új jogszabály parlamenti vitáját a tervek szerint december 15-éig lezárják.

kej 2010.11.24. 15:42:36

@Noname Cowboy: igen. lehetne. ott, ahol négyszáz éve nyírják a füvet. láttál te az elmúlt húsz évben olyat, hogy állam/önkormányzat piacról szerez be vmi szolgáltatást és az nem a megszokot ár 2-5-10-20-szorosa volt? és olyat láttál-e, hogy nem a haver-sógor-koma-unokatestvér cégét bízták meg? ez itt a rákfenéje a dolgoknak. miközben fennen hangoztattuk, hogy az állam rossz gazda, eladtunk egy csomó közszolgáltató céget szintén állami, bár nyugati cégeknek. azt hiszem az a baj, hogy mindenki (és tényleg mindenki) saját hitbizományának érzi azt, aminek a kezelésével csupán megbízták. s ha már a bkv bedöntése: a csepeli vonalakat (151,148,152 és még néhány) már most is a széles valamely sokadkezi cége üzemelteti. valószínűleg nem a 152-es a biznisz, hiszen annak az útvonala gyalog is negyven perc. ha viszont kicsemegézik a jól fizető vonalakat, akkor a többivel mi lesz? még nagyobb veszteséggel üzemeltetik majd? nem jó ez így.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 15:44:10

@zero: Most is van elégséges szolgáltatás, csak annak tartalma nem ismert. Franciák is leállnak szó nélkül, de szóbakerült a sztrájktörvény módosítása csak nem történt még meg.
A magánszférában is lehet sztrájkolni, így egyenlőség van.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 15:44:38

@csernaja obca:

"Mondj egyetlen egy dolgot, ami a fogyasztóknak jobb lett attól, hogy privatizálták! Ez miért lenne más?"

Azért mert nálunk ál-liberalizáció van ... lásd áramszolgáltatás.
Külföldön van 5-6 vállalat akitől veheted az áramot, versenyeznek ÉRTED mint állat, és gond nélkül lehet szolgáltatót váltani.

Nálunk az volt a nagy hír tavaly, hogy tudsz VÉGRE mobilszolgáltatót váltani! Más területről ne is beszéljek.

Mobilszolgáltatás: hiába van 3 magánvállalat, drágább a mobilozás mint Ausztriában.
Kábeltv: Hiába van 3-4 nagy cég a piacon, ha az utcádban csak az egyik van bekötve.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.11.24. 15:45:38

@kej: Na hát igen. Ezért mondtam, hogy lehetne az akár jó is. Csak hát itt minden ami állami megrendelés ott 3x jobban fog a ceruza. Na aki az ilyet aláír az egyből hűtlen kezelés!

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 15:45:41

@zero: Azért az adófizetők pénzéről van szó, de ésszerű profit lehet és kell is.

loláb 2010.11.24. 15:46:00

A buszos közlekedés kiszervezése jó ötlet, két okból is:

Egyrészt a megírt szinvonal emelkedés miatt. A bkvnak a belátható időn belül nem lesz forrása arra, hogy önmagától lecserélje a buszokat, és ha lenne is, hát ismerjük a bkv beszerzési gyakorlatát, szóval abban sem lenne sok köszönet. A külső szolgáltató nem szerezhet be dupla áron buszt, hiszen neki a költségeivel kell versenyeznie, és ha a mutyi beszerzés miatt drágább lenne a kmdíj, mint a konkurencuia, akkor baszhatja.

De ami ennél fontosabb: a buszközlekedés, ha alvállalkozó csinálja, akkor teljes egészben költségágon megy, tehát nem lehet 20-25 éves korig megtartani egy buszt, és így csökkenteni a bkv kiadásait, (miközben persze felhalmozzák az említett 800 milliárdos belső eladósodottságot), mert az szolgáltató a tervezett üzemidő végén leselejtezi a buszokat, (és a kmdíj kalkulációban is így számol).
Szóval teljesen nyilvánvalóvá fog válni, hogy mekkora a költsége a bkv éves működtetésének, nem lehet trükközni azzal, hogy tologatják a beruházásokat, meg hagyják lerohadni a járműparkot, csak hogy ne kelljen évente 20-30 milliárdot beruházni. Mert ebből 20 év alatt sport lett, és ez látszik a bkv-n.

Ha pedig nyilvánvaló, hogy mennyibe kerül a bkv működtetése, akkor végre el lehet gondolkozni azon, hogy melyik vonalra, és milyen viteldíjkedvezményre van szükség, mert azok fedezetét a tulajdonosnak oda kell adni (vagy közvetlenül, vagy a jegyáremelés megengedésével, az utazási kedvezmények szűkítésével).

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 15:46:31

@csernaja obca:

"Most a BKV fizet kb. havi 170e Ft bért egy szerelőnek, aki ezért dolgozik 200 órát. Ha kiszervezik, lehet ugyanezt a 6500 Ft-os márkaszervizes rezsi-óradíjban kifizetni, ugyanennyi szerelés belekerül majd 1,3 millióba. Fasza, nagy megtakarítás lesz! :-("

Látom nem érted. Az alvállalkozó megkapja a 379 ft-ot km-ként, ebből kell kihoznia mindent.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 15:48:31

@zero: Mihez képest? Kicsit sok, nyilván van irodai feleslges, de ez nem éri el az ezres számot. A műszaki, jegyellenőri, csapatot se felejtsd el, igen jelentős infrastruktúra van (metró, HÉV hálózat: pálya, áramellátás, jelző és biztosítóberendezés stb.)..
Pl. a pénzátáros, diszpécseri, ügyfélszolgálatos munkakör is szellemi sorban van. Másrészt a BKV-nak olyan feladatai is vannak, aminek semmi köze az üzemeltetéshez (DBR projekt, forgalom tervezés). Ezek is ma itt vannak.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.11.24. 15:49:43

@loláb:

Sőt!

Az alvállalkozó PONTOSAN oda fogja a BKK orra elé, hogy HÁNY diák, nyugdíjas egyéb kedvezményes utazott a buszain. Szóval vége a trükközésnek.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 15:49:54

@zero: Na olyan is az a szerelő, tisztelet a kivételnek. Új buszok lesznek, így van garancia első években. Nyilván a vállalkozó ezt is vállalta, ő felelőssége, hogy megoldja majd a saját költségén.

Kicsit Karcos 2010.11.24. 15:50:06

@csernaja obca:

"Most a BKV fizet kb. havi 170e Ft bért egy szerelőnek, aki ezért dolgozik 200 órát. Ha kiszervezik, lehet ugyanezt a 6500 Ft-os márkaszervizes rezsi-óradíjban kifizetni, ugyanennyi szerelés belekerül majd 1,3 millióba. "

Rezsióradíjat rezsióradíjjal vess össze, ne bérköltséggel.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 15:51:37

@zero: Azért ez túlzás:) első ajtós lesz a felszállás, de még arra nem vennék mérget, hogy regisztrált is. Itt a bérleteladás az elszámolás alapja.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 15:53:50

@Noname Cowboy: EU-s direktívák rendezik, nem ördögtől való, sőt: szolgáltatások szabad áramlása, nem lehet csak úgy belső szolgáltatót (BKV) kizárólagosan megbízni. Sok külföldi példa van erre.
A kötöttpálya nem igen kerül magánvállalkozásba.

loláb 2010.11.24. 15:55:27

@zero:
"Az alvállalkozó PONTOSAN oda fogja a BKK orra elé, hogy HÁNY diák, nyugdíjas egyéb kedvezményes utazott a buszain."

Ez mondjuk nem igaz, az alvállakozónak hót midndegy, hogy a busza tele van, vagy üres, ő magkapja a 379 forintot, aztán magasról leszarja, hogy a bkv jegypénztárainál hányan, milyen bérletet vesznek.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.11.24. 15:57:46

@dr. Oláh Péter Balázs: Hát sajnos nem is érdemes. Egyenlőre még a vastagtollú maszekok is jobb árat tudnak képezni mint a BKV. :(

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 16:01:58

@zero: De mondjuk nem fog pártok óvódásait szállítgatni ingyé, nem fog MÁV-ot pótolni ingyé, nem megy focimeccsre sűríteni menni...ha szétverik a buszt elkéri az árát a szurkolóktól, vagy a rendőröktől, akik elveszik a buszt (vagy odase adják). A rendőrök majd fordulnak máshova, ahova eddig nem fordultak, mert nem is mertek (pl. Volán Zrt.)

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 16:05:41

@Noname Cowboy: Persze hogy jobb árat képeznek, mert pl.
- nincs D-sre átképzés, komplett személyzet, gárda, tanulóbérrel (hacsak a piac meg nem kívánja),
- nincs mindenféle ügyintézői csoport,
- nincsenek elöregedett drágán fenntartható buszai,
- nincs komoly infrastruktúra költsége
- nincs forgalomszervezési feladatai,
- nem kell forgalmat irányítania, stb.
- nincs Kollektív Szerződése, nincs pulykapénz, csak minimális pótlék, nincs szocsegély a dolgozónak, nincs ebédjegy, és kis bér...

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2010.11.24. 16:07:07

@dr. Oláh Péter Balázs: Na igen mindenkinek rá kell jönni, hogy Krisztus sírját sem őrizték ingyen! Mindennek áram van. Tessék kérem fizetni.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 16:09:26

@dr. Oláh Péter Balázs: Ja és még BKV-s bérletet se kapnak gondolom az OW-sek...sorolhatnám.

Kicsit Karcos 2010.11.24. 16:09:57

Nekem már csak egy kérdésem maradt, mit szólnak az új koncepcióhó a szürkeállomány pártjának szegénységkutatói, cociológusai, pénzügyi szakemberei, főideológusai? Antiszemitizmus nem merül-e fel valamiképpen az új intézkedésekkel kapcsolatosssan?

belzebubó 2010.11.24. 16:10:18

@csernaja obca: És abból a 200 órából mennyit sakkoznak? Jártál te már BKV telephelyen életedben vagy csak úgy irogatsz?

"Amit az orange ways dolgozói meg tudnak csinálni, azt a bkv dolgozói is meg tudják csinálni."- Ez igy is van. Sőt valószinűleg át is vesznek sofőröket, szerelőket nem kell paráznia Nemes Gábornak. Csak az elvárás kicsit més lesz velük szemben és sajnos el kell kezdeni teljesiteni, dolgozni.

"Tök mindegy, hogy kinek a feladata a buszokat tankolni meg javítani"- irtam neked az előző hsz-ben, hogy tök nem mindegy. Szerinted te ugyanannyiért kapsz egy Suzukit mint egy olyan cég akinek pl. 2000 darabos parkja van? Ugyanolyan réssel kapod az alkatrészt és az üzemanyagot is? Tényleg nem látod mi a lényeg?

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2010.11.24. 16:18:52

Kérdés mennyi lesz ebből a korrupció.
Alapvetően a legtöbb munkát lehet jól és rosszul is végezni ugyanazzal a módszerrel. Szóval várjunk.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 16:20:37

@csernaja obca: Értsd már meg, hogy a legtübb külföldi városban van vállalkozó, piaci körülmények vannak. A jogszabály a BKV részére is enged egy méltányos hasznot (5%), így ez itt is ott is van, csak a veszteség miatt nem jelenik meg.
A BKV akkor is drágább, ez a modell sajátossága. Az adófizetőknek nominálisan ez az olcsóbb, mintsem a mamutcég.

De te már ezt máshol is kifejtetted, akkor sem értetted meg.

2010.11.24. 16:20:41

@dr. Oláh Péter Balázs: Én folytatnám, nincs 1,5 milkás szakszervezeti vezetői fizetés, nincs ingyen busz- puszira, nincs lenyúlás, nincs nokiásdoboz, nincs a tengerparton ingyen munka, nincs fizetés álldogálásért,szóvivősködésért, kávéfőzésért, .......

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 16:21:38

@jános515: Igen ezek is benne vannak, sok kicsi sokra megy, de a bérköltségek a legjelentősebbek.

belzebubó 2010.11.24. 16:21:51

@csernaja obca: "Majd hülye lesz a BKV-nál rosszabb munkakörülmények közt magasabb színvonalat csinálni ugyanannyiért."- nem baj, ha ő nem hajlandó, jön helyette más. Ez van.
De ez nem privatizáció, hanem outsourcing amit a versenyszférában is számtalan cég alkalmaz. És ezt a hsz-t is olvasd el:
@dr. Oláh Péter Balázs:
A BKV óvoda meg iskola, meg nyaraló még léteznek?

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 16:22:11

@jános515: Egyébként a nokiás dobozokat a magáncégek is adták szépen, nagy multiknál is folyik eljárás.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 16:30:13

@belzebubó: Egy része igen, pl. a nyaraló (folyamatos személyzettel, konyhával), lőpálya, pihenőház

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 16:31:36

@belzebubó: Ma is nagyon sokan dolgoznak alvállalkozóknál, kevesebb pénzért, jobb minőségben is (persze vannak ott bukott BKV-sok is).
A babazsúrhoz csak a BKV-sok szoktak hozzá. Volánnál sincs ilyen ringatás, így kár ez a szemfényvesztés.

belzebubó 2010.11.24. 16:38:48

@dr. Oláh Péter Balázs: Nemes Gábor és bandája tehát a "babazsúrt" (LOL) félti; a lőpályát, a nyaralót, az ebédjegyet, stb.
Képzelem mi mehet a háttérben, hogy megtorpedózzák ezt az elképzelést.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 16:50:08

@belzebubó: A Kollektív Szerződés csuklós pótlékot ad, nagyobb műszakpótlékot, nehezebb felelősségrevonást szabálytalanság esetén, a munkaközi szüntet teljes egészében kifizeti (pedig nem kell, csak lehet), nyugdíjpénztári hozzájárulás, orvosi szakellátások, lakásépítési kölcsön, bérlakás, munkásszálló, ingyenes jogi tanácsadás, ingyenes sportolás, kamatmentes bérelőleg, könyvtár, segély, stb... ezek nyilván kedvezőek a buszvezetőknek, de nem olcsók, és az állami szférában is jelen vannak béren kívüli juttatásban, sőt.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 16:56:15

@belzebubó: A szakszervezetet, azt a 27-et magát, magukat féltik, érthető módon. A törvény alapján kapják a bérüket, szabadidőt, mert itt dolgoznak. Az OW/más vállalkozók nem fogja őket felvenni. Nekik az se jó, ha egy OW-s buszsofőr kinövi magát, mert ugye ők ettől még kerten kívül lesznek, nem lesz fizetett állásuk az OW-nél, tehát ez rizikós. Kívülről meg nem feltétlen éri meg a munkavállalókat védeni (tagdíjból). Az csak nagy szakszervezeteknek megy.

Itt biztos helyük van, hisz van több ezer sofőr, akin osztozhatnak. Minden más rizikó és bizonytalanság.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 17:05:20

@csernaja obca: Ez csak a költségek átstrukturálása, mert ami ma itt költség a BKV-nál, az az OW-nél nyereség.
A nyereségért cserébe viszont meg kell dolgozni!!! Itt a nagy különbség!

belzebubó 2010.11.24. 17:17:48

@dr. Oláh Péter Balázs: Jól értem, hogy Nemes Gábor attól fél, hogy nem lesz elég tagdij a fizujára amit eddig a tagdijakból dobtak nekik össze?

Kicsit Karcos 2010.11.24. 17:48:54

@dr. Oláh Péter Balázs:

"A Kollektív Szerződés (...) nehezebb felelősségrevonást (ad - a szerk.) szabálytalanság esetén"

Ezt kifejtenéd?

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 17:50:11

@belzebubó: A tagdíjak a költségeket fedezik (igaz az irdoát a BKV állja). Fejenként egy szakszervezeti vezető havi bruttó 840 ezret keres, plusz 50 százalékos menedzserprémium.
Ahol én vagyok tag, ott havi 400 Ft a tagdíj, máshol több. Ebből Karácsonyra visszakaptam 3000 Ft-ot. Ők legalább korrektek.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 17:55:39

@Kicsit Karcos: A KSZ megszabja, hogy az ellenőrzéseknek miként kell zajlania. A Munka Törvénykönyve szerint amunkáltatónak kell bizonyítania a szabálytalanságot, ez helyén való. Tehát te hiába állítasz valamit a soffőr, egy tanú vagy, és lesz két ellentétes állítás.
A KSZ olyan feltételeket szab bizonyos dolgok ellenőrzésére, amelyeket nem tudsz teljesíteni, mert szinte képtelenség, így nem tudsz felelősségrevonást sem alkalmazni.

Kicsit Karcos 2010.11.24. 18:05:54

@dr. Oláh Péter Balázs: lehetne egy konkrét példát? Pl. ha a sofőr a műszak után hazafelé indul egy diesellel telitöltött talicskával, akkor a portás nem nézhet bele a talicskába a kapuban?

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 18:10:41

@Kicsit Karcos: De, de belenézhet. Nem szeretnék konkrét példát, mert nem akarok ötletet adni egyik oldalnak se.

==T== 2010.11.24. 18:56:44

Hát ez elég sz* poszt Zero.

Az Orangeways sokak - talán nem alaptalan - feltételezése szerint jó pályázási szokáshoz hasonlóan alul árazta a nyertes pályázatában az ajánlatát. Hazánkban ugyanakkor elég gyakori az a szokás, hogy későbbiekben valamilyen "előre nem látható körülmény" miatt pótfinanszírozással éljen.

Ami a jelenlegi buszparkot illeti, nem a kor a legfőbb gond, hanem a karbantartás hiánya. Sok volántársaságnál üzemelnek még öreg buszok, de azok rendben vannak tartva. A 200-asok a volt SZU területén a magyarnál mostohább körülmények ellenére is tudnak még üzemelni.

Persze jó lenne új géppark, de látni kell, hogy a jelenlegi problémák semmi esetre sem a buszvezetők miatt vannak, az ő aggodalmuk teljesen jogos a járatkiszervezés miatt.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 19:11:17

@==T==: A világ minden táján működő modellről van szó. A karbantartásra konkrét esetek vannak, hogy gazdaságtalan (pl. hűtőrendszer cseréje). Amit ezekre költünk már nem éri meg, sajnos lepusztultak, ezért, azért, ez már megváltozhatatlan tény.

Az OW szerintem is alacsony árat adott, de ne felejtsd egy külöünjárati busz kb. 280 Ft erre jön most a lízingdíj az OW esetében. Ez most kb. reális alap, mert nincs olyan üzemi költség, mint a BKV-nak.
Azért én láttam a sztrájk alatt a Volán buszok állapotát, ahogy fröcsökölt a víz belőle, most egy épp bement a falon, kopott gumikkal. A járműszám is más, és külső cégek jól járnak a "karbantartással"..

Ettől függetlenül két fontos dolog van:

Az egyik, hogy az alvállalkozók a foglalkoztatás szabályokat tartsák be. Szakszervezet? Hm? >>Hatóság.

A másik, hogy a bérek kétség kívül alacsonyabbak, mint a BKV-nál. Minden viszonyítás kérdése. A rendőr is alacsony fizetéssel dolgozik, a távolságiak zsebre, de mindkettőnek van korengedményes nyugdíja.

dr. Oláh Péter Balázs (törölt) · http://www.bkv.hu 2010.11.24. 19:23:40

Az OrangewWays Baján befutó lett
Büszkén tudatjuk kedves utasainkkal, hogy 2010. január 1-jétől cégünk veszi át a bajai tömegközlekedés lebonyolítását.
Köszönjük Baja!

trojka 2010.11.25. 06:49:14

Ide a kötötut, hogy fél év mulva a szakszervezeteket is be fogják tiltani...

Prof. Dr. Simon Templar 2010.11.25. 12:42:24

@trojka: Jó is lenne, mert csak arra jók, hogy a szockós munkamorált védjék. Végre megszűnnek a végállomáson félórás cigizgetések, megszűnik, hogy a csoportvezetők a napi kötelező szondáztatáskor konkrétan csak azokat nem szondáztatják meg, aki tudottan alkoholista (bennfentes forrásból tudom), megszűnnek a menetrendtől való 8-10 perces (!!!) eltérések, megszűnik az utasokkal való bunkó viselkedés, a buszok tiszták lesznek (nézzétek meg az 55-ös járatot - kb. mint egy turistabusz).

Ha ezek meglesznek egy egyben szarni fogok rá, mint utas, hogy nincs pulykapénz, ingyen bérlet stb. Dolgozni kéne már ott is, nem nyavalyogni.

Ja, és egy magáncégnél nem nézhet úgy ki egy sofőr, mint csöves vagy egy zsirdisznó. És ne gyertek nekem azzal, hogy ülőmunka meg hajszolt meg egyéb idiótaságok. Én is ülőmunkát végzek, mint egyszemélyes, alkalmazott nélküli egyéni vállalkozó, de az utóbbi közel 1 évben kb. 36 kg-t fogytam(!) és én is szoktam hajszolt lenni, mégis adok magamra és nem nézek úgy ki, mint egy csöves.

Ennyi.

trojka 2010.11.25. 17:50:59

@Zöld Ember (aka Quain):
ember, hogy te milyen okos vagy...egy mondatombol annyi hulyeséget bogarásztál ki, hogy azért érdemrendet kaphatnál...elmondanam, hogy a kutyamat sem érdeklik a szakszervezetek... az "átkosban" semmi értelme nem volt, hiszen nem állhattak az elvtársakkal szemben, de mivel "valaminek" lennie kellett, hát voltak, sokszor elárulva azokat, akiktöl a tagdijat beszedték...most megint semmi értelme sincs, hiszen pofázhatnak amit akanak, a kutya nem figyel rájuk. Olyan se hideg, se meleg az egész, igazán nem mernek kiállni senki mellett. nézd meg, a Kempenek is jol befogták a száját, adtak neki egy kis beosztást máshol, ez már nem fog többet höbörögni. a fegyveres testuleteknél fölöslegesnek tartom az egészet, végezzék a munkájukat, elég jo fizut kapnak, meg egyéb juttatások...en amit irtam, csak arra irtam, hogy sokmindent be fognak itt még tiltani és szuntetni, ha tetszik ha nem. abban megint igazad van, hogy szebben is nézhetnének ki, esetleg én is nosztalgiázhatnék, mert diák koromban volt egyenruhájuk, rendfokozatuk, meg miegymás, de emlékszem arra is, hogy amikor a mi telepulésunkön megállt a távolsági járat (a kocsma elött) a kalauz leszállt néhány törzsutassal, beszaladtak a kocsmába és bevágták a szokásos féldecit. Igaz, a soför nem, minket diákokat meg ugyan nem érdekelt, hogy mikor érunk be az iskolába. Na, csak ennyit akartam válaszolni a tirádádra, de megnyugtatlak, nem mindenki fogyott annyit, minr te, mert miota leszoktam a bagorol, hiztam 25 kilot (90 kg). hogy egyszemélyes vállalkozo vagy, az a te bajod, van, akinek még ez sem jut. amugy, baráti udvozlet.

Prof. Dr. Simon Templar 2010.11.25. 18:27:12

@trojka: Nem személyesen neked szólt a hozzászólásom utolsó része, de itt mindig vannak olyanok, akik a fent általam emlitett idióta érvrendszerrel jönnek. Pl. hogy azért zsirdisznó, mert ülőmunkát végez. Egy fenét! Azért az, mert egy tohonya lusta akiben nincs önuralom meg önfegyelem, hogy ne zabáljon annyit. De ez nem csak rájuk érvényes. Elnézem reggelenként a 24-es villamoson a sok zsirt, akik felszállnak a Keletinél, letottyannak, majd az OTI-nál le is szállnak. Ha nem az álló villamoson terpeszkedne, hanem mondjuk megtenné azt az usque 5 perces sétát, ami a Keleti meg a Dologház utca között van, talán tenne máris egy kicsit az egészségéért. De ez már OFF.

parttitkar 2010.11.26. 22:10:19

Debrecenben 2009 nyaráig a Hajdú-Volán üzemeltette a buszjáratokat. Pontosan nem tudom, hogy volt-e különösebb előzménye a dolognak, de felbontották a szerződést, létrehozták a Cívisbusz Konzorciumot: a szolgáltatást a DKV végzi (jegyellenőrök, buszvezetők), a buszok rendelkezésre állásáért az Inter Tan-Ker felelős. A buszos bérlet megszűnt, most már csak kombinált bérlet kapható (busz+troli+villamos, utóbbi kettő mindig a DKV-hez tartozott), emiatt kicsit drágult a közlekedés.

Nem tudom kimerítően az átállást kiértékelni, mert keveset járok Debrecenben, de azt látom, hogy lett egy vadonatúj, egységes buszparkja Debrecennek, végre bemondják a megállókat, sőt a fedélzeten elhelyezett monitorokon pontosan nyomon lehet követni a busz útját (sőt néha reklámok helyett térképen pontosan mutatja, hol tart a busz - a következő megálló és a megállók listája viszont mindig látható), valamint talán a Nagyállomáson kívül máshol is jelzik a (helyi, számozott) buszok indulását egy-egy kijelzőn (Hajdú-Volán alatt nem volt ilyen sem).

süti beállítások módosítása