Vak tyúk is talál szemet a mondás szerint, és tényleg: úgy tűnik, hogy a Fidesz-kormány is egy olyan törvényen dolgozik, ami az eddigiekkel szemben tök normálisnak tűnik, mert 1. komoly dologról szól, 2. végre nem a kisembert szívatják vele.
Ismert a probléma, hogy a magyarországi magas regisztrációs adó (kalkulátor itt) és 25%-os ÁFA miatt sok autót külföldön helyeznek üzembe a tulajdonosaik. Ezek a kocsik főleg nagy hengerűrtartalmú, vagyis sok köbcentis prémiumcsodák, jellemzően nagyrészt az újgazdag "vállalkozói" réteg kopaszkigyúrt csoportjának terepjárói, és bodzamenedzseri Mercedesek, bár ahogy az lenni szokott, ha nincs otthon a macska: mivel senki nem foglalkozott érdemben a problémával, normál családi autók tömkelegére is rákerült az idegen rendszám, elvégre miért ne, hisz lehet. Ha beütjük a gugliba a leggyakoribb verziót, miszerint "szlovák rendszám", az első találat egy pont ugyanilyen nyelvű honlap, ahol szépen összeszedték az előnyöket:
"Miért legyen autónkon szlovák rendszám?1. Szlovákiában nincs regisztrációs adó.
2. Üzleti célra használt személygépkocsiknál is visszaigényelhető az áfa. Rengeteg,Magyarországon személykocsinak minősülő autótípust meg lehet vásárolni haszongépjárműként is. Ezeknél a csomagteret ráccsal kell elválasztani, de bennmaradhat a hátsó üléssor, így marad az autó 5 személyes! Terepjárók, kombik, kisbuszok, egyterűek legtöbbje kapható ilyen kivitelben,(vagy a külföldön Ma.-on,Németo.-ban vásároltak) átépíthetők.
3. Tankolásnál (benzinből is!!) személykocsinál is visszaigényelhető az ÁFA.
4. Kötelező- és casco biztosítás olcsóbb.
5. Nincs súlyadó, teljesítményadó.
6. Nincs cégautó-adó.
7.Magyar hatóságok nem, vagy igen nehezen tudnak megbüntetni parkolásért, szabálysértésért.
8.Magyar APEH nem szerez tudomást nagyértékű autónk vásárlásáról.
Szlovákiában egyféle közteher van a céges autókra, útadót is kizárólag azoknak a cégeknek kell fizetni saját választásuk szerint, akik szeretnének a gépjárműre ÁFÁT visszaigényelni,költséget elszámolni, ill. azt amortizálni. Ebben az esetben minden a járműre fordított költség elszámolható, és ezek áfája visszaigényelhető. A gépjármű teljes vételára 4 év alatt leírható."
Kétségkívül olyan dolgok ezek (nincs regadó, súlyadó, teljesítményadó, cégautóadó), amikkel Magyarország nem tud versenyezni, mert ugye nálunk vannak ilyenek. Regadó konkrétan 2004, az uniós csatlakozás óta, és pont azóta megy vele, pontosabban ellene az ügyeskedés, egész iparág alakult az elkerülésére. Természetesen lehetnénk "picit" versenyképesebbek, és ha nem is teljesen eltörölni, de csökkenteni lehetne és kéne a regisztrációs adó mértékét. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke javaslata szerint az új autóknál most érvényes 3,2 millió forintos plafont 1,5 millióra kéne csökkenteni, egy "ügyintéző" cég vezetője szerint azonban még ez is sok, inkább 500ezer lenne az az összeg, amikor már nem érné meg a fáradságot a trükközés. (Szerintem még akkor is sokan csinálnák, mert egyszerűen ez a mentalitás, a beidegződés.)
Ami ugye évek óta nyílt titok, mégsem történt semmi. Eddig. Most úgy néz ki, lesz változás, a Parlament elé kerülhet a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény módosítása. A vezess.hu hozzájutott a Parlament gazdasági bizottsága által jegyzett jogszabálytervezethez:
" A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény tervezett módosításának lényege
"25/B. § (1) A közúti forgalomban a 25/A. §-ban meghatározott járművek a közlekedési igazgatási hatóság által kiadott magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel vehetnek részt, amennyiben
a) a jármű üzemben tartója Magyarország területén lakóhellyel vagy székhellyel rendelkezik, vagy
b) a jármű vezetője Magyarország területén lakóhellyel rendelkezik.
(2) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltakat nem kell alkalmazni, ha
a) a természetes személy üzemben tartó bizonyítja, hogy nem életvitelszerűen tartózkodik Magyarország területén,
b) az üzemben tartó szervezet bizonyítja, hogy tevékenységét döntően nem Magyarország területén végzi,
c) az üzemben tartó bizonyítja, hogy a jármű használatára túlnyomórészt Magyarország területén kívüli munkavégzés érdekében kerül sor,
d) külön jogszabály annak alkalmazását kifejezetten kizárja.
(3) Az (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a vezető
a) bizonyítja, hogy nem életvitelszerűen tartózkodik Magyarország területén,
b) bizonyítja, hogy a jármű egy naptári éven belül összesen harminc napnál rövidebb ideig tartózkodott Magyarország területén,
c) bizonyítja, hogy a járművet túlnyomórészt Magyarország területén kívüli munkavégzés érdekében használja,
d) külön jogszabály annak alkalmazását kifejezetten kizárja.
(5) Az ellenőrző hatóság az (1) bekezdésben meghatározottak megsértéséről a jármű hatósági engedélyében feltüntetett, a jármű tulajdonosára és az üzemben tartójára vonatkozó adatok, valamint a jármű azonosító és műszaki adatainak továbbításával értesíti az állami adóhatóságot is."
A törvényszöveg indokolásából a változtatás mindkét célja egyértelmű: "Az elmúlt években jelentősen elszaporodtak azok az esetek, amikor magyarországi illetőségű természetes személyek és szervezetek nem magyar hatósági jelzéssel ellátott járműveket használnak. Ez - azon túl, hogy az állami bevételeket csökkenti - jelentősen megnehezíti az ilyen járművek által okozott károk megtérítését, illetve a közúti közlekedés szabályainak betartását szolgáló szankciók érvényesítését."
Tiszta sor, ez így van. Itt a Véleményvezér írása a témáról, amivel Zero igen, én nem értek egyet. A dolog egyáltalán nem jelentéktelen. Ha van egy adó, azt be kell fizetni. Én is sokallom a bruttó-nettó államad bérem különbségét, mégsem lettem adócsaló vállalkozó. Ha majd nagyon megtelik a hócipőm, elmegyek külföldre, hisz el lehet. A rokkanthelyekre beparkoló, pofátlanul és büntetlenül száguldozó menőautósoknak is, egész nyugodtan. Mert az valami eszméletlen kommunista "mindeningyér" felfogás, hogy itt használják az utakat, itt jár a gyerekük óvodába, iskolába, itt alkalmazzák feketén 350-es órabérrel a biztonsági őröket/pincérlányokat az alibicégeikben, de ha adózni kell, akkor irány Szlovákia. Persze másként hogy lehetne olyan könnyedén anyu "háztartásbeli", hogy furikázhatna szoláriumba/műkörmöshöz/shoppingolni a CICUS-01 rendszámú autócsodájával, és miből telne a családnak téli 2 hét Mexikóra. Is.
Semmivel sem különb élősködők ők, mint a megélhetésiek. Nagyon helyes, hogy most rájuk szállnak. Az ötlet egyébként nem saját, Ausztriából vették át, és az ottani gyakorlatnak megfelelően nálunk is fordított bizonyítási kényszer lenne, vagyis az autó használójának illetve üzemben tartójának kell majd igazolnia, hogy ő életvitelszerűen él külföldön, vagyis jogosult külföldön regisztrált járművel közlekedni. Aki megsérti a regisztrációra vonatkozó szabályt, azt 2000 cm3 vagy az alatti személygépkocsi esetében 400 000 Ft, 2000 cm3 feletti személygépkocsi esetben 800 000 Ft, egyéb jármű esetében 200 000 Ft összegű bírsággal sújtható. (Ausztriában "a megtévedt báránykákra" kivetették a normál fogyasztási adót, megfejelve késedelmi és mulasztási pótdíjjal, a közigazgatási kihágást maximum 5000 euróval fenyegették és a gyakori ellenőrzéseket végző rendőrségnek joga van például az indítókulcs vagy a rendszám elvételére és kerékbilincs elhelyezésére. Rövid időn belül sikerült kiküszöbölni a rendszámturizmust. Az adóhivataluk nem volt rest osztrák szervizektől is adatokat bekérni, mert a külföldi rendszámos autó helyi karbantartása is bizonyítékként szolgált a belföldi használatra.)
Rogán Antal, a gazdasági bizottság elnöke valamelyik reggel, a TV2 Mokkájában beszélt arról, hogy még a nyári szünetig dönthet a parlament a törvénymódosításról, és ha így lesz, akkor szeptembertől decemberig kapnak lehetőséget az autósok, hogy visszatérjenek a magyar törvények hatálya alá, ha nem tudják bizonyítani, hogy életvitelszerűen külföldön élnek. Az önként hazatérők ebben az időszakban adókedvezményre számíthatnak, a jelenlegi szabályok szerint fizetendő adó felét kell csak befizetniük, akik azonban nem térnek haza, és január 1-je után megbuknak egy ellenőrzésen, azoknak az adó dupláját kell megfizetniük.
Rogán a regisztrációs adóról is beszélt, azt mondta, nem támogatja az adótétel kivezetését, de várhatóan lényegesen csökken majd ennek mértéke, és sávos adózást vezetnek be.
Nagyon kíváncsi vagyok.
Az ellenőrzés mikéntjére és hatékonyságára is.
Na és persze a fogadtatására.
Az utolsó 100 komment: