Múlt hét pénteken jelentette be az NKH, hogy elutasította az Alstom metrókocsikra beadott típusengedély-kérelmet több okból is. A határozat szerinti főbb hibákat Hegylako foglalta össze tömören: "Tehát gondok vannak a megállással, de legalább tűzveszélyes és nem lehet belőle menekülni:)" . Ezenkívül nagyfokú hanyagság is felmerül az Alstom részéről, mert a műszaki hibák mellett jónéhány dokumentációt egyszerűen be sem nyújtottak. Mer ugye minek, gondolhatták.
A BKV korábban július 31-ig adott határidőt arra, hogy az Alstom megszerezze az engedélyt, és határozottan kilátásba helyezte, hogy ellenkező esetben felbontja a szerződést. Az ultimátumot a fővárosi közgyűlés megerősítette június 3-án, tehát a tulajdonosi felhatalmazás is megvan a szerződésbontásra, amit a VEKE is elkerülhetetlennek tart. Ezt egyébként már korábban is megtehették volna, mert a késedelem miatt kiszabható kötbér már hónapokkal ezelőtt elérte a maximálist (a szerződéses ár 10 százaléka), így erre a szerződés szerint joga van. Ám eddig az Alstom mindig haladékot kapott, és vannak, akik még most is ezt szorgalmazzák.
"Mint megtudtuk, hétfő délelőtt a főváros vezetése szűk körben tárgyalt az ügyről, és arra jutott, hogy a BKV ne kapkodjon el semmit. Eszerint a felbontásról az augusztus 26-i közgyűlés dönt, de feltételes döntés várható, mert addigra nem dől el, hogy az első fokon meghozott hatósági elutasítás az Alstom valószínűsíthető fellebbezését követően megváltozik-e. Azaz eldöntik előre, mi lesz, ha az Alstom jogerősen is elbukja az engedélyt, vagy netán a hatóság meggondolja magát és mégis zöld utat ad a metrókocsinak.Azt nem tudni, hogy a másodfokú döntést mikor hozza meg a közlekedési hatóság, az viszont a metrókocsi-szerződésből kiolvasható, hogy hat hónap után a főváros elvesztheti most még kedvező pozícióját. A szerződésnek van ugyanis egy elég furcsa pontja."
Naná, hát pont Abszurdisztán fővárosában, Demszkygrádban, és a metróprojekttel kapcsolatban ne lenne?!
"A szerződés 32-es pontja szerint a háború, a tűzvész, az árvíz, a forradalom és a járványok mellett vis maiornak (előre nem látható, a szerződőktől független katasztrófának) számít az is, ha a szállítónak nem sikerül beszereznie az általa gyártott metrókocsira a magyarországi típusengedélyt."
Vagyis legyártják valahogy, sikerül valahogy, aztán mossák kezüket...
A mélyen tisztelt BKV-val együtt. Ők ugyanis erősen tagadtak, és fenyegették meg perrel Gál Misit, mikor ő az Alstom-kocsik tudomására jutott hibáiról írt. Ehhez képest olvassuk el azt a listát, amit a BKV műszaki emberei írtak össze július 28-án emlékeztetőül. Ezt akarták az Alstommal leegyeztetni, hogy mi ezekre a válaszuk, tervük.
"Sorsz. / Leírás
1. Darai Lajos úr által felvezetett, még nyitva lévő RS/ATC kérdések.
2. Szoftverinformációk (folyamatábra kérése)
3. Rajzdokumentáció. Visszaigazolást kérünk, hogy a 142/414/2010 hivatkozású levélben kért, a levél táblázatában szereplő kártyákról megkapjuk a rajzokat.
Bemeneti szekrény: aio19; aio20; cc1; dic1; dic3; fls1; hfc1; is2; mb2; pcm3; sci4m; smc3; vdk1.
Segédüzemi átalakító berendezés: 110/24V tápegység; FFK-01; GLT-02; IFF-01M;
PAC-1; PS-02-4R; RCA-09; RCA-10; RCA-11; RCA-12; Tápegységek, MVB-CAN
Gateway.
Hajtásinverter: 110/24 tápegység; MDI-1; PS-01; PTP-01, WTC-02.
4. Gumirugó cseréjének magyarázata.
5. Biztonságfilozófia és a vésznyitás folyamata kiesett EVR-ek esetén.
6. Rádió tápellátás tervezett véglegesítése.
7. Kerékkopás. Mi az Alstom terve az 1. sz. prototípus szerelvény kopott kerekeivel kapcsolatban. Értékcsökkenést számít fel, vagy kicseréli a kerekeket?
8. Átjáró peron oldali takarás és jelölés véglegesítése
9. Lemerült akkumulátor indítópanel elhelyezés véglegesítése
10. Véletlen (akaratlan) vonatindítás megelőzésének véglegesítése
11. Utastájékoztatás vegyesüzemben, szoftverátadás, betanítás, BKV
adatállomány kezelés
12. NKH által kifogásolt ajtósín éles sarkok lekerekítésére van-e NKH által elfogadható megoldása BMC-nek?
13. CERTIFER vizsgálat kiterjesztése a Karbantartási kézikönyvekre és az
Üzemeltetési kézikönyvre a 2009. december 2-4. között Valenciennesben
megtartott workshopon megbeszéltek szerint.
A CERTIFER jelentés 4. pontonjában a meghatározásra kerül az a biztonsági
feltétel, amely szerint: "a biztonsági napló egy-egy sora akkor van lezárva,
amikor a vezetési és karbantartási kézikönyvben az intézkedés már
megállapításra került", illetve a CERTIFER által kiadott pozitív vélemény
azzal a feltétellel teljesül, amennyiben a ".BKV-nak alkalmaznia kell az
üzemeltetésre és karbantartásra átvitt megkötöttségeket.".
14. A 2010. június 27-én az automatikus csatlás próbájánál tapasztalt
jelenség vizsgálata. A jelenség leírása: szétcsatolt járműrészek esetén a
kiegészítő fékkarok (ADCH) üzemi fék állapotban hatástalanok, csak a vészfék
funkció működőképes.
15. Kérjük az Alstom által mért konkrét energia-visszatáplálási értékeket.
16. A címkék, feliratok, jelölések véglegesítése. Kérjük a látványtervek és a méretezett rajzok átadását.
17. Szerződéses zajszintmérés egyeztetése Alstommal. A mérést végző cég kiválasztása.
18. Tűzoltósági nyilatkozat kiadásának problémaköre.
19. Vezetőfülke fogas véglegesítése.
20. 4. szintű karbantartási anyagok átadása BKV számára.
21. Karbantartó személyzet oktatásának ütemezése. BMC nyilatkozat arról, hogy a rendelkezésre állás biztosítása érdekében vállalják az esetlegesen alagútban meghibásodó vonat kimentését addig, amíg a karbantartó személyzet oktatását el nem végzik.
22. QCP 36 átvételi eljárás magyar nyelven BKV Zrt. részére történő átadása. BMC korábban ezt 2010. április 16-áig ígérte.
23. Nagyfeszültség kimaradásakor menetbe kapcsolt menet-fék vezérlő kar esetében nem áll rendelkezésre az ED fék"
Kocsis és Székelyné pont most töltik a szabadságukat, de nagyon remélem, hogy álló nap zaklatott telefonokra kell válaszolniuk, mert ha valakinek, hát nekik aztán tudniuk kellett mindenről.
A BKV-szakszervezetek, Demszky és Ikvai-Szabó egyébként nem kapkodná el a szerződésbontást, csak szépen alázatosan (netán nokiásdoboz) jeligére továbbra is együtt szeretnének működni az Alstommal, ami csak sunnyog. Nem tudom elképzelni, miben bíznak nagy kedvenceink...
Mindenesetre az NKH-döntés (elutasítás), vagyis a metrókocsibukta következményeként a 2-es metró kocsik nélkül marad, vagyis a régieket kéne felújítani 2-3 milliárdért, másrészt pedig a metrókocsi-szerződést annak idején úgy írták ki, hogy egyszerre tartalmazta a 22 darab 2-es metróra szánt szerelvény és a 15, modernebb, automatizált, 4-es metróra szánt szerelvényt. A típusengedély elbukása egyelőre csak a 2-es metróra szánt metrókocsikat érinti, de a szerződés felmondása a benne foglalt, a 4-es vonalra szánt szerelvényekkel együtt lehetséges csak. Vagyis ha a 4-es metró kocsijaira új pályázatot kell kiírni, akkor még tovább csúszhat a négyes metró átadása, viszont ha nem lesz kész 2013-ra, akkor bukhatjuk a nagy nehezen kialkudott 180 milliárd forintos unióstámogatást rá. Esetleg két évig lenne egy tök üres alagutunk.
Mivel tele van már a hócipőm a metróval, és úgy kompletten a városvezetés "nagy projektjeivel", eddigi munkájával, ezennel benyújtom az Index-ötletpályázatára a javaslatomat az esetlegesen üresen álló metróalagút hasznosításával kapcsolatban: semmiféle kulturát, sznobszínházat, romkocsmát nem akarok bele, elég volt már a jópofizásból. Demszkyt az egész idióta trehány bandájával együtt lekergetni, és az új metrókocsik megérkezéséig szállítsák riksán a Zembereket! Ki ért egyet?
Ebben a kérdőívben elmondhatjátok véleményeteket a 4-es metró beruházásról.
A folytatásban pedig kiderül, hogy mit is jelent a "vis major" egy Demszky-Aba Botond által aláírt 60 milliárdos szerződésben: Demszkynél a vis major
Az utolsó 100 komment: