Skip to content


       Szűrés lista

Az ÁSZ jelentése az M6-os autópályáról

Az Állami Számvevőszék egy 112 oldalas jelentést készített a 2007-2010 közötti autópálya-építéseket, egészen pontosan 7 szakaszról: M31 Gödöllői átkötés (12,4 km), M43 autópálya 5. sz. főút – 47. sz. főút közötti szakasza (6,7 km), M43 autópálya 47. sz. főút – 4413 jelű út közötti szakasza a Tisza-híddal (8,7 km), M43 autópálya 4413. jelű út – 4415 jelű út közötti szakasza (16,2 km), M6 autópálya Dunaújváros-Szekszárd közötti szakasza (65,1 km), M6 autópálya Szekszárd-Bóly közötti szakasza (49,2 km), M60 autópálya Bóly-Pécs közötti szakasza (30,2 km).

Ami minket érdekel, az a PPP-konstrukcióban épített, völgyhidas-alagutas M6-os autópálya.

Általános megállapítások:

A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési koncepciója 2003. és 2008. évek között többször módosult, a megvalósítás célja és üteme függött a finanszírozási források rendelkezésre állásától. A műszaki-gazdasági előkészítési folyamatokat az összes autópálya szakaszon a késedelmes, hiányos teljesítés jellemezte. A műszaki-gazdasági előkészítés nem volt hatékony, nem hangolták össze a fejlesztés ütemével és dokumentáltsága nem felelt meg az átláthatósági követelményeknek.
Az M6-os autópálya szakasznál a PPP konstrukció költségelőnye nem bizonyított a tradicionális, állami beruházással szemben. A tervezett és mért forgalom alapján ez a fejlesztés az előrehozott beruházás jellemzőit mutatta arra figyelemmel, hogy a jelenlegi forgalombecslések szerint csak mintegy egy évtized múlva - alapvetően a kapcsolódó nemzetközi gyorsforgalmi úthálózatok (Horvátország és Bosznia-Hercegovina) kiépítésének ütemétől függően - várható az a forgalomnagyság, amely az autópályaként való megépítést indokolja.
A beruházási folyamatok minden fázisában a költségbecslések pontatlansága elfogadhatatlan mértékű volt a költségtervezés és a finanszírozhatóság szempontjából.

A jelenlegi jogi szabályozás szerint az autópálya-projektek megvalósításához kapcsolódó, a közpénzek hatékony felhasználásához fűződő érdekek háttérbe szorulnak az autópálya építések elsőbbségét - azok közérdekűségének rögzítésével megvalósuló - védelmét biztosító törvényi szabályozás hiányában az önkormányzati hatósági, szabályozási döntések, valamint a régészeti feltárások során. A környezetvédelmi döntések során azok költségkihatásait nem számszerűsítették, nem értékelték. Az egyes állami beruházásokhoz, így az autópálya beruházásokhoz szükséges önkormányzati hozzájárulások és engedélyezések során anélkül érvényesültek önkormányzati érdekek (pl.: az M31 autópályán Gödöllő, Kerepes, Kistarcsa, Nagytarcsa, Mogyoród, az M43 autópályán Szeged, Makó és a 4519-es úti csomóponti lehajtó), hogy azok költségkihatásait számításba vették volna (pl.: csomópontok gyakorisága, kerékpárutak).

Az M6-os autópálya nyomvonal:

Az autópálya szakaszok nyomvonal kijelölése meghatározó volt a projektek műszaki tartalma (hidak, alagutak, földmunka) és ennek függvényében az építési költségek vonatkozásában. A nyomvonal kijelölések szakaszonként eltérő színvonalon és eltérő időigénnyel valósultak meg.
Az M6/M60 autópályán – miközben a nyomvonal kijelölés 1981-től 2008-ig tartott2007-ben még kérdéses volt a Bátaszék és Véménd közötti szakaszon az alagutak megépítése. Először 2004. júniusban tartalmazták az engedélyezési tervek az alagutak megépítését, és ez a nyomvonal 2004-ben környezetvédelmi engedélyt kapott. A NIF Zrt. 3 évvel később (2007-ben) közbeszerzési pályázatot írt ki az alagutas szakaszt helyettesítő műszaki megoldás kidolgozására.
Közel azonos (átlagosan 200-300 méteren belül) nyomvonalon készült el az UVATERV Zrt. tervváltozata, alagutak nélkül, mély bevágások és magas töltések, valamint völgyhidak tervezésével. Az UVATERV Zrt. által kidolgozott alagút nélküli tervet a környezetvédelmi szakhatóság 2007-ben elutasította.



Az OKTVF a határozat indoklásában természetvédelmi szempontból az alábbiakat állapította meg: "A tervezett módosítás természetvédelmi szempontból is jelentős változásnak tekinthető, hiszen az új nyomvonalváltozat az eredeti nyomvonaltól helyenként jelentősen eltér, és az eredetileg tervezett műszaki megoldások (alagutak, völgyhidak) helyett tervezett új műszaki megoldások (átvágások, völgyfeltöltések) jelentősebb természetvédelmi kockázatot jelentenek."

A NIF Zrt. az alagútépítési technológia választását alapvetően az elutasító határozatra építve, a környezetvédelmi szempontokkal, továbbá 7-8 millió m3 kitermelt  föld elhelyezési többletköltségével indokolta. A környezetvédelmi szempontokon túl az alagút megépítése melletti érvek között 2007. évben már az időkorlát vált meghatározóvá, amelynek alárendelték a költségszempontokat. (Pécs Európa Kulturális Fővárosa volt 2010. január 1-től.) A költségeket összehasonlító szakértői dokumentum szerint az alagút nélküli változatnál figyelembe vették az 50 km-es átlagos szállítási távolság miatti földelhelyezési többletköltséget, valamint az ilyen hatósugarú térségben a jogszabályok szerinti kötelezettséget az úthelyreállításokra 10 milliárd Ft-ot meghaladó értékben. Ugyanakkor nem vették számításba az alagutak üzemeltetési költségeit, sebességi és forgalombiztonsági jellemzőkre gyakorolt csökkentő hatását. A bevágások és töltések építésére maradt idő a talajmechanikai szakvélemény alapján az előkészítés és döntések késedelme miatt az alagútépítés szükségszerűségét mutatta. (Vagyis nem volt elég idő, hogy az alagút nélküli megoldást kivitelezzék 2010. január 1-ig.) A nyomvonalváltozatok kidolgozása és összehasonlítása nem volt teljes körű. Nemzetgazdasági szintű hasznosítási megoldásokat (például hulladéklerakók rekultivációja révén) nem alkalmaztak. Az alagútépítés szükségessége nem volt teljes körűen bizonyított, kiemelten a nyomvonal változatok építéstechnológiát és költségeket figyelembe vevő keresése és a költség összehasonlítások vonatkozásában. A nyomvonal és azzal összefüggő építéstechnológiára vonatkozó döntések meghozatalakor, a gazdaságossági összehasonlításkor megalapozatlanul mutatták ki az alagútépítési technológia és a vonatkozó nyomvonal előnyösségét más korábbi időszakban lehetséges műszaki megoldásokkal szemben.



Forgalom:

Forgalmi becslések, modellezések és gazdasági elemzések az EU pályázatok részeként készültek. A becsült forgalmi adatok alapján alakították ki a műszaki jellemzőket (forgalmi sávok száma, útkategóriák, útpályaszerkezet) és a beruházások gazdaságossági megítélésében ezek az adatok voltak meghatározóak a projektek nettó jelenértékének számítása során. A tényleges forgalmi adatok alapján az M31 autópálya beruházás volt a leghatékonyabb, mivel 2010 augusztusától decemberéig mért forgalmi adatok az átadást követően 11 845 és 14 576 jármű/nap közötti értéket mutattak. Ilyen forgalmi érték az M6/M60 autópályán közelítően csak 2030-ra valószínűsíthető, így a szakasz előrehozott beruházásként valósult meg, ugyanis az M6 Dunaújváros-Szekszárd szakaszon 2010 decemberében irányonként 3400 és 3700 jármű/nap között alakult az átlagos napi forgalom.



Finanszírozás:

Az autópálya szakaszokra eltérő részletességgel és megbízhatósággal készültek gazdaságossági számítások, amelyek az M6/M60 autópálya esetében a finanszírozási konstrukció választásában nem játszottak szerepet. Az M6 autópálya esetében Kohéziós Alap és központi költségvetési forrás hiányában a koncessziós szerződéses megoldás kapott prioritást. A koncessziós szerződések közbeszerzési előkészítésére az Országgyűlés felhatalmazást adott. Az M6/M60 autópálya szakaszok megvalósításának gazdasági indokoltságát nem támasztották alá. Az elvégzett gazdaságossági számítások csak költségösszehasonlításra terjedtek ki, amelyeket a szerződéskötés előtt 0-2 hónappal végezték el, az összehasonlítás alapjául szolgáló alapadatokat nem ellenőrizték. A költség-összehasonlítások a döntéshozatali folyamatban megfelelő időben nem álltak rendelkezésre. A felkért szakértő által végzett gazdaságossági számítások azt mutatták, hogy az adott műszaki-gazdasági feltételrendszer alapján a beruházás PPP konstrukcióban való megvalósítása kedvezőbb a tradicionális, állami beruházáshoz képest. Az M6/M60 autópálya Szekszárd-Pécs szakaszán elvégzett költség-összehasonlítások alapadatainak előállítási és felhasználási módja kockázatot jelentett. Az elemzéseket végző tanácsadó a szakvéleményben rögzítette, hogy sem direkt, sem indirekt módon nem vállal szavatosságot, illetve felelősséget a dokumentumban foglaltak tartalmáért.



A PPP javára kimutatott 16,1-17,5 Mrd Ft-os tervezett költségelőny nem mutatta a választott konstrukció indokoltságát. A tradicionális és a PPP konstrukció összehasonlítása során azt feltételezték, hogy az Állam által irányított beruházások esetén mintegy 40 Mrd Ft-tal magasabb építési költséggel lehet megépíteni az egyes szakaszokat. A tényleges helyzet szerint a Szekszárd-Pécs szakaszon a PPP konstrukció a tradicionálissal szemben hátrányos volt a PPP konstrukció tervadatainak a nyertes ajánlatban szereplő költségadatokkal való öszszehasonlítása alapján. Az euró árfolyam változása érdemi mértékben hat a magyar költségvetésből kifizetett rendelkezésre állási díjra. Az árfolyamváltozás kockázata, illetve ennek teljes egészében a költségvetés általi viselése
miatt fennáll annak a lehetősége, hogy a PPP beruházás választása a Magyar Állam számára hátrányos volt. (245 forintos euróárfolyamon kötötték a szerződést.)

Az üzemeltetési időszakban fizetendő alap rendelkezésre állási díjak várható nominális összege az M6 Dunaújváros-Szekszárd közötti szakasz esetében 334,8 Mrd Ft, az M6 Szekszárd-Pécs közötti szakasz esetében 662,9 Mrd Ft 28 év alatt.

Az alap rendelkezésre állási díjak tényleges alakulása mindkét koncessziós szerződés esetén 8-9%-kal meghaladta a tervezett értékeket. A Dunaújváros-Szekszárd szakaszon havonta átlagosan 15,6 millió Ft/km/hó, a Szekszárd-Bóly szakaszon 22,3 millió Ft/km/hó volt az alap rendelkezésre állási díj értéke. A 40%-os eltérés a magasabb építési (völgyhidak, alagút) költségek eredménye.

Magyarország, én így szeretlek!

Hegyen, völgyön zakatol az M6-os
M6-os felüljáró a már nem létező vasútvonal fölé
Nap képe: ritmusváltás a haladásnak
A "Betonlobbi stúdió" bemutatja
A 300 milliós felüljáró - lezárva
60 napja átadták, tegnap beomlott

Címkék: mszp autópálya m6

A bejegyzés trackback címe:

https://vastagbor.blog.hu/api/trackback/id/tr113363015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Spiritmonger 2011.11.08. 12:08:39

döntéshozókat azonnal előzetesbe, különösen nagy kárt okozó, bűnszervezetben, üzletszerűen, folytatólagosan elkövetett csalásért, aztán a maximumot adni nekik

Transylvanianmixedgrill 2011.11.08. 12:21:32

Ugye nem ez volt/van/lesz az egyetlen alibi beruházás Magyarországon, aminek a forgatókönyvét jól ismerjük.

1. bizonyos haveri köröknek irgalmatlan pénzt kell juttatni (az okokat ne firtassuk), amiből majd visszacsorog
2. kitalálunk valami alibiépítkezést, alibicélból, amin a haver cége nyer
3. haveri cég hanyag módon felépítik az építményt
4. haveri cég balra el, kassza.
5. pénz leosztás
6. az építmény funkciótlanul, kihasználatlanul áll évtizedekig, az üzemeltetés a szerencsétlen önkormányzat nyakába szakad
7. az építmény karabantartását szintén haveri cég kapja, visszacsorgatás a már leírt módon
8. az épület tönkremegy, a bontás, renoválás hatalmas üzlet, amit megint csak egy haveri cég nyer
9. a lebontott, renovált építmény helyére új alibiépítmény kerül, minden kezdődik előlről...

jozicsenko 2011.11.08. 12:26:01

itt volt, hogy az utépítők féláron adták az üzemanyagot és a betont féláron?

az állam meg zokszó nélkül kifizette a cehhet...

vajon kire legyek dühösebb: az mszp/szdsz bandára, aki ezt elfogadta és kifizette vagy a fideszre, aki nem rúgja rájuk érte az ajtót és nem borítja rájuk az asztalt?

Plébános 2011.11.08. 12:35:04

Mi a feszkes fene tart a nyomvonalkijelolesben tizenhet evig?

ámbátor 2011.11.08. 12:37:33

@jozicsenko: Hát igen. Ideje volna, hogy Mr. 20% kézenfogva Simicskával most már kiálljon a közvélemény elé és elitélje a korrupció minden formáját. Az eseményt mondjuk szervezhetné a Happy End és csinálhatna az egésztől filmet a Káel Csaba. Aztán a Vitézyék újságjai megjelentenék róla a tudósításokat és így mindenki megtudhatná, hogy a fidesz nem tűri a mutyizást.
(Hogy a CBA hogy jön be a képbe, azt nem tudom, de szerintem vannak erre nálam okosabb fickók, akik megoldják. Mondjuk szállíthatnák ők a sárazsadányi termésből készült aszút.)

sárkányfő 2011.11.08. 12:48:52

Hogy itt mennyit loptak te jó ég... és még a cigányozás megy, vazze, csak itt többet lotak mint az összes cigány együtt.

Tanulság: aki meg akar gazdagodni, menjen el politikuskurvának.

Viktus 2011.11.08. 12:49:49

@Plébános:

Az elég gyors magyar viszonylatban ... az M0-ás tervezése még Horthy alatt kezdődött :D

sárkányfő 2011.11.08. 12:50:01

Ja és annak is van egy perverz bája, hogy az ÁSZ elnöke maga is egy címeres gazember, tehát tolvaj kiállt tolvjat... ez Magyarország, bűnözők országa.

elkoltozott. 2011.11.08. 12:59:58

Az ASZ is megeri a penzet? Miert nem lehet ilyen jelentest a beruhazas elott csinalni?? Es akkor nincsen problema..

hüjeliba 2011.11.08. 15:59:43

Azt ,hogy ebben és más beruházásokban mi a gazemberség már sosem fogjuk megtudni. Az építési költség irreleváns, hiszen más sorokon másképp ugyanaz a sáp kihozható. Itt főként az a gond, hogy túl magas részleteket (rendelkezésre állást) kell fizetni., és ha megvenni egyben nem tudjuk utólag, akkor a részleteket kell valahogy lealkudni.
A lényeg itt van: az alagút megépítése melletti érvek között 2007. évben már az időkorlát vált meghatározóvá, amelynek alárendelték a költségszempontokat. (Pécs Európa Kulturális Fővárosa volt 2010. január 1-től.)
Van még más is: ha lenne szándék, akkor a puskás helyett a horvát határig hiányzó 20km-t kellene megépíteni és a forgalmi adatok sokkal szebbek lennének.
Továbbá nem fair ,hogy M6- M31 forgalmi összevetése, sokkal tárgyszerűbb lenne a M6-M5(Kecskemét-Szeged) vagy M35 (debreceni ág) vagy épp M7 B.keresztúr-Letenye) szakaszok összevetése, de akkor nem lenne ilyen triviális az eltérés

Vidéki 2011.11.08. 16:02:23

Nagyon jó Vastagbőr cikke.

Rámutat az autópálya építések kapcsán, arra, hogy amikor „az Alapító Atyák” már több mint 20 éve létrehozták a „szuper-jogállamot”, mennyire átestek a ló másik oldalára.

A szuper-jogállam tulajdonképpen jogászparadicsom lett, ahol kellő csűrés-csavarással biztosítható, hogy sokan következmények nélkül beleugathatnak mindenbe, ésszerűtlenül lelassíthatják a folyamatokat és a normális értékek többszörösére növelhetik a költségeket.

Vastagbőr a szöveg vastagításával kiemelte a rengeteg hibát, amelyek közül egyet kiemelnék:

" Az elemzéseket végző tanácsadó a szakvéleményben rögzítette, hogy sem direkt, sem indirekt módon nem vállal szavatosságot, illetve felelősséget a dokumentumban foglaltak tartalmáért."

A tanácsadásért járó díjat viszont jó lelkiismerettel zsebre tette.

Sandman (Karakum) (törölt) 2011.11.08. 16:54:40

@jozicsenko: itt volt, hogy egy teherautó sofőr az építkezés befejeztével eldicsekedett azzal, hogy több mint 4 milliót szakított (lopott) az építkezés ideje alatt. Itt nem a cigányok loptak, bassza meg, hanem mindenki. MINDENKI és MINDENT!

@Plébános: a pártok veszekedése, hogy ki tudjon többet lopni. Aki a nyomvonalat ismeri, felvásárolja a környező földeket, amiket aztán horrorisztikus áron vesz meg tőle az állam (ebben az esetben a környékbeli politikusok, polgármesterek voltak a fölvásárlók). Na ezért kell állandóan változtatni a nyomvonalat.

lomposfarkas 2011.11.08. 16:59:54

@Vidéki: Ja, nekem is ez a kedvenc részem, hogy rohadnának meg. Legközelebb ezt fogom mondani az igazgatómnak, vajon páros lábbal kúrna-e seggbe azonnal?
Viszont ez a kibúvó stílus hasonló a szoftverekhez: ott is hosszú bekezdéseken át taglalják a lehetséges és elképzelhetetlen helyzetek sorát, ahol is a gyártó semmiképpen sem felelős a szoftver működéséért.

kennyking 2011.11.08. 17:09:29

@Viktus: Egy 1935-ös Kincses kalendáriumban olvastam, hogy villamosították Komáromig a vasútvonalat, második ütemben Hegyeshalomig ( ott mozdonycsere, mert sogoréknál még gőzös jár), de a következő vonal amit villamosítanak, az a Bp- Miskolc és Bp- Esztergom.Na most az esztergomi vonalat 2010 akarták villamosítani, most éppen 2015- re tervezik.Szóval, jó munkához idő kell, a lassúhoz meg kurva sok idő. Megjegyzem, egy vasútfelújításnál is lehet lopni, garmadával.

tudi 2011.11.08. 17:12:38

Ez jó, tehát ami költséghatékony lett volna azt környezetvédelmi okokból elutasították, valamint mire megtérül ez a szar addigra lehet, hogy nem lesznek autók, hanem mondjuk Jet pack-el , vagy lebegő autókkal közlekedünk, de azért éves szintek jó pár milliárdot kifizetünk a biztos rosszul járt emberkéknek. A Fidesz inkább ezeken a rendelkezésre állási díjakon spórolna.

szmoker (Homo Trollicus) 2011.11.08. 17:23:53

@jozicsenko: "vajon kire legyek dühösebb: az mszp/szdsz bandára, aki ezt elfogadta és kifizette vagy a fideszre, aki nem rúgja rájuk érte az ajtót és nem borítja rájuk az asztalt? "

Ugye nem gondolod, hogy ilyen beruházás mindenpárti egyetértés nélkül létrejöhet? Ugye nem gondolod, hogy nem bújnak egymás seggébe (nem szopják le egymást) az eftársak maszop és fityisz oldalról is, ha pénzről van szó?
Ugye nem gondolod, hogy bármelyik oldalon is akad akár egy darab tisztességes ember?

(kivéve persze az Ember, Aki Sohasem Hazudott)

Ironfist 2011.11.08. 18:07:56

@szmoker (Homo Trollicus):
"(kivéve persze az Ember, Aki Sohasem Hazudott)"

Mert genetikailag képtelen rá.

(DocThor) fixforex (3,14ÉdzsDí) - nem adom olcsón 2011.11.08. 18:09:10

Valaki magyarázza már el nekem, hogy Mo - ahol 2006 óta az utolsó takinéninek is napnál világosabb, hogy a büdös életben nem lesz €-nk -, ahol az adóbevételek Ft-ban folynak be, miért köt €-s szerződést hosszú-hosszú évekre előre? Milyen értelmes gondolatmenettel magyarázható ez? Ha a kivitelező cég a munkásoknak (alvállalkozóknak) €-ban adta a javadalmazást, akkor annak a cégnek kellett volna egy fedezeti opciót kötnie (árfolyamvédelem végett) a szerződés végéig, a Magyar Államnak TILOS más devizában (mint amiben a bevételei származnak) "eladósodnia"! Bakker, a fasz kivan, hogy itt mindenki csak holnapig és a saját zsebéig lát!

Horizont 2011.11.08. 18:21:25

@szmoker (Homo Trollicus):
Nem gondoljuk, hogy akadna. Aki az volt az már rég elmenekült az egészből, maradtak a gyengék, selejtesek, szolgalelkűek, cinikusak, alkalmatlanok. Újabb 4 év elherdálva, odadobva koncnak....

Ha az ember elolvas egy ilyen posztot, nem csodálkozik azon, hogy itt tartunk ahol tartunk.
Mondjuk eddig se csodálkoztunk, így csak megerősítést kapunk. Szomorú az egész, már annyi ereje sincs az embernek, hogy dühöngjön ezen az egészen (mindenen). Nálunk ennyire erős a politikai térerő, hogy helyből kiszorít minden szakmai érvet, minden szakmai hozzáértőt? Az Mszp volt kormányon (a dög), de hol volt a Fidesz mint ellenzék? Nem kivonulgatni kellett volna, meg Gy. F-re fókuszálni, hanem az alagutakra is.

(DocThor) fixforex (3,14ÉdzsDí) - nem adom olcsón 2011.11.08. 18:22:36

Egyszer majdcsak eljön a népharag. De valószínűleg - mivel eddig mindenki csak tűrt és tűrt és csak hallgatott és hallgatott és csak összébb húzta mindig és mindig a nadrágszíját - az majd akkor végérvényesen söpör el mindent, sokkal nagyobb takarítást végezve, mint azt most gondolnánk.

Bár felül a gálya, s alul a víznek árja, azért a víz az úr!

Reméljük, nem Hofinak (nyugodjék békében) lesz igaza:
Bár felül a gálya, s alul a víznek árja, azért a víz van alul!

Horizont 2011.11.08. 18:48:08

@fixforex: Csodálkozom, hogy mennyire tudunk tűrni, hallgatni és beletörődni....Meddig vajon?

(DocThor) fixforex (3,14ÉdzsDí) - nem adom olcsón 2011.11.08. 19:02:14

@Horizont: Szerintem már nem tart sokáig. Egészen biztos, hogy jön még kutyára hányinger. Vmelyik dokumentumfilmben láttam, hogy az amerikai nagybankok egyetlen dologtól, egyetlen tényezőtől félnek: a néptől és annak erejétől. Épp ezért próbálják csak annyira húzgálni az "oroszlán" bajszát, hogy az még ne "gyilkolja" le őket. Ugyanez igaz a politikus rétegre is mindenhol a világon.
Csak most eljött egy olyan helyzet, hogy a palackból már visszavonhatatlanul kiszabadult a szellem. Amelyik politikusnak meg bankárnak van esze, az már csomagol és menekül, akinek meg nincs, az lámpavason fogja végezni. Már csak idő kérdése. Hogy teátrális legyek: "A kocka el van vetve!"

Horizont 2011.11.08. 19:24:33

@fixforex: Azért én a lámpavasig nem jutottam el:) Bár a bűnhöz képest nem is lenne olyan nagy bünti:) Jön a népharag. Oké. Elsöpri az összes tetűt. Oké. És utána? Mi lesz? Ki lesz? Mi lesz velünk? Lesz még élet a földön?:) A palackból oly annyira kiszabadult a szellem, hogy a palack is eltört, már hiába akarják visszatuszakolni nincs mibe.....

jágör68 2011.11.08. 19:25:34

Csakhogy ne sírjatok, máshová is exportáljuk ám ezt a madzsar virtust, kultúrát és persze- lehúzást:

kuruc.info/r/2/87763/

hagymás bob 2011.11.08. 19:30:32

Ma két meglepő dolgot olvastam (bár az első inkább kicsit sokkoló volt):
1 Fizu sms : az összeg, amit a kurva sok tizenkétórázásért kaptam
2 Vidéki egyetért a Vastagbőr posztjával

szmoker (Homo Trollicus) 2011.11.08. 19:38:11

@Horizont: Nem kivonulgatni kellett volna, meg Gy. F-re fókuszálni, hanem az alagutakra is.

Hat epp ez az, hogy nagyon is koncentraltak ra. Nyilvan ha nem kaptak volna meg a reszuket, akkor maskent lett volna (lasd metrobalhe), de mivel a kivitelezo meg beruhazo okos volt, mindenki tartotta a szajat, mert be volt tomve nekik nokiasdobozzal ;)

Ironfist 2011.11.08. 19:38:17

@hagymás bob:
Nekem a második egyáltalán nem meglepőd, miután jórészt nem a fidesz van most szapulva. Ami kicsit meg igen, azt igen gálánsan kikerülte.

Horizont 2011.11.08. 19:48:23

@szmoker (Homo Trollicus):
A világon sincs ennyi nokiás doboz, ráadásul kitömve, basszus!Amennyivel kitömködték már körbe érne az egyenlítő mentén ha kiraknánk! Milyen rohadt jól állnánk, élnénk, ha az a sok pénz nem a dobozokban landolt volna....
Azért én a szakmát is hibáztatom, oda kellett volna feküdniük az alagút bejárata elé:)

hagymás bob 2011.11.08. 20:10:08

@Ironfist: Na ez már a vég kezdete. Idegileg és fizikailag rottyon vagyok. Hiába olvasom
végig a cikket bötűről bötüre, fel se tűnnek az ilyen "árnyalatbeli" különbségek.

hagymás bob 2011.11.08. 20:13:32

@hagymás bob: Erről viszont kisPistabá jut eszembe:
Ennélfogva hozzászólásom a témához annyit ér, mint a falhoz vert ló***.

f.m.j. 2011.11.08. 21:55:37

most leírták, amit eddig is mindenki tudott... és?
fog valami történni?
nemhinném!

és akkor azindex vagy ki, kiírja a pályázatot, hogy készíts filmet a korrupcióról, hogy ébredjen fel a nép, beszarokmáá, komolyan...

Ironfist 2011.11.08. 22:07:46

@hagymás bob:
A különbség ott van, hogy melyik kormány alatt lett ez. Ennek a témának volt már postja itt.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2011.11.08. 23:01:57

Nálunk szerencsésebb sorsú, gazdagabb országok olyan jól elvannak a sz@r útjaikkal... na ja, ők eurómilliárdjaikat nem autópályákra költik, hanem mondjuk adócsökkentésre. Az, hogy nálunk az utakon van még egy nagyobb korrupciós felár, az már csak hab a tortán. Hiába, mi nagyon gazdag ország vagyunk.

"Az üzemeltetési időszakban fizetendő alap rendelkezésre állási díjak várható nominális összege az M6 Dunaújváros-Szekszárd közötti szakasz esetében 334,8 Mrd Ft, az M6 Szekszárd-Pécs közötti szakasz esetében 662,9 Mrd Ft 28 év alatt."

Jól értelmezem, hogy a Dunaújváros-Pécs szakasz akkor kb. ezermilliárdba kerül? Húvazze...

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.11.09. 08:36:20

Na, ezért fogunk eztán stadionokat és királyi várat építeni.
Mert az sokkal költséghatékonyabb.
Amit beletonunk, azt garantáltan haszonként kapjuk vissza. ........ eszmei értékben.
Oszt jónapot.

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2011.11.09. 09:46:06

Öröm az ürömben az, hogy rengeteget loptak, de legalább van autópálya. Szembeállítva azzal, hogy mások ellopták a teljes magánynyugdíjpénztári befizetést, és látszólag semmi felmutatható nem marad utána. Azzal együtt érdemes lenne lecsukni őket már azért is, hogy precedenst teremthessenek a mostani vezetés jövőbeli lecsukására.

JohnHenry 2011.11.09. 09:47:03

nem tudtok ti semmit! miután elolvastam a hírt arról, hogy a fehér ház szerint nincsenek ufók a környéken, megvilágosodtam: azért kerül ennyibe egy autópálya, mert ebből finanszírozzuk a Hungária 1 holdbázis építését.

JohnHenry 2011.11.09. 09:48:28

@Droli: "Jól értelmezem, hogy a Dunaújváros-Pécs szakasz akkor kb. ezermilliárdba kerül?"

na de ha közben van egy letérő a Holdra, akkor már kijön az összeg, ugye hogy ugye? :-)

Kivlov 2011.11.09. 09:49:10

a PPP egy olyan nagy átvágás, mint mondjuk a diákhitel. egyértelmű, hogy cumi az egész

Mad Mind 2011.11.09. 09:57:49

@Plébános:
Talán az, hogy nem egy állami tulajdonon megy keresztül, hanem több száz tulajdonos földjén, akikkel egyenként meg kell állapodni.
Gondolom, te sem örülnél, ha a templomodat hirtelen ledózerolná valaki és miután végzett, a kezedbe nyomna egy százast, hogy "Táncolj reggelig".
És szerencsére, mostanában a környezetvédelmi előírásoknak is meg kell felelni.
@Viktus:
Ami meg is látszik a helyén. mert túl közel van a városhoz. Egy kerülő körgyűrűnek nem a városban kéne mennie.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.09. 10:02:58

Amíg nem a gazdaságossági számítások, hanem a lobbiérdekek határozzák meg a nyomvonalat, addig ne is várjunk mást. A társadalom minden szinten szétrohad a kenőpénzektől, adóelkerüléstől. Hogy egyik kedvenc filmemet idézzem: "Tiszta gorog!"

Én talán annyi különbséget mernék tenni, hogy a mostan kormány alatt ilyenek nem lesznek! Legalábbis nem fognak kiderülni... :(

Szumi 2011.11.09. 10:07:29

@kennyking: vennék tőled ilyen garmadát.

Rwindx 2011.11.09. 10:11:54

Ezeknek a kifogásoknak ha nem is így számszerűsítve, de már jópárszor nekifutottunk itt a Vastagbőrön és elhangzottak mindenhol, de pár faszkalap mindig megpróbálta megmagyarázni hogy ez milyen jó nekünk, akik meg a problémákat látják benne milyen hülyék. Nesze neked.

Popeye76 · http://zugloihazelado.atw.hu 2011.11.09. 10:13:13

Nekem egy kérdésem és egy megjegyzésem van:
Ha "A PPP javára kimutatott 16,1-17,5 Mrd Ft-os tervezett költségelőny nem mutatta a választott konstrukció indokoltságát." akkor mi indokolta volna? Jól értem, az ÁSZ szerint kb 17Mrd Ft megtakarítás (azonos műszaki megvalósítást feltételezve) nem elég indok az olcsóbb megoldás kiválasztására? Arról nem beszélve, hogy a kockázatmegosztás tekintetében sokkal jobban jár az állam PPP esetén: PPP projektben az üzemeltetés teljes kockázatát az építtető viszi (természeti katasztrófa kivételével), míg állami beruházásnál ez az állam feladata. PPP esetében az építtető már építéskor odafigyel arra, hogy takarékosan üzemeltethető, jól működő műtárgyat hozzon létre, mert később ő fizeti a javítási és fenntartási költségeket.

A következőhöz:
"Az árfolyamváltozás kockázata, illetve ennek teljes egészében a költségvetés általi viselése
miatt fennáll annak a lehetősége, hogy a PPP beruházás választása a Magyar Állam számára hátrányos volt. (245 forintos euróárfolyamon kötötték a szerződést.)"
csak annyi, hogy az államkötvény alapú finanszírozás is legalább 50%-ban EUR függő, hiszen külföldiek vásárolják, így az árfolyamkockázat vastagon megjelenik az elvárt hozamokban.
Következtetés: az állam hitelfelvétel/hiánynövelés esetében is kénytelen lenne viselni az EUR árfolyamingadozás következményeit a jóval magasabb deficiten keresztül.

Többeknek, főleg az "1000 Mrd Ft jajj, de sok, rettenetes, uramatyám" megfegyzések szerkesztőinek: ez az összeg 28év alatt esedékes ÉS magában foglalja a TELJES üzemeltetési költséget, amiről az ide írogatóknek, elnézést, de fingja sincs! Lehet, hogy sok ez a pénz, de NEM összehasonlítható egy egyszerű autópálya építéssel, csak, ha levonjuk belőle a KAMATköltséget és az ÜZEMELTETÉSI költséget! Mindkettő hatalmas költség!

Gondolkozzon mindenki és informálódjon! Ezzel együtt a nyomvonalválasztás, alagútépítés és üzemeltetés pluszköltsége vállalhatatlan, ehhez nem kell sem sok gondolkodás, sem sok információ.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.11.09. 10:20:18

@Sparhelt: Mi az, hogy látszólag ? Semmi, oszt pont.

Az ellopott nyugdíjvagyon volt tulajdonosai mégis boldogok.

Mióta Viktoruk a - hajára kente a pénzüket,
még erősebb köztük a kötelék.
A farok két végén állók összetegeződnek.

Popeye76 · http://zugloihazelado.atw.hu 2011.11.09. 10:22:10

@Plébános: Nem sokat tudok erről de egy két ötletem azért van:
1. Önkormányzat nem ad földet/területet, csak aranyáron/csak ha épül neki híd lejáró Eiffeltorony.
2. A NAtura 2000 (EU által szigorúan védett terület) területek érintettsége miatt 100 éves környezetvédelmi tanulmány kell több km-es szakaszra, vagy egyáltalán nem lehet építeni.
3. Ehhez kapcsolódik, hogy a NATURA 2000 területeket a KVVM jelölte ki jó 5-10 évvel ezelőtt, anélkül, hogy egyeztetett volna a közutasokkal: hová terveznek utat/autópályát. Így most kb. lehetetlen nyomvonalat építeni ilyen terület érintése nélkül, mert mindenhová jutott belőlük. Mellesleg közép/hosszútávú koncepció sincs útépítésre, csak ad-hoc küszködés folyik.
4. Józsi bácsi tanyája pont a nyomvonalon áll, és a rózsadombi négyzetméterár 5szöröséért adja csak el. (Józsi bácsiból sok van ám!)
5. A miniszter úr földjén is át kell menjen az autópálya, de a polgármester és a jegyző sem maradhat ki.
6. Régészek legnagyobb bevétele az autópályaépítés előtti feltárás, amit képesek évekig csinálni, hogy kitartson a fizetés. (lehet, hogy van ott lelet, de ez nem derül ki csak 2 év alatt...). Szerinted gyorsan adnak engedélyt az építésre
7. Nem jut más eszembe, de tuuti, hogy nem tudok valamit/elfelejtettem. Légy kreatív te is kitalálhatod ezt a pontot, ha a többi nem lett volna még elég!
8. A kivitelező cégeknek is vannak ilyen-olyan érdekei, ezeket is érvényesítik valahogy.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2011.11.09. 10:26:39

@Transylvanianmixedgrill:

"Ugye nem ez volt/van/lesz az egyetlen alibi beruházás Magyarországon, aminek a forgatókönyvét jól ismerjük."

Kalapomat emelem a pontjai előtt, tisztelet Uram! Épp a napokban fogalmaztam meg jómagam is hasonló formában a városomban történtekre reagálva....pfejjj (köp)

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2011.11.09. 10:26:52

@simonmondja.: Látszólag azért, mert a pénz valószínű megvan, csak nem közérdeket szolgál vagy nem hoz létre maradandót.
A többiben egyetértünk.

ili810 2011.11.09. 10:30:03

Gennyes,fekélyes része az országnak az egész politikai vezetése.
A sebészetben ezt a jelenséget egyszerüen és gyorsan megoldanák.Ha pedig hagyjuk tovább burjánzani, felfal és beledöglünk. Ez a szomorú tény. A ravatal már csak díszítésre vár és ezt is velünk akarják megcsináltatni.

stf! 2011.11.09. 10:40:10

Annyira utálom, amikor a másik többet lop, mint én!
Mert politikus vagyok.
NEM LESZ MÁS a politika...
Vagy tessék minket beszüntetni:-)

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.11.09. 10:59:04

@Sparhelt: Nem közérdeket szolgál, nem hoz létre maradandót sem, viszont a fidesznyik közszolgák szerint megvan.
Saját maguk ellenőrizték a saját kis kezüket - és nem találták benne.

Az a feltűnő mostanában, hogy közhasznú dolgokra nincs pénz, még annyi sem, mint a zelmúltnyolcévben,
viszont egyre-másra vásárolja az állam a piaci részesedéseket és a cégeket.

Vidéki 2011.11.09. 11:03:04

Archimedes büszke volt találmányára, az erőhatást megsokszorozni képes csigasorokra, és kijelentette:

„Adjatok egy fix pontot és én kimozdítom sarkaiból a világot”.

A magyarországi szuper-jogállamban a felelősség elhárítás ilyen fix pontja az elemzéseket végző tanácsadó, aki megalapozatlanul mutathatja ki például az alagútépítési technológia és a vonatkozó nyomvonal előnyösségét.

A döntéshozó, avagy a döntéshozók hada hivatkozhat arra, hogy ő kellő gondossággal járt el, mert kikérte egy nagyokos „tanácsadó” véleményét.

Az elemzéseket végző tanácsadónak viszont meg van engedve, hogy a feketéről azt állíthassa, hogy fehér, vagy drágábbról azt, hogy olcsóbb.

„Az elemzéseket végző tanácsadó a szakvéleményben rögzítette, hogy sem direkt, sem indirekt módon nem vállal szavatosságot, illetve felelősséget a dokumentumban foglaltak tartalmáért.”

Itt a felelőtlenség köre bezárul és a csiszolt magyar jogászi ész megáll és úgy marad.

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2011.11.09. 11:09:48

@simonmondja.: Én azt nem értem, hogy miért gondolja a kormány, hogy ha a saját intézményi hátterét nem tudja gazdaságosan, ésszerűen üzemeltetni és managelni, akkor hogy fog tudni egy piaci alapon működő céget nyereségesen igazgatni.

2011.11.09. 11:13:41

Nekem már akkor gyanús volt, amikor a pályaépítés közelében olcsó cementhez és gázolajhoz lehetett jutni.

xenuka 2011.11.09. 11:18:22

Amíg fel nem akasztanak vagy - a zsidók kedvencét is ide írom - a Dunába nem lőnek sok-sok ilyen szakértőt ÉS a szerződést, teljesítés igazolást aláíró politikust addig nem lesz itt semmi változás.

Ugyanis ez a féreg fajta tolvaj - csakúgy mint a cigányok - csak a verésből, pofán rúgásból, akasztásból ért!

A szép szót és aki így szól hozzá azt leszarja, kiröhögi!

Marad tehát a brutális erőszakkal lenevelés!

Peetee 2011.11.09. 11:19:41

Javaslom,h nézzétek meg, mennyiért építünk most vonatot!!!

A cikkben szereplő buli volt a mszp-pénzesője, most már nem nagyon köll autópálya, hát akkor építsünk vasutat! 1km-nyi felújítás (1 vágány helyett 2 + eleketromos üzemre való fejlesztés) többe kerül nálunk, mint amennyiért a Franciák éppen most zsírúj TGV-t építenek Párizs és Strasbourg között, telekvásárlással, föld-kisajátításokkal együtt!!!
Na, az a durva!

room_101 2011.11.09. 11:23:31

Találós kérdés:
Mi a nagyobb bűn, ellopni hideg fejjel a pénzt, vagy egyszerű balfaszságból kihajítani az ablakon?
Az adófizetők szempontjából ugyanis az eredmény ugyanaz.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.11.09. 11:29:34

Csodálkozunk, hogy rajtunk röhög a fél világ, amikor itt kétszár drágább 1 km autópálya, mint Svájcban. Az alagútra meg földet hordunk...

mendson 2011.11.09. 11:30:21

Azért nem árt,ha azok közül akik az alagút nem alagút kérdést vizsgálgatják azt is megnéznék, hogy az M6-os (és a régi hatos is) hazánk egyik löszös vidékén halad.Minden évben tele van a sajtó a löszfalak leomlásával.Nos kéretik kiszámolni,ha az alagút helyett bevágásokban is haladna az út mekkora rézsüszög kellene, hogy a löszfal még igen rossz idöjárási körülmények közt sem zuduljon az útfelületre.Aztán a nagyon lapos szög miatti termöterületcsökkenés és/vagy falu elköltöztetést vesse össze a az alagút árával.

Sohse volt ilyen jau 2011.11.09. 11:31:08

Hmm. Azért úgy látom, hogy a posztolók többsége képtelen volt elolvasni és megfelelően értelmezni a blogbejegyzést. Ha valaki veszi a fáradságot és figyelmesen elolvassa, akkor azt hiszem egyértelmű, hogy ez a nyilvánvalóan elfogult és bűnösök keresésére megrendelt ÁSZ jelentés végeredményben egyetlen negatív megállapítást sem tartalmaz a kontrukcióra nézve.
Ha csak azt nem vesszük hogy a szerződést kötők nem látták előre a gazdasági válság kitörését?!!. (Hja igen az tényleg komoly, mert mondjuk a másfélmilló svájcifrankhiteles közül sem sem látta egy sem ezt előre). Nem számoltak azzal, hogy a Kedves Vezető unortodox gazdaságpolitikájával 310 Ft-re rombolja az euró árfolyamát, hogy Páva úr nekiront a gonosz multik helyi képviselőjének és evvel örök időkre sikeresen elijeszt bármilyen befektetőt, hogy a legnagyobb foglalkoztató, az Elcoteq hétezer embert tesz lapátra, és ma Pécs legnagyobb foglalkoztatója a 300 fős, létéért küzdő Zsolnay lesz, és egész Pécs ma haldoklik, és kilátástalan a jövő.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2011.11.09. 11:32:22

@Popeye76: 1000 milliárd 28 év alatt, évi kb. 35-40 milliárd forint ezért az aszfaltcsíkért, igazad van, semmiség... könnyedén elbírja ez az ország. Ugyanúgy, mint az összes többi hasonló "konstrukciót". Majd gondolj erre, hogyha a mindenkori kormány bejelenti, hogy sajnos idén sincs lehetőség nagyobb adócsökkentésre; de nekünk van ótópályánk. Igaz, lassan nem lesz, aki használja, ilyen üzemanyagárak mellett.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.11.09. 11:34:35

@Sparhelt:
Miért akarná nyereségesen működtetni ?
Az állami cég arra való, hogy szétlopják.
Csak ha elfogy a szétlopnivaló, akkor venni kell újabbat az államnak.

Littlerock 2011.11.09. 11:34:58

sub bass monster : Mázli! :)

És ami tapad, ragad amikor a kézügybe akad,
Csak a... csak a... csak a hűlt helye marad.
Ez a lovas nemzet mindent meg lovasít,
Szóval, vitt amit tudott, amiről tudott azt meg vitt!

daito 2011.11.09. 11:42:13

Kicsit túlestek a ló túloldalára.

Az az M6-os autópályát 20 éven át ígérgették a tolnai, baranyai polgároknak; hozzáteszem azt, hogy M6 előtt Budapest - Paks: alaphangon 1,5 óra, de inkább 2 óra; Budapest - Szekszárd: 2 óra, inkább 2,5, Budapest - Pécs: 3 óra, de inkább 4 volt. Ha autóval mentél és toltad neki. Busszal: Budapest - Paks: 2 óra 20 - 2 óra 40 perc, ha nem volt forgalmi probléma. És itt 100 km-ről beszélünk, azaz autóval 50km/h átlag, busszal volt 40 is.
Ma autóval Paks 40 perc, Szekszárd 1 óra, 1 óra 15 perc.
Arról nem beszélek, hogy ha a forgalmat át lehet szépen tolni az M6-ra, akkor nem Ercsin, félig Dunaújvároson, Rácalmáson, Dunaföldváron, Bonyhádon, kisebb falvakon csattogsz végig autóval - nem ott ütöd el a kutyát, macskát, nénit, bácsit, nem állsz meg lámpáknál, körforgóknál.
Amíg nem épült meg az M6, addig az ország közepén délre menet halál lassan lehetett haladni, a 6-os is halálút néven futott (4-eshez és az 5-öshöz hasonlóan).

Ez a dolog független a nemzetközi forgalomtól; a délre menő utak szarok voltak, mind minőségileg, mind útvonal tekintetében. Azért egy vicc, hogy Budapestről Bécsbe ugyanannyi idő alatt értél ki, mint mondjuk Szekszárdra. Arról a remek szituációról nem is beszélek, amikor durvább havazás van; régen volt olyan, hogy ezek a délebbi települések el voltak zárva: 6-8 éve volt olyan, hogy Pakson aludtak a sportcsarnokban a Budapest - Pécs buszvonal utasai; mert nem lehetett továbbmenni - és ez 1 héten át tartott; gyk. Budapest - Dunaújváros között a töltés járhatatlan volt a folyamatos hóátfúvások miatt. Persze ez a helyzet most is előfordul, az M6 is problémás durvább havazás esetén - de ott a hókotró valamelyik sávban tud menni - nem állják útját az elakadt autók.

Az autópálya építés mögött nemcsak az autós forgalom áll - be vannak kalkulálva olyan dolgok is, amelyek 10 év múlva következnek be.
Amit a jelentés ezerrel nem említ, és így ti sem, hogy itthon kb. 5-10 éve beszélnek a Paksi Atomerőmű bővítéséről. Jelenleg most áll az ügy; de ha ott elkezdődik egy (vagy kettő) új, ezres blokk építése - az némiképp növeli a forgalmat. Ti már nem emlékeztek ilyenre - nem is éltetek ott a környéken, de keressetek akkor ott dolgozó embereket. Ha ott elkezdik a munkát, akkor lesz még kurvaanyázás a hatoson és az M6-oson.

Röviden: aki szerint az M6 felesleges, "alibi" - annak kívánom, hogy lakjon egy eldugott zalai faluban, és hetente kelljen autóval Budapestre járnia, autópálya használat nélkül.

Lépjünk ezen túl.

Lássuk a költségoldalt: igen, drága. Számos felesleges tétel szerepel benne - de ez NEM vagy NEMCSAK a beruházó hibája. És itt jön be az ellenzék szerepe, azaz miért nem ugrott neki egy ilyen beruházásnak? Finoman szólva, az ilyen beruházásnál mindegyik oldal kap; tipikus példa erre a nyomvonal során érintett települések esete. Az autópályánál az egyik jelentős költségtényező a plusz műtárgyak (fel-, lehajtók, körforgók, hidak, alagutak) száma: ez remek alkupozíció az adott település polgármestere, jegyzője számára - egy lehajtó csóróság. Az M6-nál ezen nem spóroltak; és nem ritkán ész nélkül. S itt nem nevesítek ilyet inkább.

Az alagút - völgyhíd egyéb kérdésekkel azért nem foglalkoznék - mert azon óriási viták zajlottak. Egyrészt meg kell érteni, hogy idehaza csak olyat építhetsz és helyezhetsz üzembe / forgalom alá, aminek van műszaki, környezetvédelmi engedélye. Hiába van olcsóbb, egyszerűbb - az a hatályos jogszabályok szerint NEM JÓ, és mint olyan, mintha nem is létezne.
A műszaki viták meg szerintem túllépnek egy ilyen blog keretein - tessék a témával korábban foglalkozó posztokat és azok kommentjeit olvasgatni: élmény, ahogy építészek, statikusok, mérnökök vitatkoznak az alagút - lösz - bevágás - híd - völgyhíd - lehetséges problémák és megoldások témájában. (Nem vagyok építész és nem tudnék igazságot tenni, csak löszdombon élek 20 éve, és tudom, hogy nem vicces.)

Az, hogy az építésen dolgozók mit loptak el, mit hogy csináltak - az már a beruházást végző cég és ellenőrzésének a dolga; van egy ár, és van egy termék adott paraméterekkel. Ezen belül, hogy a cég költségei hogy alakultak - az igazából nem érdekel.

A mostani helyzeten 2 fő javítani való van: az egyik, amit fentebb már javasoltak is - meg kell építeni a horvát A5 - M73-ig tartó köztes szakaszt, ez nálunk olyan 15, náluk 30 km-t jelent.
A másik az, hogy idehaza át kellene szabni az autópálya használat díjazását.
Igazából mindegyik tarifa (4napos, heti, havi, éves) drága; a környező országokkal való összehasonlításban talán a havi ára korrekt, ha nem hasonlítjuk az osztrákhoz :).. De az éves matrica díj nálunk a legdrágább, osztrákoknál 23 ezer, szlovákoknál - cseheknél olyan 15 körül van, nálunk 40 (személygépkocsira). Most ugye azon ötletelnek, hogy a megtett km-re arányos forgalmi díjat szedjenek majd idehaza is, mert tudják, hogy drága. Nem feltétlenül ez a jobb megoldás - teljesen új rendszer kiépítése, meg hasonlók; azt gondolom, hogy ha az éves matrica díj lemenne olyan 20-25-re, amivel még mindig a legdrágább lenne - akkor többen elgondolkoznának rajta. És itt jönne be az, hogy az ÁSZ forgalmi és megtérülési képlete itt is sántít, mert FONTOS szempont az, hogy nálunk az autópálya aranyáras szolgáltatás.

nu pagagyí 2011.11.09. 12:05:22

Kíváncsi leszek mit fog írni az ÁSZ ennek a kormánynak az autópályaépítéseiről, ha lesznek egyáltalán. Na meg az egyéb beruházások, amikre már tender sem kell.
A költségbecslés nem megfelelő pontosságának nehezményezése tetszik leginkább. Egy tipikus gumiszöveg. Olyan még nem volt sohasem és nem is lesz, hogy előre pontosan megbecsültek volna egy nagyberuházás végső cechjét. A PPP persze nem tetszik, szerencsére ez a kormány kifizeti majd egy összegben, az biztosan jobb lesz, mintha helyette újabb fejlesztésekbe fognának.

egyenlito 2011.11.09. 12:11:33

Egy 30 m mély bevágás az egy 150 m széles szakadék megépítését jelenti. Egy m hosszú szakaszáról 100 teherautónyi löszt kell elszállítani, ami töltésbe nem építhető be (nem lehet tömöríteni), tehát kell ásni egy jó nagy gödröt az elhelyezéséhez :-)

A PPP-ben meg az a pláne, hogy nem jelentkezik azonnal állami kiadásként, nem rontja az az évi mérleget. Melyik kormány hagyná ki ezt a lehetőséget ekkora tételeknél?

Littlerock 2011.11.09. 12:20:34

@daito: De mi a francért kellett megmagyarázni (a telekspekulációk miatt) a népnek, hogy ha északra akar menni, akkor délnek kell haladni!!! Ezt az autópályát illett volna kicsit Kaposvár irányába húzni, De lényegében Dunaújváros - Dunaföldvár - Paks - (Szekszárd és Dombóvár között félúton) útvonalon elvinni Pécs mellett max 10 km-rel. Az eredmény: Bármeny városból egy 10-20 km-es gyorsforgalmi úttal elérhető autópálya. Ott van hegy, de nincs lösz! Máshol úgy csinálják az autópályát, hogy elmarnak ugyan egy fél hegyet, de nem is viszik messzebb 5-10 km-nél!!! felhasználják. És ugye olyan Horvátországi összeköttetésre hivatkoztak, ami jóidejig nem lesz meg. Ha Pécs után meg arra kanyarodnak, akkor ugyanolyan hosszú lett volna az aszfaltcsík, csak a Bólyi telkek eladása nélkül...

Littlerock 2011.11.09. 12:23:13

Röviden, egy ilyen jellegű logikátlan húzás miatt, normál cégnél, úgy rúgják ki az embert, hogy mire földet ér, éhendöglik.

igazi hős 2011.11.09. 12:39:37

@tudi: "tehát ami költséghatékony lett volna azt környezetvédelmi okokból elutasították" Ebbe azért nem kéne belekötni, nem Kína a szint, ahol bármilyen környezetrombolást hajlandók elkövetni, hogy egy erőmű, gyár, vasút megépüljön. nem vagyok sötétzöld, de szerintem rosszul mutatna egy völgyet kettévágó 50 m magas feltöltés. És lehet, hogy rosszul emlékszem, de az UVATERV nyomvonal 4%-nál meredekebb szakaszokat is tartalmaz, amiatt meg az EU-s pénzeket nem biztos, hogy megkaptuk volna. Egyébként a meredekebb út az autósoknak is többe kerül (időben és üzemanyagban is).

Birkesz 2011.11.09. 12:46:39

@Littlerock: Erre is írtak már sokan. Nem tagadja senki, hogy egy-egy nyomvonal kijelölésekor nem nyom sokat a latban, hogy kinek kell kedvezni, kinek a telkeit kell államosításra kijelölni, DE nem csak ennyiből áll a dolog. Jelenleg nálunk a környezetvédelmi bizottságokban, akiknek engedélyezni kell a nyomvonalat, nagyrészt biológusok ülnek, akik még egy vacak szélerőművet is megvétóznak, mondván hogy madárvonulási útvonalra esik (hol nem Magyarországon?) Persze, hogy minden vakondtúrásba belekötnek egy ekkora volumenű beruházásnál. Ha pedig ők nem engedélyezik, akkor nincs autópálya. Vagy ott van elrettentő példának a Levegő Munkacsoport is.
Szép dolog persze a környezetvédelem, plusz nekik ez a dolguk és gyakran az egyensúlyt ilyen projektek megalkotásával lehet elérni (alagutat fúrunk, hogy ne kelljen 200 méter széles bevágást csinálni; löszös vidéken visszük az utat, hogy ne a Mecsek tájvédelmi területein építsünk utat; stb...)

Littlerock 2011.11.09. 13:04:42

@Birkesz: Sajnos mindig van válasz a dolgokra... meg kell alapozni a pénzfolyamok mozgását. Azért annó a Varga Pétert későbbi PVV vezért állítólag csak elvitték bilincsben, mert a Csányi féle teleügyletbe beleugatott... ha ennek csak a fele igaz, akkor is kötélen kéne lógnia azoknak, akik a magyar adófizetők pénzét zsebre teszik.

is 2011.11.09. 13:16:49

@Droli: 30 év fenntartással. tudod, az autópálya olyan valami, amihez útépítő gépek, felügyelet, karbantartás, ilyesmi járnak. és igen, 30 év alatt nagyon nagy számok jöhetnek ki, hiszen azok egy kisebb szám 30-szorosai. tudod te, hogy mennyit költünk nyugdíjra? 3 000 000 000 000 forintot. 1 év alatt. 3 millió embernek, azaz a havi átlagnyugdíj nyolcvanpár ezer forint. persze a nyolcvanpárezer forintra ki hőbörögne? senki. a 3 000 0000 000 000 forintra viszont pillanatok alatt jönnek a hőbörgők.

ez az ÁSZ jelentés összesen két érdemi infot tartalmaz:
- megpróbálták alagút nélkül, de a környezetvédelem elkaszálta. innentől nem a kormány a hunyó
- a magyar bürokrácia faszsága, hoyg beszorították magukat annyira, hogy ezután már csak az alagút maradt

az összes többi mondatot minden jelentésbe panelként belerakják, ezzel védik a seggüket, ők az ÁSZ. nincs az a számítás, ami nekik elég alapos. de hergelésnek, hőbörgésre tökéletes azoknak, akik rácsodalkoznak, mint borjú az új kapura. mint Vastagbőr az új kapura. lehetne kicsit komolyabban?

daito 2011.11.09. 14:28:44

@Littlerock: nézd, erre azt tudom írni, hogy mi itt nem rendelkezünk minden információval. Fogalmunk sincs, hogy mennyi és milyen útvonalú, milyen technikai megoldású nyomvonal készült; és azokból milyen alapon szelektáltak.
Nem azt írtam, hogy ez a létező legjobb megoldás az összes közül, ahogy a többi hasonló esetben sem. De valamiért ez a nyomvonal lett a végleges, erre rendelték meg a teljesítést.

Egy ilyen beruházásnál kiscsillió fontos és kevésbé fontos szempont van - azt tudjuk, hogy az idő fontos volt. Ahogy ismerem az állami beruházások menetét, optimálisabb nyomvonalat még 30 évig lehetett volna rajzolgatni.
(Azt is tessék megérteni, hogy ilyen szőrözős munkákra - "előkészítés" - is elmennek súlyos milliárdok évtizedek alatt. Tehát, ha 15 év múlva építenek egy jobb útvonalon, olcsóbban egy autópályát, akkor annak az árába bele kellene számolni +15 év molyolását is.)

Ilyen téren nem is értek sokszor egyet az ilyen ÁSZ jelentésekkel és társaikkal - nem leszólásból írom, de ami benne szerepel, az elég light, és zagyva. Arra, hogy valami képed legyen a dologról - arra jó lenne, de ahhoz túl tömény, a bekezdés végén nem emlékszel, hogy mi volt az elején.
Szakmailag meg túl elnagyolt és light: mert leírja, hogy a határidő x esetben így módosult, a vállalkozási díj meg úgy - de ennek 0 információ értéke van. Mert nem derül ki, hogy mi és miért; az ilyet 2-3 mondatban nem lehet kifejteni. (De nem is kell - mert egy 15 oldalas összefoglalóban nem kell ilyen.)
Persze tudom, hogy nem lehet az átlag ember kezébe adni egy beruházásról szóló 500 oldalas tanulmányt - mert főbe lövi magát és tele van üzleti titkokkal is; de ez úgy volna jó, ha lenne egy ilyen - és az ilyen szösszenetek meg csak összefoglalnák azt. (És akit érdekel, az elolvashatná azt is.)
Hozzáteszem, közgazdászként ilyen projekteket ellenőrizni nem könnyű; mert a legtöbb elemző és ellenőrző közgazdásznak nincs meg a mérnöki tudása és / vagy tapasztalata, hogy átlássa, mennyire racionális egy ilyen folyamat és mennyi benne a játék.

Birkesz 2011.11.09. 16:04:42

Vagyis úgy néz ki, most itt a Vastagbőr kicsit mellérúgott. Sajnos a dokumentum nem igazán támasztja alá azt, hogy egyértelmű hűtlen kezelés történt.
@zero: Azon kívül, hogy kurva sok pénzről van szó, pontosan mi verte ki a biztosítékot nálad? Végigolvastam, de nem látok benne kirívóan bicskanyitogató részt. A kommentelőtársak feljebb már kivesézték a részleteket...

Birkesz 2011.11.09. 16:06:17

@Birkesz: OFF: Valamikor régebben büszkén hirdettétek valami elvakultabb kommentelőnek, hogy ha faszságot írtok valamely cikketekben, akkor a hozzászólók helyretesznek titeket úgyis.
Ez most egy ilyen eset, lehet majd rá hivatkozni :)

egyenlito 2011.11.09. 16:09:57

Hétfőn, reggel nyolcra el kell jutnod Rákospalotáról Gazdagrétre és vissza autóval. Csak beütöd a gugliba, és már mondja is, hány km, hány perc, hány Ft üzemanyagköltség. Mennyivel egyszerűbb optimalizálási feladat ez, mint egy autópálya tervezés! Ki lehet próbálni az eredményt.

Link Elek 2011.11.09. 16:12:43

@Plébános:
annak kideritese, hogy ki, hol, mennyit akar lopni.

intifada 2011.11.09. 16:53:18

Ezért nem lehetne néhány eljárást indítani? Mondjuk csalás, sikkasztás, okirat-hamisítás, természet károsítás, közvagyon hátrányos felhasználása - ha van ilyen - mindez szervezetten, folytatólagosan, hosszútávon. Mindeközben, akik ezt megcsinálták és azok is akik ezt megengedték és nem ellenőrizték, egymásnak hívják fel a figyelmét a szavazók képviselésére a T. Házban!
Röhej!

igazi hős 2011.11.09. 20:15:54

@egyenlito: Ha szerinted ez két, nagyságrendileg egyforma feladat, akkor nemzetgazdasági miniszter már lehet belőled.

igazi hős 2011.11.09. 20:18:07

@intifada: Inkább az a röhej, hogy ezt mind egyetlen, adatokat és számításokat teljesen nélkülöző ÁSZ jelentésből ki tudtad olvasni.

intifada 2011.11.10. 07:06:45

@igazi hős: azért az nem semmi, hogyha nincs néhány szám pirossal leírva, akkor szerinted nincs semmi hiba, de azért felhívnám a figyelmed a kiemelt részek ósszelvasáására.hátha akkor megérted. A nem kiemelt részek ezekszerint csak megzavarrnak. Konkrét számok is vannak, tudod ami úgy néz ki mint 1kép de nem az, viszont két foto között van elrejtve, gyüjtőnevén táblázat. lehet, sőt szinte biztos hogy én vagyok a hulye,

egyenlito 2011.11.10. 07:40:22

@igazi hős: Nem a megoldás nagyságrendjéről van szó, hanem arról, hogy még ebben a sokkal egyszerűbb esetben sincs tökéletes megoldás, amelybe utólag ne lehetne belekötni.

igazi hős 2011.11.10. 09:09:30

@egyenlito: Akkor nekem nem jött le az irónia. Bocs.

igazi hős 2011.11.10. 09:19:49

@intifada: Mutass már egyetlen számot, ami bármilyen apró mértékben alátámasztaná a "csalás, sikkasztás, okirat-hamisítás, természet károsítás" tényét.
Az hogy a ként nyomvonal közül melyiket érte volna meg inkább megcsinálni, teljes egészében attól függ, hogy két, nehezen számszerűsíthető adatot (idő és környezetvédelem) mennyire súlyozunk. Lehet azt mondani, hogy a kulturális fővárosi rangot túlértékelték. (Bár szerintem egy olyan hely, ahol nincs reptér, autóval és vonattal egyaránt 4 óra az út, ne tervezzen komoly nemzetközi turisztikai eseményt.)
Lehet azt mondani, hogy az M6 a határig tartó rész és a horvát folytatás nélkül csonka és így nem célszerű megcsinálni.
De kijelenteni ennyi adat alapján, hogy ez a megoldás természet károsítás, az elég meglepő következtetés. (Ennek speciel még az ÁSZ jelentés is ellentmond.)

guma 2011.11.10. 09:32:03

Jancsics Dávid New Yorkban írja doktoriját a magyar korrupcióról. Ami az elitnek korrupcióbrókereket is fenntartó rendszer, az a szegényeknek kényszer.

index.hu/tudomany/2011/11/09/egy_lorinci_punk_lenyomja_a_korrupciot/

Kodomo 2011.11.11. 09:31:37

Most miért olyan nagy baj, hogy nem pusztán gazdasági szempontok döntöttek? Hogy bejátszottak a környezetvédelmi és egyéb társadalmi hasznossági dolgok?
Ne félj, majd lesz olyan is, amikor a gazdasági érdekek érvényesülnek csak! Pl. amikor egy kórházat, vagy iskolát kell bezárni, mert "veszteséges".

wowerman 2011.11.15. 18:09:21

a FIDESZ soha nem is épített autópályát, úgyhogy őket nehezen lehetne kritizálni ugye? :) Elég fárasztó már az "elmúltnyócév", jelenleg a fityisz teszi sírba az országot

süti beállítások módosítása