Az előzmények:
2012. májusában jelentette be Orbán Viktor, hogy negyedjére is megkérdezi a népet az úgynevezett nemzeti konzultáció formájában. A kiküldött 16 kérdés azonban nagyon gyengére sikerült. A kérdések 8,2 millió példányban készültek, ennyi levelet és kérdőívet borítékoltak be és kézbesített a Magyar Posta. A költségekre a rendkívüli kormányzati intézkedésekre szolgáló tartalékból 976 millió forintot csoportosítottak át (Magyar Közlöny, 2012/67. szám).
A "konzultáció" augusztusban lezárult, szeptember végén megkaptuk az eredményt is: összesen 698 780 választ küldtek vissza. Ez 8,52%-os visszaküldési arány, amely Havasi Bertalan sajtófőnök szerint "ez európai összevetésben kiemelkedő siker."
Siker, siker mindenütt ... Ha pedig valami ilyen sikeres, akkor folytatni kell, így Havasi szerint "hamarosan várható az újabb kérdéssor, hiszen a miniszterelnök és kormányának politikája az emberek megkérdezésén, az együttdöntésen alapul. Ezután is mindenkinek joga és lehetősége lesz beleszólni a legfontosabb kérdések eldöntésébe."
Ehhez a tényleg példátlan sikerhez kétségkívül hozzájárult a nagyszabású és agresszív kormányzati reklámkampány. Orbán-reklám a rádiókban, tévékben, óriásplakátok, BKV járműreklámok, online hirdetések, nyomtatott újságokban hirdetések ...
A fent említett 976 millió azonban nem tartalmazta a reklámkampány költségeit, így a Ki mit tud közérdekű adatigénylő rendszeren keresztül június 19-én közérdekű adatigénylést nyújtottam be a Miniszterelnökség részére. A törvény által előírt 15 napos határidőn belül azonban nem kaptam választ, amit jeleztem a Miniszterelnökség felé. Erre sem érkezett semmilyen válasz, így az atlatszo.hu segítségével és támogatásával "közérdekű adat megismerésére irányuló igény nem teljesítése miatt" keresetet nyújtottunk be a bíróságon július 24-én (pdf). Mint kiderült, ezzel sikerült precedenst teremteni, ez volt az első olyan, a Ki mit tud-on benyújtott adatigénylés, amely a bíróságra eljutott, mint kereset.
A bíróság augusztus végén kitűzte az első tárgyalási napot október 18-ra. Szeptember közepén azonban levelet kaptunk a Miniszterelnökségtől, hogy szíveskedjünk befáradni egyeztetésre, mivel megvannak a kért adatok.
A Miniszterelnökség nagyon korrekten állt az ügyhöz, elismerték, hogy az adatigénylést nem kívánták megtagadni, csupán adminisztrációs hiba történt. (Legközelebb adatigényléskor igyekszem a nyarat kihagyni, illetve figyelemmel fogom kísérni a minisztériumi átszervezéseket is.)
A kért adatokat átadták, az áttanulmányozás után pedig elálltunk a pertől (jegyzőkönyv).
A Nemzeti Konzultáció reklámköltségei:
Nyomtatott sajtó:
32 millió forint értékben hirdettek, de csak 7 újságban: Metropol, Blikk, Nők Lapja, Story, Heti Válasz, Magyar Hírlap, Magyar Nemzet.
Viszont a 32 millióból egyedül elvitt a Metropol 14 milliót, a Heti Válasz+Magyar Nemzet+Magyar Hírlap pedig 12 milliót. (A Metropolt tavaly nyáron vásárolta meg Fonyó Károly, aki a Mahir Cityposter Kft.vezetője volt.)
Online sajtó:
Az online sajtóban 28,3 millió forint értékben hirdettek: metropol.hu-n, az nlc.hu-n, a megyei siteokon, az Index-en, a Velveten és az inforadio.hu-n. A 28 milliónak közel a felét a velvet.hu-n költötték el.
Televízió:
48,7 millió forintot költötte el a reklámspot sugárzására: RTL (14,2m), TV2 (15m), M1 (7,4m), Echo (1,8m), ATV (2,5m), HírTV (7,6m).
Nagyon megérte az Echo TV-n hirdetni, hiszen 115-ször adták le a reklámot ezért az aprópénzért,
Rádió:
54,3 millió forint értékben hirdettek: Class FM, Music FM, Kossuth, Infórádió és Juventus mellett még 16 megyei rádióban kerültek sugárzásra a hirdetések. A Class FM-en 18 millió forintot költöttek el.
Közterület:
A legnagyobb tortaszelet a közterületre jutott: 81,7 millió forint:
500 darab óriásplakát 40 millió forint
300 darab citylight poszter 13 millió forint
Épületháló+gyártása 9 millió forint
32 járműreklám+gyártása 19 millió forint.
A kreatívokra és a gyártásukra még elköltöttek 35 millió forintot, így összesen a Nemzeti Konzultáció reklámköltségei 280,5 millió forintba kerültek (részletes adatok a pdf-ben).
Nos, amíg a Miniszterelnökség honlapján az elmúlt 2,5 évre összesen öt darab szerződés található, nem igazán lehet arról beszélni, hogy mennyire jól megy a közérdekű adatok megosztása, így ha nem található meg a keresett közérdekű adat, nyugodtan lehet használni a Ki mit tud rendszerét.
A reklámkampányt az I.M.G. - Inter Media Group cég végezte. Az IMG-vel tavasszal szerződött a Miniszterelnökség, hogy a 800 milliós keretösszeg erejéig végezzen médiakampányokat, médiavásárlásokat, online kommunikációs feladatokat (szerződés). Ez a 280 millió forint ebben a keretösszegben nincs benne.
Jól megy mostanában az IMG-nek. A céget 2002-ben alapították, a vezetője és tulajdonosa Patonai Péter, aki az első Orbán-kormány idején az állami Magyar Fejlesztési Bank Zrt. (MFB) elnök-vezérigazgatója volt. Kicsi a világ, éppen ott és éppen akkor dolgozott az MFB-nél Németh Lászlóné, jelenlegi nemzeti fejlesztési miniszter is.
Az napi.hu szerint IMG a 2010-es 1,5 milliárdos árbevételét 2011-ben 4 milliárdra növelte, az üzemi eredmény pedig a 77-szeresére, 3,4 millióról 261 millióra nőtt.
Magyar Turizmus Zrt, Diákhitel Központ Zrt, Miniszterelnökség, KIM, KSH, NFÜ, Nemzeti Vagyonkezelő Zrt - itt nyert az elmúlt 2 évben az IMG.
Röviden összefoglalva elköltöttek 1,256 milliárd forintot, hogy megszerezzék 698 780 ember válaszait (vagy adatait). Mindezt úgy állították be, hogy hatalmas siker, és hogy a kormány számít az emberek véleményére, meghallgatja őket. Kár, hogy a napi kormányzás, az adhoc képviselői indítványok formájában dübörgő szabadságharcos törvénykezés, a fontos törvények vitája éjszakára való eldugdosása és az érdekegyeztetés teljes hiánya más képet mutat.
De legalább a reklámpénzek egy része jó helyre került.