Sajókaza. Emlékszünk: "Dugó" és a hírhedt áramlopási ügy januárból. (Itt és itt és itt és itt)
Most megint a figyelem középpontjába került ez a 3500 lakosú Borsod megyei település.
Egy család: apa, anya és 6 gyerek. Aput meg anyut a bíróság 10 hónap letöltendő börtönbüntetésre ítélte, mert a gyerekek nem jártak iskolába. Szeptember 3-án kellett volna bevonulniuk a börtönbe, a gyerekek a nagyszülőkhöz kerülnek.
A gond a két nagyobb gyerekkel volt, az anyjuk szerint reggelente a gyerekek elindultak otthonról, de az iskolába már nem érkeztek meg. 3 éven keresztül (!).
Index, Munk Vera szolgáltat nekünk plusz infót is:
"Két gyerekkel van probléma, a 13 éves Annával és a 10 éves Adriánnal. Olykor bemennek ugyan az iskolába, de meglehetősen ritkán: a 2007/2008-as tanévben a lánynak 499, a fiúnak 324 óra igazolatlan hiányzása volt. Bár három év korkülönbség van köztük, mindketten másodikosok."
Három év alatt a családot többször figyelmeztették a hiányzások miatt, és pénzbüntetést is kiszabtak rájuk, de semmi sem változott.
Az iskola feljelentést tett a gyámügyi hivatalnál, és értesítette az önkormányzatot és a családvédelmi szolgálatot. Többször beszéltek a szülőkkel, de a gyerekek továbbra is igazolatlanul hiányoztak. Ekkor figyelmeztették őket és ötezer forintos pénzbírságot kaptak, majd mikor ez sem használt, az ügyészség, majd pedig a bíróság elé került az ügy, és kiszabták a tíz hónapos börtönbüntetést - mondta Stefán László, Sajókaza polgármestere.
A 2008/2009-es tanévben a sajókazai általános iskolában a 300 gyerek 12 000 (!) igazolatlan órát hozott össze. Illetve a 300 gyereke csak egy része ...
Ennyi a történet a korrekt RTL-es hírben.
No, de a Népszabi ... ők megmutatták, hogyan kell objektíven tájékoztatni!
"Majdnem másfél évre börtönbe zárnak egy roma származású szülőpárt, mert két gyermekük kerülte az iskolát. Példa nélküli Magyarországon, hogy az apának és az anyának egyszerre kelljen bevonulnia."
10 hónapból máris "majdnem másfél évre év" lett, érdekes ....
"A családban hat gyerek van, közülük egy csecsemő még, három rendszeresen jár iskolába. A két idősebbnél merültek fel a gondok, még akkor, amikor alsó tagozatosok voltak: rendszeresen elindultak az iskolába, de nem érkeztek meg vagy a szünetben ellógtak."
Ismétlem, 3 éven keresztül ... minden reggel elindultak a kis drágák, még a házit is megírték minden este, de nem érkeztek meg. Abszolút hihető ...
A sztori remek, érdekes hogy az RTL nem említette a szülök etnikumát, a Népszabi már a első mondatba beleszőtte ... ilyenkor le lehet írni, hogy romák?!
Kötöttünk fogadást, hogy ki csap le a témára először: Kolompár? Horváth Aladár? Gusztos? Mohácsi? Helsinki Bizottság? TASZ? (Sajnos nem a TASZ-re fogadtam ...)
(A TASZ most nem nehezményezte, hogy a Népszabi néven nevezte az illetőket, nem úgy mint az éjszakai mulatozóknál Esztergomban.)
A TASZ ugyanis kérvényt adott be:
"A két gyerek valóban igen sok igazolatlan hiányzásának az oka elsősorban nem a szülők kötelességszegése volt, hanem az, hogy a két gyermek folyamatosan nagyon rosszul érezte magát az iskolában.
Valószínűsíthetően roma származásukkal kapcsolatban is összefüggésben gyakran voltak kitéve hátrányos megkülönböztetésnek, sőt, nem egyszer komoly fizikai atrocitásoknak is. Anélkül, hogy akár a legcsekélyebb mértékben is bagatellizálni akarnám a joggyakorlat által valóban következetesen büntetni rendelt cselekményt, azt gondolom, hogy minden körülményt mérlegelve a konkrét eset társadalomra való veszélyessége elenyésző" - fogalmaz az ügyvéd a kérelem indoklásában.
Első gondolatom, hogy vajon milyen lehet a sajókazai általános suli etnikai összetétele, mert nem vagyok biztos benne, hogy manapság oviban, suliban - főleg Borsodban - ki is a kisebbség ... Főleg ha megnézzük a romák és a magyarok korfáját ...
Herczog Mária szociológus is úgy érezte, hogy van mondandója az ügyben! Tessék:
"Botrány, hogy megtörténhet ilyesmi. A középosztálybeli szülők sem mindig tudnak mit kezdeni egy lázadó éveiben lévő tizenévessel, de emiatt talán mégsem kéne őket börtönbe zárni.
Ha valamiért ennyire nem szeretnek oda járni a gyerekek, a szüleik börtönbüntetésétől sem fognak iskolába menni. Ebben az esetben megkerülhetetlen az iskola felelőssége is.
Azért nem járnak a gyerekek, mert a szüleik rosszat akarnak nekik, szándékosan nem engedik őket tanulni? – kérdezi Herczog Mária.
"Lázadó tinédzserek", "megvert roma gyerekek a suliban", "rosszul érezik magukat" a kis drágák a suliban!
Bmeg TASZ, bmeg Herczog!
Én is szarul éreztem magam a suliban, én is szívesen játszadoztam volna GI Joe-immal otthon, engem is vertek meg a nagyobbak az iskolában, és is lázadoztam, DE mégsem hiányoztam egyetlen egy órát sem igazolatlanul!
Amúgy mindenki pontosan tudja, ha TE elmentél volna reggel iskolába, aztán délután felhívják anyukádat vagy apukádat a suliból, hogy nem voltál aznap iskolába ... vagy ezt megcsinálja a gyermeked ... vajon mit kaptál volna otthon?
A szülők valami egészen elképesztőek:
"A szülők egy idő után azt kérték, mondta az iskolaigazgató, hogy gyermeküket mentse fel az iskola alól azzal a hivatkozással, hogy nincs kedve iskolába járni." - mondta a suli igazgatója.
A háromnégyzetes Berrick a következőt kívánta megosztani az eset kapcsán:
"Falun laktam, általános iskolás lévén én is megpróbáltam ellógni egy órát a suliból. De mivel falu, azonnal kiderült, és mire hazaértem, apám a kapuban várt. Köszöntünk egymásnak, majd kaptam egy akkora pofont, hogy 3 méteren belül nem álltam meg, majd összerogytam.
Ezt azért mert a tanár hazatelefonált nekünk, hogy rosszul lettem-e mert nem voltam ott az utolsó órán.
A "bassza meg" és "rohadt kölök" még egy óra után is visszhangzott az utcán. Mert falu és a magyar embernek számít, mit mondanak róla vagy a gyerekéről."
Mivel a TÖRVÉNY szerint 18 éves korig KÖTELEZŐ iskolába járnia a gyereknek! Ha tetszik a suli a gyereknek, ha nem ...
Még mielőtt Herczog Mária vizionálná a fasiszta magyar bíróságot, akik a lázadó tinédzserek szüleit egyből letöltendő börtönbüntetésre ítélik, beszéljen a TASZ ügyvédjével, Deák Dáviddal:
"A bírónak nem volt nagy mozgástere. A család ellen évek óta eljárást indít a sajókazai jegyző a két gyerek iskolai igazolatlanjai miatt.
Első alkalommal felfüggesztettet, másodjára közérdekű munkát szabott ki rájuk a bíró. Mivel a helyzet nem változott, a gyerekek továbbra sem jártak iskolába, a harmadik tárgyaláson már letöltendő börtönt kaptak.
A család a sajókazai Sólyomtelepen lakik. Mint legtöbben az itt élők közül, víz és csatorna nélküli házakban, kikötött villanyórákkal, hosszú évek óta – munkalehetőség híján – segélyekből tengődnek. A legkisebb gyerek anyatejes kisbaba még, de az anyja börtönbe vonul, így idő előtt el kell tőle választani. A hat gyermeket a nagyanyjuk vonta gyámság alá."
Vagyis a 3 eljárás (!) során sem fogták és vitték el a gyerekeket a suliba, miközben az apa munkanélküli, az anya meg otthon van GYES-en ... éppen belefért volna hogy reggel elviszik a pulyákat a suliba.
A durva, hogy a sajókazai "Dugó" áramlopása ügyében ugye Sólyom Lászlótól kértek kegyelmet, most megint ezt teszik.
A köztársasági elnök döntéséig az igazságügyi miniszternek jogában áll felfüggeszteni a büntetés végrehajtását, ezért a TASZ a kegyelmi kérvényt Draskovics Tibornak is elküldte.
Hát nem!
Mindenki sír, hogy a romák egyetlen járható útja a felemelkedéshez a tanulás! Ahhoz pedig iskolába kell járni. Ahol a következőket kapnak: térítésmentesen étkezést, napközis tanulószoba, nyári étkeztetés, a Vöröskereszttől ruházati támogatást. Tényleg csak EGY, egyetlen dolguk van: bemenni minden reggel. És nem ... még ezt sem! Amúgy is kötelező iskolába járni, úgyhogy eleve nem is értem ...
Harmadik világbeli videónak tűnik, de ez Borsod, Sajókaza:
Amúgy HA még járnak is iskolába, az sem garancia semmire.
A neten elterjedt "Egy tanár leve" következik:
"Egy magyarországi általános iskolában tanítok középkorú tapasztalt kollektívában. Településünk nem Borsodban található, még csak nem is a közelében. Tágabb környezetünkben alig jelent problémát a cigánykérdés egyelőre.
Bár egyik alsós gyerekünk a tanító nénijének már beszólt a minap,hogy hiába dumál, mer mán úgyis mink vagyunk többségben!
Iskolánkban félévzáró értekezletet tartottunk, melyen a szokásoknak megfelelően értékeltük az osztályok teljesítményét elsőtől nyolcadikig. Az alábbi értékelés az elsősök osztályfőnökétől és napközis nevelőitől származik, akiknek a nevét (mint ahogy iskolánk, településünk, megyénk és jómagam nevét sem) nem teszem közzé, okulva egyebek mellett a tanárverésekből és a miskolci rendőrkapitány esetéből, aki bátorkodott szakmai kérdésekben tényeket közzétenni a cigánybűnözésről - szóval, mert félünk. A pedagógus kollégák szavait, mondatait szó szerint közlöm.
Nem rendszereztem tematikailag a mondatokat, úgy írtam le, ahogy azok elhangoztak.
1. osztály félévi értékelése (2008/09):
Az osztályomba járó gyerekek túlnyomó többsége kritikán aluli képességekkel és szülői háttérrel rendelkezik. Mindössze négyen vannak, akik megfelelő családi háttérrel rendelkeznek.
Szaguk alapján - nem félek kimondani - magamban büdösekre és illatosokra osztom az osztályt. Ha szóvá teszem a szülőknek, hogy a gyerekük mosdatlanul jön iskolába, ordibálnak, fenyegetőznek Mi köze hozzája, magának az a dolga, hogy megtaniccsa! Vannak, akiknek a kezén hétfőn még ott van a pénteki vízfesték nyoma. Volt, akinek a ruháján és a hajában hetekig ott volt az ételmaradék. Már pedig nem fogom hagyni, hogy büdösen, koszosan járjanak az osztályomba! (Megjegyzés: Van, akinek retkes a bőre, és gyakori a tetvesedés az iskolában.)
A gyerekek követelőzők, akaratosak, hangosak, türelmetlenek, irigyek, koszosak, mosdatlanok. Vannak közöttük, akik éheznek, és ez számukra fizikai fájdalmat okoz. Az az igazság, hogy többek szüleit kiskorúak veszélyeztetése miatt fel kellene jelentenünk. Egyelőre nem tettük, mert bizonyítani is kellene, és ki tudja, mi lenne a következménye.
A minap este felhívott otthon mobilion az egyik gyerek családja és megfenyegetett. Senkinek nem adtam meg a mobil számomat. A Családsegítő Szolgálatnak szóltunk már, de a szolgálat munkatársainak segítségét is durván visszautasítják. Az osztályban többeknek nincs téli ruházata, a legnagyobb fagyban is vászoncipőben járnak, de kólára, chipsre és ékszerekre valahonnan futja.
A képességeikről szólva: A szóbeli kérdéseket nem értik, nem fogják fel. A betűk hangjait nem hallják meg, nem tudják értelmezni. Nem tudnak egymással játszani, csak veszekedni, és egyfolytában ordítoznak. Némi javulás, hogy az osztály legdurvább gyereke már nem verekszi végig az egész napot. Négy gyerek kivételével nem tudnak semmit, nem ismerik a betűket, a számokat.
Hazudnak és lopnak, pedig csak 6 évesek. Nem úgy lopnak, hogy elcsenik az asztalról a radírt vagy a ceruzát, hanem előre megfontoltan, kitervelten. A lányok erőszakoskodnak a fiúkkal. Rájuk másznak, tapizzák, csókolgatják őket, a fiúk igyekeznek menekülni.
Az iskolai élet egy végeláthatatlan küzdelem az osztályban. Semmit sem érnek a tanult és a korábbi osztályaimban sikerrel alkalmazott pedagógiai módszerek, pedig azokban az osztályokban is volt gondom bőven. Amíg egy szót leírnak, kétszer-háromszor beesnek a pad alá, mert nem tudnak egy helyben ülni. Tudják viszont betéve a Tv-sorozatok tartalmát. Éjszaka is a Tv előtt ülnek, mert elmondják, hogy mi volt az esti horror és pornó filmekben.
Óriási bajok, súlyos bajok vannak! A minap egyikük lepisilte a másik táskáját és tetves ribancnak nevezték egymást.
A könyvet legtöbbször félre kell tetetnünk velük órán, mert remény sincs arra, hogy haladjunk az anyaggal, inkább megpróbálunk a tanítás helyett nevelni, amennyire lehet. Legtöbbnek nincs felszerelése, tolltartója, tornacucca, és mellette játsszák az agyukat.
Ha a gyerek semmit sem tanul az iskolában, akkor is jobb helyen van itt, mint otthon. Egyiküknek év eleje óta egy aláírás sincs az ellenőrzőjében, félévkor a szülő mégis rám rontott, reklamált a gyerek értékelése miatt.
Folyamatosan hadakozunk a szülőkkel. Nem tudnak egy helyben ülni, egyáltalán a széket használni, nem tudnak orrot fújni, ceruzát használni. Egyik kezemmel a ceruzás kezét fogom, másikkal mutatom, hogy hova nézzen.
Nem figyel fel a saját nevére!
A lapot középen kezdi el nézegetni és nem a bal felső saroknál. Mint egy majom, úgy mutogatom neki ugyanazt az ábrát egyszerre a táblán, és a könyvben is, nem tudja, hogy mit kell néznie. Nem tudja, melyik a jobb és a bal keze. Nem ismerik az alatta, fölötte, mellette fogalmakat.
A menzán nem tudja a kanalat használni. A száját teszi bele a rizsbe, úgy lapátolja be az ételt, gyorsan, mohón, mint a kutyák. Nem tudják használni a WC-t.
Már az oviba sem jártak rendesen. Ha a kötelező nagycsoportba be is volt íratva a gyerek, egy napot járt, két hétig hiányozott, így ment egész évben.
A leggyakrabban használt szavuk az, hogy Akarom, Akarom, Akarom!!"
Szavazhatsz is:
Az utolsó 100 komment: